ozi38
door ozi38 Feb 26, 2013 om 10:34
Voeding & gezondheid

Ziekte ontdekt pas na 2,5 jaar..

Hallo,
Ik ben 22 jaar oud. En ga al 2,5 jaar lang naar het ziekenhuis in Ede en naar mijn huisarts met verschikkelijke buikpijn.

Ik ben minimaal 1 per maand naar de eerste hulp geweest, maar dan ook echt huilend van de pijn. Uren gewacht, ze hebben van alles uitgemaakt, zoals spastische darmen, blaasontsteking. Ik bedoel ik ben zelf verpleegkundige en ik weet zelf wel wanneer ik een blaasontsteking heb! De ene keer krijg ik antibiotica, de andere keer alleen maar paracetamol, de andere keer morfine.... niets helpt tegen de pijn.. Mijn leven was gewoon zuur geworden, ik kon werkelijk nergen van genieten, niet werken etc. Ik had gewoon PIJN maar dan ook ontzettend veel!

Op een andere dag ben ik door mijn collega (dit keer in de middag) naar het eerste hulp gebracht, waarbij een mewvrouw aangaf dat ik maar naar mijn huisarts moest en dat ik te vaak langs kwam. Terwijl mijn huisarts het ook niet wist.. Maarja, wat doe je als je zoveel pijn hebt? Je wilt geholpen worden, je wilt dat iemand maar dan ook iemand ervoor gaat zorgen dat je geen pijn meer hebt.

Uiteindelijk.. viel het mij op dat ik sinds 2,5 jaar een pigmentvlek in mijn oog(witte gedeelte) heb gekregen, zo ver ik het weet komt dit meestal als iemand stenen heeft in de buik.. Ineens kom ik erop dat ik stenen heb in mijn buik en ga nog een keer naar mijn huisarts die mij doorstuurt naar het zkh voor een echo.. en ja hoor, ik heb galstenen...

Het heeft mij heel veel energie, tijd en gezondheid gekost, het heeft mij gewoon 2,5 jaar lang PIJN gekost! Ik als verpleegkundige ben er vanzelf achtergekomen. Het is ontzettend frustrerend als je in het ziekenhuis wordt aangekeken van, ow mevrouw is er weer hoor. Ik wens niemand dit soort pijn. Uiteindelijk moet ik acuut geopereerd worden omdat ik 14 kleine galstenen heb, en na 2 jaar tijd mijn alvleesklier is ontstoken! Dat als ze mij niet in de gaten houden dat ik dan kan overlijden aan galstenen die naar mijn alvleesklier hebben gezwommen..

Ik wil weten of ik hier iets mee kan, voordat ik een rechtszaak begin wil ik weten of ik dit kan winnen of niet. Kunt u mij hierin advies geven?

Bedankt voor de moeite

O. Yildiz

3525 34 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Feb 26, 2013 om 10:55
376 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een ellendig en naar verhaal !!
Ik ben bang dat dit soort kwesties in de hedendaagse gezondheidzorg.
veel meer voorkomen. Ik vraag mij echter af zonder de schuld bij u neer te willen leggen, had u in die 2,5 jaar niet veel feller moeten reageren dat er DAADwerkelijk naar werd gekeken wat de oorzaak was. Juist omdat u werkzaam ben als verpleegkundige weet u toch ook dat een second opinion bij een andere arts of ander ziekenhuis toch mogelijk is ? Het had u vermoedelijk veel pijn bespaard.

pino123
door pino123 - Feb 26, 2013 om 11:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ontzettend ellendig verhaal, maar u als verpleegkundige moet toch wel kunnen inzien dat dit soort dingen niet met opzet gedaan zijn.

Volgens hebben de artsen gedaan wat ze op dat moment vermoedden en hebben u hiermee geholpen. Natuurlijk is het vervelend als mensen u aankijken van 'heb je haar weer'.

