meke
door meke Feb 9, 2011 om 07:26
Voeding & gezondheid

Pgb en zorg voor kankerpatienten

Mijn stiefzoon van 31 heeft een lieve vriendin van 31 jaar en deze is getroffen door hersentumoren.De vraag is zijn er meer mensen de zorg het laat afweten.Ook tot je tegen een muur oploopt van onbegrip en dat je uitkeringen niet lopen zoals het hoort.Ze is opgegeven door de medische wereld,en mag nu naar huis omdat er geen plaats is in de hospish of verzorgings tehuis.Door de aanmelding bij een verzorgingstehuis hebben ze het pgb ingetrokken en omdat onze zoon niet kan gaan werken,omdat hij voor zijn vriendin wil zorgen en moet zorgen krijgt hij geen uitkering krachtens de sociaale dienst.Zijn er meer mensen met deze ervaringen?

1354 1 Rapporteer

jpm
door jpm - Feb 10, 2011 om 19:36
820 Antwoorden / 28 Vragen

Omdat er voorheen een pgb was neem ik aan dat uw stiefzoon een erkende zorgrelatie had. Ik neem aan dat ze naar huis mocht uit het ziekenhuis. Als er in een hospice of verzorgingshuis geen plaats was is dat een schrijnende situatie, deze wordt echter nog schrijnender omdat door het enkele feit van aanmelding het pgb is ingetrokken. Dit is ten onrechte gebeurd.
Ik zou uw stiefzoon willen adviseren om het benaderde hospice, maar ook het verzorgingshuis waar zijn vriendin op de wachtlijst zal zijn geplaatst, te vragen om een verklaring dat er geen plaats was en dat ze op een wachtlijst staat.
Met deze verklaring moet u vervolgens appelleren ten opzichte van het pgb om dit alsnog te verkrijgen.
Verzoek in uw appel goede nota te nemen van de data, in verband met de ingangsduur van het recht op pgb, zodat u zelfs na evt. overliijden het recht tot deze beroerde datum nog kunt claimen.
Ten aanzien van een ww-uitkering voor uw stiefzoon: Ontslag met toestemming moet leiden tot een ww-uitkering volgens mij. Nu is het handig dat ook hierbij de zorgbehoefte van de vriendin nauwkeurig wordt omschreven, zodat blijkt dat uw stiefzoon redelijkerwijs niet kan worden aangerekend dat hij niet werkt, danwel solliciteert. Zo'n omschrijving moet door huisarts of specialist wel worden gegeven indien de zorgbehoefte duidelijk en aannemelijk is gemaakt.
Ik wens u, maar natuurlijk uw stiefzoon en zijn vriendin veel sterkte.