kw
door kwebbel035 Jun 19, 2014 om 10:15
Auto & vervoer

Treinkaartje ns

als ik het goed begrijp kan je bij
de ns kan je geen kaartje meer kopen vanaf 1
en ik ga maar 2 of 3 x per jaar met de trein
dus het nieuwe systeem is me te duur
mijn dochter had al 2 kaarten geregeld
aktie prijs nu a 2 euro per stuk is ook extra geld he
maar mijn zoon heeft het uitgelegd je moet altijd 20 euro per kaart storten
dus 2x dan denk je ik ga met de trein maar bv amsterdam verder ga ik niet
maar terug moet je weer inchecken en dan staat er geen 20 euro meer op dat moet erop staan he kom je dus niet terug
of weer bijstorten dus in principe moet je die 20 euro op alle 2 laten staan en dan kijken wat een treinkaartje kost
dat was denk ik bijna 13 euro per stuk dus dan ben ik voor een ritje amsterdan
per 1 juli per stuk de eerste x 33 euro kwijt
dat is dan kassa 2x 66 euro ff naar amsterdam voor een aower?
die 40 euro moeten blijven staan zie ik dus nooit meer terug
en dat voor 2 x per jaar naar amsterdam te duur dus
is het mij niet waard
dus ik kom zelfstandig wat we nog deden niet meer weg
en hoe krijg ik ooit als ik niet meer met de trein kan die 2x 20 euro terug?
hoera voor de ns
die ons oudjes weer in de kou laten staan alleen kassa telt
wij mogen dus voor altijd achter de geraniums blijven te duur

2044 26 Rapporteer

kriekra
door kriekra - Jun 19, 2014 om 10:28
204 Antwoorden / 64 Vragen

Beste kwebbel035, u kan ook een e-ticket kopen bij de NS, dan heeft u die veel te dure ov chipkaart niet eens nodig. Hierbij meer info: [url=http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/e-ticket.html][klik]

zoekster
door zoekster - Jun 19, 2014 om 11:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt ook bij de automaat een eenmalige chipkaart kopen. Daar hoeft u geen saldo op te laden. Die moet overal op stations te vinden zijn vanaf 9 juli.

klik HIER

voor uitleg.

Jammer als uw kinderen al een ov chip voor u hebben gekocht.

zoekster
door zoekster - Jun 19, 2014 om 11:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die eenmalige chipkaart kost wel 1 euro extra op de gewone prijs zie ik nu. Dan kunt u beter van de E ticket gebruik maken, scheelt weer een euro.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jun 19, 2014 om 11:53
174 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt na 1 juli gewoon nog kaartjes kopen bij de automaat, zij het duurder dan nu.

Dat u AOW-er bent en dat de oudjes weer in de kou staan heeft er niets mee te maken. Iedereen betaalt hetzelfde voor een kaartje.

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2014 om 12:13
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De OV kaart is ons door gewoon de strot gewrongen, is verre van perfect, dure kaart, vaak meerdere opstap tarieven bij verschillende vervoerders, bij een fout een lastige weg om alles rond te krijgen, maar er is geen ontkomen aan. De genoemde E ticket is in uw geval de beste oplossing, 1 of 2 dagen van te voren (door de kinderen) regelen. Maar weet wel, als je onverhoopt niet gaat reizen en je hebt een E ticket in bezit voor die datum/reis, krijg je GEEN geld terug. Houdt daar goed rekening mee.

pi
door pieterwolters - Jun 19, 2014 om 12:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een "ouderwets" kaartje koopt (met datum) en het niet gebruikt krijg je je geld ook niet terug....

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2014 om 12:40
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Die mogelijkheid was (voor zo ver mij bekend) wel aanwezig. Zeker als je kaartje bedoeld is voor een bepaalde datum en je stuurt het VOOR die datum in, zal dat zeker nog mogelijk zijn. Bij de E ticket dus niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is allemaal niet alleen voor oudjes van toepassing, maar voor iedereen.

Die OV kaart kunt u ook gebruiken in de rest van het openbaar vervoer.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 19, 2014 om 16:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De OV-chipkaart is voor NS gouden handel echter ziet opperprutser Timo Huges (auto met chauffeur/krijgt tonnen aan belastinggeld per jaar toegeschoven) de bui toch enigszins hangen en straks een hoop klanten verliezen en zinspeelt weer op terugin voeren van het treinkaartje.

