pa
door paul66_1 Dec 20, 2010 om 15:07
Auto & vervoer

Roest

Goedemiddag,
3 jaar geleden kocht ik een nieuwe Harley Davidson.(15-12-2007) Na 2,5 jaar begon de lak op diverse plaatsen te roesten, chroom sprong op diverse plaatsen kapot en aluminium delen werden lelijk. In september 2010 bracht ik mijn motor terug bij de dealer met de vraag of dit normaal is.
Na 3 weken kreeg ik bericht dat ik 2 jaar garantie op de motor heb. Mij werd verteld dat ik mij motor niet goed onderhouden zou hebben en dat daardoor deze problemen zijn ontstaan.(ook zou het kunnen dat ik verkeerde poetsmiddelen heb gebruikt, die ik trouwens in dezelfde winkel heb gekocht). Ook de importeur Harley Davidson Benelux, die de motor heeft gezien kwam tot deze conclusie.
De motor wordt alleen bereden met mooi weer en staat binnen gestald in goed geventileerde ruimte. De motor staat nu 3 maanden bij de dealer. Ik heb de eigenaar van de winkel 2 x een aangetekend schrijven doen toekomen om deze zaak op te lossen, maar hij weigert om hier iets aan te doen.
Graag uw mening over deze kwestie wat ik hier nog aan kan doen.
Met vr. Groeten Paul uit Rotterdam.

10221 26 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 20, 2010 om 15:39
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Rotterdam ligt aan zee, daar roest alles sneller, ook in de zomer.

vladja
door vladja - Dec 20, 2010 om 15:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

erik,

Google eens een kaart van Nederland en kijk eens waar Rotterdam aan Zee ligt.

Vladja

invalide
door invalide - Dec 21, 2010 om 12:19
787 Antwoorden / 5 Vragen

Poetsen ja, maar gelijk na rit of weken later?

Vooral in winter doorrijden, dan moet je dagelijks de pekel weg spoelen.
Maar ook in voorjaar is er nog rest pekel van winter dus bij mooi weer in voorjaar lopen vele het op.

Ik poets of spoel gelijk zelfde dag en dan blijft elke motor mooi.
Als je 1x te laat bent zie je dat gelijk want zout is een ramp voor blank aluminium en te dun lakwerk.
Ik heb daarom ook diverse delen van extra blanke lak laten voorzien en daarom is mijn 27 jaar oude BMW die ik maar 1x per maand poets nog redelijk.

De meeste fabrieken hebben gewoon te dunne laklagen en blanke lak zie je nauwelijks maar beschermde wel beter en poetst makkelijker.

op
door opahans - Dec 22, 2010 om 12:14
15 Antwoorden / 25 Vragen

Met mijn motor heb ik geen enkel probleem; hoef nooit te poetsen, gaat er alleen maar authentieker uitzien. Welk merk? Een 1942 BSA WDM20, van harte aanbevolen voor het echte motorgevoel.....

erik9472
door erik9472 - Dec 22, 2010 om 12:34
50 Antwoorden / 1 Vragen

Een 3 jaar oude motor die al gaat roesten? Ik denk dat je juridische bijstand nodig hebt. Ik denk dat de koper van z'n verplichtingen af wil. En denk erom je hebt niets met de importeur van doen. Je moet je zaak regelen via de verkopende zaak, die heeft jou de motor verkocht en waarschijnlijk ook met de schoonmaakmiddelen.

fl
door floor_e - Dec 22, 2010 om 12:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verkoop zelf veel chromen spullen (badkameraccessoires, kranen enz) .
Chroom kan heel veel hebben, Chroom laat los wanneer er tijdens het verchromen het oppervlak niet goed gereinigd is. Dan krijg je verkleuringen of gaat het bladderen.

Het vreemde is dat er op diverse oppervlakken en diverse verschillende materialen problemen voorkomen. Ik kan me goed voorstellen dat de importeur en winkel daarom zeggen dat er sprake is van oneigenlijk gebruik.
Waar diverse metalen vreemd van gaan reageren is van spanningen (stroom). Is er soms sprake van zwerfspanningen in de motor? Zet eens een multimeter op de motor en meet of er spake is van spanningsverschil (in de orde van millivolt kan al grote problemen veroorzaken).

j.a.de witte
door j.a.de witte - Dec 22, 2010 om 13:00
86 Antwoorden / 6 Vragen

MB. ROEST;

Al enige jaren maak ik gebruik van de zg. "ML DINITROL"behandeling .

Voor de auto's gaat dat perfect,een behandeling kost voor een auto € 300,-- en 1x p. jaar even naar het ML Centre (meestal na de apk) en eea. wordt meestal kosteloos nagekeken.

