mi
door migo01 Oct 25, 2014 om 20:08
Computers & telefonie

Satelliet via Canal Digital

Zag net het item over Almelo en hun provider. Ben er in de praktijk tegen aan gelopen dat Canal Digital 'opeens' de gratis verspreiding van de Nederlandse zenders (1, 2 en 3) stopzetten. Woon ruim 6mnd pj in Frankrijk voor werk en kijk dan alleen Nl1,2 en 3. De argumentatie is mij duidelijk: NPO wil niet langer betalen voor gratis doorgifte. Dat snap ik wel, maar ik begrijp niet, dat ik daardoor gedwongen word om ook te betalen voor de doorgifte van (teveel) zenders, waar ik niet naar kijk.
Dit is echt een actie van een monopolist! Waarom kan ik niet alleen de Nederlandse NPO zenders ontvangen tegen een vergoeding daarvoor. Ik wil al die andere zenders niet! Ook niet als ik 5 maanden in Nederland ben. Welke opties heb ik?

1004 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2014 om 20:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In Nederland zijn de zender nog steeds gratis te ontvangen via DVB-T, in Frankrijk zal gratis niet meer mogelijk zijn. Misschien via internet als je een beetje handig bent.

sw
door swat1500 - Oct 25, 2014 om 21:09
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, de aanbieder bepaalt aan de hand van de vraag welke pakketten hij samen stelt en aanbied.
Als er voldoende mensen zijn die genoegen willen nemen met NPO 1, 2 en 3 en dit rendabel is voor een aanbieder dan zal een dergelijk pakket er ook wel gaan komen.
Tot die tijd kunt u weinig tot niets.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft natuurlijk helemaal niets met monopolist te maken.

U kijkt dus blijkbaar al jaren gratis via CD, ook nog zonder het Set Top Box pakket, en nu moet u gaan betalen. Jammer dan u bent niet verplicht de andere kanalen te bekijken.

Maar nu kunt u nog altijd naar BVN kijken.

Die stopzetting is trouwens niet opeens, maar vorig jaar al aangekondigd.

mi
door migo01 - Oct 25, 2014 om 21:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik alleen moest kiezen voor in Nederland zou mijn keuze ook duidelijk zijn, maar dat is een anders verhaal. In Frankrijk ben ik wel degene die alleen kiest.
Mijn 'probleem' is vooral dat je wordt opgescheept met een koppelverkoop (vergelijk Alie B met zijn reclame). Dat dit dus kan in Nederland!! Maar ja politiek en bezuinigingen. Het geld gaat vanzelf wel uit je zak, maar er in ik t niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, als u bijvoorbeeld in Amerika zou werken, kunt u NPO 1,2 en 3 ook niet via de satelliet zien.dat is het "nadeel" van het buitenland.

Apetjoek
door Apetjoek - Oct 26, 2014 om 09:18
234 Antwoorden / 16 Vragen

Hallo, als U nu eens integreert in Uw verblijf land en dan naar de Franse zenders gaat kijken bent U ook gelijk van het ,wat zal het zijn 10 euro per maand probleem af wat betreft de kosten voor Canal digital

mi
door migo01 - Oct 26, 2014 om 10:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kijk ook Franse zenders (veel is gratis daar), maar ik wil ook graag op de hoogte blijven van het nieuws in Nederland. En waar ik zit is internet geen optie. En ik wil ook best betalen voor de 3 NPO zenders. Nu moet je alles nemen, net als in Nederland met de kabel (waar de huissituatie anders is, en men de andere zenders ook bekijkt). En dat noem ik koppelverkoop (en ook dat gebeurt in Nederland): waarom moet je voor de ontvangst van RTL-zenders ed betalen, terwijl je er geen gebruik van maakt. En dan ook nog in een HD kwaliteit, die ik niet bezit (dus extra kosten voor apparatuur of kan ontvangen ook op mijn oude decoder?

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar van het nieuws kunt u gratis op de hoogte blijven via BVN. Dus dat hoeft u helemaal niet te missen.

costnix
door costnix - Oct 26, 2014 om 18:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tja ze bieden alleen dat pakket aan. Het is slikken of stikken. Ik heb zelf een pakket met meer dan 50 zenders, eaarvan ik de heeft niet kijk. Er wordt niets anders aangeboden. C'est dommage!

diumenge
door diumenge - Oct 26, 2014 om 20:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ach, is met de kabel niet anders. Ik krijg via Ziggo ook een hele lading zenders waar ik nooit naar kijk.

bo
door boosje - Nov 3, 2014 om 16:46
80 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zit ook in Frankrijk en ben tegen hetzelfde probleem aangelopen. CD heeft NPO 1, 2 en 3 achter de betaalmuur gezet omdat ze er nu zelf ook voor moeten betalen. Die kosten verhalen zij op de klanten, zoals NPO de bezuinigingen van het kabinet voor een deel op CD verhaalt.
Voor nieuws en nog wat programma's kun je inderdaad bij BVN terecht, let wel op dat die van kanaal 14 naar kanaal 80 is verhuisd. Dat hebben ze een aantal maanden luid en duidelijk bekend gemaakt. Over het niet meer gratis doorgeven van 1, 2 en 3 zijn ze minder open geweest. Dat kreeg ik via mijn dochter uit Nederland mee. Als je nu per ongeluk 14 aanzet dan staat daar ook nog duidelijk vermeld dat BVN op 80 zit. De zenderlijst opnieuw binnenhalen kan ook geen kwaad omdat BNV per 21 september op een andere transponder zit. Wat dat is weet ik niet, maar je moet in ieder geval je zenderlijst verversen.

Ik had tot voor kort een recreatie-abonnement, ook wel campingabonnement genoemd. Dat was voor mij genoeg, omdat (toen nog Ned.) 1, 2 en 3 in de free-to-air zaten en ik de winter wel door kon komen zonder de commerciëlen. Bovendien zat ik in de winter veel in Nederland, nu zit ik hier het jaar rond. Omdat ik alleen BVN wel erg mager vond heb ik maar een jaarrond abonnement genomen.

Tja, dat je dan zenders krijgt waar je nooit naar kijkt is een nadeel van het werken met vaste pakketten. Van mij zouden alle providers wel met een andere formule mogen werken: bied voor een bepaald bedrag een aantal zenders aan (per hoger bedrag meer zenders), maar laat de klant zelf de zenders kiezen uit het totale aanbod. Dan had ik bijvoorbeeld de pornozender Hustler uit mijn pakket gelaten, wat doet zulke vunzigheid in een familiepakket? Geef mij daarvoor liever de BBC of zoiets, daar heb ik wat aan.

mi
door migo01 - Nov 3, 2014 om 17:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is net wat ik bedoel. Ik wil best zeg maar 5 euro per maand betalen voor de NPO-zenders. Wil ik extra zenders, dan kan ik die bij 'kopen' bv alle RTL-zenders of een 'aanbiedings-samenstelling' door CD bepaald.
Maar in een keer alles moeten afnemen?? Nee, voorlopig bedank ik nog.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, u moet in Nederland toch ook minstens € 12,50 betalen voor Digitenne, waarom dan in het buitenland minder?

mi
door migo01 - Nov 3, 2014 om 18:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou in Nederland ook minder willen betalen voor alleen NPO (als ik hier alleen zou zijn,zou ik niet meer willen/hoeven hebben).. En Digitenne??? zegt me niets.. is ws ook geen reële optie, want internet moet er hier ook aanhangen evenals een telefoonaansluiting. En dan is een combi vaak aantrekkelijker.