k-
door k-meel Apr 9, 2014 om 16:35
Huishouden & energie

Waterkraan van een keukengeiser

Goede middag Kassa,

Ik huur sinds een jaar of 4 a 5 een woning van een woningbouwvereniging in Zwolle. Tevens huur ik een keukengeiser bij de Energiewachtgroep (onderdeel van Essent). Afgelopen maandag is er een medewerker van de Energiewachtgroep voor onderhoud aan de geiser langs gekomen. Hij gaf aan dat de waterkraan verkalkt was en daardoor lekte. Deze moest vervangen worden, maar, de kraan is blijkbaar geen onderdeel van de geiser. Ik zou zelf een kraan moeten kopen. Aangezien ik het vreemd vond dat de kraan geen onderdeel van de geiser zou zijn, heb ik de woningbouwvereniging gebeld. Zij gaven aan dat het vaker voorkomt dat de Energiewachtgroep weigert nieuwe kranen te installeren. 'Je betaald per maand huur voor de geiser en de kraan is daar onderdeel van', aldus de woningbouwvereniging. Hierop heb ik de Energiewachtgroep gebeld. Deze vertelde mij het volgende. De geiser is, tot en met de overloop naar de kraan, eigendom van de Energiewachtgroep. De kraan zelf niet meer. De medewerker gaf toe dat het oneerlijk te vinden dat ik nu 4 jaar in deze woning woon en de 'gelukkige' ben waar dit nu bij gebeurt, terwijl de bewoner voor mij misschien 10 jaar in dit huis heeft gewoond en voor veel meer slijtage van de kraan heeft gezorgd dan ik zelf. Tevens gaf hij aan dat het vreemd was dat ik per maand €9 moet betalen voor een goed werkend apparaat, maar dat als de kraan niet goed functioneert, ik er dan voor moet opdraaien. Hoe dan ook gaf de medewerker aan dat regels regels zijn en dat als ik dit probleem opgelost wilde hebben ik een nieuwe kraan moest kopen. Hierop vroeg ik de medewerker of ik, als ik ging verhuizen, de door mij aangeschafte kraan mee mocht nemen. De medewerker zei dat dat mocht, zolang ik de kraan die er in zat toen ik de woning ging huren weer op de geiser plaats. Hierop zei ik dat ik dat niet snapte, omdat de vorige eigenaar stilzwijgend de kraan aan mij heeft gegeven. Volgend de Energiewachtgroep moest ik dit toch anders zien. Met andere woorden, als je het mij vraagt in ieder geval, in dat geval is de oude kraan wel eigendom van de Energiewachtgroep. Dit heeft de medewerker niet zo gezegd, maar als je het mij vraagt komt het daar wel op neer.
Hoe zit het nu met die kranen van geisers? Wie is eigenaar en wie moet, in dit geval, zorgen voor een nieuwe kraan? En stel dat ik een nieuwe kraan moet kopen, dan mag ik die toch bij een verhuizing meenemen?
Ik kijk uit naar het antwoord op deze vragen.
Vriendelijke groet,
Karen Melman

8201 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2014 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Als een kraan lekt doordat hij verkalkt is, hoeft hij niet vervangen te worden, maar u kunt hem uit elkaar halen en ontkalken met azijn en dan is hij weer als nieuw.

En ja dat is geen klusje voor de Energiewacht, maar voor de huurder van een huis.

ph
door philip36 - Apr 9, 2014 om 17:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen
0

In de definities van hun algemene voorwaarden staat dat alle onderdelen die zich binnen de mantel van de toestelbe- huizing bevinden zijn toestelonderdelen.
De rest wordt randapparatuur genoemd en vallen buiten het servicecontract.
In uw huurcontract zou, ook weer volgens hun algemene voorwaarden, precies staan welke onderdelen tot het gehuurde toestel behoren.
Als de kraan zich binnen de mantel bevindt zou het logisch zijn dat de kosten voor hun zijn.
Lees uw huur/servicecontract eens door, hoe het daar omschreven staat.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 11, 2014 om 15:14
101 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ook als er hang en sluitwerk defect is dient u hiervoor zelf de kosten te dragen, want u bent gebruiker.
Zat de kraan aan de geiser gemonteerd of is deze via een leiding op de muur bevestigd, in geval van het laatste dient u zelf voor vervanging/reparatie te zorgen.
Tapt u regelrecht met de kraan vanaf de geiser dan hoort deze bij de geiser lijkt mij.

ch
door chrisantonis - Apr 11, 2014 om 15:55
63 Antwoorden / 4 Vragen
0

Een standaard kraan hoort bij het huis, als deze kapot is moet de verhuurder de kraan vervangen.

pe
door pebk - Apr 11, 2014 om 16:27
581 Antwoorden / 0 Vragen
0

In principe valt dit onder klein onderhoud, waar u als huurder zelf voor moet zorgen. Zie ook rijksoverheid.nl/onderhoud huurwoning, derde item: "Onderdelen en bestanddelen woonruimte".

