sn
door snahedlo Sep 8, 2014 om 20:48
Geldzaken & recht

Ontslagvergoeding

In oktober hoor ik of ik boventallig wordt. de organisatie gaat inkrimpen ivm de komende veranderingen in de zorg. Tot die tijd zit ik in de pre-mobiliteitsfase om eventueel vrijwillig weg te gaan.Ik twijfel wat ik moet doen, ben 49 jaar en t wordt denk ik niet makkelijk om een baan in de zorg weer te vinden. Heb ik nog recht op ontslagvergoeding, ook na 1 oktober. Tevens zou ik wel een evc-procedure willen starten. Wat kan ik het beste doen? Zelf schat ik de kans groot dat ik eruit moet ivm de afspiegeling en ik heb een contract van 36 uur, wat volgens mijn leidinggevende niet in mijn voordeel is. Wat kan ik het beste doen en wat is een redelijke ontslagvergoeding?

1816 2 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 8, 2014 om 20:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Deze vraag kunt u beter stellen op het volgende forum

rechtswinkel.nl

klik HIER

Daar zitten een stel doortastende arbeidsrechtjuristen die u in ieder geval een eerste advies kunnen geven hoe nu het beste te handelen.
Vraag stellen is gratis daar.

ph
door philip36 - Sep 8, 2014 om 22:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u eigenlijk niet weg wilt zou ik dat zeker niet vrijwillig doen.
Als er meer dan 20 mensen ontslagen worden is het een collectief ontslag.
Waarom denkt u dat u eruit moet i.v.m. het afspiegelingsprincipe, zijn er geen collega's in uw leeftijdsgroep die daar korter werken?
Dat een 36 uur contract van invloed is bij het ontslag lijkt me echt onzin.
Belangrijk is om geen formulieren te tekenen waarin u aangeeft geen inhoudelijk bezwaar te hebben tegen uw ontslag.
Toen het mij overkwam bij collectief ontslag ben ik naar het arbeidsbureau (nu UWV) gestapt voor advies en werd daar bijzonder goed geholpen en met succes bezwaar gemaakt.
Werkgever moet in de ontslagprocedure dan aangeven waarom juist u ontslagen zou moeten worden.
U kunt daar op reageren, daarna uw werkgever en als u wilt, u weer daarop.
Ontslagvergoeding daar wordt u niet rijk van en zal afhangen, bij collectief ontslag, wat er afgesproken wordt met de vakbonden en natuurlijk het aantal dienstjaren.
Ook is het belangrijk te weten wat er met uw pensioenopbouw gebeurt.
U zou een afspraak kunnen maken met het UWV in uw woonplaats.
Het UWV heeft ook een brochure waarin wordt aangegeven waar u op moet letten.