Voor mijn auto (oldtimer) was het DE redding,ook is het te merken bij onderhoud,alle moertjes/bouten gaan moeiteloos los/vast,dus geen gezaag en/of geboor.

Erbij nog een paar bussen ML en als ik "Iets"zie,gewoon een spuitje !

Vlgs. de Anwb behoort deze behandeling tot de beste.

Ik ben in ieder geval "Zielsblij"dat mijn oldtimertje GERED is !!

Evt. contact adres oa.= Fa. Stam Beverwijk,0251-223510.
Leverancier= de Fa. Mavom, Alphen ad. Rijn.

jpm
door jpm - Dec 22, 2010 om 13:21
820 Antwoorden / 28 Vragen

We hebben het hier niet over een goedkoop voertuig. Van een HD mag je toch wel verwachten dat deze de eerste vier, vijf jaren zonder roest kan doorkomen met het onderhoud dat ts stelt te hebben gepleegd.
Ik denk dat hier deskundigheid moet worden ingeschakeld om vast te stellen wat er aan de hand is. Ga met het resultaat naar een rechtskundig bijstandverlener en ga desnoods naar de rechter. Als onderhoud is gepleegd, alleen in de zomer wordt gereden, geventileerd wordt gestald moet er uit het onderzoek, dus ook uit de rechtspraak uitkomen dat u niets te verwijten valt.

harleydman
door harleydman - Dec 22, 2010 om 15:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in de wereld die HARLEY heet !!!!

harleydman
door harleydman - Dec 22, 2010 om 15:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Niet genoeg gewaarschuwd door vrienden ??

Een Harley van 3 jaar oud is ook geen echte Harley he !!

Hoe kan al dat plastic nou roesten ?

Wel eens een ECHTE Harley zonder roest gezien ???

Get a life en koop je oude motor terug
( was vast een Goldwing aan je gezeur te merken )

PS Ben blij dat de onderdelen er niet af gevallen zijn, blijft een Harley he,
nu kun je tenminste nog zien dat ze roesten.

Succes ermee !!!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 22, 2010 om 15:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zeg INVALIDE,
ik lees dat je in de winter ook motor rijdt.
En meteen daarna spoelt en poetst.
Ik rijd echt geen motor als het glad is en gepekeld, straks ben ik invalide.
Heb je ook een invalide parkeerplaats voor je motor ?
Overigens, een motor waar je af en toe met mooi weer op rijd, en die droog gestald wordt hoef je helemaal niet te poetsen.
1 maal per maand afstoffen is voldoende.
En een advies aan onze roestende Harley eigenaar (ik bedoel de motor)
Je zult rechtshulp nodig hebben.
============================================================

=invalide schreef op dinsdag 21 dec 2010, 12:19: Poetsen ja, maar gelijk na rit of weken later?

Vooral in winter doorrijden, dan moet je dagelijks de pekel weg spoelen.
Maar ook in voorjaar is er nog rest pekel van winter dus bij mooi weer in voorjaar lopen vele het op.

Ik poets of spoel gelijk zelfde dag en dan blijft elke motor mooi.
Als je 1x te laat bent zie je dat gelijk want zout is een ramp voor blank aluminium en te dun lakwerk.
Ik heb daarom ook diverse delen van extra blanke lak laten voorzien en daarom is mijn 27 jaar oude BMW die ik maar 1x per maand poets nog redelijk.

De meeste fabrieken hebben gewoon te dunne laklagen en blanke lak zie je nauwelijks maar beschermde wel beter en poetst makkelijker.

he
door heideveld - Dec 22, 2010 om 15:26
43 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou rechtsbijstand gaan zoeken. Garantie is weliswaar verstreken, maar dat ontheft de fabrikant/importeur/verkoper nog niet van alle verplichtingen. Zou ook nog even uitzoeken of verkoper een officiele dealer is en of hij b.v. aangesloten is bij een brancheorganisatie (Bovag b.v.)
Ik heb ooit zoiets gehad met een 4-wielige motorfiets, alias auto, en auto is toen op kosten van importeur geheel opnieuw gespoten.
Als je overigens wel in de wintermaanden gereden hebt met zout/pekel op wegdek dan is kans op dit soort verschijnsel wel aanzienlijk groter dan alleen rijden zonder die pekeltroep op straat.
Waarom staat de motor overigens bij de dealer? En is dealer weer iemand anders dan de eigenaar van de winkel. Of is er al beslag op gelegd vanwege niet-betaalde rekeningen ofzo?

