natascha_4810687
door natascha_4810687 Aug 8, 2010 om 12:04
Elektronica & tv

Welke luchtontvochtiger kan ik het beste aanschaffen?

Aangezien m'n hygrometer vaak in 'het rood' staat, ben ik er over aan het denken om een luchtontvochtiger aan te schaffen.
40% - 60% (groen) geeft hij eigenlijk alleen maar aan als het een paar dagen goed weer is geweest,
maar na een regenbuitje slaat de naald al voorbij de 70% (ramen beslaan vrijwel nooit).

In de woonkamer is de luchtvochtigheid meestal wel goed (wellicht omdat de muren niet nat worden van de regen vanwege m'n afdak?), maar aan de voorkant (slaapkamer en logeerkamer) is het vrijwel altijd te vochtig. Ventileren doe ik 24/7 en heb sowieso al op verschillende plaatsen vochtvreters staan; wil het nu toch ff beter gaan aanpakken.
De luchtontvochtiger wil ik dus graag voor op de slaapkamer, die ca. 14 m2 / 31 m3 is. Een groot apparaat met flinke capaciteit lijkt me dan dus niet nodig, maar toch vind ik het erg lastig om zelf te kiezen welke ik dus het beste kan kopen.

Nu ben ik al wat aan het surfen geweest, maar aangezien die apparaten me nog onbekend zijn, hoop ik dat jullie me hierin kunnen adviseren?
Zo kwam ik op een site versies met en zonder compressor tegen, geen idee wat het verschil is in werking?
Merken zijn me onbekend dus weet ook niet welke goed of minder goed zijn.
Als ik me aanwen om elke dag het reservoir te legen, moet ik dan toch rekening houden met de aantal liters water die het op kan vangen?
Liefst een die niet te duur in aanschaf en verbruik is (hoe kan ik uitrekenen hoeveel het verbruik op jaarbasis is?), en met lage db aangezien het dus op de slaapkamer komt te staan.

En voor na de aanschaf: waar kan ik het apparaat dan het beste plaatsen? Bij de muur aan de voorkant van het huis of juist niet? Of maakt dat verder niet uit?

Ik hoop dat jullie me hier in kunnen adviseren, alvast bedankt!

64642 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op kieskeurig

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat hoe het type zonder compressor werkt.

Hier staat hoe het compressor model werkt

Ik zie wel een groot verschil in opgenomen vermogen van de machines.
Vooral het type zonder compressor heeft nogal wat energie nodig.
Ook is het geluidsniveau nogal verschillend.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm dusik kan het beste kiezen voor met compressor (duidelijke uitleg in die link, thnx!). Al een stapje verder!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van Conrad staan veel luchtreinigers naast elkaar met reviews van gebruikers erbij. Het gaat dan om luchtontvochtigers, -bevochtigers en -ionisators.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor die link, die had ik zelf nog niet gevonden en is inderdaad erg nuttig!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

~*natascha*~

Neem in jouw beoordeling wel de produktie van geluid mee. In een kamer kan dat namelijk heel erg storend zijn.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

op die site van Conrad heb ik nu 3 even opgeschreven waarvan ik denk dat die een optie zijn:

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/klimaattechniek/luchtreinigers/luchtontvochtiger-droger/561143.html
115,-
Afm.: (l x b x h) 308 x 213 x 534 mm
Kleur: Wit
Werktemperatuur: +5 tot +35 °C
Ontvochtigingsvermogen: max. 10 l/24 h
Geschikt voor kamers tot: 25 m²
Max. vermogensverbruik: 250 W
Luchtdoorvoer: ± 90 m³/h
Tankinhoud: 2 l
Voedingsspanning: 230 V~
Gewicht: 8,45 kg

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/klimaattechniek/luchtreinigers/luchtontvochtiger-droger/560074.html
175,-
Afm.: (l x b x h) 325 x 225 x 480 mm
Kleur: Grijs
Werktemperatuur: +5 tot +35 °C
Ontvochtigingsvermogen: max. 10 l/24 h
Geschikt voor kamers tot: 80 m²
Max. vermogensverbruik: 210 W
Luchtdoorvoer: ± 100 m³/h
Tankinhoud: 2,9 l
Voedingsspanning: 230 V~
Gewicht: 12 kg

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/klimaattechniek/luchtreinigers/luchtontvochtiger-droger/561115.html
39,99
Afm.: (l x b x h) 154 x 130 x 218 mm
Kleur: Wit
Werktemperatuur: 0-45 °C
Ontvochtigingsvermogen: max. 0,25 l/ 24 h
Geschikt voor kamers tot: 15 m²
Max. vermogensverbruik: 33 W
Luchtdoorvoer: ± 45 m³/h
Tankinhoud: 0,5 l
Voedingsspanning: 230 V~
Gewicht: 0.980 kg

De onderste is het goedkoopste in aanschaf en verbruik, en volgens de reviews hoor je die niet (ideaal dus op de slaapkamer), alleen twijfel ik bij die aan de capaciteit.

