kr
door kraaitje Feb 15, 2008 om 14:45
Geldzaken & recht

Studiefinanciering en eigen onderneming

In 2006 studeerde ik en maakte ik gebruik van studiefinanciering. Daarnaast had ik in 2006 een eenmanszaak. Over het jaar 2006 heb ik een winst gemaakt die hoger lag dan de grens van €10,***, zo rond de 12000. Ik dacht dat ik veilig zat omdat ik gebruikt maakte van de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek zodat de belastbare winst aanzienlijk lager zou liggen. Nu blijkt dat de IB-groep naar de winst kijkt + ondernemersaftrek dus toch naar die 12000 euro.

Omdat ik dit over het hoofd heb gezien wil de IB-groep dat ik alles wat ik heb gekregen terug ga betalen met een maximale van 12000 - 10.***. Over 2007 zou rond de 17.000 winst hebben gemaakt dus in dat jaar is het nog erger. Daarnaast komt de OV terugbetaling + rente + boete!!!

Zelf vind ik dit onredelijk:

Stel, ik verdien in de maanden 1 t/m 11 € 9.000. Maand 12 gaat erg goed en er komen veel orders binnen zodat er aan het einde van maand 12 een winst is ontstaan van € 12.000. Het stoppen van de studifinanciering is nu te laat en de grens is overschreden. Je kunt dit voor 1 april het volgende jaar nog doorgeven maar dit wist ik niet omdat ik uitging van de aftrekposten. Met terugwerkende kracht is dit niet meer mogelijk (denk ik).

Betekent dit dat ik alles moet terugbetalen of enkel die laatste maand waarin ik de stufi heb ontvangen waar ik eigenlijk geen recht op had (lijkt mij logisch).

715 3 Rapporteer

door 4711 - Feb 16, 2008 om 12:46
885 Antwoorden / 2 Vragen

1 Als Ondernemer zul je niet zoveel antwoorden op de voor consumenten bedoelde forum krijgen.

2 U wist de grenzen en bij teveel werk zou je deze van December kunnen vertragen tot Januari.

3 Als het een Webwinkel is, die zijn altijd in de laatste maand erg druk dus je had het kunnen weten als je meer ervaring had.....

4 Je bedrijf snel overzetten op andere persoon en je was onder de grens gebleven!
En dat je in Januari het weer terug kreeg maakt dan niets uit....
Deze fraude is dus legaal, binnen de mazen van de wet!

Nu is het helaas te laat, maar bij het aanvragen van de subsidie moet je hier altijd rekening mee houden, en als je het niet doet is het bedrag wat je meer verdiende soms veel lager dan de subsidie!
Dat is het nadeel van dit soort grenzen.

Maar waarom heb je niet snel een kostenpost gemaakt die aftrekbaar was?  Want dan had je het kunnen verrekenen!
Ook zonder winst verkopen is niet verboden om zo onder de grens te blijven.....
Ik zou het liever aan de klanten geven als op deze manier, prijsverlagingen zijn altijd toegestaan en niemand heb ik ooit hier over horen klagen!

ol
door olympicton - Apr 16, 2008 om 15:34
63 Antwoorden / 16 Vragen

Heb je het over bruto of netto-winst ? M.i. is jou insteek niet onterecht, de toeslagen voor huur  enz worden ook over het bedrag van het  inkomen minus de aftrek berekend.Juridisch loket ff  raadplegen lijkt me!

kr
door kraaitje - Apr 16, 2008 om 15:40
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi,

IB-Groep kijkt naar de belastbare winst + ondernemersaftrek en inderdaad, de belastingdienst kijkt (voor bijv huurtoeslag) naar slechts de belastbare winst. Dit is natuurlijk enorm krom! Ik heb dat jaar namelijk huurtoeslag + zorgtoeslag ontvangen, echter de studiefinanciering moet ik nu (3 jaar lateR) volledig terugbetalen + ov + rente! Zou het zin hebben om naar het juridisch loket te stappen hiervoor? IB-groep is vrij stijf en houdt vast aan haar regels~!