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 17:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, als je met twee verschillende kaarten gaat reizen dan ben je natuurlijk extra duur uit, omdat je op twee kaarten voldoende saldo moet aan houden. Daarbij klopt het natuurlijk niet dat je (2 keer) twintig euro kwijt bent. Je moet minimaal twintig (of tien als je met korting reist) euro saldo hebben, als de reis dan bijvoorbeeld vijftien euro kost, dan blijft er aan het einde vijf euro op de kaart staan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 19, 2014 om 17:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 19 jun 2014, 17:03]Tja, als je met twee verschillende kaarten gaat reizen dan ben je natuurlijk extra duur uit
Juist niet :-).

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 17:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om het even duidelijk te maken met het voorbeeld uit de vraag.

Stort 40 euro op één kaart, naar Amsterdam is 13 euro, dus resteert 27 euro. Terugreis is weer 13 euro, blijft er 14 euro op de kaart staan. Volgende keer stort je er 20 euro bij. Dan start je dus met 34 euro, minus 13 euro is 21 euro, waarmee je dus ook nog terug kan. Aan het einde staat er nog 8 euro op de kaart, dus twee maal retour Amsterdam voor 60 euro, waarvan er 8 euro op de kaart blijven staan.

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 17:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 19 jun 2014, 17:09][quote=diumenge schreef op donderdag 19 jun 2014, 17:03]Tja, als je met twee verschillende kaarten gaat reizen dan ben je natuurlijk extra duur uit
Juist niet :-).Je doelt waarschijnlijk op reizen die duurder zijn dan het borg bedrag, daar ga ik niet van uit...

kw
door kwebbel035 - Jun 19, 2014 om 20:36
5 Antwoorden / 3 Vragen

Om het even duidelijk te maken met het voorbeeld uit de vraag.

Stort 40 euro op één kaart, naar Amsterdam is 13 euro, dus resteert 27 euro. Terugreis is weer 13 euro, blijft er 14 euro op de kaart staan. Volgende keer stort je er 20 euro bij. Dan start je dus met 34 euro, minus 13 euro is 21 euro, waarmee je dus ook nog terug kan. Aan het einde staat er nog 8 euro op de kaart, dus twee maal retour Amsterdam voor 60 euro, waarvan er 8 euro op de kaart blijven staan.

Om het even duidelijk te maken wij zijn met zijn tweetjes mijn man en ik dus je moet 2 kaarten hebben ik 1 en mijn man 1 je kan niet met zijn tweetjes op 1 kaartje reizen he en mijn dochter had ze al aangevraagd voor ons lief bedoeld maar veels te duur dus met dat systeem voor bv 3x per jaar als je er dus ieder 20 euro moet laten staan minstens .anders kom je bij de terugreis niet meer terug dan moet je weer inchecken want er moet 20 euro op staan .en hoe je het went of keert je blijft ook al koop je een los kaartje weer meer geld kwijt dus . dus hoera voor de ns

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, door het "en ik ga maar 2 of 3 x per jaar met de trein" werd ik dan op het verkeerde been gezet. Neemt nog niet weg dat de berekening te dik is aangezet. Aan het einde van de laatste reis hoeft er namelijk geen 20 euro op te staan.

kw
door kwebbel035 - Jun 19, 2014 om 20:47
5 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 19 jun 2014, 12:31]Als je een "ouderwets" kaartje koopt (met datum) en het niet gebruikt krijg je je geld ook niet terug....

huh we gaan weg ik koop kaartjes op het station doe ik altijd voor die enkele x dan ga ik naar de trein en keer ik niet om om niet te gaan he dus dit antwoord slaat nergens op

gompy2
door gompy2 - Jun 19, 2014 om 21:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kwebbel035 schreef op donderdag 19 jun 2014, 20:47][quote=pieterwolters schreef op donderdag 19 jun 2014, 12:31]Als je een "ouderwets" kaartje koopt (met datum) en het niet gebruikt krijg je je geld ook niet terug.... dus dit antwoord slaat nergens op
Helemaal met je eens...

zoekster
door zoekster - Jun 19, 2014 om 21:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt toch een E ticket kopen? Dat kost u geen cent extra. Waarom doet u niets met die informatie?

En anders maar 1 euro voor een retourtje extra betalen voor een eenmalige chipkaart op het station.

