yo
door yorickjanssen Apr 10, 2014 om 16:37
Auto & vervoer

Ondeugelijk product

Ik heb in 2010 een nieuwe Ibiza FR bocanegra gekocht. Binnen het eerste half jaar ontstond er een probleem met de olie. Mijn auto verbruikte meer dan 1 liter olie op de 1000 kilometer. Ik ben toen een traject ingegaan van vele reparaties en metingen. Het probleem is nog steeds niet opgelost, de importeur blijft maar aangeven dat er dingen vernieuwd/vervangen moeten worden. Nu 4 jaar later ben ik er klaar mee om als soort van testrijder voor Seat te rijden. Mijn autodealer doet in principe zijn stinkende best om mij te helpen. De importeur geeft aan dat dit de enige auto in nederland is met dit probleem, alleen in zwitserland zou een gelijkwaardig probleem voor komen. De importeur daarin tegen laat mij lekker test rijden en komt mij niet tot nauwelijks tegemoet. Na 4 jaar van problemen ben ik mijn auto spuugzat en heb ik de dealer voor gelegd dat ik een vergelijkbaar product wil. De dealer geeft weer aan dat hij afhankelijk is van de importeur en zodoende ook niet veel kan betekenen. De importeur komt hier niet tot nauwelijks in tegemoet . (nauwelijks is een bedrag van 1000 euro wat ik elders ook al een inruilpremie krijg, en op iedere andere auto ook zou krijgen dus in feiten komen ze me niet tegemoet). Wat zijn hierin mijn rechten? Ik wil wel een procedure opstarten maar ik weet niet wat ik daar van moet gaan verwachten.(non-conformiteit/conformiteit?) Ik weet ook niet wat dit mij gaat kosten. en zou dit zin van slagen hebben?

589 4 Rapporteer

jodidijk
door jodidijk - Apr 10, 2014 om 20:22
24 Antwoorden / 2 Vragen

In principe heb je met de importeur niets te maken want daar heb je de auto niet gekocht.
De dealer moet dit oplossen want hij heeft die auto ingekocht bij de importeur en met winst doorverkocht aan jou. Je kunt hem aansprakelijk stellen.

zoekster
door zoekster - Apr 10, 2014 om 20:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had dit al veel eerder moeten aanpakken. Vanuit juridisch oogpunt moet je een verkoper al heel snel een termijn stellen waarbinnen een defect moet worden opgelost, dan is de auto ook nog nieuw. Nu bent u inmiddels 4 jaar verder, dan wordt het allemaal veel lastiger.
In feite moet je je conformiteitseisen binnen 2 jaar na de eerste melding van de klacht aanpakken. Je kunt die termijn wel stuiten, maar dan nog moet je de boel niet laten versloffen. In uw geval heeft u zich aan het lijntje laten houden.
Vanuit menselijk oogpunt is geduld heel aardig en netjes, vanuit juridisch oogpunt volstrekt onhandig.

ro
door ron530 - Apr 10, 2014 om 21:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Klinkt allemaal leuk en aardig maar hoeveel kilometer heeft u in die 4 jaar met de auto kunnen rijden. Een liter olie op duizend kilometer is in de beginfase niet zo bizar. Auto's van de volkswagen groep staan er om bekend dat ze door de emissienormen oliezuipers zijn. Aan de betrouwbaarheid doen ze niet af tegen een goedkoper merk. M.a.w. als de auto goed rijd en enkel het olie gebruik de reden is heeft u geen poot om op te staan.

grindweg
door grindweg - Apr 11, 2014 om 19:15
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de bekleding van de cilinderwand is het probleem en komt bij vw ook voor dus
vertel ze over dit medium.
u bent wel laat met dit verhaal
in principe heeft u geen poot om op te staan.
maar als alles gedocumenteerd is dan scheelt dat wel