door willem v d Jul 5, 2014 om 20:24
Auto & vervoer

Reparatie zonder toestemming + taxatie kosten

nadat mijn auto vorige week is aangereden door een vrachtwagen heb ik hem laten slepen naar de garage waar hij altijd in onderhoud is geweest.
de auto is total loss verklaard door de expert, met een schade van €9000 op een auto met een €4500 dagwaarde.
De verzekering betaald 3600 en een op koper 900.

Dit bericht heb ik gisteren gekregen en wil dus naar de garage gaan om te vertellen dat ik accoord ga met het bod.

Hier krijg ik te horen dat de auto al weg is voor reparatie want zij kunnen de auto wel maken voor €3600.

Hiervoor heb ik nooit toestemming gegeven.
tevens kreeg ik te horen als ik het niet liet repareren dat ik 10% (€450) van de taxatie waarde aan hun moet betalen.

ik snap wel dat er kosten zijn gemaakt maar €450 vindt ik wel erg veel.

Mijn gevoel zecht dat dit niet goed is en ik wil weten wat ik hier het beste kan gaan doen.

Ik heb het bedrijf geprobeerd te bellen maar er was niemand meer dus heb een mailtje gestuurd met de waaorden dat ik geen toestemming heb gegeven en ook niet ga doen zolang de auto mijn eigendom is.

3694 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2014 om 20:50
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als uw auto bij een schade betrokken raakt, dan gaat de verzekering uitzoeken wat "The verdict" wordt. Uiteindelijk heeft u waarschijnlijk zelf de verzekering al geïnformeerd waar de auto op dat moment is. Zij moeten gaan betalen. Dus of welk bedrag aan schade of total loss. Als uw auto, de schade, hersteld kan worden, doen ze dat ook, lijkt mij.

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2014 om 21:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@willem vd, las dit: KLIK. Misschien leest u hier iets meer over het hoe en waarom?

alfatrion
door alfatrion - Jul 5, 2014 om 22:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan dat uw auto bij een ongeluk betroffen is door een expert (van deze verzekering?) total los is verklaart. De auto heeft volgens de expert een dagwaarde van € 4500 dagwaarde. De verzekering betaald € 3600. (Mij ontgaat waarom de verzekering niet het hele bedrag vergoed.)

De auto heeft laten slepen naar uw reguliere garage. Aan deze garage heeft u laten weten dat u akkoord gaat met de uitbetaling van € 3600. De garage heeft aangegeven dat ze de auto hebben vervoert en dat ze denken de auto wel te kunnen maken voor dit bedrag. De garage heeft aangegeven dat ze 10% (€ 450) van de taxatie waarde willen ontvangen, als u niet akkoord gaat met het herstel. Waar is deze vergoeding voor? U heeft betaald voor het verslepen van de auto?

U heeft met de garage een overeenkomst, omdat u de auto daarnaar toe heeft laten slepen. De exacte inhoud van deze overeenkomst is mij onduidelijk, maar ik kan me voorstellen dat u iets van stallingskosten zal moeten vergoeden. Duidelijk is wel dat ze op grond van deze overeenkomst niet hadden mogen overgaan tot herstel van de auto. U hoeft dan ook geen annuleringskosten te betalen als u de auto niet laat herstellen.

Mijn advies is om dit gewoon te bespreken met de garagehouder. Als dat niets uithaalt dan kunt u een brief sturen. Kunt u aangeven aan wie de verzekering gaat uitkeren? Als u dit bent dan hoeft u niets te doen. Als dit de garage is, dan kunt u uiteindelijk naar de kantonrechter om de 450 euro te vorderen van de garage.

wi
door willem v d - Jul 5, 2014 om 23:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 5 jul 2014, 22:24]U geeft aan dat uw auto bij een ongeluk betroffen is door een expert (van deze verzekering?) total los is verklaart. De auto heeft volgens de expert een dagwaarde van € 4500 dagwaarde. De verzekering betaald € 3600. (Mij ontgaat waarom de verzekering niet het hele bedrag vergoed.)

De auto heeft laten slepen naar uw reguliere garage. Aan deze garage heeft u laten weten dat u akkoord gaat met de uitbetaling van € 3600. De garage heeft aangegeven dat ze de auto hebben vervoert en dat ze denken de auto wel te kunnen maken voor dit bedrag. De garage heeft aangegeven dat ze 10% (€ 450) van de taxatie waarde willen ontvangen, als u niet akkoord gaat met het herstel. Waar is deze vergoeding voor? U heeft betaald voor het verslepen van de auto?

U heeft met de garage een overeenkomst, omdat u de auto daarnaar toe heeft laten slepen. De exacte inhoud van deze overeenkomst is mij onduidelijk, maar ik kan me voorstellen dat u iets van stallingskosten zal moeten vergoeden. Duidelijk is wel dat ze op grond van deze overeenkomst niet hadden mogen overgaan tot herstel van de auto. U hoeft dan ook geen annuleringskosten te betalen als u de auto niet laat herstellen.

