mv
door mvbjvb Apr 16, 2014 om 17:42
Geldzaken & recht

Verwaarlozing huis buren

Wij wonen sinds 1994 in een mooi rijtjeshuis ,onze buurvrouw zit sinds 2.5 jaar in een verzorgingstehuis,sinds die tijd word het huis niet meer onderhouden,heel af en toe komen de kinderen de post eruit halen en dat was het,nu komt het probleem ,doordat het huis zolang al leeg staat beginnen wij last van muizen te krijgen,wij weten niet wat we hiermee aanmoeten,kunnen wij onze buurvrouw of in ieder geval de kinderen van de buurvrouw hier iets aan laten doen.Het is wel een koophuis,en het staat na al die tijd ook nog niet te koop,hoelang mag zo,n huis leegstaan en verwaarloosd worden.

20859 33 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2014 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mvbjvb,

Zou in ieder geval eens in overleg treden met de kinderen van de buurvrouw om ze deelgenoot te maken van dit probleem.
Wellicht kom je dan samen tot een oplossing.
Zo niet ... informeer eens bij de Gemeente (ondierbestrijding) wat de mogelijkheden zijn.

Suc6

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2014 om 18:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is een koophuis, dus dat mag jaren leeg staan. Er zal wel een reden zijn waarom ze het huis nog niet willen verkopen. Ken woningen die al meer dan 5 jaar leeg staan omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt raken.

Ach, het gaat hier slechts om onschuldige muisjes.

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2014 om 18:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien staat het huis wel in de verkoop, d.w.z. in de stille verkoop. In deze situatie niet zo denkbeeldig; er woont niemand meer, wat problemen zou kunnen geven tot ongenode gasten. Dat zou althans een reden kunnen zijn. Maar inderdaad, waarom niet een van de kinderen eens vertellen dat je last van muisjes begint te krijgen. En hoe lang een huis leeg mag staan? Jaren tegenwoordig, helaas voor al de verkopers; dat is immers tegenwoordig een enorm probleem.

Ja
door JanvanAlles - Apr 16, 2014 om 19:06
330 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben 8 jaar 24/7mantelzorger geweest voor mijn vader en nog tussendoor even 24/7 voor mijn schoonouders, heb me vele jaren de kolere gewerkt om zowel mijn eigen grote tuin als die hele grote tuin van mijn vader en het ieniemieni tuintje van schoonouders allemaal bij te houden. Geen doen dus huurde ik een hovenier in de grootste lichamelijke last van mijn schouders af te halen. Buren blij, ik ook. Beise huizen zijn in no time verkocht met prima uitziende tuinen.
Maar helaas zijn tegenwoordig de kinderen veel te "druk" met zichzelf, al hebben ze geen reet te doen, je moet het dus maar treffen.
Als ik het kan, kan een ander het ook maar ja, te belabberd?

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2014 om 02:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hebben de andere buren ook last van muizen en komt dat echt doordat dat huis niet meer bewoond wordt, of heeft de hele straat last van muizen?

di
door digioma - Apr 17, 2014 om 09:41
646 Antwoorden / 29 Vragen

Koophuizen mogen jarenlang leeg staan. Ook hier in ons rijtje van 5 staat zo'n huis al zeker 8 jaar leeg. Eigenaar is na overlijden echtgenote bij vriendin ingetrokken., Het is een groot huis met 2 volledige etage's in een zeer gewilde buurt. Hij heeft 't geld niet nodig zegt hij. Hij komt zo eens per 3 maanden 's avonds laat (zodat niemand het merkt) de brievenbus legen.
Buren links en rechts klagen onophoudelijk... omdat er niet gestookt wordt in de lege woning worden hun muren vochtig en ontstaat schimmel. Dochter eigenaar had laatst de sleutel gekregen van pa en kwam even gedag zeggen. Volgens haar is het huis nu onverkoopbaar; overal schimmel en vocht; de houten vloeren zijn kromgetrokken en de verf bladdert van de kozijnen. De tuin is een ware wildernis met een omgevallen schutting en metershoog onkruid. Gewoon kapitaalvernietiging, maar 't is niet anders. Niets aan te doen dus.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2014 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een muizenplaag ontstaat niet doordat een huis leegstaat. Daar moet een andere oorzaak zijn.

mv
door mvbjvb - Apr 17, 2014 om 13:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie ,voor jullie reacties.
Ik zal eens bij de andere buren checken of die ook last hebben van muizen.

