ma
door markanika Jun 29, 2007 om 16:16
Voeding & gezondheid

School kosten

Ik moet de school boeken voor mijn zoon van 12 jaar bestellen.  Het totaal bedrag komt alleen voor zijn boeken en schoolgeld op

€ 509,38 euro Daar komt nog bij:

Schoolreisje € 45, =, in september 07 Een tweedehandsfiets € 100,= Fietstassen € 45,45 Regenkleding € 40, =  Gymspullen € 20, =  Rugtas € 55, = Kleding en schoenen € 150, = Rekenmachine € 10, =  Schriften, multomappen, € 45, = en wat er nog meer bij zal komen, Strippenkaarten € 200, =  voor de wintermaanden. € 20,50 PW x 2,5 m Zakgeld € 200, = euro € 5, =  PW

Ik kom op meer dan € 1500, =  voor het komende school jaar, daar zit dan nog geen kleding bij voor volgend voorjaar.

Er komt ook nog een computer bij die heeft hij nodig en een printer, papier inkt, etc.

Ik zou niet weten hoe ik alles moet bekostigen ik heb een bijstandsuitkering.

Via de bijstand krijg ik geen fiets vergoed want daar heb ik al naar geïnformeerd ik moet dan een lening afsluiten wat ik dus de komende  jaren niet kan, van wegen de BKR. omdat ik 2 jaar in budget beheer via de gkb en 3 jaar in de WSNP heb gezeten, ik heb nu 1,5 jaar een schone lei. Maar moet wel met het minimum rond komen ik ben alleen staande moeder met een chronische ziekte tevens heb ik een afwijzing gekregen van t studiebudgetplan, ik weet het echt niet meer moet ik die jongen dan maar niet naar school laten gaan???

 Ik ben ook bang dat ik niet de enige ben met dit probleem.

437 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal met u eens, dat ieder kind even veel recht moet hebben om naar de school te gaan die geschikt is voor hem.
Maar veel kosten die u hier noemt hebben niet met de school te maken, maar zijn normale kosten die iedereen heeft met kinderen.
De enige kosten die direct verband hebben met de school zijn;
Schoolreisje € 45,
Gymspullen € 20
Rekenmachine € 10,
Schriften, multomappen, € 45,
boeken en schoolgeld € 509,38
Totaal 629,38 nog te veel voor iemand met een minimum

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar een middelbare school gaan en geen computer hebben met internet is ook niet mogelijk. Nu is een computer per gezin wel genoeg, maar die moet wel enigszins up to date zijn.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de ib-groep kunt u een tegemoetkoming aanvragen. Voor het schooljaar 2007/2008 is de maximale tegemoetkoming € 587,65.

zie ib-groep

Ook zijn er een aantal gemeentes die een computer beschikbaar stellen voor mensen in de bijstand met schoolgaande kinderen. Informeert u daar eens na bij de sociale dienst van uw gemeente.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter had ook geen computer thuis[kon hem 5 jaar geleden ook niet betalen]maar op de meeste scholen hebben zij een computer lokaal[bij mijn dochter toen wel]en daar maakte zij dankbaar gebruik van!

mylo1

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel scholen hebben potjes voor bijvoorbeeld studiereisjes als de ouders weinig/geen geld hebben. Hetzelfde geld voor studieboeken. U zou op school kunnen informeren of ze daar een regeling hebben of een andere school in de buurt.

Dat hadden ze 20 jaar terug op mijn school ookal

Veel boeken kan je ook 2de hands krijgen. Speur internet af of ga langs bij winknels die daar in gespecialiseerd zijn. Uw kind is vast niet van alle boeken het eerste kind die ze gaat gebruiken. Misschien heeft de buurjongen nog een boek staan.

Als je een goede rugzak hebt zijn fietstassen overbodig. Bij bedrijven als de action kan je goedkoop schriften en rugzakken kopen. Daarnaast kan je zoon het eventueel in de loop van het jaar het 1 en ander voor zijn verjaardag vragen (deden wij ook)

De kunst is om zo goedkoop mogelijk uit te zijn terwijl het er niet goedkoop uitziet (zelf up-graden met een spuitbus verf en de juiste stickers)

Mijn ouders waren "rijk" Dat hield in dat ze buiten alle regels vielen en nergens subsidie voor kregen en nergens aanspraak op konden maken  En door 2de hands boeken ed te kopen konden we wel overal aan mee doen

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

20 jaar geleden lagen de zaken toch wel weer anders dan nu.
5 jaar geleden was een computer handig, deze is nu noodzakelijk.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anne 5 jaar geleden zat zij op het hbo..en ook toen was het al belangrijk..in verband met bepaalde projecten..maar geeft niet ..ik gaf alleen maar aan dat er computer zalen zijn!!!..nu ook nog steeds!!

En dan heb je ook nog scholen ..met een boekenfonds!

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen bedankt voor de vele positieve en negatieve reacties Maar:Om je kind wat al de hele dag (8 uur per dag) naar school moet en een half uur naar huis moet fietsen,  ook nog eens in een pc lokaal te laten leren? ik weet niet of je dan moet overdrijven. 3 jaar terug waren de school kosten nog niet zo duur en waarom zou een fiets niet noodzakelijk zijn ????  in ons dorp had hij geen fiets geen regenpak en geen tas nodig. En via het IBG krijg ik idd 2x 253,= 1x volgende maand en 1x in februari tuurlijk is het wat olie op een gloeiende plaat maar toch het is wat. Van de kinderbijslag hoef je het ook niet te hebben 100 euro per maand is ook al z'n vetpot we kregen in januari meer was er gezegt, tja wel € 1,50 per kind.  Op de school zijn tegenwoordig geen potjes meer want die hebben het zelf al moeilijk genoeg. Ik hoop dat onze gemeente nog wel een pc verstrekken dat deden ze in 2003 1 malig, maar nog niks van gehoord. Maar iedereen heeft zo z.n antwoord en ideeen ik ben alleen blij dat ik nog rond kan komen zonder schulden. Volgende maand gaat ook alles weer omhoog en dan maar weer afwachten.

groeten jolanda

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke partij had ons ook alweer gratis studieboeken beloofd? Lekker betrouwbaar deze regering.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2007 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is werken een optie... deed mijn moeder ook terwijl ze 5 kids moest grootbrengen.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jolanda,

Natuurlijk is de bijstand geen vetpot, maar als ik even de rekensom volg van wat je wél krijgt:

2 keer 253 euro en daarnaast (omgerekend per maand) iets meer dan 100 euro kinderbijslag, volgens mij kom je dan uit op iets meer dan 1700 euro op jaarbasis, je denkt er ongeveer 1500 nodig te hebben, blijft er (in mijn rekensommetje tenminste) nog 200 euro over voor de jongenman om op een spaarrekening te zetten om kosten van de jaren daarop op te vangen.

wat is trouwens de reden voor afwijzing van het budgetplan, en nog een vraag (wellicht niet erg netjes maar toch..) is er geen vader ergens in het spel die alimentatie voor je jongen moet betalen?, dan kun je hem ook aanpreken op een stuk van de kosten.

Linda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn beste (over het algemeen zeer gewaardeerde) russische auteur:

vraagstelster zegt:

ik ben alleen staande moeder met een chronische ziekte

dusse ehhhhh je kunt dan wel een groot auteur zijn, maar het lezen van het werk van medeauturs is dit keer niet helemaal goed verlopen ;-)

Linda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Solar,

Suggereer je nu dat iedereen die een chronische ziekte heeft niet in staat is te werken?

Misschien kan de vragensteller inderdaad niet werken, maar dat is uit de vraag niet op te maken.

Zo slecht leest Solzenitzyn dus niet.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 03:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet markanika

dat u ook geld over kunt houden door het aanvragen van kwijtschelding van Gemeentelijke lasten en Waterschap.

Ook huurtoeslag en zorgtoeslag bij de belasting  aanvragen en culturele toeslag en de langdurigheidstoeslag bij uw gemeente.

Verder kunt u als chronisch zieke geld terugkrijgen door een T-biljet in te vullen van de belasting. Gaat u eens kijken in uw gemeentelijke gids of er in uw woonplaats een Steunpunt voor de minima is. Zij kunnen u ook vertellen waar u recht op heeft. Groetjes, Elena

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 04:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind wel dat je erg royaal rekent! Waarom fietstassen als een rugtas ook volstaat? Waarom een rugtas van 55 euro? Ik zie in de winkels toch echt goede rugtassen voor 25,- euro. En 200,- euro voor strippenkaarten? Gewoon fietsen, hooguit in extreme weersomstandigheden met de bus naar school.
Kleding en schoenen hebben niets met school te maken; ik neem aan dat hij nu niet in zijn blootje rond loopt.
Kleding, schoenen, zakgeld, fiets enz. zijn precies de zaken waarvoor kinderbijslag wordt gegeven.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ik heel graag wil werken, heb ik dat ook gedaan bijna 6 maanden 20 uur per week met veel pijn me hoofd is niet ziek maar mijn lichaam wil niet, ik kreeg een aanvulling van de bijstand daar word ik dus nu voor gestraft langdurigheidstoeslag krijg ik niet.WAO krijg ik niet WW daar was ik net 1 dag te vroeg voor ziekgemeld.

