le
door lence Apr 19, 2015 om 13:43
Computers & telefonie

Onveilge website

Bij de PWN kan je de watermeterstand opgeven met een Opnamenummer en je email adres. Verander je het laatste getal van het Opnamenummer met een ander email adres dan kom je bij de watermeteropgave van een andere PWN klant, waar je dan een willekeurige stand kan invoeren.
Is er een instituut die dit soort onveilige semi- overheidsbedrijven op de vingers tikt?

2767 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2015 om 13:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lence,

Zou het om te beginnen melden bij de PWN.

Het lijkt me trouwens gek dat je zomaar het laatste cijfer kan veranderen én een willekeurig (?) mailadres kan ingeven waardoor je bij de gegevens van een andere klant kunt komen.
Lijkt me eerlijk gezegd onmogelijk.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 19, 2015 om 15:15
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Lence,
Iedereen zou een ander opnamenummer moeten krijgen, waarschijnlijk iets fout gegaan, melden dus.
Vr,gr.

crewmember
door crewmember - Apr 20, 2015 om 12:20
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 19 apr 2015, 15:15]Hallo Lence,
Iedereen zou een ander opnamenummer moeten krijgen, waarschijnlijk iets fout gegaan, melden dus.
Vr,gr.

lees de vraag nog eens.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 20, 2015 om 12:50
7202 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 20 apr 2015, 12:20][quote=sjoppie schreef op zondag 19 apr 2015, 15:15]Hallo Lence,
Iedereen zou een ander opnamenummer moeten krijgen, waarschijnlijk iets fout gegaan, melden dus.
Vr,gr.

lees de vraag nog eens.
Een opnamenummer moet voor een ieder verschillend zijn dus moet het laatste cijfer niet met met een ander e-mailadres verbonden kunnen worden.

crewmember
door crewmember - Apr 20, 2015 om 13:51
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sjoppie schreef op maandag 20 apr 2015, 12:50][quote=crewmember schreef op maandag 20 apr 2015, 12:20][quote=sjoppie schreef op zondag 19 apr 2015, 15:15]Hallo Lence,
Iedereen zou een ander opnamenummer moeten krijgen, waarschijnlijk iets fout gegaan, melden dus.
Vr,gr.

lees de vraag nog eens.
Een opnamenummer moet voor een ieder verschillend zijn dus moet het laatste cijfer niet met met een ander e-mailadres verbonden kunnen worden.

Het probleem is hier volgens mij dat TS met een willekeurig opnamenummer en E-mail adress bij iemand anders de waterstand ik kan vullen.

Onveilig dus.

Misschien lees ik het niet goed, is ietwat onduidelijk opgeschreven.

@TS. Moet je in dit geval ook niet de correcte match met het opname nummer weten? Als in:
Als je niet het correcte nummer met het goede e-mail adress koppelt gebeurt er niks?

me
door mein33 - Apr 20, 2015 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het aan u verstrekte opnamenummer is gekoppeld aan uw persoonlijke gegevens die reeds bij PWN bekend zijn, waaronder ook uw e-mail adres.
Het opnamenummer en het e-mailadres die u op de site van PWN moet invoeren vormen samen een unieke combinatie.
U bent waarschijnlijk in de veronderstelling dat uw voorbeeld van foutief (of frauduleus) invoeren van de gegevens mogelijk is en vraag mij af hoe u aan uw stelling komt, hoe u dit heeft kunnen uitproberen en of u een bevestigings- mail heeft gekregen van ontvangst van de foutieve opgave.

le
door lence - Apr 20, 2015 om 18:28
10 Antwoorden / 14 Vragen

Je moet het ( zie PWN-site) Opnamenummer invoeren en vervolgens uw of een email adres. De meterstand krijg je dan per email bevestigd. Opnamenr. en email zijn NIET gekoppeld! Dee opgave gebeurt dus niet in een beveiligde omgeving als mijn PWN of iets dergelijks. Natuurlijk zou het fraude zijn als ik dat zou doen en heb ook een klacht ingediend bij de PWN. Toch vind ik dat we, in een tijd waar we het over internetfraude hebben, wel erg onveilig, veiligheid zit blijkbaar nog niet voldoende in de genen van de PWN.
Blijft mijn vraag staan, ik heb daar nog geen antwoord op gekregen, kan je daarover bij een instantie aan de bel trekken?

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 20, 2015 om 21:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wat krijg je na het opgeven van opnamenummer en e-mail adres te zien?

Daar is geen instantie voor, het is ook mijn ervaring dat bedrijven laks omspringen met lekkende websites. Blijven klagen is de enige remedie. Mits er daadwerkelijk iets aan de hand, zie bovenstaande vraag.

pw
door pwn - Apr 21, 2015 om 14:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Veiligheid, privacy en gemak van het gebruik van onze website staan bij PWN centraal.

Het opnamenummer is per klant uniek en éénmalig te gebruiken om de watermeterstand door te geven. Wanneer u daadwerkelijk met het ‘foute’ opnamenummer de watermeterstand heeft geprobeerd door te geven, zal u een foutmelding in beeld krijgen met de mededeling dat het opnamenummer onbekend is. Dat houdt in dat het doorgeven van de watermeterstand niet gelukt is.

Als u nog verdere vragen heeft, dan kunt u deze natuurlijk aan ons stellen www.pwn.nl/contact.

Met vriendelijke groet,

PWN

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 21, 2015 om 14:56
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Nou Lence, u hebt dus een valse mail met opnamenummer gekregen en is uw vraag door PWN beantwoord.
Vr,gr

me
door mein33 - Apr 21, 2015 om 15:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sjoppie schreef op dinsdag 21 apr 2015, 14:56]Nou Lence, u hebt dus een valse mail met opnamenummer gekregen en is uw vraag door PWN beantwoord.
Vr,gr

Ts. heeft geen valse e-mail gekregen maar is zelf gaan experimenteren met een wijziging van het opnamenummer en het gebruik van een ander (mogelijk fictief) e-mail adres.
De vraag die ik hier eerder over stelde blijft vooralsnog onbeantwoord door Ts.

le
door lence - Apr 21, 2015 om 16:31
10 Antwoorden / 14 Vragen

Fijn dat het PWN gereageerd heeft. Misschien ben ik te kort door de bocht gegaan, ik woon zelf in Heerhugowaard en heb het opnamenummer met "1" opgehoogd en kreeg vervolgens een adres in Schagen waar ik de waterstand kon invullen etc. Naar aanleiding van de PWN reactie heb ik de laatste cijfers nog wat verder opgehoogd maar krijg dan inderdaad de melding opnamenr. onbekend. Het is dus blijkbaar toeval geweest.
Wat mij betreft discussie gesloten. Dank aan degene die serieus gereageerd hebben.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 21, 2015 om 16:48
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zou je toch nog willen vertellen welke gegevens je nu precies te zien / per mail toegezonden krijgt.

Bedoel niet de exacte gegevens zelf, maar wat je zien krijgt, dus bijvoorbeeld een naam, adres etc.

le
door lence - Apr 21, 2015 om 17:24
10 Antwoorden / 14 Vragen

Je krijgt te zien naam, adres, type meter. De fictieve stand kan je dus ook invullen. Als ik hem zou invullen, kan die eigenaar hem niet meer invullen en wellicht opzadelen met een hoge afrekening voor het waterverbruik. Ik doe dat uiteraard niet, het ging mij om de veiligheid of ( betrekkelijke) onveiligheid van deze manier van meterstanden doorgeven. Ik zou dat in een "mijn PWN" omgeving doen. Het probleem zal dan wel zijn dat minder mensen een elektronische opgave zullen doen.