Is er sprake van verwijtbaar gedrag. Persoonlijk denk ik dit niet. Ook ons lichaam blijft 'de natuur' en niet alles is direct te pakken via de wetenschap. Ik zou genieten van de dagen zonder pijn! En dit achter mij laten.

rapil
door rapil - Feb 26, 2013 om 11:32
433 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor leg een dikke claim neer en het leed is geleden.

ozi38
door ozi38 - Feb 26, 2013 om 11:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, Ik ben niet meer werkzaam in een ziekenhuis, anders had ik mezelf wel laten onderzoeken door een andere arts of iets dergelijks.

Het excuus van het ziekenhuis was dat ik zo jong ben en dat ze niet aan galstenen hebben gedacht.

Misschien moet ik het inderdaad zo laten, maar het heeft mij zoveel ellende bezorgd dat ik dan daardoor toch moet denken van, nee! doe er wat mee..

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2013 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft geen verpleegkundige te zijn om u door een andere arts of ziekenhuis te laten onderzoeken. Iedereen kan een second opinion vragen.

U zegt, ik ben 22 en u had al 2,5 jaar pijn. Dus zo lang kon u nog niet verpleegkundige zijn. Het lijf van een mens is geen machine en zelfs daar kunnen onverklaarbare voorvallen plaatsvinden.

ozi38
door ozi38 - Feb 26, 2013 om 13:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger1

ik heb niet gevraagd om mijn medische situatie te beoordelen. Ik vroeg of ik hier iets mee kan of niet?

Als je niet weet wat er in 2,5 jr tijd is gebeurd, hoef je ook niet te reageren.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2013 om 13:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ozi38,

Op de 1e plaats gefeliciteerd dat je eindelijk van die pijn verlost bent. Eind goed, al goed.
Neemt niet weg dat dit natuurlijk niet zo lang had moeten duren.
.....Het excuus van het ziekenhuis was dat ik zo jong ben en dat ze niet aan galstenen hebben gedacht. .....
Blijkbaar is er op verschillende plaatsen iets 'fout' gegaan.
Dat is uiteraard hier niet te constateren.

Als je een klacht wilt indienen zou ik eens kijken naar de info hierover van Consuwijzer.
Klik hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2013 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ozi38 schreef op dinsdag 26 feb 2013, 13:05]@ tijger1

ik heb niet gevraagd om mijn medische situatie te beoordelen. Ik vroeg of ik hier iets mee kan of niet?

Als je niet weet wat er in 2,5 jr tijd is gebeurd, hoef je ook niet te reageren.

Niemand hier op dit forum weet wat er in die 2,5 jaar gebeurd is. U zegt zelf, ik ben niet meer werkzaam in een ziekenhuis, anders had ik mezelf wel laten onderzoeken enz.

Om zich te laten onderzoeken, hoeft men niet in een ziekenhuis werkzaam te zijn.

ozi38
door ozi38 - Feb 26, 2013 om 14:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Nee daar hoef je geen vpk voor te zijn idd. Maar als er niet naar je wordt gekeken, en je werkt toevallig in het zkh, dan heb je collegas toevallig die het wel voor je doen.. snap je het nu ? of moet ik het je nog duidelijker uitleggen????

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2013 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een second opinion lijkt het me juist verstandiger geen collega te vragen. Iedere huisarts of specialist werkt mee als u elders een second opinion wilt hebben.

zonnewind
door zonnewind - Feb 27, 2013 om 08:55
222 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo, Ontzettend vervelende ervaring voor u en ik kan me voorstellen dat u het gevoel heeft hier iets mee te moeten. Volgens mij is het enige wat u hiermee kan, is leren dat bij een eventuele volgende klacht, God behoede, veel meer stampij te maken en echt veel vlugger om een second opinion te vragen. Net zolang doordrammen tot het tot ze doordringt dat het ernstig is. Papaya vruchten zijn heel goed voor de alvleesklier. Dit komt uit de natuurgeneeskunde.