JA Ik krijg huur toeslag € 200,= ik krijg alleenstaand ouder toeslag € 75,= (was in 2006 € 169,=)en zorg toeslag € 35, = kinderbijslag ongeveer € 100, = per maand voor 2 kinderen ik  heb kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en dat TZ formulier heb ik al 2x voor 2004en2005 ingevuld maar hoor ik niks van. En ja er is een vader die alimentatie betaald maar dat word via mijn uitkering verrekend dus niks meer niks minder, hij wil wel de lusten maar niet de lasten.   Ik ben ook niet van plan om verder mijn hele in en uit komsten te gaan verantwoorden maar ik wil wel zeggen dat het verdomde moeilijk is om van af 2007 met een bijstand rond te komen. Oja RUS  ik heb 4 kinderen hoor 2 wonen nu op zich zelf en ze kwamen niks te kort.

groeten jolanda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

WAT rojaal ach tuurlijk kan het wel minder maar je moet een berekennig maken en dan kan je beter hoger berekenen denk ik als dat je naderhand dingen te kort komt. 14 km met een zware rugtas op de rug is dat goed voor je rug ??? en een strippen kaart is nou eenmaal duur 4 zones dat maar 2 per dag een strippen kaart kost voor 45 strippen € 20.10 reken zelf maar uit want dat had ik al gedaan.  En ja hoor alleen met extreem weer het is hier allemaal open veld We wonen namelijk in een dorpje in friesland. Tjonge wat een comentaar allemaal het merendeel heeft vast nog niet van een bijstand moeten leven nou ikdoe het al 15 jaar ik schaam me er diep voor want ook ik hzou heel graag willen werken maar 1 mijn ziekte houd me tegen  2 ik ben te oud en 3 ik word nergens aangenomen want ik ben gehandicapt.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een rugtas kan prima tussen de snelbinders gedaan worden. Lijkt mij geen probleem. Ik zeg niet dat de bijstand een vetpot is, maar met een goed financieel beleid, wel te doen.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk kan een rugtas op de snelbinders maar de boeken hoeven niet kapot want kost later ook weer extra geld dus hou ik het maar liever op een fietstas kan het ook niet nat worden want volgens andere moet hij op de fiets naar school blijven gaan in weer en wind.  En ik heb mijn finacien prima in orde hoor de rekeningen worden allemaal op tijd betaald, dan hou ik 30 euro per week over om met z'n 3e van te eten. Maar dan krijg je even een rekening voor geschoteld van 500 euro die kan wel per maand betaald worden maar ik heb geen 100 euro over per maand, en de rest moet je dan nog aanschaffen hoe gaan we dat doen  Ideeenen zijn van harte welkom. Iedereen weet het zo goed  pak de regering maar eens aan inplaats van mij  dan ben je pas goed bezig.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft die strippenkaarten, kijk eens wat een week- of maandkaart kost, wellicht ben je dan (iets) goedkoper uit.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jolanda,

jij zegt (onder andere)

tevens heb ik een afwijzing gekregen van t studiebudgetplan,

Wat is daarvan de reden?

En verder lijkt me dat je vol zelfbeklag zit omdat je een bijstandsuitkering hebt. Als je (noodgedwongen) bijstand hebt, is dat geen vetpot, maar ook geen reden om jezelf heeeeeeeeeeeeeeeel zielig te vinden (en dat is wel wat ik proef uit je reacties).

Zelf heb ik een fulltime baan en een goed inkomen, maar ik heb ook langen tijd rond moeten komen van nauwelijks 20 euro per week om van te leven en te eten en dát met een peuter van bijna vier en een baby. En als je dan ook nog eens géén aanspraak kan maken op welke financiele hulp van overheid en zo dan ook, dan is dat erg lastig. Maar het was te doen. Ook nu is het niet altijd makelijke met een ADD-er en een PDD-NOSser in huis maar de zaken in perspectief blijven zien, helpt.

Stop met zielig zijn, stel je doelen bij, een goede fietstas (dubbel) kostte mij (een goede maand geleden) 20 euro, met reflectorstrepen én beschermend tegen water. Een goede rugzaak kost tussen de 10 en de 20 euro.

