jo
door joshoogervorst May 27, 2013 om 18:25
Computers & telefonie

Speelt Google zoekopdrachten door aan derden?

Omdat een vriendin van mij laatst vertelde dat ze last heeft van aambeien (arme meid), heb ik op Google gezocht naar informatie over aambeien.
Nu vind ik het wel erg toevallig dat ik vervolgens van de internet-farmaceut e-Farma (waar ik klant ben geweest) een informatief mailtje ontvang over een product dat werkt tegen aambeien.
De reden waarom ik dit zo'n toeval vind, is dat ik zelden naar medische kwalen zoek en mij ook niet herinner ooit een soortgelijk mailtje van e-Farma te hebben ontvangen.

Kan het inderdaad zijn dat Google deze informatie heeft doorgespeeld aan e-Farma, of hebben jullie vaker geruchten gehoord over soortgelijke verhalen?

Met vriendelijke groet,

Jos Hoogervorst
[Edit redactie - e-mailadres weggehaald]

3583 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 27, 2013 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo joshoogervorst,

Alhoewel ik geen antwoord op je vraag heb, heb ik wel een opmerking:
Dit is een openbaar forum en het is daarom niet zo handig om je mailadres hier te vermelden.
Dat kan je wel eens spam opleveren.
Heb daarom de redactie verzocht je mailadres te verwijderen.

Met vr.gr.

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 19:07
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*er zijn/waren geruchten dat dit inderdaad het geval is

*maar dat google daar achter zit, waag ik te betwijfelen

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 27, 2013 om 21:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ja google geeft info aan derde, overigens niet jouw persoonsgegevens (indien ze die hebben), dit staat allemaal netjes in de voorwaarden, dat laatste denk ik ;-)

Om dit in de toekomst te voorkomen klik hier

jo
door joshoogervorst - May 28, 2013 om 01:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties!

De snelheid waarmee ik deze reacties heb ontvangen zijn ongekend :D
Ik wil even vooropstellen dat ik in het algemeen absoluut geen privacy-freak ben. Ik heb weinig te verbergen en vind het eigenlijk niet een heel groot probleem dat bedrijven mijn informatie bezitten.
Er is voor mij echter wél een duidelijke grens. Wat gaat er gebeuren als dadelijk zelfs mijn zorgverzekeraar met dit soort info aan de haal gaat?
Hoe dan ook, ik stuur liever kritiek naar websites waar ze iets met mijn klachten doen, dan dat ik afstand moet doen van de gemakken die bedrijven als Google aanbieden.
Klinkt allemaal nogal tegenstrijdig wellicht, maar ik denk dat jullie de logica hier wel van inzien.

edrick3, bedankt voor de oplettendheid!

Het is jammer dat ik zgn. 'tracking-cookies' niet uit kan zetten zonder alle cookies uit te zetten. Ik ben niet van plan een specifieke virusscanner te installeren, omdat dit indruist tegen één van de redenen waarom ik een iMac gebruik. (namelijk dat een virusscanner niet echt nodig is)

even ter verduidelijking, gompy2, het kan zijn dat ik betreffende zoekopdracht met mijn Samsung Smartphone heb uitgevoerd. Het zou zomaar kunnen dat deze standaard ingelogd is op mijn Google account, daar ga ik dus even naar kijken.

Bedankt voor al jullie reacties. Fantastisch dat er mensen zijn zoals jullie, die de moeite nemen om mensen zoals ik te helpen.

Lang leve internet :-D

Gegroet!

Jos

jo
door joshoogervorst - May 28, 2013 om 01:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks Aurora1!

Nu staat er ee prachtig icoontje naast het prachtige AdBlock handje :-D
Wat je al niet nodig hebt om een beetje fatsoenlijk te kunnen browsen!
Nog even en deze applicaties gaan elkaar voor de voeten lopen... Haha!

Gegroet nogmaals, en dank voor de reacties!

Jos

aurora1
door aurora1 - May 28, 2013 om 01:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders ook even hier en tik eens op Google in: do not track me. Beide zijn ad-ons voor browsers.

vr.gr.

gompy2
door gompy2 - May 28, 2013 om 01:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Een vraag Jos.
Als je van Google gebruik maakt, doe je dat dan anoniem of log je in op een eventueel account wat je hebt bij Google?
Google houdt inderdaad je surfgedrag bij, van iedereen trouwens, en doet daar iets mee.
Klik-> Hier
Als je anoniem surft, dus zonder in te loggen, heeft men alleen een ip-adres van je, en nog een paar dingen, maar die zijn niet 'gevaarlijk".

