to
door ton jutte Sep 15, 2014 om 18:16
Geldzaken & recht

Rommelen in levensverzekering

LS,

Op 13 juli ontvang ik van Avero Achmea een brief.
Hierin wordt mij gemeld dat met terug werkende kracht mijn polis is omgezet naar een nieuwe met andere beleggingen.
Het gevolg de nieuwe polis is ruim 5.000 Euro minder waard.
De reden men heeft nog maar weinig klanten met een dergelijke polis en het is te duur om voor hen een administratie systeem inde lucht te houden. De afhandeling van mijn klacht is slecht en op een uitspraak van de directie kan ik nu wachten tot 8 oktober.
De polis loopt tot 1 november. Ik voel me aan het bekende lijntje gehouden en kastjes heb ik inmiddels ook al gezien.
Mijn vraag mag, kan Avero Achmea zonder mijn toestemming en zonder mij medeweten in mijn polis rommelen en wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt voor de reactie.

2081 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om wat voor soort verzekering gaat het dan?

U zegt hij loopt tot 1 november. Komt hij dan tot uitkering?

Of de beleggingen gewijzigd mogen worden, moet in de voorwaarden staan, maar € 5.000 minder waard kan natuurlijk niet kloppen.

to
door ton jutte - Sep 15, 2014 om 18:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een beleggingsverzekering die op 1 november tot uitkering komt.
Die brief is van 23 juni 2014 en het stopzetten en de wijzigingen door Avero Achmea doorgevoerd gingen in per 1 november 2013. Het verschil door de andere beleggingen is meer als 5.000 Euro.
Inmiddels al meer dan 300 euro telefoonkosten Ik woon namelijk op Aruba.
De ergernis en de tijd die deze zaak me kost komt daar nog eens boven op.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien een schriftelijke klacht in bij Achmea, geef ze bijvoorbeeld vier weken de tijd om te reageren en het te herstellen. Krijgt u geen reactie of niet tot genoegen, dien dan een klacht in bij het Kifid. Kijk op Google voor de procedure en de termijnen.

to
door ton jutte - Sep 15, 2014 om 20:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik direct gedaan eerst gewoon een klacht nu een gericht aan de directie. Maar dan mag je weer Ier weken wachten. Dus ben inmiddels 3 maanden bezig. Kifd neemt niets in behandeling als je het voorleg aan de rechten. Dus nu een advocaat en naar de rechter. Leuk jo als je met pensioen gaat.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u naar de rechter gaan, als u naar het Kifid kunt?

ge
door gerboe - Sep 16, 2014 om 09:38
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof er niks van dat uw polis nu ineens 5000 euro minder waard is geworden. Dat kan echt niet.
In wel fonds werd er belegd vóór het omzetten van de polis en in welk fonds ná het omzetten. Hetzelfde fonds gok ik maar u bent degene die daar antwoord op kan geven.

ge
door gerboe - Sep 16, 2014 om 11:23
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hier moet ik toch even wat terugnemen: ik begrijp inmiddels dat er wel degelijk in een ander fonds wordt belegd. Excuses voor mijn foute gok. Avero Achmea zegt er dit over. Hier staat ook duidelijk in dat u geen dividend misloopt door de omzetting. De waarde van uw vergaarde beleggingskapitaal zou bij omzetting naar een nieuw product natuurlijk exact hetzelfde moeten zijn als dat van de oude polis.
Daar kan niet ineens 5000 euro tussen zitten. Of men uw polis om mag zetten naar een nieuw product zou in de voorwaarden moeten staan. En anders is een gang naar het Kifid altijd nog mogelijk. Maar of dat zinvol is?

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik die link van Gerboe lees, had u eerst een brief met een voorstel moeten krijgen en is er al helemaal geen sprake van met terugwerkende kracht tot verleden jaar.

