ko
door koensterker Dec 3, 2011 om 19:49
Geldzaken & recht

STOPT PGB AL IN JANUARI 2012?

Door verwarrende berichten op NU.NL weet ik niet of mijn PGB voor 4 uur huishoudelijke hulp per week al op 1 januari a.s. stopt. Voor minder dan 10 uur hulp in de week wordt geen PGB meer gegeven in de toekomst. Maar is het nu de bedoeling dat de zorgkantoren dit de komende 2 jaar nader gaan bekijken?
Zie bijvoorbeeld:
http://www.nu.nl/politiek/2683627/alternatief-pgb-komende-jaren-uitgewerkt.html of :
http://www.nu.nl/politiek/2657594/oppositie-wil-uitstel-pgb-maatregel.html

2616 9 Rapporteer

bl
door bloem2004 - Dec 3, 2011 om 21:46
37 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij betreft het hier het PGB uit de AWBZ. Huishoudelijke hulp wordt uit de WMO betaald.

ro
door robina - Dec 5, 2011 om 12:26
2 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen heeft toch wel gelezen dat de AWBZ wordt afgebouwd. Er verandert in de komende 2 jaar betreffende huishoudelijke hulp helemaal niets want ook huishoudelijke zorg kan via de AWBZ zijn toegekend.
Alleen begeleiding komt vanaf 1 januari 2012 te vervallen.
De andere uitkeringen uit de AWBZ worden in de meeste gevallen per 1 januari 2014 stop gezet. Maar als je op de site bij per saldo gaat kijken kun je lezen dat er waarschijnlijk een mogelijkheid komt waarbij je dan via de WMO toch je eigen zorg mag inkopen.

ko
door koensterker - Dec 5, 2011 om 21:51
41 Antwoorden / 45 Vragen

Ik heb inmiddels met de WMO gebeld en idd verandert er niets wat betreft huishoudelijke hulp. Huishoudelijke hulp wordt nu uitbetaald door de dienst Zorg en Inkomen (WZS) een onderdeel van de WMO.
Huishoudelijke hulp kan ook dmv een pgb betaald worden. Het is verwarrend vind ik. Zeker als je ziek bent.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 5, 2011 om 22:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=koensterker schreef op maandag 5 dec 2011, 21:51]Ik heb inmiddels met de WMO gebeld en idd verandert er niets wat betreft huishoudelijke hulp. Huishoudelijke hulp wordt nu uitbetaald door de dienst Zorg en Inkomen (WZS) een onderdeel van de WMO.
Huishoudelijke hulp kan ook dmv een pgb betaald worden. Het is verwarrend vind ik. Zeker als je ziek bent.

Beste koensterker,

Dat is al een poosje niet meer zo dat er een PGB voor huishoudelijke hulp wordt verstrekt.
Sinds de WMO dat heeft overgenomen al niet meer.
Het PGB wordt alleen nog voor persoonlijke verzorging gebruikt, niet meer voor huishoudelijke hulp.
Gelukkig voor u dat er niets verandert verder, dat is in elk geval een zorg minder.
Verder veel sterkte met uw gezondheid.

met vr.gr. Wilma.

loreleigil
door loreleigil - Dec 5, 2011 om 22:39
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op maandag 5 dec 2011, 22:31][quote=koensterker schreef op maandag 5 dec 2011, 21:51]Ik heb inmiddels met de WMO gebeld en idd verandert er niets wat betreft huishoudelijke hulp. Huishoudelijke hulp wordt nu uitbetaald door de dienst Zorg en Inkomen (WZS) een onderdeel van de WMO.
Huishoudelijke hulp kan ook dmv een pgb betaald worden. Het is verwarrend vind ik. Zeker als je ziek bent.

