va
door vanvulpen Dec 18, 2014 om 13:37
Auto & vervoer

Waterpomp/riem coulance?

Beste leden,

Mijn Golf (2002) heeft in februari 2012 een nieuwe waterpomp en riem gekregen. Twee weken geleden heeft de pomp het onderweg naar Frankrijk, wederom begeven en dus moest het hele zaakje weer vervangen. Garantie liep tot februari 2014.

Logisch dat ik niet 100% vergoed krijg, maar mag ik wel rekenen op enige coulance? De auto is altijd prima in onderhoud geweest bij deze garage. Ze gooien echter nu de deur dicht. Met de waterpomp is 30.000 km gereden. Ze moeten toch achter hun product kunnen staan?

Alvast dank.

2529 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 18, 2014 om 14:18
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Garantie liep tot februari 2014

Hoe coulant wie dan ook is, na een afgelopen garantie datum ook een einde datum aan de coulance. Dat de garage stopt met coulance, en dat mag en gebeurd. Coulance is een gunst, maar geen recht.

va
door vanvulpen - Dec 18, 2014 om 14:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

De pomp ligt nu in Duitsland. Een eerste reactie was: geen garantie/coulance. Ze gaan hem nu verder onderzoeken, maar dit kan weken duren.
Garage is het inmiddels met me eens dat er meer dan 30.000 km mee gereden moet kunnen worden.
Bijkomend stukje is dat, doordat mijn waterpomp het heeft begeven, ook de koppakking kapot is.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 18, 2014 om 14:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De moeilijkheid met garantie is altijd hoe is het stuk gaan van het object ontstaan en dat is vaak niet te achter halen. Maar coulance betekent niet dat men er recht op heeft. Maar is vaak een zaak dat het niet te achter halen is wat de oorzaak van het probleem is geweest.

di
door digioma - Dec 18, 2014 om 16:14
646 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, vorige week begaf onze benzinepomp het opeens, natuurlijk 1,5 maand na de garantie.
De prijs, inclusief arbeidsloon en BTW was 700 euro. Uit coulance is door de garage waar de auto altijd in onderhoud is 600 euro berekend; nog een doodklap zo eind december. Gaat van het vakantiespaarpotje voor volgend jaar af.
Maar... eergisteren stokte de pomp van de wasmachine ook. De is van 2002; werd er even niet goed van. Gekocht bij de kleine plaatselijke witgoedleverancier (eenmanszaak) waar we al dat soort zaken kopen (strijkbout etc.). Gebeld, gegevens doorgegeven en hij komt de dag erna kijken met een monteur (ja, dat bestaat nog) zijn een half uurtje bezig en de machine doet 't weer. Vraag ik de rekening en dan hoor ik: "Ach, kleine moeite voor een aardige vaste klant. Ga nou maar lekker wassen en fijne dagen."
Geen voorrijkosten, geen arbeidsloon en geen materiaalkosten. Service dus en ik had hen niet eens iets verteld over de autopech. Maak je hele dag goed!

mahadma
door mahadma - Dec 18, 2014 om 16:18
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@digioma, (een beetje ot) dat ik ook de reden dat ik electronica en witgoed bij één adres koop en waar ik een goede service krijg. Dat is mij uiteindelijk ook voordeliger gebleken als altijd de laagste prijs te betalen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 18, 2014 om 19:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 18 dec 2014, 16:14]Tja, vorige week begaf onze benzinepomp het opeens, natuurlijk 1,5 maand na de garantie.
De prijs, inclusief arbeidsloon en BTW was 700 euro. Uit coulance is door de garage waar de auto altijd in onderhoud is 600 euro berekend; nog een doodklap zo eind december. Gaat van het vakantiespaarpotje voor volgend jaar af.
Maar... eergisteren stokte de pomp van de wasmachine ook. De is van 2002; werd er even niet goed van. Gekocht bij de kleine plaatselijke witgoedleverancier (eenmanszaak) waar we al dat soort zaken kopen (strijkbout etc.). Gebeld, gegevens doorgegeven en hij komt de dag erna kijken met een monteur (ja, dat bestaat nog) zijn een half uurtje bezig en de machine doet 't weer. Vraag ik de rekening en dan hoor ik: "Ach, kleine moeite voor een aardige vaste klant. Ga nou maar lekker wassen en fijne dagen."
Geen voorrijkosten, geen arbeidsloon en geen materiaalkosten. Service dus en ik had hen niet eens iets verteld over de autopech. Maak je hele dag goed!

