di
door dirk23 Jul 7, 2014 om 21:41
Elektronica & tv

RegeneratiE oplaadbare baterijen nimh

Ik las.dat de chemische reactie hersteld kan worden dmv een nachtje in de vriezer. Is dit waar?
De batterijen zijn 2100 mah. De multimeter geeft aan: 1320 op de batterij setting en 1.3 volt op de volt setting. Normale.waarden dus voor een opgeladen batterij. Maar ze hebben toch heel weinig power.

18071 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2014 om 21:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirk123,

Kijk eens hier.

Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:

In de koelkast (niet in de vriezer)
Ongeveer half opgeladen

Tijdens gebruik:

Niet geheel opladen (tot bijvoorbeeld 97%)
Niet geheel ontladen (in verband met diepontlaadgevaar)
Zo veel mogelijk opladen met gebruik van netvoeding

De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.
(Bron:Wikipedia)

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2014 om 21:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Leg een uitgeputte accu een nachtje in de diepvries en hij doet het weer
Dit is een prototype van een broodje aap verhaal. Een accu koel opslaan is inderdaad zinvoller dan 'm ergens in de hitte laten slingeren. Maar als je een accu invriest zal ie het misschien nog heel even een klein beetje doen, maar vervolgens weer in zijn vegetatieve staat terugvallen. In het geval van lithium accu's moet je trouwens zelfs oppassen om die in het vriesvak te leggen; bij ontdooiing kan condens ontstaan, wat uiteindelijk kan leiden tot een explosie van de accu. Als je dan toch koppig wilt zijn en een lithium accu in de vriezer wilt leggen, doe er dan een plastic zakje omheen. Misschien komt binnenkort ook nog wel het verhaal in omloop dat je de hele laptop in de diepvries moet leggen! Een versleten, 'dode' accu kun je eenvoudigweg niet meer tot leven wekken. De enige remedie is om een nieuwe accu te kopen. Ook de koelkast is geen optimale omgeving voor een accu, hoewel koel bewaren van een accu een goed idee is, omdat dat slijtage vertraagt. Een koelkast is echter een zeer vochtige omgeving en dus niet geschikt voor een accu, omdat deze droog dient te worden opgeslagen. Als je 'm toch in de koelkast wilt bewaren, doe er dan een afgesloten plastic zakje omheen, zodat er geen vocht bijkomt.
(Bron:replacedirect)

di
door dirk23 - Jul 8, 2014 om 08:35
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ edrick:

Ja, dat zakje is noodzakelijk. Op yt claimen ze wel dat je nimhs kan regeneren. Ze zeggen dat de kristallen weer op de juiste manier gerangschikt worden door de vrieskou. Hoe kan het dat ik toch normale waarden krijg met de multimeter ? Ik heb ze vergeleken met nieuwe lsd batterijen die dezelfde waarden aangeven. Kan je ze door overladen kapot maken? Zo ja, waarom?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 8, 2014 om 08:52
937 Antwoorden / 2 Vragen

dirk23,

Accu's zijn erg gevoelig en er zijn GEEN wondermiddelen. Zoals al eerder aangegeven door edrick3 zijn er wat gebruikslijnen die je het beste kunt volgen, voor de rest kun je er niets aan doen.

Te koud: Accu kan kapot gaan, dit is niet te regelen en zeker niet in een consumenten vriezer.
Te warm: Accu slijt sneller of gaat kapot.
Overladen: Dit maakt explosief meer warmte, vanwege de weerstand in een accu. Dit kan lijden tot een kapotte accu en in extreme gevallen een EXPLOSIE. Met accu's moet je dus niet spelen, ze kunnen namelijk ernstige verwondingen aanbrengen met mogelijk de dood tot gevolg.

Als je slim bent laat je het erbij en gebruik je de accu waar dat dit nog kan. Voor de rest is het aangeraden gewoon een andere te kopen.

ph
door philip36 - Jul 8, 2014 om 09:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn wel nimh opladers welke de conditie van deze batterijen op kunnen krikken.
Wat daar van waar is kan ik niet beoordelen.
Als u veel van deze oplaadbare batterijen gebruikt heeft het misschien zin om meer info over deze opladers op internet te zoeken.
De Maha Powerex en de Memorex pro zijn o.a. opladers die hiervoor gebruikt worden.

di
door dirk23 - Jul 8, 2014 om 11:27
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik ben blij dat ik een lader heb gekocht die beveiligd is tegen overladen. Ik ben erg zuinig op mijn oplaadbare lsd nimhs. Hij gebruikt zon adapter zonder trafo. erin.

Ik denk dat ik ze op die manier dan kapot geladen heb.gelukkig.waren het geen lsd accuus.

crewmember
door crewmember - Jul 11, 2014 om 13:59
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@ EDERICK het gaat hier om een NiMH accu geen Li-ion.

Ik heb zelf vroeger aardig wat high performance Nimh accu's voor de modelbouw versleten. Hierbij werkte, helemaal leegtrekken met een weerstand of gloeilamp en daarna helemaal laden met een langzaamlader (dus eentje die je niet hoort zoemen). Het best om een accu weer wat leven in te blazen. (Niet veel)

In de vriezer leggen helpt alleen om te voorkomen dat ze leeglopen. Chemische reacties gebeuren nou eenmaal trager onder lage temperaturen, doordat de atomen die met elkaar reageren dan langzamer bewegen (trillen). En elkaar minder raken. (Dus minder reageren)
Hierdoor hoef je ze dus na lang niet gebruikt te hebben, niet meteen op te laden en gaan ze langer mee. Een NIMH accu in de vriezer heeft een maand later nog 90% van zijn vermogen. Terwijl hij op kamertemperatuur een aantal procenten per dag kan verliezen.

Als je echt kennis hebt van electra:
Wat ook kan helpen is de accu uit elkaar halen en kijken of het maar een paar cellen zijn die slecht zijn en deze vervangen. Let wel op dat je dan ECHT wel weet wat je doet, een fout aangesloten accu kan echt grandioos hard ontploffen.

ro
door ron530 - Jul 11, 2014 om 14:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als ik het zo lees betreft het een NIMH batterij met maar één cel van 1,2 volt, een NIMH accu bestaat uit meerdere cellen die met elkaar in serie staan. Of het in de vriezer leggen van de batterij werkt is heel simpel vast te stellen, gewoon doen. Om te kunnen testen of het werkt sluit je voor het experiment begint de volledig opgeladen batterij aan op een lampje en neem de tijd totdat het lampje uit gaat op. Leg de batterij in de vriezer desnoods in een afgesloten omhulsel. Na geruime tijd in de vriezer de batterij weer op temperatuur laten komen en daarna weer volledig opladen, sluit het lampje aan en neem de tijd weer op. Blijft het lampje veel langer branden dan is het geen broodje aap verhaal, is er geen verschil of de batterij is veel sneller aan zijn einde dan is het niet alleen een broodje aap verhaal maar helpt ook nog eens de batterij om zeep.