ru
door ruud03 Oct 3, 2011 om 17:24
Voeding & gezondheid

 OV Chipkaart en Licht Verstandelijk Beperkte jongeren

 OV Chipkaart en Licht Verstandelijk Beperkte jongeren - 03 okt 2011 16:15

Als orthopedagogisch werker op een behandelgroep voor licht verstandelijk beperkte jongeren loop ik tegen het volgende aan:
Ik werk op een behandelgroep voor LVB jongeren in de buurt van Utrecht, de meeste van onze jongeren werken of gaan op school in de omgeving van Utrecht en reizen met het openbaar vervoer.
Tot nu toe ging dat via een abonnement of buskaart, dit kan binnenkort niet meer.
Door dat er meerdere vervoerders in het spel zijn en onze jongeren zich niet altijd aan de regels kunnen houden zijn we bang dat de kosten erg uit de hand gaan lopen, met de chipkaart.
Een traject abonnement schijnt niet te kunnen omdat er meerdere vervoersmaatschappijen in het spel zijn en dus de kosten dan heel hoog worden, en de chip opladen is met onze jongeren (licht verstandelijk beperkt) een groot risico omdat er vergeten word in of uit te checken.
En sommige jongeren die het nu al moeilijk vinden naar school te gaan, naar andere plekken en of plaatsen reizen dan de afspraak is.
Al met al het beloofd één grote ellende te worden dit systeem voor jongeren die op een groep wonen....
Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem of de ideale oplossing weet voor onze groep?

Met vriendelijke Groet, Ruud

1635 18 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Oct 3, 2011 om 18:14
678 Antwoorden / 3 Vragen

Is het niet zo, dat als de jongeren voor werk of scholing (met utizicht op werk) het UWV in deze kan helpen? Dit lijkt mij een heel belangrijk probleem wat u nu aankaart, onbegrijpelijk dat de Kamer er niet bij stil heeft gestaan. Dit lijkt mij iets dat de CG-Raad toch ook moet hebben gemeld bij de Minister/staatsecretaris?

ru
door ruud03 - Oct 3, 2011 om 18:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Niet al onze jongeren krijgen een UWV uitkering de gemiddelde leeftijd op onze groep is 16/17 jaar

druifje01
door druifje01 - Oct 3, 2011 om 18:26
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Er is wel over nagedacht. Zie bij "De nationale ombudsman" en "vervoer voor licht verstandelijk gehandicapte kinderen".

ru
door ruud03 - Oct 3, 2011 om 18:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind daar niets wat van toepassing is voor ons....

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2011 om 19:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

ruudo3
dit is een moeilijk te beantwoorden vraag. Op de site van de Ombudsman zult u uw vraag uiteraard (nog) niet tegenkomen. Wel zou ik u met klem aanraden de Nationale Ombudsman zelf te benaderen, want de komende problemen komen niet alleen voor maar elders in het land ook. Als u de heer Alex Brennickmeier probeert te bellen, uiteraard krijgt u zijn kantoor, kunt u daar uw belangrijke vraag stellen hoe dit gaat "lopen" voor de jongeren met wie u werk en welke oplossing hier voor is. Hoop van harte dat u morgen iets verder komt met uw belangrijke vraag. Succes gewenst.

ru
door ruud03 - Oct 3, 2011 om 19:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip, heb de vraag nu oom daar gesteld :-)

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2011 om 19:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ruud03 schreef op maandag 3 okt 2011, 17:24]Tot nu toe ging dat via een abonnement of buskaart, dit kan binnenkort niet meer.
...
Een traject abonnement schijnt niet te kunnen omdat er meerdere vervoersmaatschappijen in het spel zijn en dus de kosten dan heel hoog worden, ...Belachelijk dat dat niet kan. Ik begrijp dus dat er tot voor kort wel een gewoon ouderwets abonnement mogelijk was en dat kan nu niet meer door deze 'handige' OV-chipkaart? Dat kan toch niet waar zijn? Dat is niet alleen heel onhandig voor uw jongeren, maar voor iedereen die een abonnement had. Ik zou nog maar eens navragen of dat echt niet kan en waarom dan wel niet.

ru
door ruud03 - Oct 3, 2011 om 19:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het schijnt wel te kunnen, maar door dat elk vervoersbedrijf nu apart afrekend schijnt het nogal in de kosten te gaan lopen... Der is een hoop onduidelijkheid in ieder geval en we worden van het kastje naar de muur gestuurd :-(

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2011 om 19:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij was het zo dat bij door de invoering van de OV-chipkaart de kosten niet hoger mochten worden.