Ik hoop dat het huis spoedig word verkocht of dat ze het gaan bijhouden,contact met de kinderen loopt moeizaam,we hebben vanwege een eerdere lekkage aan hun dak,bij ons ook al waterschade,daar we daar bijna een jaar mee bezig zijn geweest met de dochter om het probleem op te lossen en die niet wilde meewerken hebben we toen de rechtsbijstand er maar bij opgezet,dit heeft ook alles nog een jaar geduurd voordat er uiteindelijke actie werd ondernomen,dus van de kinderen van de buurvrouw hoef ik niet veel te verwachtten.

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2014 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien zijn ergens nabij katten komen wonen en hebben die muizen het hazenpad gekozen.

ko
door koni8685 - Apr 18, 2014 om 12:20
6 Antwoorden / 7 Vragen

wonen op 6e etage van appartementencomplex met 12 etages. In 2012 vond mijn man de rozenstruik er niet zo lekker uitzien. Hij plaatste een muizenvalletje en in korte tijd ving hij 23 muizen, ondanks dat we ook een kat hebben. Bij navraag bleek dat er enkele buren zelfs een gat was gebeten in de hordeur. Er staan bij ons geen woningen leeg. De enigste reële optie is de gemeente te vragen hier iets aan te doen. Was ook de reactie van de huismeester.

audb
door audb - Apr 18, 2014 om 13:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Re.digioma
Als er verwijtbare schade ontstaat door de buren dan is de gang naar de rechter een optie.
Door slechte onderhoud kan er lekkage ontstaan en dan is de schade wel te verhalen op de eigenaar.

labren
door labren - Apr 18, 2014 om 13:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij een koophuis heeft niemand wat te maken met hoelang het leegstaat en een muizenplaag ontstaat doordat iemand zijn huisvuil niet opruimt , daar komen muizen en ratten opaf die komen niet op een leegstaand huis af

mamamama
door mamamama - Apr 18, 2014 om 13:30
67 Antwoorden / 7 Vragen

Muizen zijn er plotseling en hardnekkig.

Wij waren 4 weken op vakantie in Kroatië en toen we terug kwamen was de hele kelderkast op de kop gezet. Alle voorraad spaghetti, pannekoekmeel enz. alles was open gescheurd en door de gehele ruimte verspreid. Wij hebben toen vallen gezet en iedere ochtend zaten er muizen in. Vond ik wel zielig omdat de laatsten allen baby-muisjes waren. Daarom hebben we de vallen vervangen door lokkooitjes. We hebben er in totaal 22 gevangen en de laatste12 naar het bos vervoerd en daar los gelaten. Tot nu toe nooit meer last gehad van muizen in de kelderkast. Dus als u het huis van de buren in kunt zet dan vallen! Zult u echter toch toestemming moeten vragen van de kinderen van de buurvrouw.

labren
door labren - Apr 18, 2014 om 13:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat bedoel ik een leegstaandt huis met etenswaren daar komen ze op af

