me
door meneerbrugman Oct 27, 2014 om 22:24
Vrije tijd & tuin

Tegoedbon verlopen

Hallo allemaal,

ik had een tegoedbon voor een theater of concert in een zaal hier in de buurt.
spijtig genoeg was de tegoedbon al verlopen.
Hij was 1 jaar geldig.
Nu vonden vrienden van mij dit maar raar; hun dachten dat dit helemaal niet mag, omdat ik wel betaald heb en je gedwongen bent naar een voorstelling of concert te gaan waar je geen zin in hebt. Of anders je kaartje dan maar moet verkopen aan een ander. Nog een andere vriend denkt dat dit gewoon niet màg; bij wet niet, dat het geld van mij blijft omdat ik wel betaald heb en ongeacht hoe het in hun algemene voorwaarden staat.
wie kan mij hier een helder antwoord op geven aub?

met vriendelijke groet, dhr. Brugman.

10298 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2014 om 22:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is niet helemaal duidelijk of u een cadeaubon of een tegoedbon bedoelt.

Wat is een cadeaubon?

Een cadeaubon moet u kopen. Met de waarde van deze bon kunt u later een product uitkiezen. Meestal koopt iemand anders de bon voor u. Degene die de bon koopt, accepteert de voorwaarden die de verkoper heeft bepaald. Meestal staan deze voorwaarden op de cadeaubon. U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt het vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven.
Hoelang is een cadeaubon geldig?

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan bewijzen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

Wat is een tegoedbon?

Een tegoedbon kunt u krijgen als u een product terugbrengt naar de winkel. U hebt bijvoorbeeld zelf spijt van uw aankoop en u had geen klacht over het product. De wet zegt in dit soort situaties: koop is koop. Ruilen is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom ook voorwaarden stellen aan een tegoedbon. Bijvoorbeeld: hoelang de bon geldig is. Of dat u alleen een ander product mag kiezen en u geen geld terug krijgt. U kunt er zelf voor kiezen of u de tegoedbon wilt accepteren. Wilt u geen tegoedbon? Dan hoeft de verkoper niets anders aan te bieden in deze situatie.
Hoelang is een tegoedbon geldig?

Er bestaan geen regels voor hoelang een tegoedbon geldig moet zijn.De verkoper moet wel van tevoren melden hoelang de tegoedbon geldig is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de tegoedbon? Dan is de tegoedbon vijf jaar geldig.

bron klik HIER

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2014 om 23:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe dan ook, de uitleg van @Zoekster is compleet, als er een uiterste datum geldigheid op staat, en die is overschreden, heeft de gulle gever een btw vrij cadeau aan de cadeau bon verkoper gegeven.

Als IEDEREEN nu eens alle kadobonnen eens liet voor wat ze waren, zeker 30% wordt niet geïncasseerd en is dus pure winst voor de verkopers ervan, en gewoon cash euro's in een leuke verpakking wordt gegeven, ze zijn overal in Europa besteedbaar, je krijgt gewoon wisselgeld en zijn minimaal tientallen jaren geldig en zij echt overal voor te besteden.

In geval de tegoedbon van een winkel (je mag vaak blij zijn dat je die nog krijgt, want retour is geen recht altijd) besteed hem direct, of maak een notitie in je telefoon, maar als je 'm laat liggen, gooi je dus (mits gedateerd) euro's in de vuilnisbak. Of regel wat met vrienden oid.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 28, 2014 om 00:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er een datum opstaat dan mag dit. En dan is hij na die datum niet meer geldig.

door 1953 - Oct 28, 2014 om 01:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een tegoed/cadeaubon mag voorzien zijn van een geldigheidsduur, wel met een redelijke termijn. Dus géén 1 maand e.d.

me
door meneerbrugman - Oct 28, 2014 om 07:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal hartelijk bedankt. Het is dus
gewoon helaas pindakaas!!

pi
door pieterwolters - Oct 28, 2014 om 08:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=meneerbrugman schreef op maandag 27 okt 2014, 22:24]
Nu vonden vrienden van mij dit maar raar; hun dachten dat dit helemaal niet mag, omdat ik wel betaald heb en je gedwongen bent naar een voorstelling of concert te gaan waar je geen zin in hebt.

In een heel jaar geen enkele voorstelling die de moeite waard was? Dan zal dat het jaar daarna ook wel niet het geval zijn.

fl
door flessebon - Oct 28, 2014 om 09:34
418 Antwoorden / 7 Vragen

Jammer dat U de bon heeft laten verlopen. Geef die bon de volgende keer weg aan iemand die er wel gebruik van wil maken. Kleine moeite, groot plezier voor de ontvanger. Nu verdwijnt het wel heel makkelijk in de zak van de uitgever van de bon.

me
door meneerbrugman - Oct 28, 2014 om 13:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

...Ik wilde nog nét de knop: dit is een tóp antwoord niet indrukken...flessebon en pieterwolters.. Ik zal de reden maar niet uitleggen... als jullie van nature al zo snel een oordeel hebben zonder verder te denken dan jullie neuzen lang zijn..
By the way; Ik had geloof ik al netjes dankjewel gezegd.