Zijn tweedehands boeken geen optie?

Het hoeft niet altijd allemaal nieuw en volgens de laaste (mode)trends.  En als je dát voor ogen blijft houden is er écht wel een mauw aan te passen.

Linda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2007 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

In juli/augustus krijg je de 253,- euro van het IBG uitbetaald en in februari. Veel scholen gaan akkoord als je in die maanden betaald.
Zelf heb ik in het verleden trouwens ook met een inkomen op bijstandsniveau schoolkosten e.d. moeten betalen en is prima gelukt. Weet dus wel degelijk uit eigen ervaring dat het haalbaar is.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2007 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van mij heb je niet gelezen dat ik zielig ben, ik kan me goed redden het gaat mij er alleen om dat tegenwoordig alles zo erg duur word. Zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. vorig jaar kon ik nog 25 euro sparen per maand nu niet meer jammer dan. En ik ben erg geschrokken van wat een kind gaat kosten als het naar de hogere school gaat. Mijn 2 oudste waren niet zo veel kwijt.  En de schoolboeken moeten aan Van Dijk betaald worden en niet aan de school  maar ik red me wel hoor en idd tweedehands is er veel te koop aleen geen boeken, maar de rest wel  ik koop ook alleen maar tweedehands zo heb ik mijn hele huis ingericht en het is ook nog leuk om iedere maand toch weer te kunnen zeggen we hebben het weer gered.  Ik vind het nu wel best ik weet genoeg en heb genoeg gelezen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2007 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Boeken zijn volgens mij wel tweedehands te koop. Informeer eens rond, misschien kan je ze van iemand overnemen? Op internet is ook een hoop te vinden. Bij Bol verkopen ze nu ook tweedehands.

suc6

ve
door verwijderd - Jul 4, 2007 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Even over de boeken: Met van dijk heeft u in principe niks te maken. Op de boeken lijst staan de ISBN nummers die de boeken hebben. Als u zo'n ISBN nummer volledig overtikt in google krijgt u vaak diverse site's te zien waar de boeken te koop zijn, vaak veel goedkoper als bij Van Dijk. U kunt het ISBN nummer ook eens volledig intikken in het zoekveld van marktplaats.nl en daarna marktplaats ook laten zoekn in de beschrijving.
U vind mischien niet alle boeken, maar als u de helft al voor de helft van het geld kan kopen , scheelt dat natuurlijk een bom duiten.
Tevens kunt u schoolkosten boven een X bedrag ook aftrekken van de belasting.

Tevens zijn er op Marktplaats ook goedkope computers te vinden die perfect voldoen aan een computer die voor een middelbare school nodig is. Een beeldscherm hoeft u bijvoorbeeld al niet nieuw te kopen want die oude werken ook prima op een nieuwe computer.

Groeten,

DR Evil

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo drevil

Was het maar waar dat er ibs nummers bij stonden we moesten inloggen bij van Dijk daar stond een helelijst die we voor de desbetreffende school nodig hebben het enige was dat ik geen rekemachine hoefde aan te schaffen via hun de rest is al klaar en dus de rekening ook.  En uiteraard kan je veel via marktplaats kopen maar voor een pc moet je zo goed weten wat alles betekend want ik heb er al eerder 1 gekocht kon ik hem na 2x gebruiken naar het stort brengen de harde schijf bleek kapot hij rammelde heel erg en viel dus uit, er zat een brander bij die het niet deed en disck was ook op dat was dan wel 200 euro weggegooit , alleen een beeldscherm heb ik nog.

Iedereen bedankt voor zijn goede adviezen ik heb ze ter harte genomen over de negatieve reacties praat ik maar niet, want er zijn zat mensen die je nog verder de grond in willen trappen, gaat het 1e oor in andere weer uit want dat vind ik zo min.

groeten en bedankt

Dit was mijn laatste reactie

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Absurt dat op die boekenlijst geen ISBN nummers staan. Ik zou hier absoluut niet mee akoord gaan . Ze proberen u te dwingen bij van Dijk boeken te kopen. Ik zou dit echt niet pikken als ik u was! Ook al is de rekening al klaar.
Ik zou de school vragen om een fatsoendelijke boeken lijst.

En inderdaad, een 2e hands computer kopen is erg lastig, maar mischien heeft u iemand in uw omgeving die iets meer van computers af weet die u hierbij kan helpen.

In ieder geval succes met de bezuinigingen.

Vriendelijke groet,

Dr Evil