si
door sirflo Jan 17, 2015 om 17:59
Geldzaken & recht

Rabo eet van twee walletjes

Ik had twee hypothelen lopen, los van elkaar. Voor de hypotheek van mijn oude huis had ik een garantiestelling gedeponeerd van 25.000 euro, om een periode van 2 jaar te kunnen overbruggen. Het oude huis is afgelopen december, 4 maanden voor dat het geld op zou zijn verkocht.

Het volgende bericht heb ik geschreven aan mijn bank. Kan iemand hier een oordeel over geven?

Ik ben het volstrekt niet eens met de gang van zaken zoals de verkoop van het huis is afgehandeld.
Ik heb vooraf aangegeven dat er een restschuld zou ontstaan bij de verkoop, en dat dit bij-gefinancieerd zou moeten worden bovenop mijn huidige hypotheek. Financieel gezien was daar ook geen enkel bezwaar tegen.

Ik ben (toen nog met mevr.*****) gaan praten hoe het afgehandeld zou kunnen worden.
Er was een hypotheek van 194.000. De verkoop was gedaan op 169.000 (4.000 boven de taxatiewaarde)
Het verschil was dus: 194.000 – 169.000 = 25.000 euro. Hierbij kwamen de kosten van de makelaar, ad.3700 euro. Een totaal dus van 28.700 euro.
In het depot zat (afgerond) 10.000 euro, en ik had nog ongeveer 3.000 euro te goed van het garantiefonds.
Het bij te financieren bedrag zou dus zijn: 28.700 – 13.000 = 15.700 euro

Voor mij is dit een bijzonder simpel rekensommetje. We zouden dus een bedrag moeten bij financieren van 15.700.

Vervolgens komt de bank met een twee voorstellen waarvan ik er 1 moest accepteren. Bij de 1 moest ik 30.000 bij lenen met en persoonliujke lening, bij de andere oplossing hetzelfde bedrag in een extra hypotheek over een periode van 10 jaar. Hierbij is het inmiddels opgebouwde
Spaardeel van mijn oude hypotheek buiten beschouwing gelaten, en conform mijn verwachting kreeg ik dus een brief van de Rabobank dat het spaardeel van mijn oude hypotheek op mijn bankrekening zou worden bijgestort, wat de normale gang van zaken zou zijn.

Vervolgens heb ik contact gehad met de Rabobank vestiging Noord Holland noord en tijdens dit telefoongesprek werd mij toegezegd dat het bedrag zou worden overgemaakt.
Twee dagen voordat het geld wordt overgemaakt krijg ik opeens een telefoontje dat het bedrag bij mijn oude hypotheek gezet wordt? Hoezo? En vooral: Waarom? Waar hebben we dat afgesproken?

Hoe doet de Rabo dit bij een klant die bij een andere bank vandaan komt en dus niet aan het spaardeel van de oude bank kan komen?

Ik heb nu een bedrag moeten bijfinancieren van om en nabij de 30.000 euro, terwijl dit bedrag 15.700 had kunnen zijn, en vervolgens krijg ik ook nog eens mijn spaardeel niet in handen? Een werkelijk belachelijke gang van zaken.

Ik verzoek u daarom het bedrag wat in het spaardeel van mijn oude hypotheek zat dus per ommegaande over te maken op mijn bankrekening, zodat ik dat tegoed weer kan gebruiken voor het verder verbouwen van mijn woning.

Vriendelijke groet,

710 6 Rapporteer

si
door sirflo - Jan 17, 2015 om 18:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

De zin:

Twee dagen voordat het geld wordt overgemaakt krijg ik opeens een telefoontje dat het bedrag bij mijn oude hypotheek gezet wordt?

Moet zijn:

Twee dagen voordat het geld wordt overgemaakt krijg ik opeens een telefoontje dat het bedrag bij mijn NIEUWE hypotheek gezet wordt?

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2015 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u alle afspraken niet op papier?

si
door sirflo - Jan 17, 2015 om 20:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn papieren wordt niets gezegd over het overhevelen van mijn in mijn eerste hypotheek opgebouwde spaardeel naar een andere hypotheek die inmiddels al weer 2 jaar oud is.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2015 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult dit in persoon moeten gaan bespreken, want het is een gecompliceerd verhasl.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2015 om 01:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is me niet dus 100% duidelijk maar zoals ik het lees hebben ze u een persoonlijke lening van 30.000 aangesmeerd. In dat geval kun u toch €30.000 - €15.700=€14.300 direct aflossen .
Maar wellicht heb ik uw vraag niet juist begrepen.
Diewilik

si
door sirflo - Jan 23, 2015 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 18 jan 2015, 01:27]Het is me niet dus 100% duidelijk maar zoals ik het lees hebben ze u een persoonlijke lening van 30.000 aangesmeerd. In dat geval kun u toch €30.000 - €15.700=€14.300 direct aflossen .
Maar wellicht heb ik uw vraag niet juist begrepen.
Diewilik

Het probleem is dus dat ik het volledige bedrag heb bij gefinancierd en dus het tegoed van mijn spaartegoed uitgekeerd zou moeten krijgen. Ik heb hiervoor dus ook getekend, en vervolgens pikt de Rabobank het gehele opgebouwde spaartegoed af en stort het bij mijn huidige spaartegoed van mijn nieuwe hypotheek. Ik heb het geld dus niet in handen gekregen en kon de door u voorgestelde berekening niet doen.
Het vreemde is dus dat ik vervolgens een brief krijg waarin staat dat IK heb aangegeven het spaardeel van mijn eerste hypotheek bij mijn huidige hypotheek wil laten bijschrijven.
Je reinste onzin dus.