Beste koensterker,

Dat is al een poosje niet meer zo dat er een PGB voor huishoudelijke hulp wordt verstrekt.
Sinds de WMO dat heeft overgenomen al niet meer.
Het PGB wordt alleen nog voor persoonlijke verzorging gebruikt, niet meer voor huishoudelijke hulp.
Gelukkig voor u dat er niets verandert verder, dat is in elk geval een zorg minder.
Verder veel sterkte met uw gezondheid.

met vr.gr. Wilma.Hohoho (nee, niet de Kerstman)! U doelt op Awbz. Koen op Wmo, en daar krijg je nog gewoon een PGB voor huishoudelijke hulp hoor. Overigens zit er in sommige zorgzwaartepakketten zeker nog wel een deel huishoudelijke hulp, waardoor mensen nu in de knoei met de Wmo kunnen komen, als zij daar ook huishoudelijke hulp hebben. Gemeentes maken mensen uit voor fraudeurs, terwijl je je stukje huishoudelijke hulp uit de Awbz flexibel mag gebruiken. Zo mag je, als je toch huishoudelijke hulp via de Wmo krijgt je 'blokje geld' voor huishoudelijke hulp uit de Awbz inzetten voor extra begeleiding. Dus niks fraude, je gebruikt je geld op de manier waarop het mag en toch stopt je huishoudelijke hulp en word je fraudeur genoemd. Oei.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 6, 2011 om 11:14
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=loreleigil schreef op maandag 5 dec 2011, 22:39][quote=orgelmuts schreef op maandag 5 dec 2011, 22:31][quote=koensterker schreef op maandag 5 dec 2011, 21:51]Ik heb inmiddels met de WMO gebeld en idd verandert er niets wat betreft huishoudelijke hulp. Huishoudelijke hulp wordt nu uitbetaald door de dienst Zorg en Inkomen (WZS) een onderdeel van de WMO.
Huishoudelijke hulp kan ook dmv een pgb betaald worden. Het is verwarrend vind ik. Zeker als je ziek bent.

Beste koensterker,

Dat is al een poosje niet meer zo dat er een PGB voor huishoudelijke hulp wordt verstrekt.
Sinds de WMO dat heeft overgenomen al niet meer.
Het PGB wordt alleen nog voor persoonlijke verzorging gebruikt, niet meer voor huishoudelijke hulp.
Gelukkig voor u dat er niets verandert verder, dat is in elk geval een zorg minder.
Verder veel sterkte met uw gezondheid.

met vr.gr. Wilma.Hohoho (nee, niet de Kerstman)! U doelt op Awbz. Koen op Wmo, en daar krijg je nog gewoon een PGB voor huishoudelijke hulp hoor. Overigens zit er in sommige zorgzwaartepakketten zeker nog wel een deel huishoudelijke hulp, waardoor mensen nu in de knoei met de Wmo kunnen komen, als zij daar ook huishoudelijke hulp hebben. Gemeentes maken mensen uit voor fraudeurs, terwijl je je stukje huishoudelijke hulp uit de Awbz flexibel mag gebruiken. Zo mag je, als je toch huishoudelijke hulp via de Wmo krijgt je 'blokje geld' voor huishoudelijke hulp uit de Awbz inzetten voor extra begeleiding. Dus niks fraude, je gebruikt je geld op de manier waarop het mag en toch stopt je huishoudelijke hulp en word je fraudeur genoemd. Oei.

@loreleigil

Ik doelde idd op AWBZ.
Een aantal jaren geleden werd zowel mijn persoonlijke verzorging als huishoudelijke hulp beiden betaald uit de pot AWBZ.
Ik kreeg een PGB uitgekeerd via de SVB (sociale verzekeringsbank).
Maar later is de huishoudelijke hulp overgenomen door de WMO en kreeg ik daar geen PGB meer voor.
Inmiddels heb ik voor de persoonlijke verzorging ook geen PGB meer, want ik werd niet goed van al het papierwerk wat dat met zich meebracht.
Ik heb nu ZIN (zorg in natura) en mijn huishoudelijke hulp loopt via de WMO en ik krijg maandelijks een acceptgiro van het CAK voor mijn eigen bijdrage.
Maar misschien dat het per gemeente ook nog wel verschilt hoor.
In elk geval verandert er voor TS niets, en dat is wel een geruststelling.

m.vr.gr. Wilma.

gabriele
door gabriele - Dec 7, 2011 om 13:55
107 Antwoorden / 2 Vragen

jeetje wat ingewikkeld maken ze het toch het is geen wonder dat niemand het meer snapt ,gelukkig heb ik persoonlijk er niks meer mee te maken was wel zo toen mijn man uit ziekenhuis kwam en er verpleging voor de wonden kwam ,maar dat had ik zelf ook kunnen doen ,want als je stoma kunt doen was dat andere ook geen punt voor mij ,maar nee dat mocht niet dus gewoon wel eigen bijdrage betalen,terwijl hij in ziekenhuis dus duurder geweest was ,maar doordat hij heimwee kreeg naar huis kwam en het hier beter had want iemand die alleen maar sonde voeding krijgt, probeer je niet aan het eten te krijgen, dat kost tijd , dus doen ze het niet ,thuis kreeg ik hem heel langzaam wel aan het eten ,ja kost wat moeite en liefde en daar betaal je dan wel voor gekker kan het niet

