only-me
door only-me Jan 28, 2012 om 12:58
Auto & vervoer

Afschaffen 'Kwartje van Kok' ?!

Het kwartje van Kok is de naamgeving van de belastingverhoging op autobrandstof in Nederland die onderdeel uitmaakte van het pakket maatregelen uit de zogeheten Tussenbalans 1991 van het kabinet-Lubbers III, waarin Wim Kok Minister van Financiën was.

Het was bedoeld als tijdelijke maatregel, maar tot op heden betalen wij dit nog steeds bij iedere liter benzine.
Met de huidige benzineprijzen wordt het tijd dat dit stopt, zodat autorijden betaalbaar blijft.

Wij - de autorijdende burgers van Nederland - verzoeken ons kabinet om deze extra accijnsheffing - bekend onder de naam ' het Kwartje van Kok' - af te schaffen.

Mee eens ?
Teken de petitie via onderstaande link !

Geef ons Kwartje van Kok terug

1549 28 Rapporteer

freya
door freya - Jan 28, 2012 om 13:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En, dacht je dat zo'n 'petitie' in Den Haag ook maar enige indruk maakt? Let op mijn woorden, dat 'kwartje' komt nooit meer terug.....

Freya

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2012 om 13:24
16844 Antwoorden / 108 Vragen

"Moutarde après manger".

vladja
door vladja - Jan 28, 2012 om 14:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jan 2012, 13:24]"Moutarde après manger".

De la moutarde après dîner

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2012 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

off topic,

Dus gewoon: Mosterd ná de maaltijd! ;-)

ro
door ron530 - Jan 28, 2012 om 14:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dit onderwerp hoort bij "zinloze" discussies.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2012 om 14:47
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 28 jan 2012, 14:07][quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jan 2012, 13:24]"Moutarde après manger".

De la moutarde après dîner

Off topic: Als je het niet erg vind: ik gebruik mosterd bij iedere maaltijd. Vandaar mijn manger. "De la" is ook niet nodig. Schrijf geen brief!

vladja
door vladja - Jan 28, 2012 om 15:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Even terug naar Papa fume une pipe, van lang geleden.

manger = eten, een werkwoord en geen zelfstandig naanwoord als in "het eten", maaltijd (=eten) heeft diverse vertalingen maar geen "manger".

"De la" of "du" (samentrekking "de le") is wel noodzakelijk in het Frans. Fransen gebruiken niet zomaar los zelfstandige naamwoorden. Denk maar even aan het reclamefilmpje met:

Du pain, du vin, du boursin.

Komt geen brief aan te pas.

Vladja

pauls0
door pauls0 - Jan 28, 2012 om 18:42
149 Antwoorden / 2 Vragen

Wim Kok staat al met 1 voet in zijn graf, maar het kwartje zal toch nooit meer terug komen... Een kabinet van links of rechts, wat betreft zijn wij altijd nog voorgelogen, en het zal mij ook niet verwonderen als binnenkort weer een extra kwartje boven komt..

snah
door snah - Jan 28, 2012 om 19:19
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo only-me

Als dat kwartje ooit terugkomt dan verhogen zij een andere belasting dus aktie lijkt mij zinloos .

Ook ik kan mij herinneren dat dat kwartje tijdelijk was ik dacht zelfs maar 1 jaar .

Misschien kan jij gaan zoeken in de notulen van de kamer over die maatregel en als daar zwart op wit staat dat het tijdelijk is bedoeld naar de rechter stappen en je gelijk halen .

Succes

Hans

only-me
door only-me - Jan 28, 2012 om 22:58
46 Antwoorden / 16 Vragen

@ alle reacties;
Bij voorbaat denken dat een dergelijke actie geen zin heeft, vind ik te kort door de bocht. Als wij altijd onze mond blijven houden, heeft onze politiek geen enkele reden om een andere weg in te slaan.

Een tijdelijke uitkering = tijdelijk.
Een tijdelijke accijnsverhoging = permanent ?!

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2012 om 23:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

TS en wat is dan de volgende stap accijns op belasting kan dus veel meer opbrengen.

pauls0
door pauls0 - Jan 29, 2012 om 00:55
149 Antwoorden / 2 Vragen

@ only-me,

Het is vechten tegen windmolens, terwijl u wel een punt hebt.. Tot op heden is nog geen enkel kabinet geweest, die enigszins geprobeerd heeft om terug te draaien. Momenteel is Nederland aan het sponseren van alle knoflook-landen, daarvoor mogen alle autobezitters ook aan mee betalen...

only-me
door only-me - Jan 31, 2012 om 00:52
46 Antwoorden / 16 Vragen

Ja, het lijkt in ons land inderdaad dat vechten voor rechtvaardigheid onhaalbaar is. Is het echter niet eens tijd om ons kabinet eraan te herinneren dat ook zij zich aan gemaakte afspraken moeten houden, zoals ook wij dit moeten ?

Tijdelijk = tijdelijk

@ Paul S; mooi verwoord....."vechten tegen de windmolens"

only-me
door only-me - Feb 1, 2012 om 00:24
46 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens de overheid ja !
Zij bepalen voor ons altijd welke draai eraan wordt gegeven.....
Zoals in het verleden al is gebleken, zijn er burgers, die het hiermee niet eens zijn.

Zou je de tweede zin in begrijpelijke taal uit kunnen leggen ?

jo
door joke de boer - Feb 1, 2012 om 14:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het kwartje van Kok ingevoerd werd, was er volgens mij nog iemand die tijdelijk 13 cent verhoogde. Ik dacht dat het May-Weggen was. Maar ook dat tijdelijke werd definitief.

br
door brandstofzoeker - Feb 1, 2012 om 21:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=only-me schreef op woensdag 1 feb 2012, 00:24]Zou je de tweede zin in begrijpelijke taal uit kunnen leggen ?

Het kwartje van Kok (wat eigenlijk maar 18 cent was) is eigenlijk de accijnsverhoging van de 4 jaar erna, in 1 keer bij de prijs opgeteld. Dus waar normaal de accijns elk jaar met 4,5 cent omhoog zou gaan, is het nu in 1991 met 18 cent omhoog gegaan en daarna in 1992, 1993 en 1994 gelijk gebleven.
Hierdoor is het "kwartje" van Kok dus inmiddels verrekend en dus eigenlijk 'teruggegeven'.

abarth
door abarth - Feb 1, 2012 om 21:58
845 Antwoorden / 19 Vragen

En met de 'het nieuwe rijden campagne' verdien je het zelf weer terug.

Daarom is ook de 130 km toegestaan. weer wat meer verbruik = staatskas spekken

only-me
door only-me - Mar 27, 2012 om 23:04
46 Antwoorden / 16 Vragen

Benzineprijzen alweer gestegen ?
Teken de petitie......

mahadma
door mahadma - Mar 27, 2012 om 23:30
11560 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zag net in mijn glazen bol dat de benzineprijs nooit meer zal zakken.

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2012 om 00:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=only-me schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 23:04]Benzineprijzen alweer gestegen ? Teken de petitie......

20 jaar na dato nog zeuren om dat kwartje? Als je de benzine te duur vindt, wat meer de fiets en wat minder de auto gebruiken.

jo
door jorisw - Mar 28, 2012 om 09:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=only-me schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 23:04]Benzineprijzen alweer gestegen ?
Teken de petitie......

En dan? Verbieden dat andere landen ook meer welvaart willen? Dat is nl. de oorzaak van de stijgende olieprijs op de wereldmarkt.

jo
door jorisw - Mar 28, 2012 om 09:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=abarth schreef op woensdag 1 feb 2012, 21:58]En met de 'het nieuwe rijden campagne' verdien je het zelf weer terug.

Daarom is ook de 130 km toegestaan. weer wat meer verbruik = staatskas spekken

Als je zo dom bent om niet zelf na te denken en domweg 130 km/u gaat rijden omdat het mag, dan verdien je niet beter dan dat je meer gaat betalen.

jo
door jorisw - Mar 28, 2012 om 09:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=only-me schreef op zaterdag 28 jan 2012, 12:58]
Wij - de autorijdende burgers van Nederland - verzoeken ons kabinet om deze extra accijnsheffing - bekend onder de naam ' het Kwartje van Kok' - af te schaffen.

En welke extra bezuiniging stel je voor om het gat in de begroting dat ontstaat door afschaffing van dat kwartje te compenseren? Lagere AOW? Hoger collegegeld? Herinvoering van het kijk- en luistergeld?

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2012 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Herinvoering van het kijk- en luistergeld?......

Die is nooit weg geweest. Je betaalt dit via de IB.

mahadma
door mahadma - Mar 28, 2012 om 10:01
11560 Antwoorden / 51 Vragen

In 2025 is het kwartje afgeschaft. Dan rijden wij allemaal electrisch.

edrick3
door edrick3 - Mar 28, 2012 om 10:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Dit is m.i. een Discussie en hoort niet bij Vr. & B. !!

valerius-2
door valerius-2 - Mar 28, 2012 om 10:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 28 mrt 2012, 09:52].....Herinvoering van het kijk- en luistergeld?......

Die is nooit weg geweest. Je betaalt dit via de IB.

Ook als je niet kijk of luistert betaal je mee!