mi
door mijoeleke - Apr 18, 2014 om 17:46
46 Antwoorden / 19 Vragen

Nu even tussendoor een egoistische vraag van mij.
Hoe zit het met huurwoningen die al een tijd niet bewoond worden?
Het appartement boven mij wordt al dik 4 jaar niet bewoond; is wél verhuurd; Mensen (van horen zeggen) hebben hun eigen huis te koop staan.
Kan ik ook schimmel krijgen door niet stoken b.v of andere problemen?
Veiligheid bv. ook wanneer er iemand wil inbreken of zo.
Sorrie voor mijn vraag ertussendoor.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 18, 2014 om 18:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Muizen verlaten een leegstaande woning omdat er geen voedsel is te vinden.
Ik zou het probleem eerst maar eens bij uzelf zoeken.
U laat waarschijnlijk etensresten rondslingeren die de muizen graag lusten.
Doe voedsel in metalen bussen, daar kunnen de muizen niet bij.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2014 om 18:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Al is de bewoonster er niet meer, hoe weet u of alle kasten met proviand ook zijn leeggehaald? Kunnen overal nog wel pakken rijst, meel, pasta en noemt U het maar op, zijn achtergebleven. Dat de TS schrijft dat het leegstaat wil niet zeggen dat er niets meer in staat, behalve dat de bewoonster in een verzorgingshuis verblijft. De kinderen hebben duidelijk geen interesse in het huis.
=================================---------------------------------------------------------------------

=wimmi20 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 18:46: Muizen verlaten een leegstaande woning omdat er geen voedsel is te vinden.
Ik zou het probleem eerst maar eens bij uzelf zoeken.
U laat waarschijnlijk etensresten rondslingeren die de muizen graag lusten.
Doe voedsel in metalen bussen, daar kunnen de muizen niet bij.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 18, 2014 om 21:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Grappig,

uw antwoord is volkomen in tegenspraak met het feit dat de muizen nu bij de buren zijn.
Als er achtergebleven proviand in de kasten zou zitten dan blijven de muizen toch in het huis ?
Want ze hebben geen reden om naar het huis ernaast te gaan.
Ben ik nou zo slim of ..............?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=tenormin schreef op vrijdag 18 apr 2014, 18:56: Al is de bewoonster er niet meer, hoe weet u of alle kasten met proviand ook zijn leeggehaald? Kunnen overal nog wel pakken rijst, meel, pasta en noemt U het maar op, zijn achtergebleven. Dat de TS schrijft dat het leegstaat wil niet zeggen dat er niets meer in staat, behalve dat de bewoonster in een verzorgingshuis verblijft. De kinderen hebben duidelijk geen interesse in het huis.
=================================---------------------------------------------------------------------
=wimmi20 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 18:46: Muizen verlaten een leegstaande woning omdat er geen voedsel is te vinden.
Ik zou het probleem eerst maar eens bij uzelf zoeken.
U laat waarschijnlijk etensresten rondslingeren die de muizen graag lusten.
Doe voedsel in metalen bussen, daar kunnen de muizen niet bij.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2014 om 21:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 21:20]Grappig,

uw antwoord is volkomen in tegenspraak met het feit dat de muizen nu bij de buren zijn.
Als er achtergebleven proviand in de kasten zou zitten dan blijven de muizen toch in het huis ?
Want ze hebben geen reden om naar het huis ernaast te gaan.
Ben ik nou zo slim of ..............?
=================================-------------------------------------------------------------

Muisjes gaan ook wandelen hoor, even 'een buur(t)praatje' houden; lijken net mensen, gaan ze weer terug waar wat te kanen is. Of u slim bent, dat moet u zelf maar beoordelen; de muisjes in ieder geval wel.

ma
door marijke1953 - Apr 18, 2014 om 21:46
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 18 apr 2014, 21:40][quote=wimmi20 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 21:20]Grappig,

uw antwoord is volkomen in tegenspraak met het feit dat de muizen nu bij de buren zijn.
Als er achtergebleven proviand in de kasten zou zitten dan blijven de muizen toch in het huis ?
Want ze hebben geen reden om naar het huis ernaast te gaan.
Ben ik nou zo slim of ..............?
=================================-------------------------------------------------------------

Muisjes gaan ook wandelen hoor, even 'een buur(t)praatje' houden; lijken net mensen, gaan ze weer terug waar wat te kanen is. Of u slim bent, dat moet u zelf maar beoordelen; de muisjes in ieder geval wel.

Zijn flinke kasten met goed veel eten dan na 2,5 jaar.....