alfatrion
door alfatrion - Feb 27, 2013 om 11:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een ziekenhuis zal wel geen resultaat- maar inspanningsverplichting hebben. In dat geval heeft u alleen een zaak als u kunt aantonen dat zij zich onvoldoende hebben ingespannen. De bewijslast ligt dus hoger.

ja
door jans2 - Feb 27, 2013 om 12:19
311 Antwoorden / 4 Vragen

Afhankelijk van wat precies uw bedoeling is kunt u eens hier kijken of hier.

me
door mermal - Feb 27, 2013 om 13:08
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft geen zin om stappen te ondernemen. Hier in Nederland worden artsen de hand boven het hoofd gehouden. Gewoon belachelijk. Ik zou zeggen steek je energie in het beter worden en ga verder met je leven. Verder zou ik je adviseren om een andere huisarts te nemen. Eentje die kordater optreedt. Belachelijk dat hij/zij je 2,5 jaar deze helse pijnen heeft laten door staan. Beterschap en sterkte.

ha
door hansa194 - Feb 27, 2013 om 13:13
29 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Ozi38,

Wat een lijdensweg heb jij achter de rug. Onbegrijpelijk
dat het betreffende Ziekenhuis na jouw alsmaar
aanhoudende klachten niet al in het beginstadium uit
zichzelf een echo en/of MRI scan heeft laten maken.
Ook de Huisarts had hier om kunnen verzoeken. Ik vind
dat het Ziekenhuis laakbaar heeft gehandeld en in zekere
zin aansprakelijk gesteld kan worden.
Mijn advies is om een letselschade Advocaat te gaan raadplegen.
Eerste advies-afspraak is kosteloos.
Ik wens je heel veel sterkte en succes toe Ozi !

su
door superzwaan - Feb 27, 2013 om 13:33
13 Antwoorden / 0 Vragen

beste Ozi38,
Je hebt geen schijn van kans. Een arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaat verplichting. Ik krijg het gevoel dat je vol zit met wrok. Het enige verstandige wat je kan doen is gewoon het gesprek met je huisarts aangaan. Een letselschade advocaat begint hier niet eens aan, want je hebt geen schade. Verder heeft hij niets strafbaars gedaan tenzij hij jou moedwillig schade heeft berokkent en daar is hier geen enkele sprake van. Het zijn gewoon mensen die soms ook dingen kunnen missen.
dus....laat het rusten en praat het uit met je huisarts.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2013 om 16:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ozi38,

wat een bizar verhaal.
Het lijkt mij dat u als verpleegkundige zelf ook schuld hebt aan dit hele verhaal.
Door uw beroep heeft u veel meer medische kennis dan de mensen die u hier om raad vraagt.
Waarom heeft u in het begin niet om een scan of een echo gevraagd ?
Dan waren de stenen onmiddellijk gezien.
Dat had u met uw opleiding moeten weten.
Dat uw huisarts en het ziekenhuis hieraan niet hebben gedacht geeft te denken over beider kwaliteit.
Er wordt wel geadviseerd om een letselschade advocaat te raadplegen, maar ik denk dat de bewijslast erg moeilijk wordt.
Want er is waarschijnlijk geen bewijs dat in de beginjaren de stenen aanwezig waren.
Maar zoals Hansa 194 adviseert : ga gratis praten met een letselschade advocaat.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2013 om 17:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat vreemd dat u met uw medische opleiding in het begin niet hebt gevraagd om een scan of een echo.
Dan was u een hoop bespaard gebleven.
Ik vind de kwaliteit van uw ziekenhuis, en de huisarts ook bedenkelijk.
Na zovele klachten had men gewoon een diepgaand onderzoek moeten instellen.
En zoals hierboven geadviseerd : ga naar een advocaat.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2013 om 17:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kassa wat raar,
ik tikte om 16.37 een bijdrage.
Deze was niet terug te vinden.
Een klein uur later was deze bijdrage nog niet te lezen.
Vandaar dat ik er nog een tikte.
Toen ik deze verstuurde was bijdrage 1 er ook opeens.

