ra
door raymund Jun 10, 2011 om 22:24
Voeding & gezondheid

Berenlucht

De laatste tijd heb ik regelmatig een stuk vlees op mijn bord waar een vieze geur afkomt, waardoor het vlees ook niet meer smaakt. Volgens mij is dat een zgn. berenlucht, die voorkomt als een dier niet gecastreerd is.
Ik vind ook dat je een big niet onverdoofd moet castreren als die daar pijn van heeft. Maar dat vlees, dat lust ik niet, dat is vies. En kom me nou niet aan met: dan moet je maar geen vlees eten. Ik houd van een lekker stukje vlees, en daar is niets raars aan, de halve fauna op de wereld eet vlees, dat is de natuur.
Mijn standpunt is, dat varkens verdoofd gecastreerd zouden moeten worden. Het verkopen van vlees van ongecastreerde biggen is voor mij geen optie.

1790 11 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jun 10, 2011 om 22:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

De laatste tijd heb ik regelmatig een stuk vlees op mijn bord waar een vieze geur afkomt.

Ik zal niet aankomen met 'geen vlees meer eten' misschien is 'je bord wassen' beter? Nee grapje. Hoe weet je zo zeker dat de dieren ongecastreerd op je bord liggen. Kan het niet gewoon liggen aan de kwaliteit van het stuk vlees?

stacey
door stacey - Jun 10, 2011 om 23:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=raymund schreef op vrijdag 10 jun 2011, 22:24]De laatste tijd....

Meeste zaken verkopen dit al vanaf 2008 volgens de nieuwsberichten (uit die tijd)..........
dus is het je nooit eerder opgevallen dan pas de laatste tijd ?

börgemeister
door börgemeister - Jun 10, 2011 om 23:19
506 Antwoorden / 25 Vragen

Een andere kwaliteitsslagerij zoeken voor een andere kwaliteit (varkens)vlees.

empyria
door empyria - Jun 12, 2011 om 00:14
504 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je het ook met rundvlees? Of paardenvlees?

Zo niet, prima alternatieven toch?

Of, het vlees tevoren heel goed marineren met een stevig kruidengoedje.

rj
door rjw - Jun 12, 2011 om 15:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Die lucht kan inderdaad het gevolg zijn van een ongecastreerd varken. Daar is destijds toen ongecastreerd slachten werd ingevoerd ook door de branche voor gewaarschuwd.

De oplossing lijkt simpel: verdoven, castreren, slachten en iets meer voor het vlees betalen (door de extra handelingen die verrichg moeten worden).

remy_breijer
door remy_breijer - Jun 19, 2011 om 22:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort vragen zijn erg boeiend. Want zoals altijd verval je van de ene vraag in de volgende vraag.

Ik lees van Raymund "Ik houd van een lekker stukje vlees, en daar is niets raars aan, de halve fauna op de wereld eet vlees, dat is de natuur."

Iedereen die dit leest en het er direkt mee eens is, moet zich zeerzeker ook de volgende vraag stellen; Is voor mensen vlees eten Natuur of Cultuur?

Waarom eten we vlees? Deze vraag is ontzettend moeilijk te beatwoorden. Mensen leven immers zo goed als overal op de wereld in een Cultuur, meer dan een Natuur. In een Cultuur kunnen zaken als religie, tattoeëren, abortus en ook het eten buiten onze natuurlijke behoeften heel normaal zijn. We kunnen de vraag zonder logica afdoen met 'Vlees is lekker en makkelijk om te eten'. Guilty as charged! Ik kan de smaak van vlees ook erg waarderen. Het is inderdaad makkelijk om vlees vanuit de winkel te kopen, maar voordat het vlees in de winkel ligt heeft het een lang onnatuurlijk trajekt afgelegd. Een kat(carnivoor/vleeseter)vindt slagroom ook heel erg lekker, Maar op een natuurlijke manier kan de kat niet aan slagroom komen.

In nederland is vlees eten sterk verbonden aan onze Cultuur, In bijvoorbeeld Japan is het eten van vis een erg sterke gewoonte. Dit lijkt dus meer op Cultuur dan Natuur. Als walvisvlees nodig zou zijn voor ons om te overleven, dan zouden we hier ook 400 (zomaar een gok) schepen moeten hebben die dagelijks walvissen schieten en slachten. Net als in landen als Japan. Het is een kwestie van smaak en beschikbaarheid. Wat wij wel delen met alle andere mensen op de hele wereld is het eten van plantaardige voeding.

