mi
door mieleactie Jul 13, 2013 om 00:45
Elektronica & tv

Stofzuiger cadeau bij wasmachine

Dag, ik heb een vraag. Enkele weken terug heb ik een Miele wasmachine gekocht. Er was een actie dat je een gratis stofzuiger (waarde € 169.-) bij Miele rechtstreeks kon claimen.
Nu hebben we al 3 stofzuigers dus een 4e is een beetje overbodig.
Ik heb Miele daarop verzocht of ik de stofzuiger niet in of om kon ruilen voor 10 jaar verlengde garantie; het bedrag daarvoor was ook nog lager en men hoefde de verzendkosten ook niet te maken.
Toen men dat afwees heb ik ze gevraagd of de aanbieding wel conform de wet op het cadeaustelsel was.
Jaren terug heb ik (als winkelier) hier ooit mee te maken gehad, volgens de wet mocht de klant een cadeau "weigeren" en moest je dan de helft van de waarde in geld betalen.
Miele stelt echter dat in hun voorwaarde uitgesloten wordt dat je voor een (lager) geldbedrag in aanmerking komt (of woorden van dezelfde strekking).
Mijn vraag aan u: bestaat er nog steeds een dergelijke regel in het cadeaustelsel of is mijn informatie echt achterhaalt.
Mocht de regel wel bestaan mag Miele (of een andere fabrikant) dan eenvoudig de wet negeren door in hun regels te stellen ......

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,
[edit redactie]

4454 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 13, 2013 om 00:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je vergeet dat Miele een fabrikant is, geen winkelier.

mi
door mieleactie - Jul 13, 2013 om 01:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dag corala.83 dank voor je reactie.

De kern van mijn vraag was meer of je (zijnde winkelier of fabrikant) dit zo maar kunt doen (en ik bedoel conform, als die -nog- bestaat een wet)?

Laten we eerlijk zijn, die ongevraagde stofzuiger kost toch geld en eigenlijk heb ik dat teveel betaald aan een wasmachine. Ik betaal dus voor een product wat ik niet nodig heb.
De keuze voor een Miele wasmachine was duidelijk, de vorige machine heeft 20 jaar dienst gedaan en het is een prima product.
Deze hele actie met een "gratis" stofzuiger heeft echter mijn gevoel voor het merk Miele wel een duw gegeven (en niet ten goede).

aurora1
door aurora1 - Jul 13, 2013 om 01:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan geef je die stofzuiger toch aan iemand die hem graag wil hebben, of verkoop je hem?

vr.gr.

mi
door mieleactie - Jul 13, 2013 om 01:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank aurora voor uw reactie, mogelijk is het te laat foniek krijg mijn boodschap niet overgebracht.......
Plenty of oplossing voor die ongevraagde stofzuiger, mijn vraag was echter...moet je dat als consument gewoon maar accepteren?
In de oude jaren was koppelverkoop etc. gewoon verboden. Dit is was mij betreft eenzelfde vorm.

de eelco
door de eelco - Jul 13, 2013 om 07:52
607 Antwoorden / 92 Vragen

ik zal zeggen koop zelf tot 10 jaar garantie en verkoop de stofzuiger dan zullen de kosten elkaar niet veel doen en iedereen is weer blij..

valerius-2
door valerius-2 - Jul 13, 2013 om 14:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De oplossing is heel makkelijk hier voor ook al diverse malen genoemd. Zet de nieuwe stofzuiger tekoop op internet en laat ze gewoon bieden. Wel eerst laten betalen of hem aflaten halen voor de zekerheid dat u niet wordt opgelicht.

ikbenik
door ikbenik - Jul 16, 2013 om 11:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=Mieleactie schreef op zaterdag 13 jul 2013, 01:25]In de oude jaren was koppelverkoop etc. gewoon verboden. Dit is was mij betreft eenzelfde vorm.
Koppelverkoop is nog steeds.
Denk maar aan Apple.
Maar ja, die sekte gaan ze echt niet aanpakken.

ikbenik
door ikbenik - Jul 16, 2013 om 11:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=Mieleactie schreef op zaterdag 13 jul 2013, 00:45]
Mijn vraag aan u: bestaat er nog steeds een dergelijke regel in het cadeaustelsel of is mijn informatie echt achterhaalt.
Ik moet je toch teleurstellen. De Wet beperking cadeaustelsel is sinds 1997 ingetrokken. Die bestaat dus niet meer.
De doelstellingen van de wet, bescherming van ondernemers en consumenten tegen concurrentievervalsing en prijsversluiering waren toen achterhaald en vandaar dat die wet niet meer bestaat.

In de wet staat wel iets over cadeau's. En wel als iemand iets gekregen heeft om die persoon over te halen het product te kopen, mag die persoon dat product weigeren en hoeft de rekening daarvan niet te betalen. Ook mag die persoon dat product (of cadeau) aannemen en de rekening verscheuren.
Dus zou een consument een pen als cadeau opgestuurd krijgen met daarbij een factuur, mag die factuur verscheurd worden.

Echter is dat in dit geval niet van toepassing.
Een gekregen cadeau kan niet in geld uit worden gekeerd. Dus als je de stofzuiger niet wilt accepteren kun je daarvoor in de plaats niets anders krijgen.

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2013 om 11:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Mieleactie,

Je boodschap is mij denk ik wel duidelijk. Je wilt 10 jaar extra garantie voor de wasmachine als alternatief voor de gratis stofzuiger. Toen dat door de fabrikant werd afgewezen wilde je ze met verwijzing naar de wet op het cadeaustelsel mogelijk het bedrag voor de stofzuiger afdwingen, in de vorm van die extra garantie (of naderhand een korting op de wasmachine?) en dan niet van de winkelier maar van de fabrikant.
Dit is (ook) geen koppelverkoop. Koppelverkoop zou in dit geval zijn dat je de wasmachine alleen kunt kopen als je ook een stofzuiger (erbij) koopt en dus voor beide producten betaalt. Op internet is te vinden wat koppelverkoop is.
De wet beperking cadeaustelsel is ingetrokken. Op internet kun je ook daarover informatie vinden.

vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jul 16, 2013 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=Mieleactie schreef op zaterdag 13 jul 2013, 01:16]
De kern van mijn vraag was meer of je (zijnde winkelier of fabrikant) dit zo maar kunt doen (en ik bedoel conform, als die -nog- bestaat een wet)?

Het antwoord over die wet heb je inmiddels ontvangen. Maar deze wet was toch echt bestemd voor winkeliers, niet voor fabrikanten. Dus of die wet nog wel of niet zou bestaan, doet er in dit geval niet toe.