Mijn advies is om dit gewoon te bespreken met de garagehouder. Als dat niets uithaalt dan kunt u een brief sturen. Kunt u aangeven aan wie de verzekering gaat uitkeren? Als u dit bent dan hoeft u niets te doen. Als dit de garage is, dan kunt u uiteindelijk naar de kantonrechter om de 450 euro te vorderen van de garage.
er is geen overeenkost met de garage getekent nog besproken.
alleen de garage houder vindt dat de auto zo goed is dat hij in zijn ogen op de weg hoort.
de schade wordt door de tegenpartij betaald dus het wrak is nog van mij totdat ik er afstand van doe.
de 450 euro zijn hun kosten om met de expert mee te lopen maar ze komen met 10 % dus was de dagwaarde het dubbele moet ik 900 betalen om een beetje met de expert mee te lopen.
dit is mij ook nooit verteld, wel werd er vandaag gezegt dat het op een brief stond bij de ingang van het gebouw. die ik nog niet gezien heb.
ik heb onder tussen de expert gesproken en het verhaal verteld en even de papieren nog niet in diennen bij de verzekering.
betalen word aan mij gedaan maar ik weet niet waar het wrak staat aangezien hij weg is gebracht naar een ander bedrijf voor herstel werk zonder mijn toestemming (is dit een soort van diefstal?)

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2014 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wagen kan natuurlijk niet gerepareerd worden zonder uw toestemming. De verzekering betaalt aan u uit en de opkoper van het wrak ook. Uiteraard moet de garage betaald worden voor assistentie bij de taxatie. Vraag aan uw verzekeringsmaatschappij wT daarvoor het normale bedrag is, want dat moet de tegenpartij ook verhoeden.

Die auto moet terugkomen en gewoon naar de opkoper. Uw garage handelt volkomen verkeerd.

jo
door joentje1978 - Jul 6, 2014 om 16:19
367 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt me ook dat ze de auto niet zonder je toestemming zomaar mogen herstellen.
Je bepaald zelf of je de auto wilt laten herstellen of niet.
Maar als ik zo hoor dat de auto 9000,00 EURO schade heeft dan ligt deze goed in de kreukels en dan zou ik deze niet meer laten herstellen.
Ben bang dat de auto nooit meer gaat worden zoals deze was.

Als een schade van 9000,00 EURO hersteld gaat worden voor 3600,00 EURO dan kan je erop wachten dat ze de boel afraffelen en broddelwerk afleveren.

Mijn kennis heeft precies hetzelfde meegemaakt, busje was ook total loss,
Schade was zoveel, dagwaarde was ongeveer de helft en de schadehersteller kon de bus wel maken voor de dagwaarde.

Gevolg was dat ze er een goedkope stageloper aan zetten die alleen aan jouw voertuig werkt wanneer zij daar tijd voor hebben (om loze tijd mee op te vullen) waardoor het allemaal erg lang gaat duren.

Bus was na "herstel" schots en schreef.
De kieren tussen de randen van de deuren liepen niet gelijk en zelfs een deurstijl stond nog naar binnen.
Spuitwerk zag er niet uit, was voor het spuiten niet goed schoongemaakt dus zat rommel in het lakwerk.
Bepaalde werkzaamheden waren niet afgemaakt.

Dus ik zal als ik jou was er zo snel mogelijk voor zorgen dat het herstellen niet doorgaat en zorgen dat je die dagwaarde op je rekening gestort krijgt.
Bel anders je verzekering even op om informatie in te winnen.

h.
door h.terpstra - Jul 7, 2014 om 00:49
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=willem v d schreef op zaterdag 5 jul 2014, 20:24]nadat mijn auto vorige week is aangereden door een vrachtwagen heb ik hem laten slepen naar de garage waar hij altijd in onderhoud is geweest.
de auto is total loss verklaard door de expert, met een schade van €9000 op een auto met een €4500 dagwaarde.
De verzekering betaald 3600 en een op koper 900.

Dit bericht heb ik gisteren gekregen en wil dus naar de garage gaan om te vertellen dat ik accoord ga met het bod.

Hier krijg ik te horen dat de auto al weg is voor reparatie want zij kunnen de auto wel maken voor €3600.

Hiervoor heb ik nooit toestemming gegeven.
tevens kreeg ik te horen als ik het niet liet repareren dat ik 10% (€450) van de taxatie waarde aan hun moet betalen.

ik snap wel dat er kosten zijn gemaakt maar €450 vindt ik wel erg veel.

Mijn gevoel zecht dat dit niet goed is en ik wil weten wat ik hier het beste kan gaan doen.

Ik heb het bedrijf geprobeerd te bellen maar er was niemand meer dus heb een mailtje gestuurd met de waaorden dat ik geen toestemming heb gegeven en ook niet ga doen zolang de auto mijn eigendom is.