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2014 om 22:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@marijke1953, haha, ja, ben het in principe wel met je eens hoor, maar....als ik b.v. naar mijn Indische buuf kijk en haar aanloop (je kent waarschijnlijk de spreekwoordelijke gastvrijheid van: aduu jij blijft lekkerrrr eten): zij heeft geen 10 of 15 kilo rijst enz. in huis maar tig keer zoveel. En, bewoond en wel, ze heeft muisjes en die muisjes lopen nu ook over mijn balkon. Nu hebben wij gewoon een flat maar het weerhoud ze niet om toch te gaan buurten, al hebben ze voldoende te schaften. (haar zoon gaat wel telkens op jacht maar wie denkt dat een muisje dom is: nee, heeft ie er een paar te pakken, de volgende staan alweer gereed).

pi
door pieterwolters - Apr 19, 2014 om 11:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mvbjvb schreef op donderdag 17 apr 2014, 13:54]dank jullie ,voor jullie reacties.
Ik zal eens bij de andere buren checken of die ook last hebben van muizen.

Is dat niet een beetje rare volgorde? Eerst hier een vraag stellen en dan pas met de mensen in de buurt gaan praten? Wij kennen de situatie ter plaatse niet. De buren wel.

defries
door defries - Apr 21, 2014 om 12:22
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als een woning (wel of niet leegstaand) gevaar oplevert voor de omgeving, kan (moet) de gemeente hier iets aan doen. Ik weet niet hoe ruim deze regel is, maar wellicht de moeite waard om eens met de gemeente (bouwtoezicht) contact op te nemen.

ni
door nikosi1303 - Apr 23, 2014 om 20:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd hoe het werkt met huurwoning naast koopwoning. Ik ben eigenaar van een huis, huis ernaast wordt verhuurd. Na vijf jaar zijn er 2 bewoners geweest die niets aan de tuin hebben gedaan. Dat betekent geen muizen.. maar wel last van onkruid :). Een van de bewoners een weetplantage gehad. Sinds die tijd veel last van zilvervisjes.
Hoe werkt dat nu met de gemeente? Kunnen zij iets doen aan het niet onderhouden van de tuin? Kunnen zij de verhuurder (lees: woningcoöperatie) aansprakelijk stellen? Wat te doen? Stel ik zou mijn huis moeten verkopen... dan heb ik de buren niet mee... Sorry dat ik door je vraag heen kom mvbjvb, maar het onderwerp zette me hier wel toe.
Wie heeft advies voor mij?

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 20:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=nikosi1303 schreef op woensdag 23 apr 2014, 20:18]Ik ben benieuwd hoe het werkt met huurwoning naast koopwoning. Ik ben eigenaar van een huis, huis ernaast wordt verhuurd. Na vijf jaar zijn er 2 bewoners geweest die niets aan de tuin hebben gedaan. Dat betekent geen muizen.. maar wel last van onkruid :). Een van de bewoners een weetplantage gehad. Sinds die tijd veel last van zilvervisjes.
Hoe werkt dat nu met de gemeente? Kunnen zij iets doen aan het niet onderhouden van de tuin? Kunnen zij de verhuurder (lees: woningcoöperatie) aansprakelijk stellen? Wat te doen? Stel ik zou mijn huis moeten verkopen... dan heb ik de buren niet mee... Sorry dat ik door je vraag heen kom mvbjvb, maar het onderwerp zette me hier wel toe.
Wie heeft advies voor mij?

Dit word nu meer en meer werkelijkheid. WBV verkopen hun leegstaande woningen/appartementen/flats: is landelijk aan het worden. Hier is al een VvE opgericht; het bijzondere daarvan is wel dat ook huurders bij vergaderingen en beslissingen worden betrokken. Dus zowel eigenaar als huurder hebben een stem in het geheel.