Andere optie is dat als je een website bezocht hebt, er trackingcookies op je computer worden gezet.
Die bekijken allemaal welke sites je hebt bezocht en doen daar ook iets mee, met name het combineren van dingen met als gevolg het gericht sturen van, wat jouw gebeurd is, reclame.
Quote:

Tracking cookies

Het doel van een bepaald soort cookies, genaamd tracking cookies, is het verzamelen van informatie over websurfers.

Dit gaat als volgt[1]:

Men bezoekt een website (laten we deze website A noemen) die reclame in de pagina heeft. Deze reclame is meestal afkomstig van de website van een advertentiebureau en deze website kan ook cookies opslaan.
Later komt men op een andere website (website B), die van ditzelfde advertentiebureau gebruik maakt om reclame weer te geven, dus kan de advertentie-website het eerder geplaatste cookie opvragen.
Hierdoor kan men dan te weten komen dat de gebruiker ook naar website A geweest is en de inhoud van de reclame daaraan aanpassen. Als het aantal sites waar dit advertentiebureau actief is groot genoeg is kunnen er gebruikersprofielen gemaakt worden.

Niet enkel websites, maar ook flash-applicaties kunnen tracking cookies achterlaten. Deze worden meestal niet verwijderd door antivirussoftware omdat het in een andere vorm wordt opgeslagen, maar men kan ze wel zelf verwijderen[2].

Men zou als privacy-maatregel cookies kunnen uitschakelen, maar dit zal vaak meer problemen opleveren dan het zal voorkomen (sommige sites kunnen geen normale werking aanbieden zonder cookies). Tracking cookies zijn echter minder gevaarlijk dan sommige antivirussoftware voorspiegelen.[3] Ze kunnen bijvoorbeeld geen virus op een computer plaatsen. Het grootste probleem is de inbreuk op de privacy en anonimiteit.

Bron-> Wiki

jo
door joshoogervorst - May 28, 2013 om 01:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk ook dat dit programmaatje me net heeft verteld dat Vara.nl me heeft gevolgd.
Ik begin een beetje paranoïde verschijnselen te vertonen! :-D Haha.

Goed...

gsm
door gsm - May 28, 2013 om 10:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Veel internetbedrijven en heus niet alleen Google, weten intussen bijna alles van iedereen, behalve natuurlijk de pincode ;-). Het uitzetten van cookies en helemaal afschermen van de PC, helpen daar volgens mij maar nauwelijks tegen.

Het beste voor je privacy lijkt mij om alle computers de deur uit te doen, internet en mobiele telefoons uit te zetten, en niet meer onnodig op straat te komen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 28, 2013 om 11:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=joshoogervorst schreef op dinsdag 28 mei 2013, 01:15]Ik heb weinig te verbergen
En jouw privacy dan?

Ook jij hebt dus een hoop te verbergen..

jo
door joshoogervorst - May 28, 2013 om 15:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Om eerlijk te zijn is dit voor het eerst dat ik echt de negatieve kanten aan privacyschending ondervind.
Privacy is een groot begrip. Uiteraard zijn er dingen waarvan ik liever heb dat ze niet doorgespeeld worden aan bedrijven en instanties.
Het lijkt alleen een beetje vechten tegen bierkaai, want - zoals gsm het zegt - je kunt je privacy moeilijk beschermen zonder je van alle moderne techniek af te willen sluiten.
Omdat internet fysieke landsgrenzen overschrijdt, lijkt het mij onmogelijk om onze gegevens in de toekomst af te schermen van bedrijven die er ongewenste praktijken mee willen uitvoeren.
Onze overheid zal echt niet in staat blijken om ons hiervoor te behoeden.

Misschien moet ik me maar gewoon overgeven aan de minder plesante kanten van het gebruik van internet.

Het zij zo...

hansje klein
door hansje klein - May 29, 2013 om 11:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees eens de nieuwbrieven door óf neem een abo op PRIVACY en je krijgt mee, dat er helemaal niets zeker is geregeld. Google is een amerikaans bedrijf en heeft klaarblijkenlijk geen boodschap aan europese regelgeving. In Nederland schijnt men? (regelgever) er meer interesse aan te hebben om gegevens te kunnen inkopen, dan het schenden van privacy te vermijden.
Kijk bij voorbeeld eens op een willekeurige straat op streetview in Duitsland. Hier zijn vroegtijdige informaties gepubliceerd hoe je de afbeelding van een adres kunt afschermen. Heeft iemand dit ooit in Nederland geweten/gedaan?

Ga ervan uit, dat alles op het internet ge- of misbruikt wordt. Gegevens verzamelen, verkopen en inzetten is een grote business en de instelling hierachter is: voor de gebruiker is google, facebook enz. kostenloos maar wij verdienen ons geld met alles wat diezelfde gebruiker zélf op het internet communiceert.

