jo
door jolanda70 Sep 3, 2008 om 19:27
Geldzaken & recht

Vakantiewerk in restaurant:loon klopt niet

Mijn 2 zoons hebben in de zomervakantie vakantiewerk gedaan bij een restaurant.De eigenares van dat restaurant heeft dat bedrijf pas gekocht, en is nog erg jong. Ze is niet zo aardig voor het personeel,vooral de vakantie medewerkers worden vaak afgesnauwd. Maar erger is, dat ze de lonen niet op tijd betaald, en als het loon dan eindelijk is overgemaakt klopt het niet. Mijn zoons moesten altijd klokken,dus ik heb gevraagd om een lijst waarop de uren staan die ze hebben gewerkt, maar daar reageert ze niet op. Als we haar bellen heeft ze geen tijd, en als we een email sturen, mailt ze terug dat ze zal bellen, maar belt vervolgens niet.

Weet iemand of er een instantie is waar we hiermee terecht kunnen.

823 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zou eigenlijk een taak zijn voor een vakbond maar ik verwacht niet dat zij bij een bond zijn aangesloten.

In dit geval kunt u namens uw zoons per aangetekende brief met bericht van ontvangst eisen dat die eigenaresse binnen een x aantal dagen alsnog de urenstaat welke afkomstig is van de prikklok aan u ter hand stelt.
Daarnaast verplicht u haar een loonoverzicht te geven waarbij bruto en het nettoloon moet zijn aangegeven.

Bovendien aan u dan de taak het brutoloon te (laten) berekenen door  een maatschappelijk werkpost waar dit soort zaken bekend is..
Ook het deel dat moet zijn afgedragen aan de belasting goed nakijken omdat dit deel,wanneer het totaalloon binnen de norm valt  die belasting teruggevorderd kan worden.

Daarna nog één aangetekende brief waarin gemeld het oorspronkelijke loon dat uw zoons zouden hebben moeten ontvangen minus het ontvangen loon.
Daarvan eist u alsnog de aanvulling en wijst u die eigenaresse op de consequenties die een incasso met zich mee zal brengen.

Het incassobureau dat ik u kan aanbevelen is Directincasso               ( info@directincasso.nl ).

Tenslotte is het voor uw zoons een les om toch lid te gaan worden van een vakbond.
Zeker wanneer zij later in de horeca willen gaan werken!

Met vriendelijke groet;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jolanda70,

Naast het goede advies, eventueel een incassobureau in te schakelen, zou je in die brief ook kunnen aangeven, dat je overweegt om eventueel het fiod in te schakelen (een beetje blufpoker kan in zo'n zaak geen kwaad).

Sukses, groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opa:

Chapeau, zeer goede adviezen! Vooral het lid worden van een vakbond als in de Horeca gewerkt wordt! Enkele goed werkgevers daar niet te na gesproken, is het een louche branche.

Dag Jolanda70,

Afgesnauwd te worden is geen pretje. Dat doe je nog niet met een hond. Dat hoeft niemand te accepteren, maar misschien waren ze blij een baantje te hebben. Zo niet, dan kun je beter wegwezen bij zo'n werkgever. Misschien een goede les voor hen.

Bij de vakbond kunnen ze precies narekenen wat ze hadden moeten verdienen. Sommige bonden geven alsnog deze ondersteuning als je nu lid wordt, voor minstens één jaar. Contributie is voor studenten zeer laag. Voor vakantiewerkers wordt door een bond vóór de vakantie gratis uitleg verstrekt over rechten en plichten van vakantiewerkers.

Ook vakantiewerkers zijn (ook al is de arbeidsverhouding van korte duur) gewoon werknemers en dus verplicht verzekerd voor werknemersverzekeringen. Ze moeten een overzicht hebben van de inhoudingen hiervoor,(= premie WW, ZFW, bijdrage ZVW) hoeveel uren gemaakt zijn, wat het brutoloon en het nettoloon is.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.

Mijn zoons zijn inderdaad geen lid van een vakbond, ze zijn nog maar 14 en 16 jaar, en dit was hun eerste vakantiebaantje.

Ik denk wel dat we iets aan uw adviezen hebben,nogmaals bedankt.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn duidelijk de ouderen hier die denken dat lidmaatschap van een vakbond nog zin heeft! Voor de individu doet de vakbond nog nauwelijks iets of eigenlijk niets! Alleen gevallen waar ze de kranten mee halen, zijn nog interessant voor ze.

Tegenwoordig heb je heel wat meer aan een goede rechtsbijstandverzekering dan aan een lidmaatschap v.e. vakbond.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hier is duidelijk een jongere aan het woord die wel profiteert van het werk van vakbonden (de C.A.)'s) maar die beslist niet solidair wil zijn voor zijn medemens = het moderne egoïsme.

De vakbond geeft bij loonconflicten en bij conflicten met de "Sociale"diensten en het UWV gratis rechtsbijstand.
Bovendien is via de bond ook een rechtsbijstand voor overige zaken af te sluiten tegen een lagere prijs en tegen gunstiger voorwaarden dan de meeste andere rechtsbijstandsverzekeringen.

Kortom, deze jongere hier zit gewoon zijn eigen egoïsme tentoon te spreiden hetgeen ik als oudere en als lid van een vakbond (ondanks een bijstandsuitkering!) beslist niet waarderen kan!

Zonder respect getekend door.................

De Vrije Vogel.

P.s: Zeker ook geen Varalid?

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....De vakbond geeft bij loonconflicten en bij conflicten met de "Sociale" diensten en het UWV gratis rechtsbijstand......

Mag ik even lachen?? Ken ondertussen heel wat mensen die jarenlang lid zijn geweest en niet zijn geholpen door de door opa geroemde vakbond!

En getekend zonder respect? Zegt meer over jou dan over mij! Volgens mij hebben we hier in Nederland nog steeds het recht op vrije meningsuiting. Blijkbaar kan jij dus alleen iemand respecteren die jouw mening deelt.

De groeten!

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Volgens mij hebben we hier in Nederland nog steeds het recht op vrije meningsuiting"

Mening? Het zijn toch de feiten waar het om gaat?

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer de idealen zijn uit de man,
dan zit zijn wijsheid in de kan!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ birdies:

H.