ni
door nikosi1303 - Apr 23, 2014 om 21:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 23 apr 2014, 20:56][quote=nikosi1303 schreef op woensdag 23 apr 2014, 20:18]Ik ben benieuwd hoe het werkt met huurwoning naast koopwoning. Ik ben eigenaar van een huis, huis ernaast wordt verhuurd. Na vijf jaar zijn er 2 bewoners geweest die niets aan de tuin hebben gedaan. Dat betekent geen muizen.. maar wel last van onkruid :). Een van de bewoners een weetplantage gehad. Sinds die tijd veel last van zilvervisjes.
Hoe werkt dat nu met de gemeente? Kunnen zij iets doen aan het niet onderhouden van de tuin? Kunnen zij de verhuurder (lees: woningcoöperatie) aansprakelijk stellen? Wat te doen? Stel ik zou mijn huis moeten verkopen... dan heb ik de buren niet mee... Sorry dat ik door je vraag heen kom mvbjvb, maar het onderwerp zette me hier wel toe.
Wie heeft advies voor mij?

Dit word nu meer en meer werkelijkheid. WBV verkopen hun leegstaande woningen/appartementen/flats: is landelijk aan het worden. Hier is al een VvE opgericht; het bijzondere daarvan is wel dat ook huurders bij vergaderingen en beslissingen worden betrokken. Dus zowel eigenaar als huurder hebben een stem in het geheel.

ni
door nikosi1303 - Apr 23, 2014 om 21:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

Oei.. de WBV loopt niet lekker op dit moment.. Ik ben wel benieuwd waar ik kan kijken dan, is er iets te volgen? De WBV heeft gezegd te gaan verkopen, maar tot op heden nog geen bord.. (vanaf maart).

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2014 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurders hebben natuurlijk geen stem in een vergadering van de VvE. Dat hebben de eigenaren en de WBV. De laatste natuurlijk een stem per woning.

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 22:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 apr 2014, 21:51]Huurders hebben natuurlijk geen stem in een vergadering van de VvE. Dat hebben de eigenaren en de WBV. De laatste natuurlijk een stem per woning.

Heb vorige week de (eerste) bijeenkomst huurders/eigenaren in aanwezigheid WBV/VvE bijgewoond. Jammer genoeg is er nog niets terug te vinden van deze vergadering op Google. Ben alleen in het bezit van wat er besproken is. Of in de toekomst de eigenaren en WBV de doorslaggevende stem zullen hebben weet ik niet; nu hebben "wij huurders" nog steeds eenzelfde volume in het geheel. Dus wat de toekomst brenge moge: dat kan ik niet voorzien.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2014 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan natuurlijk best een bijeenkomst belegd zijn voor huurders en eigenaren om kennis met elkaar te maken, maar dat is geen vergadering van de VvE, waarin beslissingen genomen worden.

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 23:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 apr 2014, 22:57] maar dat is geen vergadering van de VvE, waarin beslissingen genomen worden.

Het was een vergadering waarin wel degelijk beslissingen werden genomen. Maar nogmaals, dingen veranderen in de huizen/appartementen/flats wereld momenteel razendsnel.

@mijoeleke, voor een leegstaande woning krijg jij geen schimmel; gewoon je eigen ding doen, dus dagelijks luchten, douche drogen na gebruik en ventilatie (indien hoopvol) aan laten. Diefstal vind overdag ook plaats, dus die kans is er altijd. Maakt je huis niet inbraakgevoeliger als er al of niemand woont. Zolang jij je woning er bewoont uit laat zien. En dan nog...alle veiligheid/alarmsystemen ten spijt: er word nu eenmaal ingebroken, helaas.

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 23:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lees: indien mechanische installatie hoopvol aanwezig is...sorry!

ni
door nikosi1303 - Apr 24, 2014 om 19:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Over muizen gesproken... kom ik thuis ligt er een in de tuin :). Ik geloof inderdaad ook niet dat leegstaande huizen bewoond worden door muizen, mits er etensresten zijn achtergebleven. Dan is die val een oplossing (of een kat... de mijne weet ze te vernietigen iig).

Hoe dan ook, er zal binnenkort voor ons weer een bewonersvereniging zijn. Ik zal eens informeren.

Bedankt voor de reacties en wie weet komt er nog een vervolg op dit verhaal.