ja
door james11j Mar 5, 2013 om 16:26
Geldzaken & recht

Pensioen tijdens dienstplicht

Bouw je eigenlijk pensioen op tijdens je militaire dienstplicht?
Ik was toen 21 jaar

29259 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2013 om 16:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, je bouwt tijdens de gewone dienstplicht geen pensioen op. Er is ook geen pensioenpremie ingehouden.

jantje7
door jantje7 - Mar 5, 2013 om 16:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Pensioen bouw je op vanaf je 25e.
AOW wordt vanaf je 15e gedurende 40 jaar berekend, nu dus vanaf 15e en 1 maand.

Jantje

valerius-2
door valerius-2 - Mar 5, 2013 om 17:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 16:55]Pensioen bouw je op vanaf je 25e.
AOW wordt vanaf je 15e gedurende 40 jaar berekend, nu dus vanaf 15e en 1 maand.

Jantje
IK ben als dienstplichtig marinier in 1950 als 20 jarige in dienst geweest. Waarvan 1 jaar in de west en 1 jaar in opleiding in Nederland. Ik ben in 1977 in overheids diens gegaan bij een gemeente. En toen ik wist dat als men in dienst is geweest en naderhand bij de overheid de dienstjaren meegaan tellen en tropisch dubbel. Ik heb dus bij mijn begin van mijn werk bij de overheid de gegevens op gevraagd bij het minsterie van oorolog dienstijd plaatsing daar werden mijn pensioenjaren met 3 vehooft. Maar die alleen maar als men naderhand in overheids dienst komt. Behalve bi de luchtmacht daar sordt na het uit van het contract een uitkering ineens gedaan.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2013 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger bouwde men pas pensioen op vanaf 25 jaar, tegenwoordig vanaf 21 jaar.

Alleen als u direct na uw dienstplicht in een overheidsdienst trad of bij de spoorwegen of zo, tellen de jaren als dienstplichtige mee.

jo
door jorisw - Mar 5, 2013 om 17:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 16:55]Pensioen bouw je op vanaf je 25e.

Of wat je met je werkgever hebt afgesproken. Bij mij begon het op mijn 23ste.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 5, 2013 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 17:24]Vroeger bouwde men pas pensioen op vanaf 25 jaar, tegenwoordig vanaf 21 jaar.

Alleen als u direct na uw dienstplicht in een overheidsdienst trad of bij de spoorwegen of zo, tellen de jaren als dienstplichtige mee.
Ik dacht dat ik dit al had geschreven?

poltol
door poltol - Mar 5, 2013 om 19:21
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het ABP telt de militaire dienstjaren mee als opbouw jaren.
Sommige andere pensioenfondsen ook, vraag het daar na.

Vr.gr. poltol.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2013 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius

Toen ik mijn antwoord tikte, stond uw reactie er bij mij nog niet in. Dus vandaar.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 5, 2013 om 19:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 19:35]@valerius

Toen ik mijn antwoord tikte, stond uw reactie er bij mij nog niet in. Dus vandaar.
Sorry heb ik niet gezien mijn exuus.

w0
door w0013 - Mar 7, 2013 om 19:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=james11j schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 16:26]Bouw je eigenlijk pensioen op tijdens je militaire dienstplicht?
Ik was toen 21 jaar

en als je 25 was toen je de militaire dienstplicht ging vervullen krijg je dan ook geen opbouw van pensioen?

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2013 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=w0013 schreef op donderdag 7 mrt 2013, 19:14][quote=james11j schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 16:26]Bouw je eigenlijk pensioen op tijdens je militaire dienstplicht?
Ik was toen 21 jaar

en als je 25 was toen je de militaire dienstplicht ging vervullen krijg je dan ook geen opbouw van pensioen?

De leeftijd is niet van belang. De dienstplicht telt pas mee voor de pensioenopbouw als u direct daarna in overheidsdienst ging.

hutch
door hutch - Mar 7, 2013 om 20:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Gewone dienstplichtigen bouwen tijdens hun militaire diensttijd geen pensioen op. Hetgeen betekent dat er bij het ministerie van Defensie geen pensioenreservewaarde aanwezig is.
Indien een voormalige dienstplichtige in overheidsdienst treedt en daardoor ABP-verzekerd wordt, dan wordt de tijd die hij in dienst doorbracht aangemerkt als voor pensioen geldende diensttijd bij de overheid. Dit leidt op de pensioendatum tot een extra aanspraak op grond van het aantal maanden die in militaire dienst zijn doorgebracht. Dat is dus een extraatje waarvoor geen premie is betaald, maar wel rechten worden toegekend op de pensioendatum.
Tevens tellen deze fictieve dienstjaren mee voor het eventuele levenslange nabestaandenpensioen. Nogmaals: hier is dus geen sprake van een eventueel recht op reservewaardeoverdracht, maar van een voordeel voor voormalige dienstplichtigen die na hun diensttijd in overheidsdienst (gemeente, provincie of rijk) treden. Ook degenen die direct aansluitend aan hun diensttijd bij de Nederlandse Spoorwegen of bij het Openbaar Vervoer over de weg zijn gaan werken, genieten dit voordeel, zonder ABP-verzekerd te zijn
."

(* *)

Leest u het volgende ook eens:

en

Mijn pensioenoverzicht