st
door strongerp Aug 1, 2009 om 12:36
Auto & vervoer

Wasstraat schade ruitenwisser

Beste lezers,

Met genoegen heb ik enkele vraag-antwoord gelezen.

Bij deze mijn eigen "geschil". Gisteren ben ik naar een benzinestation in Utrecht geweest (om precies te zijn, de Tamoil) om daar vervolgens mijn auto door de wasstraat te laten gaan.

Uiteindelijk gekozen voor het langste programma a €8,-. Nadat mijn voorganger de wasstraat uitreed ben ik met de auto gaan oprijden tot aan het moment "STOP". Vervolgens de kaart ingestoken waarna na enkele minuten er wel erg veel geluid van de wasstraat afkwam. Vervolgens vloog het rubbertje van mijn achterruitwisser naar mij toe. Na deze te hebben opgepakt zag ik het al: mijn ruiterwisser arm was kapot. Naar de tankbemanning (1 persoon) gegaan welke mij vertelde dat ze nooit problemen had, ik liet haar het rubbertje zien. Vervolgens het drogen afgewacht (ten tijde van het vliegen van het rubbertje was het wassen net afgelopen, waardoor het drogen overbleef). Vervolgens de schade opgemeten: er moet een nieuwe arm op, zowel bij de bevestiging van de arm (bij het motortje) is het klepje kapotgebroken en het plastic wat het rubbertje vasthoud is afgebroken. Nou heb ik toevalligerwijs aankomende vrijdag een onderhoudsbeurt staan bij de dealer. Daarbij komt nog dat het gaat om een lease-auto (voor mij geen excuus om er niks mee te doen). Overigens heb ik, voorzover ik weet, geen rechtsbijstand. De carlease adviseerde mij om bij het verhalen van schade een schadeformulier in te vullen. Nou stond er bij intreden van de wasstraat een bord: wasstraat op eigen risico.

Wat is jullie idee hiermee? Ik ben erg benieuwd, hou niet van onrecht in deze. Salliant detail: nadat ik de schade had ontdekt en hiermee nogmaals naar de pompbediende ging kon ze op dat moment niet mee kijken en vertelde ze mij eerst nog dat ik op de verkeerde manier de straat in was gereden, wat mij nog het meest teleurstelde, de klant niet serieus nemend. De schade wordt vergoed door de leasemaatschappij maar komt naar mijn weten uiteindelijk gewoon bij de consument terecht (dan wel via een omweg) dmv de hoge leaseprijzen..

Ik ben benieuwd. Wellicht moet ik vandaag langs de pomp en spreken met de baas en bekijken wat zijn/haar visie hierop is en hoe we dit gaan oplossen?

Mvg.

Wendy

9809 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2009 om 12:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo strongerp,

Zoals u zelf al vermeld: op eigen risico. Dit staat bij alle wasstraten (voor zover ik weet) en dient om aansprakelijkheid af te wijzen. Het zou nog iets anders zijn als er schade ontstaat door een defecte machine, dan zou je van gevolgschade kunnen spreken.

Iets anders is de manier waarop een en ander 'besproken' is; dat had iets vriendelijker gekund, maar als het een werkracht is zal deze zeker geen enkele toezegging doen. Wellicht dat u met de baas een prettiger onderhoud heeft (maar ik geef u weinig kans op vergoeding).

Met vr.gr.

mastag
door mastag - Aug 1, 2009 om 13:51
955 Antwoorden / 19 Vragen

beste strongerp. de pomphouder mag 100 bordjes plaatsen met teksten als eigen risico, u neemt gewoon een betaalde dienst af en de pomphouder dient de claim bij zijn verzekeraar aan te melden. ooit is mijn buitenspiegel eraf geraakt in zo'n wasstraat bij de bp maar ik heb gewoon een schadeformulier naar de verzekeraar gestuurd en bp erkende zijn aansprakelijkheid tot het leveren van de dienst, alleen als je de instructies niet had opgevolgd is de schade af te wijzen

succes

kenwel2
door kenwel2 - Aug 1, 2009 om 14:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Wendy, lijkt mij verstandiger in uw geval, om de hoogst verantwoordelijke van de wasstraat, zijnde de eigenaar, aansprakelijk te stellen voor de bij u ontstane schade, lijkt mij absoluut niet normaal, dat je ruitenwisser-arm afbreekt in een wasstraat, echt niet!

  wasstraat op eigen risico....Tja, dat staat daar dan wel zo mooi, maar u bent toch echt nergens tegenaan gereden, uw ruitenwisser is kapot nu, als ik bij u uw ruitenwisser afbreek, vindt u dat dan goed? Nee, natuurlijk niet!