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2014 om 13:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dat heb je ook. Fijne dag verder.

zoekster
door zoekster - Oct 28, 2014 om 13:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Graag gedaan.

aurora1
door aurora1 - Oct 28, 2014 om 14:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het een idee om voortaan cadeaubonnen e.d. op de ijskast te plakken om het niet te vergeten?

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2014 om 14:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

We hebben bijna allemaal een smartphone met een kalender functie. Zet één of twéé maanden voor het verlopen van de bon een wake up call in je telefoon, wees smart, en gebruik het cadeau ZELF ipv de verkoper van de bon .........

gerbera
door gerbera - Oct 28, 2014 om 16:13
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Iedereen heeft het maar over een cadeau- cq tegoedbon maar een theater/concertbon is toch even iets anders. In pricype zijn deze bonnen onbeperkt geldig tenzij er een geldigheidsdatum op staat en/of door een theater kenbaar is gemaakt dat bepaalde voorstellingen zijn uitgesloten. Om een voorbeeld te geven, bij het theater in Velsen zijn deze onbeperkt geldig. Overigens is deze bon inmiddels vervangen door de Podiumkaart waarop een bedrag kan worden gestort. Is de voorstelling goedkoper dan het bedrag wat op de kaart staat blijft het restand op de kaart staan en kan voor een volgende voorstelling gebruikt worden. Als er geen einddatum op de bon staat zou ik toch nog maar eens informeren waarom betreffend theater de bon niet accepteert.

me
door meneerbrugman - Oct 28, 2014 om 17:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zal even wat duidelijker zijn: We hadden kaartjes voor een artiest... Deze avond werden wij helaas verhinderd... daarom kregen wij daarvoor in de plaats een tegoedbon voor hetzelfde geld. Geldig voor een jaar mét begin én einddatum

zoekster
door zoekster - Oct 28, 2014 om 17:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=meneerbrugman schreef op dinsdag 28 okt 2014, 17:00]Zal even wat duidelijker zijn: We hadden kaartjes voor een artiest... Deze avond werden wij helaas verhinderd... daarom kregen wij daarvoor in de plaats een tegoedbon voor hetzelfde geld. Geldig voor een jaar mét begin én einddatum

Het theater staat in zijn recht.
Ik weet niet waardoor u werd verhinderd, maar het is ook nog eens een coulancemaatregel van het theater en valt onder het kopje tegoedbon.

Ik neem hierbij aan dat de oorzaak van de verhindering buiten de schuld van het theater viel.

me
door meneerbrugman - Oct 28, 2014 om 17:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Tóch vroeg ik me af waarom dit op deze manier gaat... het geld is binnen daar en als je er nog wat aan wilt hebben móet je binnen een jaar ergens naartoe...
maar goed... het is verder gewoon onze eigen schuld... alleen jammer dat we daar nét na de verlopen datum achter kwamen. Er staat ook een code op die kaart die direct na die datum ook niet meer herkend wordt Door de computer: computer says no.. Vorige week zijn we g naar een ander concert geweest in diezelfde zaal, we probeerden Nog een beroep te doen op hun loyaliteit, meisje heeft om echt haar best gedaan voor ons.maar jammer genoeg en ook begrijpelijk kon ze ons niet matsen. Velen geld dus. Voelt raar, omdat het wél óns geld was..

fl
door flessebon - Oct 28, 2014 om 22:05
418 Antwoorden / 7 Vragen

U kreeg uit coulance een tegoedbon. Meer zit er niet in. Waarom verwacht U nog meer dan dat?

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2014 om 22:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft: "Voelt raar, omdat het wél óns geld was.."

U had betaald, dus u had het recht om te gaan, u kon niet, kreeg uit coulance een tegoedbon (één jaar geldig), die is verlopen (u wist de datum van verlopen), dus terecht dat het uw geld was.

fl
door flessebon - Oct 28, 2014 om 22:34
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heb laatst een kaartje weggegeven dat ik niet kon verkopen. Dat gaf een goed gevoel. Heb ook wel eens iets laten verlopen, dat gaf een naar gevoel. Om dat te voorkomen geef ik zulke dingen liever weg. Hoop dat anderen ook meer gaan doen, was vroeger heel gewoon. Dat deed je automatisch zonder iets terug te verwachten.

me
door meneerbrugman - Oct 28, 2014 om 22:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 28 okt 2014, 22:09]U schrijft: "Voelt raar, omdat het wél óns geld was.."

U had betaald, dus u had het recht om te gaan, u kon niet, kreeg uit coulance een tegoedbon (één jaar geldig), die is verlopen (u wist de datum van verlopen), dus terecht dat het uw geld was. u heeft groot gelijk! Maar omdat het nog niet helemáál duidelijk was voor ons, probeer je eens wat..
we leven ondertussen alweer gewoon verder hoor;) Volgende keer gewoon eerder van of idd iemand anders verkopen of geven. Fijne avond allemaal verder, ik ga lekker de rijdende rechter kijken, fijn andermans 'leed' consumeren:)) Daaaaaaag allemaal!!