Wil iemand iets verbergen, moet hij het internet niet gebruiken én de telefoon én de OV-jaarkaart én de auto én een vast adres én..........enz.

http://www.privacynieuws.nl/inschrijven-nieuwsbrief/nieuwsbrief-archief.html

wimmi20
door wimmi20 - May 29, 2013 om 12:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik snap dat gejeremiejajen over koekel niet.
Dat volgen gebeurt bij iedere zoekmachine.
Dit is trouwens al de zoveelste keer dat dit onderwerp wordt uitgekauwd.

gompy2
door gompy2 - May 29, 2013 om 12:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joshoogervorst schreef op dinsdag 28 mei 2013, 15:07]
Misschien moet ik me maar gewoon overgeven aan de minder plesante kanten van het gebruik van internet.
Het zij zo...
Je hoeft ook beslist geen buikpijn te krijgen van die cookies hoor, als je maar weet dat het gebeurd wat je er tegen kunt doen.
Dat Ghostery tooltje wat Aurora adviseerde is een leuk tooltje, ik heb het vroeger ook gebruikt, maar het staat net zoals je virusscanner, firewall, ad-blocker en weet ik wat nog meer, aan de poort te controleren, en dat kost allemaal rekenkracht.
Met aan de poort te controleren bedoel ik dat dat de datastroom die vanaf internet naar je computer komt, in realtime wordt gecontroleerd op rotzooi.
Dat is voor een virusscanner en firewall of een ad-blocker wel goed, maar een cookies-controleur is helemaal niet nodig, die kun je gewoon binnen laten komen en later alles tegelijk verwijderen.
Een wereldberoemd tootltje daar voor is Ccleaner. Misschien is je die bekend, misschien ook niet, het wordt wereldwijd door tientallen miljoenen gebruikt.
Die installeer je, of je neemt de portable versie, die kun je gelijk gebruiken, en op het moment van installeren/gebruiken controleert die je hele systeem wat voor programma's en applicaties je allemaal hebt geïnstalleerd die cookies en andere junk kunnen gebruiken (operating system ,browsers, mailclients, Java, Adobe,Office enz enz de hele groep applicaties die zo gemiddeld gebruikt worden dus).
Die worden op dat moment gemarkeerd voor een eventueel verwijderen.
Soms wil je echter cookies bewaren, bijv van deze site of andere, zodat je niet iedere keer het inlog ritueel hoeft te doen.
Dat kan ook heel simpel. Klik op Opties -> Cookies en dan kom je in een dubbel scherm.
Alle cookies die je van links naar rechts verplaatst worden niet meer verwijderd en blijven dus altijd op je computer staan.
Als je belangstelling hebt, hier te downloaden, installer of portable.
Klik-> Hier

Nederlandstalige handleiding (Is een pdf bestand)
Klik-> Hier
Ccleaner kan nog meer als je dat wilt, het kan ook loze sleutels uit je register verwijderen, maar dat hoeft niet persé.
Wil je het wel doen, heb je de mogelijkheid even een backup aan te maken van wat er verwijderd is en die is zo weer terug gezet.
Als je de instellingen laat staan zoals ze worden neergezet bij het installeren, is er in het algemeen niks aan de hand, of je moet zelf bepaalde keuzes willen maken.
Lees de handleiding maar eens goed door, dan is het eigenlijk erg simpel.
Let wel dat de auteur van die handleiding in zijn voorbeelden meer heeft aangevinkt om te verwijderen dan bij de installatie wordt aangemaakt, dat is dus vrije keus.

Er is een enkeling die het gebruik van Ccleaner ten zeerste ontraadt omdat het gevaarlijk kan zijn voor je systeem, maar het programma zelf niet gebruiken.
Dat kan, als je zelf met instellingen gaat klooien zonder verstand van zaken te hebben, maar voor de rest kan het geen kwaad.
Dat is net zo'n advies als iemand geeft dat je beslist geen auto moet gaan kopen omdat zo'n ding mensen kan doodrijden, maar die adviseur heeft zelf alleen maar een fiets..
Probeer het zou ik zeggen, ik run dagelijks een keer dit tooltje bij het laatste afsluiten van mijn computer.

karelstromph
door karelstromph - May 29, 2013 om 14:03
95 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me af of dit allemaal iets te maken heeft met privacy, de gegevens die ze van jou kunnen krijgen is WAT JIJ ingegeven hebt - of te wel gegevens waarover JIJZELF afstand gedaan hebt op je privacy.

Overigens: is het echt zo vervelend, als je meer gegevens krijgt over het onderwerp, wat je ingegeven hebt? Ik zou blij om zijn.