boppe1943
door boppe1943 Jan 13, 2011 om 11:08
Elektronica & tv

Wie helpt mij een mp3 speler te kiezen?

Dit wordt mijn eerste mp3 speler, maar ik heb er geen verstand van. Heb wel op internet geprobeerd mijn licht op te steken, maar zodra ik denk een goede gekozen te hebben (b.v. Philips GoGear Ariz-beste koop Consumenten Bond- of GoGear Vibe), lees ik bij beoordelingen van gebruikers weer een hoop klachten. B.v. dat mp3 spelers niet geschikt zouden zijn voor het beluisteren van klassieke muziek. En klassiek is nou net mijn favoriet. Ik zoek dus een mp3 speler met een mooie weergave hiervan, desnoods met aanschaf van zeer goede oordopjes. Ontvangst van FM Radio is ook een wens. Mijn vragen zijn:
1. Welke mp3 spelers voldoen aan het bovenstaande?
2. Welke oordopjes/hoofdtelefoon past hier het beste bij?
3. Welke verdere aankopen adviseert u?
Alvast mijn dank voor eventuele reakties. Vriendelijke groet.

2359 11 Rapporteer

czar
door czar - Jan 13, 2011 om 21:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Goed, MP3 en klassiek zijn eigenlijk allemaal in tegenspraak met elkaar.
MP3 is erg gecomprimeerd met kwaliteitsverlies, al kun je wel kiezen voor minder compressie waardoor de bestanden ook een stuk groter worden.
Mensen die van klassieke muziek houden zijn vaak erg kritisch (en terecht) en dan is het kwaliteitsverlies van MP3 niet echt prettig.
Aanvullende vragen:

1. wat is uw budget?
2. hoe komt u aan die MP3-bestanden? Download u die of maakt u die zelf?
3. moet het wel een MP3-speler zijn?
4. moet het een draagbare speler zijn?

boppe1943
door boppe1943 - Jan 13, 2011 om 22:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Czar, dank voor uw reaktie. De antwoorden:
1. € 100 - 200
2. In eerste instantie vanaf mijn eigen CD's
3. nee
4. ja

Ik heb ooit een discman gehad, maar zo'n ding is loodzwaar en bovendien moet je een aantal CD's bij je hebben. Al met al niet echt handig, ook omdat het een kapitaal aan batterijen kost. Er zit ook geen FM radio op. Ik wil graag muziek meenemen op vakantie of op een treinreis. Ik heb geen enkele ervaring met mp3-4 spelers, noch met andere draagbare muziekapparatuur.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2011 om 22:16
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Wat veel mensen vergeten is dat de kwaliteit van de luidsprekers, in dit geval de oortelefoontjes, van krusiaal belang zijn. Let daar goed op zeker als je aan klassieke muziek denkt. Groet, mg.

invalide
door invalide - Jan 13, 2011 om 22:20
787 Antwoorden / 5 Vragen

Mahadma heeft gelijk, in de spelers nauwelijks verschil, van merkloos tot erg duur nauwelijks verschil maar koop er wel een iets duurdere koptelefoon bij want meestal krijg je gratis huisvuil die alleen bij lage volume nog redelijk is.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2011 om 22:37
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Boppe, als je je mp3 gevonden hebt, ga dan gewoon een aantal "oortjes" proberen in meerdere prijsklassen. Maar bij "ouder wordende mensen" (met opzet voorzichtig gezegd) is het gehoor ook niet meer zoals toen men jong was. Met name in de hoge frequenties gaat veel verloren in de jaren. Dus luister naar wat jezelf goed vindt! Als je zelf je mp3 maakt van je cd's, neem ook een hoge kwaliteit op voor het beste resultaat. Groet, mg.

czar
door czar - Jan 13, 2011 om 23:29
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op donderdag 13 jan 2011, 22:15]
1. € 100 - 200
2. In eerste instantie vanaf mijn eigen CD's
3. nee
4. ja

Ik heb ooit een discman gehad, maar zo'n ding is loodzwaar en bovendien moet je een aantal CD's bij je hebben.

