qu
door questionvara Oct 24, 2010 om 15:41
Geldzaken & recht

Wanneer mag een hotelketen boetes opleggen.

Staat een hotel management anno 2010 in zijn recht wanneer het een boete oplegt voor roken op een kamer waar deze niet maatregel niet duidelijk is gecommuniceerd?, dwz waar niet-rook bordjes ontbreken en informatie mbt roken en eventuele sancties enkel te vinden is in een informatie map.

Dank voor uw antwoord.

12071 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een personeelslid bent en aangenomen bent op voorwaarden w.o. dit rookverbod en waarin ook beschreven dat bij een overtreding er een boete kan/mag worden opgelegd en u heeft die arbeidsovereenkomst ondertekend dan mag dit.

Als u klant bent en dit niet met u gecommuniceerd is hetzij mondeling hetzij schriftelijk dan zouden ze bij mij op het dak mogen gaan zitten en zal ik beslist zo'n "boete" niet betalen.
Zo'n "boete" zie ik dan als een poging tot winstmaximalisatie zoals ook die afronden naar minuten door telefoonproviders en "er zijn nog tien wachtenden voor u.Blijft u aan de lijn,u wordt zo spoedig mogelijk geholpen"
't Begint zo langzamerhand een dievenbende te worden in dit land.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

questionvara

Wie eist, bewijst. De hôtelier zal dus onweerlegbaar moeten bewijzen dat er inderdaad gerookt is in die kamer. Kan hij dat niet, dan kan hij ook geen boete opleggen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank u voor uw reactie. Het betreft hier de relatie tussen hotel en klant niet die tussen hotel en werknemer.
Ik deel uw mening en vind het dan ook geldklopperij maar wil graag weten hoe het precies zit met de juridische onderbouwing van de sanctie, intussen heb ik hier een vordering van een incasso bureau daar het betreffend hotel management niet voor rede vatbaar bleek.
Ter verduidelijking van mijn vraag: is het mogelijk en vooral is het haalbaar een beroep tegen deze vordering te doen of kan ik het beter laten aangezien het nu aan een incassobureau is uitbesteed.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt standaard van uit gegaan dat een ieder op de hoogte is van het rookverbod. Horeca staat voor hotel café restaurant. Je mag dus enkel een sigaret op steken in de daartoe aangewezen ruimtes, deze zijn met stickers/bordjes aangegeven. Buiten die ruimtes is roken verboden en hoeven derhalve ook niet als zodanig aangegeven te worden. Het boetebeleid wordt in de infomap duidelijk gecommuniceerd. Als er een sanctie is opgelegd dan zal het een heterdaadje zijn en na waarschuwingen pas opgelegd, hoteliers staan niet te trappelen om gasten een boete te geven.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

ter aanvulling, juridisch kunt u niets, immers om de kamer te verkrijgen bent u met de voorwaarden akkoord gegaan.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

TS, waar heeft u gerookt? Op uw hotelkamer?
Wij verblijven zeer regelmatig in hotels in binnen en buitenland. Wij boeken altijd een rookkamer. Ik heb nog in geen enkel hotel een sanctielijst of iets dergelijks gezien. Ik zou toch even Het Juridisch Loket inschakelen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read.

dat is niet zo moeilijk, elke hotelkamer is voorzien van een brand/rook melder daarnaast bestaat er een sigaretterook melder, deze gaat alleen af bij sigarette rook.

indien deze een melding doorgeeft aan de bhv kan dmv van de sleutelkaart achterhaalt worden wie tentijde van de melding in de betreffende kamer aanwezig is.

het bewijs is dus makkelijk te verkrijgen.

dmv het boekje/infomap die hebt gekregenbij het inchecken heeft het hotel aan de informatieplicht voldaan, u heeft namelijk een onderzoeksplicht wat inhoudt dat u het mapje had moeten doorlezen dan had u geweten dat roken niet toegestaan was.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank ron530,

