ma
door machanic Oct 18, 2013 om 13:39
Geldzaken & recht

Uitbetaling verkochte boeken bij bol.com

Onze zoon heeft bij bol.com een account aangemaakt om zijn oude schoolboeken te verkopen, maar tijdens het aanmaken heeft hij bij zijn rekeningsnummer een cijfer te weinig ingevuld.
Hij had al een viertal boeken verkocht, waarde ongeveer 80 euro, maar het geld werd niet gestort, wij zijn het een en ander gaan controleren en kwamen tot de ontdekking dat zijn rekeningsnummer niet klopte, en dit is toen gelijk aangepast.
Contact opgenomen met de klantenservice maar die stuurde ons naar de bank want die hadden de fout gemaakt, probeer daar maar je geld terug te krijgen. Wij zijn bij de bank geweest maar die zeggen dus, van uit privacy overwegingen kunnen wij niet meewerken. Wij verstrekken geen gegevens van anderen.
Volgens ons is bol.com ook fout want als je geld overmaakt aan een ander dan moet de naam en rekeningnummer toch kloppen anders kan er toch geen geld overgemaakt worden.
Deze vraag ook aan bol.com gesteld en zei zeggen als de gegevens niet overeenkomen dat de bank dan het geld terugstort en dat is niet gebeurd dus ligt fout niet bij bol.com.
Bol.com zegt dat wij de bank moeten verzoeken om het geld van de eigenaar van het verkeerde rekeningnummer om terug te storten.
Bank werkt niet mee
bol.com werkt niet mee

Wat nu?

1369 4 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 18, 2013 om 13:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Maak € 0,01 over naar dat verkeerde rekening nummer en meld dat de € 80,- voor u bestemd waren. Mogelijk krijgt u het dan op uw nu vermelde rekening nummer gestort, met vermelding van het goede rekening nummer.

Jantje7

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er een nummer te weinig is opgegeven, kan het alleen een zogenaamd gironummer zijn. Een bankrekeningnummer van 10 cijfers bestaat niet. En dan wordt het geld inderdaad terugbetaald aan degene die het overmaakt.

Als het een gironummer is, wordt het dus bij de verkeerde persoon bijgeschreven.

Naam/nummer controle vindt niet plaats.

Noch Bol, noch de bank hebben dus een fout gemaakt.

Als u zelf via ING internetbankiert, kunt u door een overschrijving in te vullen met een cent, het verkeerde nummer en als naam bijvoorbeeld Piet zien welke juiste naam bij dat nummer hoort.

Dan kunt u, zoals gezegd die cent overmaken en verzoeken het geld terug te betalen.

edrick3
door edrick3 - Oct 18, 2013 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo machanic,

.....Wat nu?.....

Hopen op de eerlijkheid van de ontvanger!
Hierboven staat al aangegeven hoe je daar mee in contact kunt komen.

Suc6

ma
door machanic - Oct 18, 2013 om 15:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik ga het proberen

bedankt voor de snelle reactie