Jammer dat het antwoord op vraag 4 ja is, ik heb namelijk flink wat ervaring met externe DAC's. Ik heb mijn eigen MP3-speler gezocht en besloten een Sandisk Sansa te kopen. Anderen hebben gelijk dat je meteen andere oordopjes (als je daarvan houdt) moet kopen. Dat maakt een enorm verschil.
Maar in jouw geval zou ik toch denken aan een speler die of ongecomprimeerd kan afspelen of gecomprimeerd zonder kwaliteitsverlies, zoals bijv. FLAC
MP3 is echt waardeloos voor klassieke muziek, gebruik een ander formaat als FLAC (er zijn er meer) om je CD's om te zetten. Of anders tenminste 320 kbps MP3, dat gaat dan nog wel.
Ik vrees dat ik je niet echt verder kan helpen. MP3-spelers geven eigenlijk altijd bagger ten gehore.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 14, 2011 om 14:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Andermaal bedankt voor de reakties. Inmiddels heb ik in een biebboekje gelezen dat bij klassieke muziek op een mp3 speler de hoogte van de toegepaste bitrate (wat dat ook mag zijn) erg zwaar weegt en dat zelfs de hoogste bitrate voor menigeen onvoldoende is. Bij pop-muziek zou dit nauwelijks het geval zijn. Ik ga mij niet wagen aan een peperdure oplossing, die me wellicht toch niet bevalt; ik zal tijdens een lange treinreis of op vakantie genoegen nemen met pop op m'n oren. Blijft de vraag: "Wie helpt mij een mp3 speler te zoeken", want op dit gebied ben ik een pure MAAGD. Ik zal de vraag nogmaals stellen op V&B, nu met de nadruk op het feit dat ik geen enkele ervaring heb (met mp3 spelers.....).

Mahadma, zijn er echt winkels waar men "oortjes" uit mag proberen? Weet u toevallig een landelijke keten die deze service biedt? Hij lijkt me nogal onhygiënisch, maar wellicht heeft men hierop iets gevonden.

Vriendelijke groet.

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2011 om 14:50
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Boppe, ik heb deze opmerking bedoeld als suggestie, en winkels zullen die niet vaak hebben, is waar. Soms zijn er echter wel demonstraties, zeker bij de duurdere merken. Maar je kan mogelijk met een beschermende laag als een tissue met een gaatje van vrienden of kennissen wat kunnen proberen. Anderzijds, een oortje van € 9,95 is op voorhand bagger, maar je kan de technische specificatie's lezen. En als je die niet begrijpt, vraag uitleg aan de verkoper of neem een technisch iemand mee. Succes.

czar
door czar - Jan 14, 2011 om 16:59
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 14:35]Andermaal bedankt voor de reakties. Inmiddels heb ik in een biebboekje gelezen dat bij klassieke muziek op een mp3 speler de hoogte van de toegepaste bitrate (wat dat ook mag zijn) erg zwaar weegt en dat zelfs de hoogste bitrate voor menigeen onvoldoende is. Bij pop-muziek zou dit nauwelijks het geval zijn. Ik ga mij niet wagen aan een peperdure oplossing, die me wellicht toch niet bevalt; ik zal tijdens een lange treinreis of op vakantie genoegen nemen met pop op m'n oren. Blijft de vraag: "Wie helpt mij een mp3 speler te zoeken", want op dit gebied ben ik een pure MAAGD.

De bitrate is zeg maar het aantal stapjes waarin het oorspronkelijke geluids-signaal is opgedeeld. Hoe meer stapjes, des te beter de kwaliteit, maar ook des te groter het bestand.

Anyway, wat de speler aangaat, het is van veel factoren afhankelijk. Gaat het om pure geluidskwaliteit, zoek dan vooral op audiofiel of audiophile.
De iPod van Apple is geluidstechnisch overigens best erg goed. De andere vaak geprezen merken (en commentaren daarop) vind je op onderstaande links:

CNet reviews
Amazon

Het blijft echter ook een kwestie van smaak. Daarbij staan er ook mediaspelers tussen waarmee je video's ed. kunt afspelen en die zijn natuurlijk wel duurder door de extra mogelijkheden.

Wat de hoofdtelefoon aangaat, dan komen zo een paar merken naar boven: Sennheiser, AGK, Grado en ook wel Sony. Je kunt het zo duur maken als je wilt :-) Ook hier weer zoeken op audiofiel natuurlijk.

Uitleg hoofdtelefoons

birdies
door birdies - Jan 14, 2011 om 17:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Weet u toevallig een landelijke keten die deze service biedt?......

Bij MediaMarkt zijn diverse koptelefoons uit te proberen.

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 17:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik had even de goedkoopste gegoogled maar allemaal hebben ze het HIFI bereik 20 tot 20000 hertz. De hoofdtelefoon is het belangrijkste deel. Ik zou niet gaan voor een duur appie want daar krijg je dingen bij die met luisteren niet van doen hebben. Radio luisteren zal nooit een echte kwaliteit geven.