Ik zou als ik u was, wel degelijk de eigenaar van de betreffende wasstraat schriftelijk aansprakelijk stellen, en schrijven, dat u komt om uw auto te wassen, en niet het e.e.a af te laten breken aan uw auto. Inderdaad lijkt het mij verstandiger, om eerst eens om een verhelderend gesprek te vragen, met de eigenaar van deze wasstraat dan, weliswaar, en niet in discussie gaan met een medewerker/ster, die toevallig daar aanwezig was. Ik weet zeker dat de eigenaar van deze wasstraat uw schade dient te vergoeden. Dit is echt niet normaal.

Succes, Henri

st
door strongerp - Aug 1, 2009 om 15:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Bedankt voor jullie snelle reacties, deze hebben zeker geholpen. Ik kom zojuist weer van de wasstraat en heb wederom met bovenstaande dame gesproken. Zij nam niet de moeite om te kijken naar de schade maar kwam wederom met de woorden: eigen risico, eigen risico. Uiteraard mijn woord: betaalde dienst, instructies opgevolgd maar dit mocht in eerste instantie niet helpen. Vervolgens blijven herhalen op deze feiten waarna ze vertelde dat ik aankomende week op een doordeweekse dag in de ochtend weer moest komen voor een gesprek met iemand die hoger staat. Daar ik ook een werkende ben gaat dit niet lukken, maar ik ga uiteraard maandag bellen voor het maken van een afspraak op een ander tijdstip/mogelijkheid, dit mede gezien het feit dat ik vrijdag al een afspraak heb staan bij de dealer (gezien ik dagelijks 90 km rij lijkt het mij niet verstandig er te lang mee door te rijden).

Wordt vervolgd.

Wendy

kenwel2
door kenwel2 - Aug 1, 2009 om 18:38
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag, Wendy, bedankt voor uw terugmelding! Goed idee, dat u het zo aanpakt lijkt mij prima! Hoop dat u in een goed gesprek met de hoofsverantwoordelijke, al tot een goede oplossing zal komen voor beide partijen, normaal vinden doe ik dit geval in ieder geval niet. Hoop dat het gesprek u tot een oplossing zal leiden in ieder geval.

Veel succes in ieder geval!

Groeten, Henri

grindweg
door grindweg - Aug 1, 2009 om 22:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat ligt aan uw auto en niet aan de was srtaat. als het daar wel aan ligt had ieder een er last van. in heel nederland.wij wassen al 15 jaar en dat komt  voor bij auto's waar het spul verrot van was alleen valt dat normaal niet zo  gauw op . als u aan kan tonen dat het aan de was straat ligt vergoeden zij dat echt wel zij zijn er voor verzekerd. dus uw verzekering tegen die van hun.

aurora1
door aurora1 - Aug 1, 2009 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Wendy, weet je zeker dat die ruitenwisser 100% in orde was voordat je de wasstraat inreed? Misschien was er al iets mee aan de hand dat niet direct opgevallen is, of hebben bijv. vandalen eraan gezeten. Ikzelf heb nog nooit in welke wasstraat dan ook schade ondervonden. M.i. zouden andere gebruikers van deze wasstraat dan toch ook schades moeten hebben.

vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 2, 2009 om 00:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag strongerp,

Dit lijkt typisch een schade welke ontstaat wanneer je de ruiten even vóówast om de ruit ook onder de wisser schoon te krijgen. Dan per ongeluk vergeet de ruitenwisser weer terug te klappen tegen de ruit. Ze zal dan echt afbreken.

Ik heb veel leaseauto's gehad. Deze en ook m'n eigen auto's gingen praktisch altijd door de wasstraat, tenzij mijn echtgenote ze soms wast met de hand.
Nooit problemen met wát dan ook in een wasstraat, als je het hoofd er maar even bij houdt en niet afgeleid wordt.

Dat bordje vrijwaard de eigenaar niet van elke aansprakelijkheid, dus het is het proberen waard.

Hardware ERror MAN.