opaplop
door opaplop Mar 20, 2024 om 17:29
Winkels & webshops

Heb bij de Lidl boodschappen gedaan nu moet ik 2x0,01 Heffing Sup betalen, voor

Heb deze week boodschappen bij de lidl gedaan, heb oa  twee bekertjes Roomtoetjes gekocht, en moet twee kee 0.01 voor de bekertjes betalen, is dit normaal????

5483 13 Rapporteer
sira
door sira - Mar 20, 2024 om 17:34
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ja dit is "normaal", mijn supermarkt (Boon's Markt) doet het ook en ik neem aan dat meerdere supermarkten dat doen.

Dit is overigens niet iets wat de supermarkten bepalen, maar deze regel komt vanuit de overheid, vandaar dat ik "normaal" tussen aanhalingstekens zet, omdat de consument moet betalen voor iets dat door fabrikanten wordt verpakt. Voor mij mag het ook in een kartonnen bekertje.

rj
door rjw Mar 22, 2024 om 14:53
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Kartonnen bekertjes zijn wel heel woke hoor. Milieugekkie :-)

sira
door sira Mar 22, 2024 om 17:31
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, het lijkt er inderdaad op ;-)) Ik ben alleen met mijn kat woke, die is gender.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2024 om 17:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een boodschap bij de blokker werd er ook 0,01 aangeslagen op de kassa voor een papieren tasje (doel administratie) en ja dit klopt alleen het "aankoopbedrag" werd naar beneden afgerond zodat wij niets hoefden te betalen. Tegenwoordig moet je overal voor betalen wat  (feitelijk) om verkocht te kunnen worden in plastic verpakt MOET zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 20, 2024 om 19:29
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ja en dat heeft betrekking op nieuwe wet/regelgeving m.b.t. plastic verpakkingen. Bij de Lidl staat dat ook o.a. bij de kassa's aangegeven. Let op, ingaande 1 juli a.s. kan het bedrag nog hoger worden. Zie daarvoor: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/06/01/vanaf-1-juli-betaal-je-extra-voor-wegwerpbekers-en--bakjes-met-plastic  en m.b.t. de situatie nu (sedert 1 maart op basis van https://www.bito.com/nl-nl/knowhow/artikel/verpakkingswetgeving

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 20, 2024 om 19:40
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Zal wel statiegeld zijn, als u de lege bekertjes opspaart kunt u ze weer inleveren.

JMA2
door JMA2 Mar 21, 2024 om 00:27
116 Antwoorden / 2 Vragen

Het is zeker geen statiegeld. SUP staat voor Single use plastics dus alle eenmalige verpakkingen. Ook bij McDonalds betaal je hiervoor.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 21, 2024 om 07:24
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Dank @jMA2 had er nog nooit van gehoord maar weet nu beter en ben het met de heffing. eens.

ju
door juliomariner - Mar 20, 2024 om 20:17
1328 Antwoorden / 2 Vragen

tja vroeger bed

taalde u het eigenlijk ook wel maar zag je het niet want zat in productprijs.

1paul
door 1paul - Mar 21, 2024 om 08:44
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is ingesteld door onze regering, extra heffing op plastic..

marita5
door marita5 - Mar 21, 2024 om 10:31
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Opaplop ,

moet twee kee 0.01 voor de bekertjes betalen, is dit normaal ?

Ja ,

Lidl: “Vanaf 1 juli is ook Lidl verplicht een toeslag te rekenen voor eenpersoonsporties verpakt in een plastic bakje of beker. Het gaat om artikelen die je direct uit de verpakking eet of drinkt, zoals maaltijdsalades, een rundvleesslaatje, los verkochte toetjes of een beker milkshake. Het gaat om ongeveer 50 artikelen in ons assortiment. De toeslag op deze producten noemen we ‘Heffing SUP’.
We zien het als onze eigen verantwoordelijkheid om onze verpakkingen te verduurzamen, daarnaast kan de klant niet kiezen voor een herbruikbaar alternatief. We kiezen daarom voor een Heffing SUP van 0,01 euro omdat we geen extra kosten willen doorberekenen aan de klant. De inkomsten uit Heffing SUP investeren we in het verbeteren van onze verpakkingen en het ontwikkelen van herbruikbare verpakkingsconcepten.”