er
door erky - Feb 27, 2013 om 19:36
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Ozi38,

Dank je voor jouw verhaal. Je bent niet de enige die zo heeft moeten lijden voordat er een serieus onderzoek plaats vond. Ik zal je niet vermoeien met mijn verhaal, maar na een 'geslaagde' liesbreuk operatie in ziekenhuis ZGV had ik wel ineens chronische pijn in de lies. Pas na 2 jaar gesteggel ben ik, voor zover mogelijk, geholpen in een ander ziekenhuis. Mijn pijn is niet chronisch meer, maar komt af en toe wel terug.

Wat je kan doen. Schrijf een zakelijke brief met jouw klachten, data dat je bij het ziekenhuis bent geweest en zo mogelijk wie je hebt gesproken. Stuur die klacht NIET naar de klachtenfunctionaris, die zijn van het eigen ziekenhuis zelf en erg partijdig, maar naar de Klachtencommissie. De commissie is onpartijdig. Schrijf ook meteen een brief naar de inspectie voor de gezondheidszorg dn doe ook daar je beklag. Tot slot is het heel goed om ook jouw zorgverzekeraar op de hoogte te stellen, die kan dan besluiten contact op te nemen met dit ziekenhuis, of wegens extra hoge kosten (aan jou uitgekeerd) en dit terug te vorderen ...

Wil je een rechtszaak beginnen en schade eisen, ga dan meteen naar een advocaat, dit ziekenhuis gaat jou vast niets uitkeren. Houd er ook rekening mee dat een medische zaak zomaar drie jaar procederen kan betekenen. Mij hebben ze niet eens een bloemetje gestuurd.

In ieder geval sterkte en succes!

Erky

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2013 om 20:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Erky,

u geeft wel veel adviezen.
Ik neem dus aan dat u zelf zo gehandeld heeft.
Maar wat hebben deze adviezen voor nut als u niet vertelt
hoe voor u al die klachten zijn afgehandeld.
En of u schadevergoeding hebt ontvangen.
Want dat is de vraag van TS.
En die heeft u niet beantwoord.
Zij vraagt wat haar kans is bij een rechtszaak.
Een rechtszaak begin je alleen als je schadevergoeding wilt claimen.
Wat ik overigens nogal vreemd vind : TS heeft totaal niet geklaagd bij welke klacht instantie dan ook.
Terwijl zij toch echt wel de weg weet in gezondheidsland.

ha
door hansa194 - Feb 27, 2013 om 20:44
29 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 27 feb 2013, 20:39]Erky,

u geeft wel veel adviezen.
Ik neem dus aan dat u zelf zo gehandeld heeft.
Maar wat hebben deze adviezen voor nut als u niet vertelt
hoe voor u al die klachten zijn afgehandeld.
En of u schadevergoeding hebt ontvangen.
Want dat is de vraag van TS.
En die heeft u niet beantwoord.
Zij vraagt wat haar kans is bij een rechtszaak.
Een rechtszaak begin je alleen als je schadevergoeding wilt claimen.
Wat ik overigens nogal vreemd vind : TS heeft totaal niet geklaagd bij welke klacht instantie dan ook.
Terwijl zij toch echt wel de weg weet in gezondheidsland.

ha
door hansa194 - Feb 27, 2013 om 21:03
29 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 27 feb 2013, 20:39]Erky,

u geeft wel veel adviezen.
Ik neem dus aan dat u zelf zo gehandeld heeft.
Maar wat hebben deze adviezen voor nut als u niet vertelt
hoe voor u al die klachten zijn afgehandeld.
En of u schadevergoeding hebt ontvangen.
Want dat is de vraag van TS.
En die heeft u niet beantwoord.
Zij vraagt wat haar kans is bij een rechtszaak.
Een rechtszaak begin je alleen als je schadevergoeding wilt claimen.
Wat ik overigens nogal vreemd vind : TS heeft totaal niet geklaagd bij welke klacht instantie dan ook.
Terwijl zij toch echt wel de weg weet in gezondheidsland.

