si
door silvitje Jun 26, 2014 om 10:34
Geldzaken & recht

Teveel betaalde hypotheek rente

Beste Kassa,

Na 10 rente vaste periode jaar heb ik een nieuw aanbod gehad.
Nu vond ik dat nog erg hoog 4.5%
Dus Ik belde naar mijn hypotheek verstrekker abn amro.
Een erg aardige meneer vertelde mij dat ik eigenlijk teveel rente betaal omdat de woz waarde van mijn huis veel te laag was stond op 158.000 terwijl het ongeveer 300.000 moet zijn.Nu krijg ik een ander aanbod dat is natuurlijk ooi maar ondertussen heb ik de afgelopen 10 jaar wel een half procent teveel aan rente betaald.Heb ik er nog recht op om dat terug te krijgen en hoe moet ik dat doen?
mvg

Silvia

2488 11 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Jun 26, 2014 om 11:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U bent destijds een overeenkomst aangegaan met uw bank, die valt niet meer terug te draaien. Als er een rentevaste periode is afgelopen verdient het aanbeveling om te gaan "shoppen" en na te gaan of een andere bank een voordeliger aanbod heeft. Kijk eens hier en
hier en
hier

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar was die WOZ waarde dan 10 jaar geleden ook € 300.000 ? Verder een beetje een raar verhaal van die meneer.

Tien jaar geleden hebt u die hypotheek afgesloten en zal er beslist een taxatierapport opgemaakt zijn en onder meer aan de hand daarvan is de rente vastgesteld.

En nee, dat "teveel" betaalde krijgt u niet terug.

En rondshoppen. hoeft helemaal niet voordeliger te zijn, want dan krijgt u advieskosten te betalen, taxatiekosten, notariskosten en ga maar door.

Dus u kunt beter het verbeterde aanbod afwachten.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 26, 2014 om 12:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat vermogen is wel een kreet om dat u wel een groot gedeelten via de teruggave van de belastingen het al een heel stuk minder is. Hoe wilt u dat dan recht zetten? Voor de rest is het u eigen verantwoording om dit soort zaken zelf in de gaten te houden .

valerius-2
door valerius-2 - Jun 26, 2014 om 13:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een onmogelijke zaak vooral omdat u zelf dit moet weten, of als u daar geen verstand van heeft er iemand nemen die dat wel heeft, maar vermogen moet u dan wel verminderen met u terug gaven van de belasting die daar ook hoger is.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 26, 2014 om 13:52
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 26 jun 2014, 11:34

En rondshoppen. hoeft helemaal niet voordeliger te zijn, want dan krijgt u advieskosten te betalen, taxatiekosten, notariskosten en ga maar door. .

Op de eerste site die ik heb gegeven kan een berekening worden gemaakt of het wel of niet voordeliger is om een hypotheek over te sluiten. Dan zit TS nergens aan vast, heeft zij gewoon een overzicht. Best mogelijk als alle kosten worden gespreid over de looptijd, dat het oversluiten dan voordeliger is. Maar uiteraard: zeker ook afwachten met welk rentepercentage haar huidige bank komt.

si
door silvitje - Jun 26, 2014 om 14:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt allemaal voor de tips en adviezen,

Ik zal een beetje rondshoppen en ondertussen het nieuwe rentetarief afwachten.
Dat ik niets terugkrijg is me nu ook duidelijk ,
Het is en blijft een lastig iets die hypotheek ,wat zou het fijn zijn als dat allemaal voor een normaal mens wat te begrijpelijker zou worden .
Je hebt eigenlijk altijd iemand nodig die onpartijdig is .
Ik ben indertijd al opgezadeld met een woekerpolis en met veel hogere rente dan eigenlijk nodig was.
Eigen schuld dikke bult.
Fijn die banken!

Mvg

Silvia

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die woekerpolis wordt toch wel gecompenseerd?

si
door silvitje - Jun 26, 2014 om 20:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

Daar heb er nooit wat mee gedaan ,
Ik denk niet dat de bank dat zelf doet en ik weet niet hoe.
Heb het wel op internet opgezocht en daar bleek dat het zo was
Het is een een abn amro meegroei hypotheek

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dit gelezen? Is wel oud. Als u geen compensatie ontvangen hebt, alsnog aankaarten bij de bank.

si
door silvitje - Jun 27, 2014 om 10:51
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt tijger1,
Dat zal ik zeker gaan doen.

Mvg

Silvia

abnamro
door abnamro - Jul 1, 2014 om 17:26
142 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Silvitje,

Ik heb zojuist uw bericht gelezen over de betaalde rente. Goed dat u vragen stelt over uw hypotheek. We geven u graag antwoord op uw vraag.

Op uw vraag moet ik u helaas mededelen dat teveel betaalde rente niet terugbetaald wordt. Dit omdat er een contract aan ten grondslag ligt. Dit is een ondertekende afspraak. Alleen op de herzieningsdatum kan de rente van het tarief worden aangepast. Dit gebeurt als blijkt dat de waarde van de woning hoger of lager is dan de oorspronkelijke waarde. Daarnaast kan tussentijds het tarief worden aangepast als wederom blijkt dat de waarde van de woning hoger is dan de waarde die bij ons bekend is. Ook in dit geval is het niet mogelijk de teveel betaalde rente terugbetaald te krijgen.

Ook geeft u aan dat u was opgezadeld met een woekerpolis. Graag verzoeken wij u hierover telefonisch contact op te nemen. Zo kan er een onderzoek gestart worden. Wilt u graag gebeld worden door ons, dat kan. Stuur dan via Service@nl.abnamro.com uw telefoonnummer en tijdstip aan wanneer u bereikbaar bent. Geef in het onderwerp aan dat het over Hypotheken gaat, zodat uw bericht direct bij de juiste collega uitkomt.

Ik hoop dat wij u tevreden kunnen stellen met het nieuwe voorstel.

Met vriendelijke groet
ABN AMRO Webcare
Mw. D. Piquet