Kijk uiteraard nog wel ff verder, kan 'm toch pas eind van de maand aanschaffen...

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp deze hele vraag niet omdat je erg onduidelijk bent.

WAT wil je anders hebben in je huis? En vooral waarom? Je hygrometer staat in het "rood" lees ik ergens. Je doet net of dat erg is.
Is er iets mis met je gezondheid? Zo ja, dan moet je zeker geen zaken doen met Conrad maar met een goede arts en een goede installateur. Die laatste kan jou adviseren over je klimaat in huis en met passende oplossingen komen. Zo maar ergens een lucht-ontvochtiger neerzetten heeft geen nut en zal beslist niet werken.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou er wel rekening mee, dat de laatste geen hygrostaat heeft.
Die moet je er nog bij kopen.
Dat type werkt ook zonder een compressor maar met een peltier element.
Dat maakt het apparaat stiller.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het doel van de luchtontvochtiger is om de vochtigheid van de slaapkamer terug te brengen vanwege m'n gezondheid. Nu is de vochtigheid meestal boven de 70% wat niet goed is.

Heb reuma wat niet bevordelijk is in een vochtige omgeving, daarnaast alleen op de slaapkamer last van 'verkoudheid' als je het zo kan noemen. Komt dan niet direct door de vochtigheid, maar het gevolg ervan: klik

Kan me niet voorstellen dat ik op dokters voorschift een complete verbouwing vergoed krijg, maar kan wellicht even vragen of hij denk dat het nut heeft om zo'n ding te kopen zodra hij terug is van vakantie. Zo'n apparaat was in ieder geval een tip op van die gezondheids websites als minder drastische aanpak, dus lijkt me niet verkeerd om te proberen. Zo'n installateur gaat in ieder geval boven mijn butget.

@ Erik008: thnx!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ natascha:

Heb je de hygrometer wel geijkt zodat je zeker weet dat deze niet teveel aangeeft? Anders koop je iets dat je niet nodig hebt. Vanochtend was het op onze geijkte haarhygrometer (Fisher) 82 %, na even een wasje nadrogen vannacht. Doch van vochtoverlast hebben we geen last.

Haar hygrometers zijn de beste, maar dan wel af en toe ijken. Een half uurtje in een kletsnat gemaakte, maar uitgeknepen theedoek wikkelen. Dan moet de hygrometer 100% aanwijzen. Eventueel bijstellen met de stelschroef.

Hardware ERror MAN.

PS: Internationaal is de afkorting voor bedankt al bijna 100 jaar tnx. Dat weet Erik ook. Dat scheelt je weer een letter typen....;-)

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo , dit lezende vraag ik mij af of jij niet beter een airco kan aanschaffen , deze ontvocht de lucht toch ook ?
Als in mijn auto de ruiten beslagen zijn zet ik de airco aan en binnen een paar seconden zijn de ruiten weer helder.
Hans

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hardware ERror MAN
Heb 2 meters bij elkaar in de buurt staan; 1 losse en 1 met thermometer en klokje erbij. Ene geeft nu 71% en andere 72% aan, zou wel erg toevallig zijn als ze allebei dezelfde afwijking hebben? Zal die test met natte theedoek eens doen!

Tnx? Haha dat is nieuw voor me! tnx dan ;-)

(Snah)
Airco? Heb geen airco in de auto, gewoon blaasding, werkt ook zo op de ramen. Maar of dat beter werkt dan een luchtontvochtiger?

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was maar een idee , misschien dat anderen hier meer over kunnen vertellen .
Hans

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kalibreren van een hygrometer kan op 2 manieren.

De geadviseerde en nauwkeurigste kalibrerings methode is de hygrometer samen met een zout oplossing in een kleine plastic doos te plaatsen. Men zou een kop of een lepel moeten nemen die met zout en een paar druppels water wordt gevuld. Het zout zou niet moeten oplossen, maar is slechts vochtig. Daarna, plaats de hygrometer en het zout in een goed-verzegelde plastic doos en wacht. Na ongeveer 8 uren zou de vochtigheid binnen de doos een vochtigheid van 75% moeten bereikt hebben. Pas dan de naald van de hygrometer met een schroevedraaier bij het achtergedeelte aan om op 75% vochtigheid te wijzen.

Alternatief, verpak de hygrometer in een grondig bevochtigde doek, wacht ongeveer één uur en pas dan de hygrometer op het achtergedeelte met een schroevedraaier aan 96% relatieve vochtigheid aan

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik vergat te vermelden...de kalibreringsmethode is voor haarhygrometers.
Heb je een meter met een paardenhaar, die moet minstens 1 maal per jaar in de vochtige doek, als je dat niet doet, gaat de meter stuk.