gerardk
door gerardk - Dec 23, 2010 om 20:19
175 Antwoorden / 8 Vragen

Ja dat heb je met dat moderne spul, niets meer waard en zeker dat USA spul is alleen mooi voor de verkoop en daarna kan je de pot op

dw
door dwfloor - Dec 24, 2010 om 12:50
5 Antwoorden / 0 Vragen

H-D heeft prachtige motorfietsen en H-D rijden is ook een lifestile. Ikzelf ben al aan mijn 5e H-D bezig, allemaal nieuw aangeschaft, maar de problemen die u opnoemt zijn algemeen bekend. Met het lakwerk heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, maar bij elke H-D die ik tot nu toe gehad heb, kreeg ik wel blaasjes onder het chroom, waardoor op den duur het chroom loslaat. Vooral op de delen die erg heet worden. Hierbij heb ik het dan over de verchroomde aluminium onderdelen. Het is een probleem wat Harley nog nooit heeft kunnen oplossen en heeft te maken met de verschillende uitzettingscoëfficienten van aluminium en chroom. Ook de velgen hebben extra aandacht nodig. Als ik dit ontdekte, gaf ik dit gelijk aan bij mijn dealer, die de betreffende onderdelen dan kosteloos verving, ook na 3 jaar! (HD-Point Leeuwarden) Verder blijft het Amerikaanse degelijkheid en moet je gewoon geen Harley rijden in de winter en pas de weg op gaan als al het zout van de weg af is. De kwaliteit van het materiaal staat nu eenmaal niet in verhouding tot de aanschaf prijs! Maar het gaat tenslotte toch om dat "Harley" gevoel? Verder niet te veel poetsmiddelen gebruiken, de motor schoon wegzettenen en eventueel behandelen met Dirt Bike Silicon Spray, een product van Putoline Oil B.V. in Bladel. Zoals eerder genoemd door anderen, is de verkoper aansprakelijk voor geconstateerde gebreken en garantie houdt natuurlijk niet op na 3 jaar. Een beetje goede dealer heeft een goede afterservice als hij in de toekomst nog meer wil verkopen! Klachten hierover kunt u kwijt bij Liza van Hernen, H.O.G. manager Benelux (lizavanhernen@harley-davidson.com ). Succes, Dirk.

te
door terpstra - Dec 29, 2010 om 23:14
174 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals eerder vermeld, u heeft rechtshulp nodig. Men kan wel stellen dat de garantie termijn verlopen is omdat HD een zeer slechte motor is. Maar die vlieger gaat niet op. De wettige termijn is langer.
Ik begrijp nl niet dat een motofiets zo snel kan roesten, c.q. oxideren.
Heb 15 jaar in weer en wind ,zomer en winter woon werk verkeer gedaan. Het "beestje" is van 1978 en ziet er nog steeds goed uit.Uw motor lijkt me een duur minderwaardig product. Bedankt voor de info schrijvers. Een mooi geluid met veel roest ga ik niet aanschaffen. Sterkte Paul. Groet,H.

te
door terpstra - Dec 29, 2010 om 23:17
174 Antwoorden / 5 Vragen

P.s. Paul, print dit blad uit en geef het aan de dealer, c.q. importeur. Je weet wel het radar tasje effect.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 30, 2010 om 22:55
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 22 dec 2010, 15:24]Zeg INVALIDE,
ik lees dat je in de winter ook motor rijdt.
En meteen daarna spoelt en poetst.
Ik rijd echt geen motor als het glad is en gepekeld, straks ben ik invalide.
Heb je ook een invalide parkeerplaats voor je motor ?
Overigens, een motor waar je af en toe met mooi weer op rijd, en die droog gestald wordt hoef je helemaal niet te poetsen.
1 maal per maand afstoffen is voldoende.
En een advies aan onze roestende Harley eigenaar (ik bedoel de motor)
Je zult rechtshulp nodig hebben.
============================================================

[quote=invalide schreef op dinsdag 21 dec 2010, 12:19]Poetsen ja, maar gelijk na rit of weken later?

Vooral in winter doorrijden, dan moet je dagelijks de pekel weg spoelen.
Maar ook in voorjaar is er nog rest pekel van winter dus bij mooi weer in voorjaar lopen vele het op.

Ik poets of spoel gelijk zelfde dag en dan blijft elke motor mooi.
Als je 1x te laat bent zie je dat gelijk want zout is een ramp voor blank aluminium en te dun lakwerk.
Ik heb daarom ook diverse delen van extra blanke lak laten voorzien en daarom is mijn 27 jaar oude BMW die ik maar 1x per maand poets nog redelijk.