Dan boft u met de garage waar u komt.

komsja
door komsja - Dec 18, 2014 om 20:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@vanvulpen
Heb zo,n donkerbruin vermoeden dat die lui moeilijk doen over de garantie van de waterpomp omdat u ook een lekke koppakking heeft opgelopen( de auto) en dat is het gevolg van de kapotte waterpomp die makkelijk meer dan 30.000 km moet kunnen hebben

va
door vanvulpen - Dec 18, 2014 om 21:25
7 Antwoorden / 1 Vragen

@komsja
Hij valt sowieso buiten garantie. Dat is pech. Ik snap dat. Maar ik deel je gedachten.
Toen nog niet bekend was dat de koppakking was overleden, praatte de garage nog voluit over een coulanceregeling en dat ik mij daar niet druk om moest maken. Nu gooien ze het op het hoofdkantoor in Duitsland (leverancier) en dat zij geen coulance toestaan.

va
door vanvulpen - Dec 18, 2014 om 21:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is: wat te doen? Dit slikken, of toch even verder zoeken/aandringen, wellicht bij het hoofdkantoor? Er is duidelijk tegen mij gezegd (toen de kapotte koppakking nog niet geconstateerd was, dit gebeurde de dag erna), dat er grote kans op coulance zou zijn.

sw
door swat1500 - Dec 19, 2014 om 00:02
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat geen automatisch recht op coulance. Na het verstrijken van een garantie termijn gaat niet automatisch een coulance termijn lopen. Het toepassen van coulance ligt dus geheel bij degene die daarover kan beslissen.
U kunt v.w.b. de waterpomp wellicht wel een beroep doen op non conformiteit. De garantie moge dan verstreken zijn maar bij een (naar ik aanneem) nieuwe waterpomp zou je, bij normaal gebruik en correct onderhoud, niet mogen verwachten dat deze na 2 jaar defect is.
Mocht worden vastgesteld dat de waterpomp niet conform is dan zijn de gevolgen natuurlijk ook voor rekening van de leverancier van de pomp.
Als de leverancier uw beroep op non conformiteit afwijst zult u wel naar de rechter moeten stappen.

va
door vanvulpen - Dec 19, 2014 om 12:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Vandaag stuur ik een brief naar het hoofdkantoor, waarop ik het gooi op non-conformiteit en wettelijke garantie. 30000 km met een waterpomp is veel en veel te weinig.
Daarnaast heeft de manager mij in eerste instantie gerustgesteld met een waarschijnlijke coulanceregeling, waar hij nu 2 weken later vanaf stapt. Nadat hij dus hoorde dat ook de koppakking defect is gegaan.

va
door vanvulpen - Dec 19, 2014 om 12:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Tevens gooit de eigenaar het nu ineens op het wisselen van eigenaar (twee maanden geleden). Iets waar hij twee weken geleden nog geen probleem van maakte.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 19, 2014 om 12:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een officieel dealer met VAG groep onderdelen is de garantie dat de riem en ook de waterpomp tenminste de KM of aantal jaren zal halen en geen 2 jaren...

Mijn riem gaat 7 jaren of 210.000 km mee, en de 2e auto 5 jaren of 100.000 Km, net wat het eerste komt....

U heeft zicht aan fabrieksvoorschrift en onderhoud gehouden dus moeten ze volledig vergoeden wegens vermoedelijk een levering van niet goed pomp.

j.
door j. merkus - Dec 31, 2014 om 10:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

EERSTE VRAAG
WAT IS EERDER KAPOT GEGAAN KOPPAKKING OF WATERPOMP?

KOPPAKKING? -> kun je garantie cq coulance vergeten.

WATERPOMP? -> materiaalfout of montagefout? -> Materiaalfout? Dan recht op garantie.
Montagefout? Dan recht op coulance.

va
door vanvulpen - Jan 2, 2015 om 21:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden. De waterpomp is overduidelijk als eerste gesneuveld. De garage kwam er twee dagen later pas achter dat ook de koppakking is gesneuveld. Hij noemde het ook duidelijk een gevolg van.

Ik heb een brief naar het hoofdkantoor in NL gestuurd om een blik te werpen op de situatie. Zij geven aan zich goed te gaan informeren bij de betreffende garage, en tevens met de technisch directeur te overleggen. Deze week krijg ik hier hopelijk uitslag over.

ik
door ikzelf1942 - Feb 1, 2015 om 11:40
81 Antwoorden / 15 Vragen

Van Vulpen schrijft, vier weken geleden "Deze week krijg ik hier hopelijk uitslag over."
EN al iets van gehoord??
Defecte waterpomp is bijna altijd een lekkende waterpomp, dus koelvloeistof verlies, gevolg oververhitting van de motor.
Dit had de bestuurder( ster) zelf op tijd kunnen en moeten zien in de auto ( meters)
En meestal is bij EEN garantie de gevolgschade geen HAAL schade.
Ben benieuwd naar de uitslag

door 1953 - Feb 1, 2015 om 12:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Word het geen tijd voor een andere auto? Krijg de indruk dat dit een wederkerend probleem gaat worden met de huidige auto.

va
door vanvulpen - Feb 1, 2015 om 17:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

ikzelf1942: Als ik wist dat dit mijn eigen schuld zou zijn geweest, had ik dit topic uiteraard niet geopend. Toch bedankt.
Ik heb de koppakking elders opnieuw laten testen. De eerste garage gaf dus aan dat deze kapot was, en dat dit waarschijnlijk de reden is geweest van de kapotte waterpomp (overhitting etc).. Je raadt het al: bij een second opinion was er niets aan de hand.
Bedankt voor de reacties. Het onderzoek van de waterpomp loopt nog wel.