ol
door olliewol May 26, 2010 om 15:38
Geldzaken & recht

Onterechte BTW betaling

Moet ik BTW betalen over de kredietbeperking in een factuur als ik op tijd betaal?

recente nota van een leverancier:
levering produkt: 5000 eur
kredietbeperking 100 eur
Btw over 5100,- 969 eur
totaal 6069 eur

Bij betaling binnen 14 dagen mag ik 100 eur aftrekken van het bedrag maar dan heb ik dus wel de 19,0- euro BTW hierover betaald.
Deze rekening is dus m.i. fout opgesteld.
Maar de leverancier zegt dat zijn accountant dit goedkeurt!! Zoals zoveel accountants -zie internet

14287 5 Rapporteer

bosbess
door bosbess - May 26, 2010 om 19:04
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik kan m'n ogen niet geloven. Pure oplichting. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf dit werkelijk wil. Zelf zou ik er tenminste nooit meer iets kopen. Ik begrijp heel goed dat een leverancier er belang bij heeft dat klanten tijdig betalen. Kredietbeperking kan daartoe een goed middel zijn. Maar om nog extra te verdienen aan het tijdig betalen door een klant is beroving op klaarlichte dag. Zelfs als de leverancier ook over het bedrag van de Kredietbeperking BTW moet afdragen (wat ik ten zeerste betwijfel), dan is dat een probleem dat hij zelf in het leven heeft geroepen en dat hij dus zelf moet oplossen, maar niet over de rug van zijn klanten. Heeft de leverancier je tevoren ingelicht over dit systeem?

Ik had er nog nooit van gehoord en heb het even nagekeken in Wikipedia:

"Kredietbeperking is een negatieve korting ter bekostiging van de krediettermijn. De opslag mag de betalende partij aftrekken bij tijdige betaling. Deze kredietbeperking is niet te verwarren met betalingskorting. Betalingskorting is een factuurkorting die bedrijven soms geven bij een spoedige betaling, vaak als direct contant wordt afgerekend. Deze "korting" wordt gegeven over het bruto bedrag, zodat over de korting zelf toch btw moet worden betaald. Meestal gaat het om een percentage bij betaling binnen een bepaalde periode.

Kredietbeperking wordt gebruikt om klanten snel te laten betalen. Dit versterkt de liquide positie van de crediteur, die vervolgens ook geen tijd en moeite kwijt is aan het incasseren van het bedrag.

Er bestaat overigens geen wettelijke verplichting de kredietbeperking ook daadwerkelijk te betalen, ook al wordt na de vervaldatum betaald. Kredietbeperking is slechts in het leven geroepen ter beperking van de kosten die het incasseren van een factuur met zich meebrengt (rente etc.)."

Tot zover Wikipedia. Als dit juist is, moet je dus wel BTW betalen over een betalingskorting, wat me logisch lijkt omdat de winkelier zelf ook BTW moet afdragen over het aankoopbedrag. Ik vermoed dat je leverancier dit nu ook maar eigenmachtig heeft toegepast op de Kredietbeperking. Maar als je wettelijk al niet verplicht bent om het bedrag van de Kredietbeperking te betalen bij latere betaling, dan ben je al helemaal niet verplicht om bij tijdige betaling er BTW over te betalen. Als het verhaal over de accountant waar is, dan halen zij allebei twee dingen door elkaar.

Ik zou gewoon 19 euro minder overmaken.

jscholtes
door jscholtes - May 26, 2010 om 19:11
777 Antwoorden / 31 Vragen

Dit is een zakelijke levering en men gaat er daarbij vanuit dat de btw als voorheffing in mindering kan worden gebracht op de af te dragen btw. Geen schijntje pijn want de leverancier heeft deze btw dan al afgedragen aan de fiscus en de klant krijgt deze op die manier terug.

Deze vraag hoort niet in een particuliere consumenten vraagbaak thuis.

Mocht de leverancier dit toepassen op leveringen aan particulieren dan zou ik als particulier de btw zeker inclusief kredietbeperking in mindering brengen op het te betalen bedrag. Het is dan aan de leverancier dit btw bedrag bij de fiscus terug te halen. btw staat niet voor niets voor: belasting toegevoegde waarde.

vanden bosch
door vanden bosch - May 26, 2010 om 21:56
252 Antwoorden / 1 Vragen

Het is onjuist om de b.t.w niet mee af te trekken. De accounts overtreden de Wet op de Omzetbelasting 1965 als ze dat toestaan.

Immers mag(moet) b.t.w. alleen berekend worden over werkelijke omzet.

Gaat er dus €100 omzet af (de kredietbeperkingstoeslag), dan moet wettelijk ook de b.t.w. in mindering worden gebracht.

U mag immers geen b.t.w. aftrekken waar geen betaling tegenover staat.

U mag dus € 119,00 in mindering brengen op de nota!

Mocht u leverancier moeilijk doen, dan kunt u uiteraard altijd voorstellen de nota naar de Belastingdienst op te sturen. Met een beetje mazzel krijgen ze dan de FIOD-ECD op de koffie en mogen ze aan hen gaan uitleggen waarom ze frauderen met de b.t.w. uiteraard onder het genot van een torenhoge boete.

geenidee2
door geenidee2 - May 28, 2010 om 09:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

@bosbess

wikipedia is een handig middel om een beeld te vormen, maar geen absolutie waarheid!

uw advies is daardoor; niet doordacht en zeker niet verstandig.

(kom maar op met die 'rode duimen')

geenidee2
door geenidee2 - May 28, 2010 om 10:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

@olliewol

Ik begrijp niet goed waarom uw vraag op dit forum is geplaatst.

Bent u een zelfstandig ondernemer? Neem contact op met FIOD-ECD

Betref kredietbeperking:

BTW mag alleen berekend worden over het netto bedrag.

Dus: bent u particulier/consument? u bent verplicht BTW te betalen.

Kredietbeperking is op u niet van toepassing! (indien u particulier/consument bent)