Ons verteringsstelsel kan heel goed en heel snel een groot aantal vormen van plantaardige voeding verteren( zo niet alle vormen). Dit in tegenstelling tot vlees. Vlees gaat langzaam door ons lange verteringstelsel en wordt slecht verteerd. Is het niet vreemd dat we vlees (uit bio-industrie of niet) eerst op diverse manieren moeten behandelen voordat we het uberhaupt kunnen en willen eten? We moeten de dieren dus ook nog persee gaan castreren om het vlees voor ons aantrekkelijk te houden. Lijkt dat op Cultuur en verlangens of Natuurlijke behoeften? De ene vraag na de andere vraag duikt op als je de stelling maakt "Voor mensen is vlees eten de natuur(lijke gang van zaken)". Zijn wij lichamelijk uitgerust voor het jagen, doden en eten van dierlijke prooien? We delen nauwelijks tot geen overeenkomsten met de carnivoren en omnivoren om ons heen. We hebben geen klauwen, geen gebit om zonder heel veel moeite door taaie weefsels als huid heen te komen en zonder intensieve training hebben mensen abosuluut niet de lichamelijke kracht en wendbaarheid om de strijd aan te gaan met zelfs al de kleinere dieren wij eten in onze Cultuur. Is een pistool natuur? Of een mes?

Ergens moet ik dit verhaal afronden. Want de argumenten tegen het eten van vlees zijn haast oneindig.
Ik sluit af met het volgende;

Zijn mensen van nature vleeseters?

Zet een twee jaar oud kind, in een box met daarbij een appel en een levend konijn. Als de baby het konijn op eet en gaat spelen met de appel, moet je me bellen.

nb
door nbw - Jun 20, 2011 om 03:15
521 Antwoorden / 24 Vragen

Al 1000 keer heb ik hier gezegd dat deze site bevuild is. Herken sommige maar zeker deze . Hoe en waarom en met welk doel maak je van gecastreerde biggen het plezier in vlees eten tot verpest door de berenlucht.!!!!

Of zie ik het verkeerd en wil je mannelijke biggen verdoofd castreren zodat ze niet meer lijden dan nodig onze voedselketen te dienen.

Van nature zijn mensen omniforen. En soms zit de dodelijke bacterie in vlees en soms in planten/groenten. En vluchten is zinloos.

Kan wel mijn eigen biotuin en zelfvoorzieningsideaal nastreven, maar tjernobil zit nog overal in de grond.

remy_breijer
door remy_breijer - Jun 20, 2011 om 10:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ NBW, aan wie is dit bericht voornamelijk gericht?

pino123
door pino123 - Jun 20, 2011 om 10:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=remy_breijer schreef op maandag 20 jun 2011, 10:42]@ NBW, aan wie is dit bericht voornamelijk gericht?

Dat zitten wij ons wel vaker af te vragen bij NBW

remy_breijer
door remy_breijer - Jun 20, 2011 om 11:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 20 jun 2011, 10:46][quote=remy_breijer schreef op maandag 20 jun 2011, 10:42]@ NBW, aan wie is dit bericht voornamelijk gericht?

Dat zitten wij ons wel vaker af te vragen bij NBW

Ik nu dus ook. Ik begrijp de zinsopbouw ook niet erg goed.

remy_breijer
door remy_breijer - Jun 21, 2011 om 11:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil ook nog toevoegen het volgende:

Videobeelden gemaakt in ruim 30 verschillende varkenstallen.
Voor mensen die denken dat het in nederland steeds beter geregeld wordt, bekijk het maar eens.

beelden gemaakt in de nacht van 14 of 15 juni 2011.

http://www.youtube.com/user/AchterGeslotenDeuren

Dit betreft weer zoveel stallen dat het toch lastig is om te hopen dat een speklap die "jullie" kopen precies van een veel betere afkomstig is. Als dit oke is, leer kinderen op de kinderboederij dan ook niet hoe schattig koeien en varkens zijn.