Reisorganisatie zegt geen verwijsbrief van arts in Portugal te mogen vertalen in het Nederlands
Via een grote bekende NL reisorganisatie gespecialiseerd in Portugal vakanties waren we in Portugal op vakantie. Daar is een arts bij me geweest die een verwijsbrief + declaratie in het Portugees voor een medical center aldaar meegegeven heeft. Mijn ziektekostenverzekering accepteert geen Portugese tekst, wel Spaans. Ik moet zelf voor vertaling zorgen. Reisorganisatie zegt dat niet te kunnen (niemand op kantoor die Portugees spreekt). Men wil absoluut niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor een evt. fout in de vertaling. Ik stelde voor om die verwijsbrief naar hun kantoor te sturen en dat zij dat naar hun hostess in ons hotel (zij is half Nederlandse half Portugese en woont vlakbij ons hotel) te sturen. Als zij dat even in het NL zou willen vertalen (op blanco papier) en dan naar mij terugsturen (portokosten vergoed ik uiteraard) dan heb ik wat de verzekering van me eist.
Als ik het door een vertaalbureau moet laten vertalen ben ik de declaratiekosten van de arts (€ 90,00) daaraan onderhand misschien weer kwijt, geen idee wat dat kost.
Ik vind dit geen service van mijn reisorganisatie.
Wat is jullie tip?
Beste jaripam,
ik ga er vanuit dat u ongeveer wel zult weten wat er in die verwijsbrief staat.
Zou als ik u was denk ik google translate gebruiken (zinnen zien er wel wat raar uit dan soms maar u kunt er dan zelf goed lopende zinnen van maken) en vragen aan uw ziektekostenverzekering of dat akkoord is. Neem aan dat u de originele (Portugese) verwijsbrief dan ook mee moet sturen dus uw ziektekostenverzekeraar heeft de mogelijkheid om het te controleren.
Hoop dat het u zo lukt om er met uw ziektekostenverzekeraar uit te komen.
U vind de service van de reisorganisatie niet goed, maar ik vind het wel begrijpelijk dat men hier zijn vingers niet aan wil branden (hoe klein de moeite voor ze misschien ook is).
Hallo jaripam,
.....Ik vind dit geen service van mijn reisorganisatie......
De reisorganisatie is hier dan ook niet verantwoordelijk voor.
Als je reisverzekering het Portugees niet accepteert zul je zelf een vertaling moeten regelen.
Niemand in je omgeving die Portugees spreekt?
Met vr.gr.
Uw reisbureau staat hier totaal los van en hoeft hier niets mee. Het is uw probleem.
Misschien een taalschool/opleider in uw gemeente? Ik zou ook nog even bij de verzekeraar informeren of het wel of niet een beëdigde verklaring moet zijn. Dan kost het u natuurlijk wel wat geld.
De reisorganisatie doet dit uitstekend. Een medisch verhaal laten vertalen door een leek? Dat kan maar zo tot misverstanden of nog erger leiden.
Terecht dat die reisorganisatie erbuiten blijft, het is geen vertaalbureau en het heeft niets met service te maken.
Volg de tip van @tijger1 en/of gebruik Google Vertalen. Dan een screenprint maken van de oorspronkelijke tekst met de vertaalde tekst ernaast.
Google Translate is geen dokter. Dit is echt iets voor een vakgenoot of beëdigde medische vertalers.
Met Google Translatie moet je ook oppassen, het kan hoogstens als ondersteuning dienen. Het is dan ook de vraag of de verzekeraar dat accepteert. En als je dat gebruikt kan je het beste naar Engels vertalen en niet naar Nederlands. De Engelse vertaling zijn redelijk goed.
Tijgers oplossing is de beste.
Dank voor de diverse goede tips. Vertalen via Google is geen optie want ik kan nauwelijks 2 woorden ontcijferen. Navragen bij de arts zie ik ook niet als optie, hoe weet zij nog wat ze opschreef? Navragen bij het medical center is helemaal geen optie want het was daar net zo'n ruimte en vreemde gang van zaken die je in het binnenland van Afrika zou verwachten.
Ik heb nu besloten alleen de declaratie in te dienen. Dat woord is wel leesbaar en het bedrag ook. Reden: de arts daar had ook die verwijsbrief kunnen innemen. Hoewel ik 'm wel aan de receptie afgegeven heb kreeg ik 'm zo weer terug. Geen arts die er interesse voor had. Ik vertelde mijn klacht aan een loketmedewerkster, er kwam geen stethoscoop noch ander onderzoekje aan te pas, kreeg een ECG en kreeg te horen dat ik goed genoeg was om naar huis te vliegen. Ik wacht nu wel af hoe mijn verzekering reageert op alleen die declaratie.
Dus nogmaals dank voor jullie reacties.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vreemde incasso paypal via riverty
Goedendag! Gisteren ontving ik een incasso mail via riverty back in flow , het ging om een vordering van paypal ivm negatief saldo van april 2021. Ik wist zelf niet eens dat ik een paypal account heb/had. Ik gebruik nooit paypal en kan dus ook met bijna 100% zekerheid zeggen dat ik in het verleden ook niets betaald / besteld heb met paypal en zeker niet een bedrag van bijna 200 euro!...
Ik he
...
Lees meer
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer