Waterpomp/riem coulance?
Beste leden,
Mijn Golf (2002) heeft in februari 2012 een nieuwe waterpomp en riem gekregen. Twee weken geleden heeft de pomp het onderweg naar Frankrijk, wederom begeven en dus moest het hele zaakje weer vervangen. Garantie liep tot februari 2014.
Logisch dat ik niet 100% vergoed krijg, maar mag ik wel rekenen op enige coulance? De auto is altijd prima in onderhoud geweest bij deze garage. Ze gooien echter nu de deur dicht. Met de waterpomp is 30.000 km gereden. Ze moeten toch achter hun product kunnen staan?
Alvast dank.
Garantie liep tot februari 2014
Hoe coulant wie dan ook is, na een afgelopen garantie datum ook een einde datum aan de coulance. Dat de garage stopt met coulance, en dat mag en gebeurd. Coulance is een gunst, maar geen recht.
De pomp ligt nu in Duitsland. Een eerste reactie was: geen garantie/coulance. Ze gaan hem nu verder onderzoeken, maar dit kan weken duren.
Garage is het inmiddels met me eens dat er meer dan 30.000 km mee gereden moet kunnen worden.
Bijkomend stukje is dat, doordat mijn waterpomp het heeft begeven, ook de koppakking kapot is.
De moeilijkheid met garantie is altijd hoe is het stuk gaan van het object ontstaan en dat is vaak niet te achter halen. Maar coulance betekent niet dat men er recht op heeft. Maar is vaak een zaak dat het niet te achter halen is wat de oorzaak van het probleem is geweest.
Tja, vorige week begaf onze benzinepomp het opeens, natuurlijk 1,5 maand na de garantie.
De prijs, inclusief arbeidsloon en BTW was 700 euro. Uit coulance is door de garage waar de auto altijd in onderhoud is 600 euro berekend; nog een doodklap zo eind december. Gaat van het vakantiespaarpotje voor volgend jaar af.
Maar... eergisteren stokte de pomp van de wasmachine ook. De is van 2002; werd er even niet goed van. Gekocht bij de kleine plaatselijke witgoedleverancier (eenmanszaak) waar we al dat soort zaken kopen (strijkbout etc.). Gebeld, gegevens doorgegeven en hij komt de dag erna kijken met een monteur (ja, dat bestaat nog) zijn een half uurtje bezig en de machine doet 't weer. Vraag ik de rekening en dan hoor ik: "Ach, kleine moeite voor een aardige vaste klant. Ga nou maar lekker wassen en fijne dagen."
Geen voorrijkosten, geen arbeidsloon en geen materiaalkosten. Service dus en ik had hen niet eens iets verteld over de autopech. Maak je hele dag goed!
@digioma, (een beetje ot) dat ik ook de reden dat ik electronica en witgoed bij één adres koop en waar ik een goede service krijg. Dat is mij uiteindelijk ook voordeliger gebleken als altijd de laagste prijs te betalen.
[quote=digioma schreef op donderdag 18 dec 2014, 16:14]Tja, vorige week begaf onze benzinepomp het opeens, natuurlijk 1,5 maand na de garantie.
De prijs, inclusief arbeidsloon en BTW was 700 euro. Uit coulance is door de garage waar de auto altijd in onderhoud is 600 euro berekend; nog een doodklap zo eind december. Gaat van het vakantiespaarpotje voor volgend jaar af.
Maar... eergisteren stokte de pomp van de wasmachine ook. De is van 2002; werd er even niet goed van. Gekocht bij de kleine plaatselijke witgoedleverancier (eenmanszaak) waar we al dat soort zaken kopen (strijkbout etc.). Gebeld, gegevens doorgegeven en hij komt de dag erna kijken met een monteur (ja, dat bestaat nog) zijn een half uurtje bezig en de machine doet 't weer. Vraag ik de rekening en dan hoor ik: "Ach, kleine moeite voor een aardige vaste klant. Ga nou maar lekker wassen en fijne dagen."
Geen voorrijkosten, geen arbeidsloon en geen materiaalkosten. Service dus en ik had hen niet eens iets verteld over de autopech. Maak je hele dag goed!
Dan boft u met de garage waar u komt.
@vanvulpen
Heb zo,n donkerbruin vermoeden dat die lui moeilijk doen over de garantie van de waterpomp omdat u ook een lekke koppakking heeft opgelopen( de auto) en dat is het gevolg van de kapotte waterpomp die makkelijk meer dan 30.000 km moet kunnen hebben
@komsja
Hij valt sowieso buiten garantie. Dat is pech. Ik snap dat. Maar ik deel je gedachten.
Toen nog niet bekend was dat de koppakking was overleden, praatte de garage nog voluit over een coulanceregeling en dat ik mij daar niet druk om moest maken. Nu gooien ze het op het hoofdkantoor in Duitsland (leverancier) en dat zij geen coulance toestaan.
De vraag is: wat te doen? Dit slikken, of toch even verder zoeken/aandringen, wellicht bij het hoofdkantoor? Er is duidelijk tegen mij gezegd (toen de kapotte koppakking nog niet geconstateerd was, dit gebeurde de dag erna), dat er grote kans op coulance zou zijn.
Er bestaat geen automatisch recht op coulance. Na het verstrijken van een garantie termijn gaat niet automatisch een coulance termijn lopen. Het toepassen van coulance ligt dus geheel bij degene die daarover kan beslissen.
U kunt v.w.b. de waterpomp wellicht wel een beroep doen op non conformiteit. De garantie moge dan verstreken zijn maar bij een (naar ik aanneem) nieuwe waterpomp zou je, bij normaal gebruik en correct onderhoud, niet mogen verwachten dat deze na 2 jaar defect is.
Mocht worden vastgesteld dat de waterpomp niet conform is dan zijn de gevolgen natuurlijk ook voor rekening van de leverancier van de pomp.
Als de leverancier uw beroep op non conformiteit afwijst zult u wel naar de rechter moeten stappen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gelden uitboeken vóór passeren hypotheekakte
Is het een notaris toegestaan om via zijn derdenrekening gelden uit te boeken naar een verkoper van onroerend goed? Dit terwijl de hypotheekakte – die de koper nog moet ondertekenen – nog niet gepasseerd is?
Als dat zo is: waar kan ik dit in wetgeving terugvinden? Ik ben zelf al aan het zoeken geslagen, maar kom er jammer genoeg niet achter en ik hoop dat iemand mij verder kan help
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer