di
door dikkemick Aug 14, 2005 om 16:10
Auto & vervoer

Acculampje brandt op lange afstanden

Al geruime tijd gaat op lange afstanden (40 Km. of meer)  mijn
acculampje branden, terwijl de auto verder goed rijdt, goed start etc.
Het is een Renault 19 TR chemade uit 1991. Kan ik zo rustig blijven
doorrijden of moet er een (dure) reparatie plaatsvinden?

BVD!

3315 5 Rapporteer

ro
door ronny530 - Aug 14, 2005 om 16:22
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Hallo. Het lijkt mij dat de v snaar van de dynamo vervangen moet worden. Deze kan slijtage vertonen en bij opwarming gaan slippen. de snaar kan ook te slap gespannen zijn dit is makkellijk te controleren. gewoon de speling van de snaar controleren.

Succes

di
door dikkemick - Aug 14, 2005 om 16:35
9 Antwoorden / 31 Vragen

Stel dat dit inderdaad zo is...moet je dat slippen niet merken tijdens het rijden? Ik hoor niets en heb ook het idee dat de V-snaar behoorlijk strak gespannen staat. Er zit maar heel licht speling op. Kan het iets met de koolstof borstels te maken hebben??

ro
door ronny530 - Aug 14, 2005 om 16:57
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De snaar kan glad geworden zijn dit is ook te controleren, dat doe je zo, druk de snaar zover naar beneden dat alle speling eruit is probeer dan met de hand de poelie van de dynamo te draaien als dit niet lukt is de snaar okè. Dan is inderdaad de dynamo defect. Voor dit type auto is er op de sloop van alles verkrijgbaar en gemakkellijk zelf op te monteren. Een revisie dynamo is prijzig en met een beetje beleid moet het lukken. Zelf proberen de borstels te vervangen zou ik niet aanraden en het is meestal duurder dan een dynamo van de sloop. Bij een beetje goede sloperij kunnen ze ook nog uitleggen hoe de dynamo gemonteerd moet worden.

grindweg
door grindweg - Aug 15, 2005 om 12:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het komt soms door een gebroken print plaat in het daashbord, bij warmworden dan gaat deze open staan. tweede mogelijkheid is het dunne draadje bij de dynamo bijna door gebroken. komt bij vw vaak voor en bij de ren ook.het is verstaandig om even te meten hoeveel hij bij laadt. dat moet tussen minimaal 13v en 14 volt maximaal liggen.als er 12 v op het dunne draadje gezet word als hij brand bij de dynamo en hij gaat uit dan is de dynamo  stuk .blijft hij branden dan is de bedr of print stuk. succes

as
door astragt - Sep 27, 2005 om 16:34
1 Antwoorden / 3 Vragen

hay mick..

heb de zelfde probleem meegemaakt bij een Opel Omega. Het was de zelfde probleem wanneer we even een stukje gingen rijden begon af en toe dat lichtje te knipperen bij ons was het geval : Er loop een dik grijs draad van je Dynamo naar de motor (minkabel) die was bij ons voor de helf gescheurt dus de stroom kon hij niet verwerken naar de motor