Het lijkt mij dat het niet aan u is om hier voor Ozi38 uit te maken of de door
Erky gegeven adviezen wel dan niet van nut zijn, maar dit aan haar eigen
beoordeling over te laten Wimmi20 !

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2013 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ts weet in ieder geval dat ze niet op een bloemetje hoeft te rekenen.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2013 om 21:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hansa94,

wat u zegt slaat nergens op.
Erky geeft een hele hoop adviezen.
Maar vertelt niet of het heeft gewerkt.
Wat ik uit mijn onmiddellijke omgeving weet: een klacht bij de landelijke inspectie werd gewoon terugverwezen naar de klacht commissie van het ziekenhuis.
Ik snap trouwens niet waar u zich mee bemoeit als ik aan Ozi vraag wat het resultaat is van het indienen van haar klacht.

ozi38
door ozi38 - Feb 27, 2013 om 21:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties, ik heb hier wat aan. En Erky, ik zal het proberen op deze manier te doen. Maar als ik het goed heb begrepen heb jij je situatie ook op deze manier opgelost? Heeft het geholpen?

Bedankt alvast

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2013 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het advies de zorgverzekeraar op de hoogte te stellen, is helemaal zinloos. Ts is behandeld en of gezien in het ziekenhuis en bij de huisarts. Zij kunnen de kosten echt niet terugvorderen.

De inspectie voor de volksgezondheid doet niets met een individuele klacht. En waarom zou het ziekenhuis Ts iets uitkeren, zij hebben een knspanningsverplichting geen resultaats verplichting.

Ts is zelf medisch onderlegd, zij had zelf veel eerder stappen moeten ondernemen. En zij is nu hersteld.

su
door superzwaan - Feb 27, 2013 om 22:29
13 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 heeft helemaal gelijk.

Je kan rustig de zorgverzekeraar en de inspectie schrijven, maar die doen er helemaal niets mee. Die kunnen er ook niets mee. Daarbij heb je ook geen schade, dus een letselschade advocaat neemt dit niet eens in behandeling.
Maar je zit er blijkbaar erg mee, dus als er voor jou een therapeutische werking vanuit gaat moet je het lekker doen. Een arts heeft een inspanningsverplichting en ja, het zijn soms net mensen ziektes lopen niet altijd volgens regeltjes.
Ik snap niet waarom je niet gewoon het gesprek aangaat en vraagt waarom dit zo laat ontdekt is. Misschien kan een gesprekje van een half uur met de huisarts alle kou uit de lucht halen. Weet hij wel dat je er zo mee zit? Dat is stap 1. Gewoon je gevoelens uiten. Daar heb je veel meer aan dan boze brieven schrijven, want dan gaan ze zich verzetten.
Succes!

ha
door hansa194 - Feb 28, 2013 om 11:43
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ten overstaande beste Ozi 38 zou ik - wanneer ik in jouw schoenen stond - een letselschade Advocaat
raadplegen. Een eerste overleg kost je niets en mocht deze de zaak in handen willen nemen gebeurt dat veelal op no cure no pay basis.
Maar zie het in eerste instantie als advies, zo iemand kan je in onderliggende situatie als geen ander de weg wijzen die je dient te bewandelen, zonder of met hem !

Veel sterkte en succes !

