jo
door jolandajandirk Jul 25, 2014 om 11:50
Huishouden & energie

Wat is mijn recht

Wij hebben een laminaatvloer gekocht en hebben de keus gemaakt op basis van de kleur vd planken die aanwezig waren in de showroom. Nu valt de kleur donkerder uit en vertoont de vloer vlekjes (zogenaamde noest print) maar op alle 3 van de bekeken planken in de showroom zat dit niet en was de kleur van de vloer ook lichter. De kleur was voor ons bepalend! Nu zegt de fabrikant dat de planken gezien in de showroom slechts een indicatie is vd kleur omdat een decorprint grote afmetingen heeft en de ene plank rustiger oogt dan de andere. Maar dat had ons dan toch verteld moeten worden? Dit willen wij niet ! Help wat is ons recht ? Vriendelijke groet Jolanda

2055 3 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 25, 2014 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het hangt er nu helemaal vanaf wat de verkoper daarover heeft medegedeeld voordat u tot aanschaf overging. Daar kan de fabrikant niet over oordelen, tenzij verkoper en fabrikant dezelfde zijn.
Dit is wat de wet daarover zegt.

art 7:17 lid 4 BW
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

De mate van afwijking zal hierbij ook sterk meewegen. Misschien een geval voor de geschillencommissie. Probeer eerst eens met de verkoper een gesprek aan te gaan.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2014 om 23:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het gebeurt regelmatig dat laminaat in de woning van kleur verschilt met datgene wat u in de showroom heeft gezien. E.e.a. heeft te maken met lichtomstandigheden. Het is dan ook verstandig om vóór aanschaf van duurdere laminaat een paar delen voor proef mee naar huis te nemen en het dan te beoordelen. Een beetje verkoper zal hier geen bezwaar tegen hebben. En wat die print betreft kan het kloppen dat niet elke plank hetzelfde is, hebben ze in de showroom blijkbaar geen rekening gehouden.

zoekster
door zoekster - Jul 26, 2014 om 00:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Naar aanleiding van uw berichtje (in het bedankje) het volgende:

U heeft de koopovereenkomst met de verkoper niet met de fabrikant. De fabrikant is de toeleverancier voor de verkoper, maar de verkoper is er verantwoordelijk voor wat u op basis van de overeenkomst mocht verwachten. Mocht de zaak niet conform de overeenkomst zijn (non-conform) dan heeft u in de eerste plaats recht op vervanging van de vloer en is dat geen mogelijkheid, dan op ontbinding van de overeenkomst. En ontbinding van de overeenkomst is dus tussen u en de verkoper. Waarbij de verkoper de vloer terugkrijgt en u uw geld. Ook hier staat de fabrikant buiten.

Mocht de fabrikant echter verkeerde showmodellen aan de verkoper hebben geleverd, dan heeft de verkoper wel regresrecht. Dat wil zeggen dat hij de kosten van de non-conformiteit van het product op de fabrikant kan verhalen. Maar ik vermoed dat de fabrikant zich in zijn voorwaarden naar de verkoper toe heeft ingedekt, gezien het verhaal dat de fabrikant naar u toe heeft gegeven.

In hoeverre u in uw recht staat kan ik verder niet beoordelen. Dit is zo'n geval waarbij je de mate van afwijking in het echt moet zien en waarbij je ook moet weten in hoeverre u mededelingen (of juist geen mededelingen) zijn gedaan over de 'showplanken' voordat u overging tot aankoop.
Wel vermoed ik dat u verder komt als u een vervangende vloer kan aanwijzen waar u wel tevreden mee bent, dan ieder voorstel af te wijzen en alleen nog maar op ontbinden aansturen.
Omdat het geen simpele zaak is, maar een die alle kanten op kan gaan.