Dat een beroep praktisch onhaalbaar zou zijn daar was ik inderdaad al bang voor, er was echter geen waarschuwing en de sanctie werd pas opgelegd bij het uitchecken. De boeking was gedaan dmv een hotelcheque, Ik ben er van overtuigd dat het management aldaar slechts is overgegaan tot dit misbruik van het rookverbod omdat dit laatste het geval was.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan gerdamarijke en miraltje: er is notabene alleen hangend uit het raam gerookt!, probleem is alleen dat er een bekertje met peuk is achtergebleven.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

questionvara

Dan is de vraag hoe er geconstateerd is, dat er gerookt is. Als dat het bekertje met peuken is geweest, dan kun je gewoon stellen dat dat bekertje met peuken al aanwezig was toen je de kamer betrok. Is de hôtelier het daarmee oneens, dan rest hem een DNA onderzoek aan te vragen en daar werk jij dan natuurlijk niet aan mee. Advies: je poot stijf houden en niet betalen als de constatering berust op een bekertje met peuken.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,
Dus mensen moeten maar liegen als ze hun verantwoording niet nemen?
TS weet ook, het rookverbod bestaat al enige tijd, Ts gaat tevens akkoord met voorwaarden hotel en moet dus nu gaan liegen.
Ik hoop dat de hotelier een Dna afneemt en dan alle kosten kan verhalen. Roken waar het niet mag wordt beboet, hoe zuur dan ook

mastag

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doen alsof er geen sprake van een sigaret was is in dit geval in het geheel niet aan de orde. Punt is dat het betreffende hotel geen enkele schade heeft geleden. Kamers worden niet "onverhuurbaar" door een sigaret of twee, zeker niet wanneer deze uit het raam zijn gerookt.
Het management wist heel goed dat gasten die met een hotelcheque een hotel bezoeken in-the-middle-of-nowhere naar alle waarschijnlijkheid geen terugkerende gasten zijn. Het hotelketen communiceerd onvoldoende waar niet gerookt mag worden, aangezien er ook "rook"kamers bestaan in hotels in Nederland en ik dus wettig niets fout heb gedaan anders dan een 3cm dikke map niet door te bladeren in mijn vakantie ben ik van mening dat hotelketen Fletcher het rookverbod misbruikt ten einde de nota uit te breiden. Mogen zij dit enkel om dat er een horeca rookverbod bestaat??

Het juridisch loket laat jammer genoeg een aantal dagen op zich wachten, wellicht tot na het verlopen van de beroepstermijn/incasso datum. Ik hoop dat iemand hier antwoord kan geven op bovenstaande laatste vraag. Dank hier voor!

ve
door verwijderd - Oct 27, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mensen met bijvoorbeeld astma kan ook een tweetal door de vorige gasten uit het raam hangend gerookte sigaretten, wel degelijk een probleem opleveren. Dat mag onzinnig klinken, maar de longen van sommige mensen zijn gewoon zo gevoelig dat het wel zo kan werken.

Dit houdt in dat het hotel de kamer na het bezoek van de uit-het-raam-rokers niet meer als rookvrij kan verhuren. Dit kan dus wel degelijk kosten, of liever: winstderving opleveren voor het hotel. Aangezien het toch zo onderhand voor iedereen wel duidelijk mag zijn dat er in hotels, cafés en restaurants niet meer gerookt mag worden, tenzij vantevoren duidelijk is aangegeven dat het op een bepaalde plek wél mag, mag je er dus niet zomaar vanuit gaan dat "het geen problemen oplevert" om ergens te roken, als daar niet vermeld staat dat het daar wél is toegestaan.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2010 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De astmakaart...
Dat is nou de hypocrisie waar in hier in leven en een reden waarom zo'n keten er niet voor schuwt klanten te tillen voor een paar tientjes of meer.
Een paar seconden je raam open zetten in een willekeurige stad levert al gauw meer fijnstof op, blijkbaar heb ik al behoorlijk wat niet-meer-te-verhuren kamers achtergelaten.
Nogmaals, wij lieten daar geen doorrookte kamer achter, slechts een peuk. Toch zal ik FLETCHER Hotels juridisch onderbouwde oplichting gewoonweg moeten slikken en de nota betalen.
De vraag is al een paar reacties geleden beantwoord:
Ja, zo'n hotelketen kan ongeveer doen waar het zin in heeft.