Hartelijke groet, Hansa194

avhelvoort
door avhelvoort - Feb 28, 2013 om 19:29
82 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Ozi,

Ik vindt het een beetje vreemd dat ze bij de eerste hulp jou niet hebben doorverwezen of iets, en ook de arts want je zegt zelf dat je er elke maand wel een keer kwam en dat ze weer dachten oh daar heb je haar weer, dus ze kende jou goed, maar verder onderzoek deden ze dus eigenlijk niet, best vreemd.
Als ik 3x voor het zelfde probleem kom bij een klant ga ik en de klant ook vragen stellen van kun je er niet wat beter naar kijken en zoeken naar de echte oorzaak. (elektro monteur)

Succes
gr. André

er
door erky - Mar 1, 2013 om 19:55
243 Antwoorden / 2 Vragen

Ozi38, @Wimmi20 en @hansa194,

De eigen ervaring is dat ik door de klachtencommissie op 8 van de 10 punten in het gelijk ben gesteld, maar wij kunnen vanaf een afstand echt niet als jurist optreden, dus heeft Ozi38 er weinig aan dat ik bij de klachtencommissie (wel 9 man) in het gelijk gesteld ben. Een letselschade advocaat heb ik niet ingeroepen.

Voor ozi38 nog even de tip dat als het alleen om de huisarts gaat het zinvol is de NHG (Het Nederlands Huisartsen Genootschap) en/of LHV (Landelijke Huisartsen Vereniging) te bekijken. Daar is ook een mogelijkheid om een huisarts te toetsen op lidmaatschap en eventueel een melding te doen.

Groet,
Erky

zonnewind
door zonnewind - Mar 2, 2013 om 08:09
222 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Ozi38, In een locaal krantje las ik het volgende:
"Deel je ervaringen. Andere patienten vinden in uw verhaal misschien herkenning, troost, aanmoediging of inspiratie. Uw ervaring kan lotgenoten aanzetten om het anders aan te pakken dan u. Of juist precies hetzelfde. Misschien hebt u wel praktische tips waar anderen hun voordeel mee kunnen doen. Uw verhaal wordt ook gebruikt voor onderzoek hoe de ziekenhuiszorg te verbeteren. De verhalen die door de patienten op www.patientenwetenbeter.nl zijn geplaatst, worden gelezen en geanalyseerd door onderzoekers van het Rathenau Instituut en het Levensverhalenlab van de Universiteit Twente.
Met hulp van uw verhalen stimuleren zij de politiek en ziekenhuisdirecties en -artsen om door de ogen van de patient te kijken. Uw mening over ziekenhuiszorg is daarom waardevol en zo draagt ook uw verhaal bj aan een betere ziekenhuiszorg."
Misschien kun je hier iets mee? Succes.

ca
door cakoppe - Mar 12, 2013 om 02:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken dezelfde ervaring, radeloos 14 uur over de grond kronkelend van de pijn per aanval, de huisarts "nog even aankijken" totdat ik naar Turkije ging. Daar kun je zo elk ziekenhuis binnenstappen evt. met TUR 111 certificaat of je schiet het even voor want zo duur is het niet en na grondige echo's binnen een half uur nadat ik binnen stapte "galstenen" Moest ik daarvoor naar Turkije !
Het wordt dus klaarblijkelijk niet "herkend"hier. Zo evenzo met alle verschijnselen van diabetes, niet onderkend hier, ook weer in Turkije direkt de juiste diagnose, ze hadden nog nooit iemand "levend"binnen gebracht gehad met een waarde van 120 en met de beste specialist die mij 2x per dag kwam bijstaan naar 90, 70, 55 en met uiteindelijk 40 weer terug op het vliegtuig. Die Turkse artsen hebben notabene hier in Europa gestudeerd, het zijn de beste vaklui, zonder hen had ik mogelijk niet meer in leven geweest.
Mijn vrouw verdenk ik al jaren van Pfeiffer, Lyme (Kene) dus wij weten waar we moeten zijn. Onze huisarts zegt : er moeten eerst nog meer verschijnselen bijkomen om het te kunnen vaststellen !

IK zie een rechtszaak niet echt zitten tegen al die kwakzalvers hier, ze zullen hun onkunde nooit erkennen. Gelukkig dat we weer verder kunnen met het leven. Gecmis olsun !

zonnewind
door zonnewind - Mar 12, 2013 om 08:23
222 Antwoorden / 61 Vragen

Ja, onkunde erkennen is al moeilijk laat staan het te herkennen.