Als iemand nu van A naar B kan o.b.v. een zone-abonnement, dan kan die persoon ook via meerdere maatschappijen reizen (voorbeeld, ik kan met mijn 2 zone's met Veolia en HTM reizen terwijl het een kaart van de HTM is), het kan toch niet zo zijn dat dat met de OV-chipkaart niet mogelijk is of alleen tegen meer kosten (dus in mijn voorbeeld dat ik een apart abonnement bij Veolia en HTM zou moeten nemen).

ru
door ruud03 - Oct 3, 2011 om 20:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is wel wat ons verteld werd...

pino123
door pino123 - Oct 3, 2011 om 20:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat mensen met een beperking, naast hun eigen kaart een begeleiderskaart kunnen aanvragen. Dit houdt in dat er een begeleider voor een flink gereduceerd tarief mee kan. Nu weet ik niet of dit mogelijk is binnen uw werkzaamheden, ik weet wel dat ouders etc. hier gebruik van kunnen maken.

druifje01
door druifje01 - Oct 3, 2011 om 20:49
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik sluit mij bij Tenormin aan: schrijf de nationale ombudsman, dat was ook de bedoeling van mijn verwijs. Uiteindelijk zal deze kwestie toch ook de politiek moeten bereiken. Maar, je moet ergens een begin maken.

ja
door jans2 - Oct 5, 2011 om 12:16
311 Antwoorden / 4 Vragen

Zoek het hogerop. Om te beginnen binnen je eigen instelling. Je hebt wel wat beters te doen dan van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Een manager/directeur/lid raad van bestuur bereikt mogelijk meer.
Daarnaast, als je de energie hebt, kun je diverse politieke partijen en reizigersverbanden inseinen over dit probleem, dat veel groter is dan alleen jouw groep.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 12:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jans2 schreef op woensdag 5 okt 2011, 12:16]Zoek het hogerop. Om te beginnen binnen je eigen instelling. Je hebt wel wat beters te doen dan van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Een manager/directeur/lid raad van bestuur bereikt mogelijk meer.
Daarnaast, als je de energie hebt, kun je diverse politieke partijen en reizigersverbanden inseinen over dit probleem, dat veel groter is dan alleen jouw groep.

Het advies wat je geeft is uiteraard goed; het probleem van ruud03 is dat dit zo spoedig mogelijk moet gebeuren en je weet hoe langzaam de molens draaien bij de politiek, met eventjes de uitzondering van de OV jaarkaart, wat wel met de grootste spoed weer werd ingetrokken. Zodra het de regering geld kost zijn ze "niet thuis", terwijl het probleen van TS met de grootst mogelijke voorrang behandeld zou moeten worden. Niet alleen hij werkt met jongelui die begeleiding nodig hebben maar veel meer mensen die werken met licht verstandelijk beperkte jongelui krijgen deze problemen met reizen.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 12:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

ik bedoel natuurlijk ID, excuses.

ja
door jans2 - Oct 5, 2011 om 13:16
311 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin: ik denk dat ruud03 zelf wel kan bepalen of hij wel of niet iets aan een antwoord heeft.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2011 om 13:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jans2 schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:16]@tenormin: ik denk dat ruud03 zelf wel kan bepalen of hij wel of niet iets aan een antwoord heeft.

begrijp je niet. ruud03 heeft al op pag.1 aangegeven dat hij advies had opgevolgd. Ik kan nergens terugvinden dat ik wel bepaal wat TS wel of niet aan antwoord heeft. Help me even als ik fout ben.

ja
door jans2 - Oct 5, 2011 om 13:57
311 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin. OFF TOPIC: vooruit dan maar, voor 1 keer: UW beoordeling van MIJN antwoord + UW uitleg over ZIJN vraag.