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 7, 2011 om 14:30
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=gabriele schreef op woensdag 7 dec 2011, 13:55]jeetje wat ingewikkeld maken ze het toch het is geen wonder dat niemand het meer snapt ,gelukkig heb ik persoonlijk er niks meer mee te maken was wel zo toen mijn man uit ziekenhuis kwam en er verpleging voor de wonden kwam ,maar dat had ik zelf ook kunnen doen ,want als je stoma kunt doen was dat andere ook geen punt voor mij ,maar nee dat mocht niet dus gewoon wel eigen bijdrage betalen,terwijl hij in ziekenhuis dus duurder geweest was ,maar doordat hij heimwee kreeg naar huis kwam en het hier beter had want iemand die alleen maar sonde voeding krijgt, probeer je niet aan het eten te krijgen, dat kost tijd , dus doen ze het niet ,thuis kreeg ik hem heel langzaam wel aan het eten ,ja kost wat moeite en liefde en daar betaal je dan wel voor gekker kan het niet

Het was me ook té ingewikkeld en ik had de hele papierwinkel uitbesteed aan een zorgbureau, veel makkelijker, ik kreeg gewoon de nota en die betaalde ik dan van het PGB wat ik op mijn rekening kreeg gestort.
Dat liep allemaal gesmeerd totdat de WMO zich ermee ging bemoeien, toen moest ineens de huishoudelijke hulp uit een ander potje betaald worden, dus toen kreeg ik steeds 2 rekeningen.
Tot overmaat van ramp had ik ook nog tijdelijk meer persoonlijke verzorging nodig, daar moest ik dan weer voor naar het CIZ om een spoedindicatie aan te vragen en kreeg ik van het zorgkantoor weer aangepaste beschikkingen.........
Soms had ik in 1 week wel 5 brieven van het zorgkantoor omdat de beschikking weer was aangepast, ik werd er dol van.
En als klap op de vuurpijl kreeg ik aan het einde van mijn indicatieperiode een vette rekening van het zorgkantoor omdat ik teveel PGB had ontvangen.
Of ik ff €7200 wou lappen! Nu had ik wel een aparte rekening voor mijn PGB, maar ik had niet zoveel over dus ik vroeg hoe ze aan dat bedrag kwamen.
Het bleek dus dat ze over 6 jaar! mijn PGB bruto hadden uitgekeerd en dat dat dus van zes jaar eigen bijdrage was.
Het is toch gewoon achtelijk dat ze die eigen bijdrage er niet gelijk afhouden?
En waarom in vredesnaam 6 jaar wachten ipv elk jaar het teveel aan PGB terugvorderen?
Tja......ze liepen wat achter met de administratie. Nou, ik heb gezegd, jullie hebben zes jaar kunnen wachten, ik ga dat nu ook niet in 1 maand terugbetalen hoor.
Nee, ik ben blij dat ik van die zooi af ben en zorg in natura heb, heb ik tenminste geen omkijken naar, het enige nadeel is dat je dan geen vaste verzorgende hebt, nou ja.......boeien......wie mijn kont wast, wast m, als ie maar gewassen wordt ;-)
En mijn huisje wordt elke week ook netjes gestoft, gezogen en gemopt of het nu door PGB of WMO wordt betaald.

gabriele
door gabriele - Dec 7, 2011 om 14:44
107 Antwoorden / 2 Vragen

oh maar hier kwamen er ook elke dag anders verpleegster en wassen deed ik voor zover mijn man het niet kon dus ,ja die rekeningen achteraf wordt je ook niet blij van moeten wij eens doen !!! ja te veel regels maakt het erg ondoorzichtig kijk maar je zorgverzekering eens op na ,moet je hogeschool voor gehad hebben welk zieken huis je mag welke dokter je mag ja MAG!!! je betaalt er toch voor DIK bij verzekeren heeft ook weinig nut als je alle lettertjes leest!!! gewoon apart zetten elke maand gr