Bij de Energiewachtgroep in de algemene voorwaarden voor huurtoestellen staat:
1.9 Randapparatuur: de apparaten c.q. onderdelen die niet tot het Toestel behoren, bijvoorbeeld: het expansievat, het overstortventiel, de vulkraan, de inlaatcombinatie en de merkgebonden thermostaat.

Op de abonnenmentvormen en tarieven pagina staat dat randapparatuur alleen vergoed wordt tot EUR 275 bij een Comfort All-In abonnement. Deze bieden ze echter niet aan voor een geiser.

Met andere woorden; U zult zelf het kraantje moeten (laten) vervangen.

ch
door chrisantonis - Apr 11, 2014 om 16:43
63 Antwoorden / 4 Vragen
0

[quote=pebk schreef op vrijdag 11 apr 2014, 16:27]In principe valt dit onder klein onderhoud, waar u als huurder zelf voor moet zorgen. Zie ook rijksoverheid.nl/onderhoud huurwoning, derde item: "Onderdelen en bestanddelen woonruimte".

Bij de Energiewachtgroep in de algemene voorwaarden voor huurtoestellen staat:
1.9 Randapparatuur: de apparaten c.q. onderdelen die niet tot het Toestel behoren, bijvoorbeeld: het expansievat, het overstortventiel, de vulkraan, de inlaatcombinatie en de merkgebonden thermostaat.

Op de abonnenmentvormen en tarieven pagina staat dat randapparatuur alleen vergoed wordt tot EUR 275 bij een Comfort All-In abonnement. Deze bieden ze echter niet aan voor een geiser.

Met andere woorden; U zult zelf het kraantje moeten (laten) vervangen.
Dan heeft u deze pagina van de rijksoverheid niet goed gelezen, daar staat duidelijk vermeld dat vervanging van de kraan dient te geschieden door de verhuurder!!!!

janfreak
door janfreak - Apr 11, 2014 om 16:56
58 Antwoorden / 10 Vragen
0

Lijkt me wel toegestaan als je gaat verhuizen dat je die kraan mee mag nemen, zolang je er maar een andere ( of de oude) in zet. Overigens vind ik zoiets wel erg kinderachtig want dan schep je de volgende huurder met hetzelfde probleem op waaraan jij je ergert. Als de kraan nog niet oud is kan hij zonder meer schoongemaakt worden, zoals al iemand aangegeven heeft. Maar de kraan hoort lijkt me gewoon bij het huis en niet bij de geiser, dus kan ik me het standpunt van de Energiewachtgroep wel voorstellen.

audb
door audb - Apr 11, 2014 om 16:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen
0

Is het nu een geiser met daarop een kraan of is deze via een leiding aangesloten?
In het laatste geval moet u wel zelf voor de onderhoud aan de kraan zorgen.
Ontkalken valt namelijk onder normale onderhoud en hoeft dan weer niet door de woningbouw vereniging te worden uitgevoerd.
Moet echter de gehele kraan worden vervangen dan weer wel echter gaat het hier om kalkafzetting en dat kan gewoon door de kraan een nachtje in de (schoonmaak) azijn te liggen worden opgelost.

ch
door chrisantonis - Apr 11, 2014 om 17:04
63 Antwoorden / 4 Vragen
0

[quote=audb schreef op vrijdag 11 apr 2014, 16:58]Is het nu een geiser met daarop een kraan of is deze via een leiding aangesloten?
In het laatste geval moet u wel zelf voor de onderhoud aan de kraan zorgen.
Ontkalken valt namelijk onder normale onderhoud en hoeft dan weer niet door de woningbouw vereniging te worden uitgevoerd.
Moet echter de gehele kraan worden vervangen dan weer wel echter gaat het hier om kalkafzetting en dat kan gewoon door de kraan een nachtje in de (schoonmaak) azijn te liggen worden opgelost.

Er werd al aangegeven dat de kraan vervangen moest worden, dus het gaat hier niet meer om onderhoud.
Dit dient te gebeuren door de verhuurder.
Lijkt mij ook wel aannemelijk, gezien de leeftijd van de kraan.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer