b.
door b.brugman Oct 5, 2014 om 16:07
Elektronica & tv

Samsung Koelkasten met deurdisplay

Wie heeft er net als bij mij problemen met de blauwe display in de deur van z'n Samsung koel/vries combinatie.
Mijn Koelkast is reeds van 11-2011.
In 2013 begonnen de problemen met de display.
Deze werd steeds waziger en slechter te lezen.
Na een telefoontje naar Samsung werd er aangegeven dat er een monteur kon langskomen om het probleem te verhelpen maar dat er wel kosten zouden zijn daar de koelkast buiten de garantie was.
Aangezien ik niet echt om kosten verlegen zat heb ik dit aanbod afgeslagen omdat de display dan wel waziger was maar wel nog leesbaar.
Helaas kan ik aangeven dat deze dat nu echter niet meer is.
Dit is vooral erg lastig wanneer de stroom er af is geweest en je niet meer kan zien welke temp. de kast heeft.
Nu zag ik op diverse forums dat veel consumenten hier last van hebben en zelfs met veel jongere kasten.
Ook bij deze consumenten geeft Samsung niet thuis en wil kosten rekenen voor reparatie.
Het probleem schijnt te zitten in de bedrading en een te hoge spanning op de printplaat.
Het vervangen van de print ( kost als onderdeel +/- € 50,00 ) bied geen soelaas voor de langere termijn daar deze wederom stuk schijnt te gaan door de te hoge spanning en doordat de print nooit is aangepast.
Mijns inziens zou Samsung zijn verantwoording moeten nemen om deze klachten adequaat op te lossen.

Wat is uw mening?

19304 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2014 om 16:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft u ook kunnen lezen dat het Samsung kennen worst zal zijn; ze komen alleen langs als ze geld kunnen innen voor reparatie en uiteraard voorrijden.
klik hier bent u waarschijnlijk ook wel tegengekomen. Ook op het Radar.TV forum (naam is veranderd - was Tros.Radar - ) staan dezelfde klachten.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat u hoort te zien in het display, maar wanneer gaat nu de stroom van de koelkast?

De temperatuur zien, lijkt me onbelangrijk.

komsja
door komsja - Oct 5, 2014 om 17:03
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@b.brugman
Ik heb ook de koelkast met display van Samsung Type: RL40UGSW en gekocht op 02-10-2010
en ben er nog steeds zeer tevreden over en de blauwe cijfers in het display branden nog steeds net zo fel als in het begin en de cijfers van het display branden dag en nacht Maar neemt niet weg dat ik vind dat Samsung u voor dit probleem op een redelijke wijze tegemoet zou moeten komen en het op te lossen.
Maar het is wel opmerkelijk dat ongeveer 2 jaar later een kennis van mij zo,n zelfde soort koelkast kocht het display alleen maar aan gaat als men de deur open doet en na het sluiten van de deur de display verlichting na enkele seconden weer uit gaat en die verandering zullen ze niet alleen maar gedaan hebben om op die manier het stroom verbruik omlaag te brengen

komsja
door komsja - Oct 5, 2014 om 17:12
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Wat u zegt (De temperatuur zien lijkt me onbelangrijk) is natuurlijk wel belangrijk want op de display steld men namelijk de temperatuur in van het koel en vries gedeelte van de kast.
men zou dat probleem kunnen oplossen door in het koel en vries gedeelte een speciale thermometer aan te brengen om zo de de boel op de juiste manier te koelen en te vriezen maar daar heb je geen koel/vries combinatie met display voor gekocht want aan de binnenkant van het geheel zit geen stel of draaiknop om de temperatuur te regelen

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2014 om 17:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk is het zien van temperatuur wel belangrijk. Ik heb geen blauw display maar groene knopjes; koel/vriescombinatie Excelsior is dan ook veel ouder. Wil wel degelijk weten of hij onder de -18º staat. Stel je voor dat het apparaat nog niet eens ** vriest; is voedsel immers veel minder lang houdbaar dan men denkt. Dus helemaal met @komsja eens.

sw
door swat1500 - Oct 5, 2014 om 17:41
3779 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrieksgarantie is voorbij. Samsung kan en mag dus kosten berekenen. U moet dus bij de leverancier van de koelkast zijn. U mag niet verwachten dat van een koelkast die net 3 jaar oud is het display niet goed meer functioneert. De leverancier moet dit vervolgens maar met Samsung uitvechten.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mijn vriezer zit aan de binnenkant van de deur een thermometer. In de koelkast zit niets maar die staat gewoon op zijn koudst. Dus 4 graden op de glasplaat boven de groentelade.

De Ts geeft niet aan dat ze met het display nog iets anders doet dan de temperatuur aflezen. Daar zijn dus veel voordeliger mogelijkheden voor dan die reparatie. En wanneer haal je nu de stroom van die kast en wasrom?

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2014 om 19:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb zelf 2-motorige Electrolux koel/vriescombinatie. Dat is handig met display. Ontdooi regelmatig. Super invries instellen na schoonmaken en is binnen een uur ontdooit en gereed. Zou niet zonder kunnen. Mijn andere vrieskast heeft ook temperatuurmeter in de deur. Veel onhandiger. Stroom haalt men dus er vanaf om schoon te maken, en waarom = daarom, schoonmaken is relevant en ook ontdooien is dat. En snel kunnen invriezen.

b.
door b.brugman - Oct 5, 2014 om 20:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Swat1500,
U heeft helemaal gelijk wat betreft dat voor mij de garantie reeds een lange tijd is verlopen.
Het gaat mij enkel om het idee dat er een structureel probleem is met het elektrische deel van de koelkast waar Samsung afstand van neemt.
Het laten repareren met een nieuwe display resulteert niet in een blijvende oplossing voor de langere termijn.
M.b.t. de garantie vraag heeft u ook gelijk echter heb ik de koeler online gekocht en laten leveren waarbij de garantie direct terecht komt bij de fabrikant.
Op zich ook geen probleem dacht ik daar ik zeer veel producten in huis heb van Samsung waar ik overigens hel goed over te spreken ben.

@tijger1,
Dat bij deze type koelkasten het wel degelijk belangrijk is om de temp. te zien is dat hij standaard start op 3 graden voor koeling en -24 voor de vriezer.
Om zo energiezuinig gebruik te maken van de koelkast zoals hij is bedoelt alszijnde A+, wil ik deze waarde graag zichtbaar veranderen.
Zelf woon ik in een gebied waar wel eens een stroomonderbreking is en/of af en te de spanning eraf gaat door bijvoorbeeld werkzaamheden.
Dus het instellen van de koelkast komt bij mij wel wat vaker voor.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Bij inbouwkoelkasten en/of vriezer zet men de stroom ook niet er af om te ontdooien of schoon te maken.

@brugman

En verandert u die waarde dan op het display?

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2014 om 20:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo b.brugman,

.....Wat is uw mening?......
Dat dit thuis hoort bij Discussies.

zoekster
door zoekster - Oct 5, 2014 om 20:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=b.brugman schreef op zondag 5 okt 2014, 20:00]
M.b.t. de garantie vraag heeft u ook gelijk echter heb ik de koeler online gekocht en laten leveren waarbij de garantie direct terecht komt bij de fabrikant.
Op zich ook geen probleem dacht ik daar ik zeer veel producten in huis heb van Samsung waar ik overigens hel goed over te spreken ben.

Er zijn twee soorten garanties, de fabrieksgarantie en de wettelijke garantie, die laatste houdt in dat u recht heeft op een deugdelijk product. Het product moet voldoen aan wat u er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.

Nu gaat het er om of dit displaydefect normale slijtage is, of dat drie jaar veel te kort is en dat u er daarom vanuit mag gaan, dat er van begin af aan al een ondeugdelijke display op heeft gezeten. Een fout die zich nu steeds meer openbaart.

De wettelijke garantie moet u in principe afhandelen met de verkoper, want daar heeft u de koopovereenkomst mee, dwz het bedrijf waar u online deze koelvriescombi van heeft gekocht. Het lastige is wel dat u dat defect binnen 2 maanden na ontdekking moet melden bij de verkoper en daar lijkt u me te laat mee. Neem toch nog maar eens contact op met de verkoper, als het een grote webwinkel is, zoals Wehkamp, Bol.com of Mediamarkt willen ze misschien toch nog wat voor u betekenen.

brainless
door brainless - Oct 5, 2014 om 21:42
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 okt 2014, 20:06]@tenormin

Bij inbouwkoelkasten en/of vriezer zet men de stroom ook niet er af om te ontdooien of schoon te maken.

@brugman

En verandert u die waarde dan op het display?
Ja, de temperatuur van zowel de vriezer als de koelkast kun je instellen dmv het touchscreen op dit display.
Als het display niet leesbaar is, kun je geen temp instellen.

Ook het regelen van de ijsblokjesmachine gaat via dit display.

komsja
door komsja - Oct 6, 2014 om 15:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Om het vries gedeelte en het koelgedeelte van de Samsung te ontdooien hoef je de stroom er niet vanaf te halen want dat gaat allemaal vanzelf heb de kast al 4 jaar en het koel en vries gedeelte zijn bijde kurk droog van binnen en das echt ideaal kan ik melden.nl

audb
door audb - Oct 7, 2014 om 11:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat het de display is waar vocht is in gekomen dus een fabricage fout kan zijn.
Bij mij was er een "systeem fout" op getreden wat er op neerkwam dat de koelkast total loss was en volgens de monteur kon dat zijn gekomen dat de koelkast op een te hoge koel/vries stand was
gezet ?.
Blijkbaar mag je de koelkast niet hoger dan stand 3 zetten anders gaat deze kapot en dan te weten dat er 5 standen opzat.
Gelukkig was de koelkast "slechts" drie maanden buiten de garantie maar ik kreeg een te laag bedrag terug om een nieuwe te kunnen kopen al had dit zeker geen Samsung meer geweest.
Maar wijs ze er maar op dat een koelkast langer mee moet kunnen gaan dan twee jaar al zal ze er misschien op kunnen gooien dat er vocht van buitenaf is is gekomen.

komsja
door komsja - Oct 7, 2014 om 17:09
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@audb
Wat bedoel je met niet hoger dan stand 3 heb mijn koel-gedeelte op 6 graden staan en het vries gedeelte op -20 staan