ka
door katfloortje Jul 27, 2015 om 16:41
Huishouden & energie

Te veel BTW betaald

De installateur van een cv-ketel heeft mij over het op de nota onopgesplitste bedrag (ketel, materiaal, arbeidsloon), 21 % BTW berekend in de periode dat voor arbeidsloon 6 % gold.
Ik zag dat pas later, was allang bij de installatie cash betaald.
Ik heb hierover gebeld, gemaild en nog een keer verzocht om een reactie, maar die kwam dus niet.
Wat kan ik nog meer doen?
Ergens melden misschien?
Hoewel het ten dele ook mijn fout is, niet goed opgelet, voelt het niet plezierig dit zomaar te laten gaan.

2266 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vermeld dan de naam van de installateur dan maar hier. Dan weten we dat we daar niet moeten zijn, als ze al niet eens reageren.

Of was het een "gratis"installatie?

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2015 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo katfloortje,

Verwijs de installateur maar eens naar deze info.

O.a.:
Werkzaamheden die tot 1 juli 2015 onder het 6%-tarief vallen, zijn bijvoorbeeld:

het plaatsen, vernieuwen en onderhouden van de badkamer, toilet, keuken, invalidentrap, dakterras, veranda, dakkapel en serre
het plaatsen, vernieuwen en onderhouden van de riolering binnen het perceel van de woning
het plaatsen, vernieuwen en onderhouden van boilers, geisers, cv-installaties, gaskachels, houtkachels, warmtepompen, zonnepanelen, zonneboilers, zonwering, rolluiken, alarminstallaties, bliksemafleiders, airco-installaties en sauna’s, als die goederen in bouwkundig opzicht onderdeel (gaan) uitmaken van de woning

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verzoek dus alsnog om een gespecificeerde nota.

uwjurist
door uwjurist - Jul 27, 2015 om 17:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hen laten weten dat als ze e.e.a. niet corrigeren, u hun naam bekend maakt op het forum en dat u e.e.a.. ook doorgeeft aan de Belastingdienst.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ro
door ron530 - Jul 27, 2015 om 18:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De installateur kan best wel ter goeder trouw zijn want het komt vaker voor dat de 6% regeling wordt vergeten. De installateur moet de geïnde BTW aan de staat afdragen en kan die als zijnde rekenfout niet terugvorderen. Vraagsteller had de factuur voor betaling moeten controleren dat had de factuur nog aangepast kunnen worden. Nu de installateur aan de schandpaal nagelen is wat kort door de bocht want voor die winst van 15% op arbeid wordt hij/zij niet echt rijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het storendst is natuurlijk dat er geen reactie komt.

uwjurist
door uwjurist - Jul 27, 2015 om 18:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 27 jul 2015, 18:26]. Vraagsteller had de factuur voor betaling moeten controleren dat had de factuur nog aangepast kunnen worden. Nu de installateur aan de schandpaal nagelen is wat kort door de bocht want voor die winst van 15% op arbeid wordt hij/zij niet echt rijk.

de fout ligt om te beginnen bij de installateur, niet bij de klant. En de installateur kan best een fout maken, maar hij weigert blijkbaar gewoon deze te corrigeren, wat wel degelijk kan. Crediteren die nota en een nieuwe correcte nota maken. Ron530 doet net alsof dat niet zou kunnen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ka
door katfloortje - Jul 27, 2015 om 19:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties!
.
Ik heb inmiddels met de Belastingdienst gebeld en die zeggen dat dit een juridische kwestie is en verwezen me naar het Juridisch Loket.

Uiteraard heb ik in eerste instantie al om een gespecificeerde nota gevraagd.
Het betreft een woning in Asd die ik verhuur.
De huurster moest de installateur cash betalen dus de nota van te voren inzien was ook niet mogelijk.Bovendien wist ik niet van dat 6 % tarief.
Pas toen ik enige maanden later zelf een nieuwe ketel nodig had en een keurige gedetailleerde rekening kreeg, ben ik die andere nota gaan bestuderen.

ho
door hopetobehelping - Jul 27, 2015 om 20:23
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste katfloortje,

ik vraag me wel af waarom die ondernemer zo moeilijk doet.
Een factuur crediteren en dan een nieuwe factuur aanmaken (met de juiste BTW percentages bij de juiste posten) is niet zoveel werk. Ook voor de BTW aangifte is dat helemaal niet moeilijk om te verwerken.

Ik vraag me wel af of de ondernemer wel te goeder trouw handelt.
Mij lijkt dat de ondernemer wel moet weten dat arbeid 6% is voor de werkzaamheden die hij verrichtte. Het is immers zijn branche. Misschien doet hij dit wel bij meer klanten.
Het bijzondere vind ik ook de contante betaling. Niet gezegd dat het zo is, maar als de ondernemer gewoon een andere, juiste, factuur (met de juiste percentages) maakt en die in zijn boekhouding stopt dan is het verschil in BTW mooi zwart verdiend voor hem.
De belastingdienst heeft te weinig mensen om te controleren, maar zou erg benieuwd zijn of ze de factuur die u gekregen heeft terug vinden in de boekhouding van de ondernemer als ze hem controleren.

user123
door user123 - Jul 27, 2015 om 21:48
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=katfloortje schreef op maandag 27 jul 2015, 16:41]De installateur van een cv-ketel heeft mij over het op de nota onopgesplitste bedrag (ketel, materiaal, arbeidsloon), 21 % BTW berekend in de periode dat voor arbeidsloon 6 % gold.
Ik zag dat pas later, was allang bij de installatie cash betaald.
Ik heb hierover gebeld, gemaild en nog een keer verzocht om een reactie, maar die kwam dus niet.
Wat kan ik nog meer doen?
Ergens melden misschien?
Hoewel het ten dele ook mijn fout is, niet goed opgelet, voelt het niet plezierig dit zomaar te laten gaan.

Wanneer u een prijs of tarief heeft afgesproken incl. Btw maakt u zich druk om niets.

En omdat u particulier bent is het aannemelijk dat u prijzen heeft gekregen incl. Btw.

Hoe de ondernemer verder zijn administratie voert is zijn zaak.