Zie deze link ,

https://www.levensmiddelenkrant.nl/sup-in-de-supermarkt

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2024 om 15:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u 4 bekertjes had gekocht had u 4 x 0,01 moeten betalen, regeling van onze regering op plastic verpakking en dat is in elke winkel zo..

Ga
door Gargamel1900 - Mar 22, 2024 om 12:20
10 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ligt niet aan de LIDL maar dat hebben we allemaal aan de Mileugekken en Dierengekken te danken.
Die verzinnen al die onzin en onze staat voert die onzin ook maar in. We batalen nu weer extra, waardoor boodschappen weer duurder zijn geworden. En ja, we betalen voor de plastic maar we krijgen dit geld nergens terug. Vroeger gooide ik dit afval in de PMD zak maar nu ik er voor moet betalen gaat dit alles weer netjes bij de bak RESTAFVAL.  Plastic afval waar ik voor moet betalen gaat bij ons gewoon bij het restafval (en dat is elke week wel een zak of 2 ,maar we hebben plaats genoeg in de bak van het restafval hiervoor)

ro
door robert907 Mar 22, 2024 om 16:05
5 Antwoorden / Vragen

Dit is onzin. Die heffing hebben we te danken aan al die idioten die te beroerd zijn om een paar meter te lopen voor een vuilnisbak en hun afval, op straat  of in de struiken gooien.

agapon1951
door agapon1951 Mar 22, 2024 om 16:08
171 Antwoorden / Vragen

Mileugekken en Dierengekken te danken. en hier is Caragamel weer eens aan het woord. Beste man ga nu eens eerst goed orienteren op hetgeen de mens zoal door dergelijke opvattingen en zienswijze reeds vernietigend heeft. Voor mij is bovenstaande inhoudloos en in feite, op zijn zachts gezegd, nou niet bepaald doordacht. Het gehele levens zit al vol met troep veroorzaakt door de mens. Voedsel wat gif bevat, die ook in de natuur komen, onllangs nog in het opppervlakte water waar ieder leven niet meer mogelijk was. Overal zit die plastic rommel in, zelfs de tandpasta. Waterschappen kunnen micro plasstic niet uit het water halen. Plastic moet vervangen worden door natuurvriendelijke verpakkingen zoals vroeger b.v. de papierenzak. Yoghurt etc werd in herbruikbare flessen aangeboden en niet in plastic. De bewoordingen in de vorm van gekken kun je ook bedenken dat mogelijk nog niet zo gek is en jij in feite een foute benadering zou kunnen hebben.

pe
door pebk Apr 2, 2024 om 17:40
581 Antwoorden / 0 Vragen

" Plastic afval waar ik voor moet betalen gaat bij ons gewoon bij het restafval"
Lekker stil protesteren en daarmee het millieu nog verder belasten. Stoer hoor.

ka
door kaartendraak - Mar 22, 2024 om 14:51
180 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is al een hele tijd hoor, in juli een jaar..........is je voorraadkast nu pas leeg? Of kijk je voor het eerst op je bon?

mo
door mof - Mar 23, 2024 om 10:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Pi
door Pirot - Mar 31, 2024 om 15:32
2 Antwoorden / Vragen

0,01 is niets. Bij Dirk betaal je voor een chocotoetje van 0,34 een toeslag van 0,05 !!! Dat is iets meer dan 14% dus totaal 39 cent.
En dat is geen statiegeld maar gewoon weggegooid geld.

mahadma
door mahadma Mar 31, 2024 om 16:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij Lidl net zo.