Dus hier klopt niets van.

to
door ton jutte - Sep 16, 2014 om 13:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen brief ontvangen is ook niet verstuurt door Avero Achmea.
Zijn gaan belegen in een mix-fonds van Avero Achmea en ik belegde voor een deel in Shell.
Het verschil tussen die beide was meer dan 5.000 euro.
Ook kan ik niet meer beleggen in de fondsen van mijn polis.
Dus mutaties niet kunnen doorvoeren etc.
Veel kosten en tijd en ergernis.
Het is een schoonheids foutje maar het kon echt niet anders.

to
door ton jutte - Sep 16, 2014 om 13:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Kifd heeft leden dat de banken en de verzekerings maatschappijn. Zijn die echt onafhankelijk?
Hoe lang gaat dat duren? Waarom nemen ze niets in behandeling als je naar de rechten stapt?

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie is er in het algemeen werkelijk helemaal onafhankelijk?

Het Kifid is laagdrempelig en de kosten zijn laag.

Ik lees op hun site dat men ná de rechter niet meer naar het Kifid kan, lijkt me ook logisch.

Hoe lang een procedure duurt, kan ik u niet zeggen.

to
door ton jutte - Sep 16, 2014 om 14:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gerboe ik heb gekeken naar de link naar Avero Achmea.

Dus iedereen moet naar de mix-fondsen van Avero Achmea.
In mijn geval zonder toestemming en zonder overleg met terugwerkende kracht.
Het verschil in mijn oude beleggingen en het mix fonds is meer dan 5.000 euro.

Ik raad iedereen aan die een polis heeft lopen bij Avero Achmea bezwaar te maken tegen deze eenzijdige aanpassingen.

Waar bestaan de diverse mix-fondsen uit en hoe zit dat werkelijk met het dividend.
Ben je nog wel baas over je eigen portemonnee.

Het wordt er niet doorzichter door en mijn geval laat zien dat het je in 8 maanden tijd ruim 5.000 euro kan kosten.

ge
door gerboe - Sep 16, 2014 om 15:17
806 Antwoorden / 0 Vragen

@ton jutte: eigenlijk is deze vraag nauwelijks te beantwoorden zonder alle ins en outs te kennen. Het blijft gissen. Maar ik begrijp nog steeds niet waar die 5000 euro blijft. Op 1 november 2013 had u een beleggingspot in uw oude polis. Die pot is volledig overgeheveld naar een Achmea Mixfonds toch? Maar daarover zal toch communicatie geweest zijn neem ik aan want u kunt kiezen uit maar liefst 5 fondsen. Dus u hebt wel degelijk wat te kiezen. En die 5000 euro: bedoelt u misschien dat u in het allerlaatste jaar van uw polis de geschatte eindwaarde nu 5000 lager is dan de geschatte eindwaarde van de oude polis?
Als u kiest voor een Mixfonds met een vergelijkbaar risicoprofiel van de oude polis dan kan dat niet.
Maar goed, het blijft een beetje gissen. Ik zou eens professioneel advies inwinnen.

to
door ton jutte - Sep 16, 2014 om 16:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gerboe

Het is dus juist dat de waarde van mijn beleggingen zonder mij daarvan in kennis te stellen op 1-11-2013 zijn overgeheveld naar een mix fonds van Avero Achmea. Ik heb via een schrijven d.d. 23 juni 2014 door mij ontvangen pas tweede helft juli 2014.
De waarde van mijn oude beleggingen is ruim 5.000 euro meer als de waarde van de mix-fondsen.

Ik beleg al 20 jaar in Shell welk recht heeft Avero Achmea om zonder mij daarvan in kennis te stellen mijn beleggingen te veranderen?

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wel alle toelichtingen gelezen in de link van Gerboe? Dat zij dat mogen doen zal beslist in uw voorwaarden staan.

Wat hier dus fout is gegaan, is de manier waarop een en ander gewijzigd is. Dus zoals gezegd dien ern klacht in en ga dan cerder.