ro
door robreinieren Dec 16, 2010 om 19:50
Geldzaken & recht

Terugbetalen huurtoelslag

Mijn vriendin woonde begin dit jaar samen met haar nichtje in een huurhuis. Mijn vriendin werkte fulltime en haar nichtje werkte niet want zij ging nog naar school. Zij hadden recht op huurtoelslag. Halverwege het jaar heeft mijn vriendin samen met mij een huis gekocht en de huurtoeslag opgezegd. Het nichtje is vanaf dat moment gaan werken en is in hetzelfde huurhuis blijven wonen. Zij heeft nu ook recht op huurtoeslag. Mijn vriendin moet nu echter alle verkregen huurtoeslag terugbetalen! Volgens de belastingdienst komt dit omdat het berekend wordt op jaarbasis en de 2 inkomens tezamen liggen boven de grens voor huurtoeslag. Dit is toch niet eerlijk? Er is geen moment geweest dat beide dames tegelijk werktten, dus het inkomen lag feitelijk nooit boven de grens voor huurtoeslag?!

5167 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 20:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is voor de belastingdienst ondoenlijk om van iedereen, die huurtoeslag ontvangt, bij te houden welke maanden ze er gewoond hebben en hoeveel ze in die tijd verdiend hebben. Daarom kijken ze per jaar.

Moet dat nichtje de huurtoeslag over dat laatste half jaar ook terugbetalen?

Vladja

ro
door robreinieren - Dec 16, 2010 om 21:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het nichtje hoeft niets terug te betalen. Zij heeft apart huurtoeslag aangevraagd nadat mijn vriendin verhuisde. Zij heeft nu gewoon recht op huurtoeslag.
Maar het is toch raar dat mijn vriendin nu 1000 euro op moet hoesten uit de periode dat de inkomens tezamen ver onder de 29000 lag, alleen omdat haar nichtje later dat jaar is gaan werken. En ze wonen niet eens meer samen. En hoezo is het lastig om bij te houden voor de BD? Er staat toch een ingangsdatum op het formulier waarop je de wijziging doorgeeft.. Overal staat geschreven: geef wijzigingen direct door, anders loop je het risico dat je moet terugbetalen. Dit hebben ze keurig gedaan, maar toch moeten ze alles terugbetalen.

ro
door robreinieren - Dec 16, 2010 om 21:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het misschien zo zijn dat er iets mis is gegaan met de formulieren?
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat als je bijvoorbeeld een half jaar werkloos bent en huurtoeslag krijgt. Dat je dan op het moment dat je een baan krijgt en 30000 euro per jaar zal gaan verdienen (en dus geen recht meer op toeslag), alle huurtoeslag van dat eerste half jaar terug moet betalen.

Werkt het echt zo? Of krijg je dan gewoon geen huurtoeslag meer vanaf de dag dat je weer bent gaat werken?

stacey
door stacey - Dec 16, 2010 om 21:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=robreinieren schreef op donderdag 16 dec 2010, 21:15].
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat als je bijvoorbeeld een half jaar werkloos bent en huurtoeslag krijgt. Dat je dan op het moment dat je een baan krijgt en 30000 euro per jaar zal gaan verdienen (en dus geen recht meer op toeslag), alle huurtoeslag van dat eerste half jaar terug moet betalen.

Werkt het echt zo? Of krijg je dan gewoon geen huurtoeslag meer vanaf de dag dat je weer bent gaat werken?

Het is een vooruitbetaling en wordt (her)berekend als je inkomensgegevens over het toeslagjaar bekend zijn, dus half jaar geen werk en daarna goed salaris maakt niet uit, gaat om gehele jaarinkomen, daarop wordt recht op/bedrag berekend............
Dus als je totale jaarinkomen dan te hoog is moet je terug betalen ja, was het `te laag` dan krijg je nog het geld wat te weinig had gekregen.