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 21:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk omdat dan blijkt dat het allemaal wel meevalt, maar als je wenst te klagen over de OV-chipkaart moet je natuurlijk alleen de nadelen, liefst nog dik aangezet, noemen. Ja, een ouderwets papieren kaartje was makkelijker, maar vooruitgang is niet te stoppen. De OV-chipkaart heeft ook veel voordelen.

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2014 om 21:35
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Diumenge,

De OV-chipkaart heeft ook veel voordelen.

Met betrekking op het woord "veel", de voordelen zijn meer voor de vervoerders als voor de reizigers. Samenwerken doen de vervoerders niet. Als je met meerdere vervoerders reist, dan betaal je overal onterecht weer (en niet terugvorderbaar) het opstaptarief. Maar dit volledig terzijde.

Er is trouwens weer een voordelig trein dag kaartje in de aanbieding voor de liefhebbers.

diumenge
door diumenge - Jun 19, 2014 om 22:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij was de voorwaarde voor het afschaffen van het papieren kaartje dat het meerdere keren rekenen van opstaptarief niet meer voorkomt. Dus ik neem aan dat dat dan ook het geval is.

Verder vindt ik, als onregelmatig treinreiziger, een prima systeem. Hoef niet meer in de rij te staan bij een kaartjesautomaat en krijg automatisch korting wanneer ik daar recht op heb.

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2014 om 23:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens mij was de voorwaarde voor het afschaffen van het papieren kaartje dat het meerdere keren rekenen van opstaptarief niet meer voorkomt. Dus ik neem aan dat dat dan ook het geval is.

Als ik met de Veolia BUS ga reizen van huis naar station NS, betaal ik instaptarief bij Veolia. Ik ga dan met de trein naar (bijvoorbeeld) naar Rotterdam, ik betaal dan bij de NS weer instaptarief, de tweede keer dus.. In Rotterdam ga ik met de RET (tram, bus of Metro) en betaal ik weer, voor de derde keer instap tarief. En Diumenge, dit gebeurd dus niet? Juist wel. En als je dan eindpunt Metro richting Gouda wil, moet je op de bus stappen en dat is dan weer Connexxion, en jawel, je betaald voor de vierde keer instaptarief. Eerlijk hè ................. Dit als bewijs dat het dus wel gebeurd.

diumenge
door diumenge - Jun 20, 2014 om 06:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mahadma, dat voorkomen van dubbel opstaptarief heeft betrekking op treinreizen of reizen met het OV binnen een bepaalde tijdsduur. Voor de OV-chipkaart betaalde je in dat voorbeeld ook een x-aantal strippen bij Veolia, dan je treinkaartje en vervolgens een x-aantal strippen bij de RET. Dus dat is gewoon hetzelfde gebleven.

Als ik echter met Veolia in Den Haag reis en dan (binnen 35 minuten geloof ik) overstap op de HTM betaal ik bij de HTM geen nieuw instaptarief. Dat is vergelijkbaar met de oude strippenkaart, daar kon je ook gewoon overstappen mits je voldoende strippen had gebruikt. Maar met diezelfde strippen uit Den Haag kon je niet met de RET reizen...

diumenge
door diumenge - Jun 20, 2014 om 06:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat laatste, het overstappen van RET naar Connexxion mét weer instaptarief zou dus niet mogen.

kw
door kwebbel035 - Jun 20, 2014 om 11:26
5 Antwoorden / 3 Vragen

ik sluit de discussie maar ik heb me eigen gedachten erover en die zijn gelukkig vrij nog
zeg maar oud en nooit wat bijgeleerd om jullie tegemoet te komen
ik sterf al van de zenuwen als ik een kaartje koop omdat we zelden gaan vraag ook altijd of het wel de goede trein is als we instappen en tot nu toe ging het goed mijn man snapt het helemaal niet
en nu wordt het me te ingewikkeld noem me dan maar stom dom een achterlijk ben als de dood dat ik wat verkeerd met dat ding en zie dan maar wat terug te krijgen ik blijf wel thuis vanaf juli en ik wens geen commentaar meer te krijgen snap er toch niks meer van dus sluit ik de discussie

mahadma
door mahadma - Jun 20, 2014 om 12:18
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Kwebbel,

je bent niet wat je zelf schrijft. Ik vind als middelbare de OV kaart ook een sh*t kaart. Het is m.i. de miskleun van de eeuw.