De meeste fabrieken hebben gewoon te dunne laklagen en blanke lak zie je nauwelijks maar beschermde wel beter en poetst makkelijker.

Het feit dat hij zich zo noemt, wil toch nog niet zeggen dat hij het is?
Hou je sarcasme ff voor je, wil je!

pu
door puiu - Sep 2, 2013 om 00:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Na 30 jaar dromen van een Harley heb ik in 2010 het geld bij elkaar kunnen sparen om een splinter nieuwe Dyna superglide te kunnen kopen. Na vijf maande heeft de dealer al onderdelen moeten vervangen omdat ze al helemaal verroest waren. De rest van de motor is verder gaan roesten en Harley wilt zich er van af doen door te zeggen dat ik het niet goed heb onderhouden. Zij willen niets vergoeden en ik loop duizenden Euro's mis. Harleys roesten dus al naar VIJF maanden. Koop nooit een Harley en laat zo veel mogelijk mensen weten dat zij dat ook niet moeten doen.Voor alle gedupeerde wil ik een soort club oprichten want samen staan we sterk. Als Harley niet onze schade terug betaald dan moeten wij er voor zorgen dat ze zo min mogelijk andere mensen besodemitteren. Ik denk aan internet sites aan acties bij hun promoties en meeting etc. als er mensen zijn met andere goede idee reageer dan a.u.b. Ze moeten voor iedere Euro die wij schade hebben geleden een motor minder verkopen.

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 01:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=terpstra schreef op woensdag 29 dec 2010, 23:17]P.s. Paul, print dit blad uit en geef het aan de dealer, c.q. importeur. Je weet wel het radar tasje effect.
Totdat er ondernemers zijn die dergelijke mensen gelijk de zaak uittrappen en die radar tasje gelijk de brandstapel opgooien. Van mij mogen ze.

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 01:23
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Voor er reacties komen: ik had de datum niet gezien. Sorry.

ikbenik
door ikbenik - Sep 2, 2013 om 01:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Als ik op internet speur, is wat mij wel opvalt dat die fietsen wel zeer snel roesten

de eelco
door de eelco - Sep 2, 2013 om 08:36
607 Antwoorden / 92 Vragen

pffffffffffffffffffffff....na 3 en half jaar zal de motor inmiddels wel doorgeroest zijn.........

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2013 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ikbenik

Het wordt eens tijd dat de redactie oude topics na een jaar of wat op slot zet, zodanig dat je ze nog wel kunt lezen, maar er niet meer op kunt reageren.

de eelco
door de eelco - Sep 3, 2013 om 09:11
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 2 sep 2013, 09:51]@ikbenik

Het wordt eens tijd dat de redactie oude topics na een jaar of wat op slot zet, zodanig dat je ze nog wel kunt lezen, maar er niet meer op kunt reageren.

helemaal mee eens....ik word er een beetje verdrietig van dat bepaalde mensen elke keer oude topics naar boven halen .maar dat zal wel komen omdat deze mensen niks anders te doen hebben.

pino123
door pino123 - Sep 3, 2013 om 17:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 01:21][quote=terpstra schreef op woensdag 29 dec 2010, 23:17]P.s. Paul, print dit blad uit en geef het aan de dealer, c.q. importeur. Je weet wel het radar tasje effect.
Totdat er ondernemers zijn die dergelijke mensen gelijk de zaak uittrappen en die radar tasje gelijk de brandstapel opgooien. Van mij mogen ze.

[quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 01:31]Als ik op internet speur, is wat mij wel opvalt dat die fietsen wel zeer snel roesten

Waarom dan de eerste opmerking, indien deze dingen zo snel roesten, zal een consument hierover mogen klagen. Het is geen motortje van een paar duizend eurootjes....

ikbenik
door ikbenik - Sep 3, 2013 om 18:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 17:31][quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 01:21][quote=terpstra schreef op woensdag 29 dec 2010, 23:17]P.s. Paul, print dit blad uit en geef het aan de dealer, c.q. importeur. Je weet wel het radar tasje effect.
Totdat er ondernemers zijn die dergelijke mensen gelijk de zaak uittrappen en die radar tasje gelijk de brandstapel opgooien. Van mij mogen ze.

[quote=ikbenik schreef op maandag 2 sep 2013, 01:31]Als ik op internet speur, is wat mij wel opvalt dat die fietsen wel zeer snel roesten

Waarom dan de eerste opmerking, indien deze dingen zo snel roesten, zal een consument hierover mogen klagen. Het is geen motortje van een paar duizend eurootjes....

Ik had het over die vervloekte radar tasjes.