Wel beter gelijk wijziging door te geven als je meer inkomen krijgt dan is berekend in zo`n geval, zodat ze het kunnen stoppen of aanpassen.

fi
door fisbel - Dec 16, 2010 om 23:07
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het is waarschijnlijk formeel terecht dat de belastingdienst de huurtoeslag terugeist. Maar er is misschien ook nog wat aan te doen. Ik wil dit duidelijk maken met een getalsvoorbeeld:
Nichtje = N Uw vriendin = V Stel toetsingsinkomen N (half jaar gewerkt) is € 12000. Stel toetsingsinkomen V = € 24000. Voor de systematiek is het goed om te begrijpen dat het jaar in tweeën wordt geknipt: januari t/m juni = partnerperiode // juli t/m december = niet-partnerperiode. Voor de partnerperiode geldt een toetsingsinkomen van V + N = € 36000. Gevolg: geen huurtoeslag en alle verkregen huurtoeslag moet worden terugbetaald!

Is hier nog iets aan te doen
Waarschijnlijk wel. U kunt een beroep doen op de zogenaamde 10% regeling. Die is nogal onbekend. Omdat het toetsingsinkomen van V + N op jaarbasis meer dan 10% hoger uitkomt dan in de periode van samenzijn toen de draagkracht niet aanwezig was, kan een beroep worden gedaan op deze regeling. Dat moet in principe binnen 6 weken na het definitief worden van de beschikking huurtoeslag.

Op bladzijde 8 van de toeslagwijzer is te lezen hoe de berekeningssystematiek is in een jaar met gedeeltelijk partnerschap. Zie voorbeeld blz 8: Arno/Ellen. Op bladzijde 10 van de toeslagwijzer wordt uitgelegd hoe de 10% regeling werkt en hoe een bezwaarschrift kan worden ingediend.
Het is geen eenvoudige kost. De toeslagwijzer is een dik boekwerk, in principe bestemd voor intermediairs (beroeps). Als u vervolgvragen heeft, stelt u ze dan gerust. Overigens: het nichtje N zal in dit getalsvoorbeeld voor 2011 geen recht meer hebben op huurtoeslag. Haar toetsinginkomen komt te hoog uit: € 26000
http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/toeslagwijzer_2010_tg3521z01ed.pdf

ro
door robreinieren - Dec 16, 2010 om 23:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor dit antwoord! Ik zal er eens induiken. Maar hoe komt je aan die 26000 toetsinginkomen?
Fulltime Inkomen V wordt in 2010 totaal 24000
Parttime Inkomen N wordt in 2010 totaal 7000 (16000 per jaar)
Overigens pas toeslag aangevraagd vanaf oktober want zij werd toen pas 23jr

Komt N met dit inkomen en deze 10%regeling ook niet in aanmerking voor toeslag in 2011

fi
door fisbel - Dec 17, 2010 om 00:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=robreinieren schreef op donderdag 16 dec 2010, 23:36]Bedankt voor dit antwoord! Ik zal er eens induiken. Maar hoe komt je aan die 26000 toetsinginkomen?
Fulltime Inkomen V wordt in 2010 totaal 24000
Parttime Inkomen N wordt in 2010 totaal 7000 (16000 per jaar)
Overigens pas toeslag aangevraagd vanaf oktober want zij werd toen pas 23jr

Komt N met dit inkomen en deze 10%regeling ook niet in aanmerking voor toeslag in 2011
==============================================================
Omdat u in het eerste bericht geen inkomensgegevens van N(ichtje) meestuurde, ben ik voor een duidelijke uitleg van fictieve (inkomens)gegevens uitgegaan. Het jaarinkomen van N is volgens uw gegevens € 16000. Het inkomen van uw vriendin heb ik goed ingeschat op basis van de terug te betalen huurtoeslag: € 24000. N heeft in 2010 recht op huurtoeslag maar ook in 2011! Dit omdat haar jaarinkomen minder is dan € 21.625

Nu de 10% regeling: het totale jaarinkomen 2010 van V + N = € 31.000 (24000 + 7000) Dit inkomen is te hoog voor de huurtoeslag en uw vriendin moet dus de huurtoeslag over de partnerperiode terugbetalen. Maar u bent nu op de hoogte van de 10% regeling en de mogelijkheid een bezwaarschrift in te dienen. Via deze procedure verzoekt V om op grond van de 10% regeling het inkomen van N buiten beschouwing te laten. Uw vriendin komt dan alsnog in aanmerking voor de huurtoeslag gedurende de partnerperiode.