ri
door rick25061990 Mar 2, 2018 om 19:47
Auto & vervoer

Auto verkocht onder contract alle papieren nog in eigen bezit maar niet betaald

wij zijn benaderd door een jongeman die met spoed een andere auto nodig had ivm zijn werk.
dit was op 26-12-2017

wij hebben een contract opgesteld en een kopie van zijn id en rijbewijs gemaakt.
afgesproken 200,- aan te betalen en de resterende 400,- zou 6 januari betaald worden

hij heeft 96,- aanbetaald contant en 104 per bank en een betaal bewijs gestuurd(dit bedrag is tot op heden niet over gekomen)
hij heeft het contract ondertekend en we hebben de auto overgeschreven(omdat ik geen dubbele wegenbelasting wou betalen)
deze kosten heb ik betaald aangezien de heer niks meer had.

zelf heb ik het overschrijvings bewijs en meldcode en vrijwaring bewaard.
deze zou hij bij betaling pas krijgen.

nou heeft hij de dag er op de auto na een garage gebracht en opdracht gegeven om een nieuwe apk er op te zetten.
hierbij is er een aantal dingen veranderd vervangen en kapot gegaan(volgens zijn versie van het verhaal)
de garage weet mij te vertellen dat hij met een kapotte krukaspoelie is binnen gebracht. en de heer niet wou betalen. daarom hebben ze de auto onder retentie vast gezet. met andere woorden eerst betalen dan pas de auto terug.

dit is tot op vandaag niet gebeurd.
in de tussen tijd komt de beste man met hele verhalen waarom hij niet kan betalen. heb hem gezegd al betaal je per week of maand maar 20,- als het geld maar binnen komt. helaas dit gebeurd ook niet.

nou is hij vandaag op facebook geplaatst en komen er steeds meer mensen bij die met hem te maken hebben.
totaal aan geld wat er mis gelopen is loopt nu al na een paar uur boven de 3000,-

nou wilt hij evt mij de 2e deel van de meldcode brengen (omdat ik zeer dringend heb verzocht te betalen).

maar nu de vraag, is hij nu de eigenaar of ik? aangezien ik de papieren nog heb. en hij nog niet betaald heeft.nja 96 euro dan.
kan ik nu wel of niet de auto op halen zonder voor die kosten op de draaien bij de garage? (goed 900,-)  wettelijk gezien dan he?
aangifte doen werkt niet, politie zegt is civiele zaak en juridisch loket zegt in de korte versie, van een kale kip kan je niet plukken. duurd maanden en bultens middelen en energie(die ik liever in het gezin en de zaak steek)
wat kan en mag ik doen?

hoor het heel graag!
geld ophalen aan de deur of opeisen werkt ook niet die beste man heeft al niks.

3847 8 Rapporteer

Topantwoord

vd
door vdlieuw - Mar 2, 2018 om 20:04
211 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, wat een toestand, en dat allemaal om een totaalbedrag van 600,-
Het is altijd moeilijk om iemand de waarheid te zeggen maar eerlijk is eerlijk,
u bent zelf natuurlijk een beetje dom en naief geweest, gewoon een kwestie
van ordinaire oplichting. En alles wat u verder aangeeft over ervaringen van anderen met deze
oplichter, al of niet incasso, al of niet de garage betalen, uw auto was dus kennelijk niet meer dan 600,-
waard. Welke actie u ook onderneemt, het zal geen succes hebben en u bent veel meer kwijt  dan die
600,- Conclusie; u bent te goed van vertrouwen geweest, u bent opgelicht en u krijgt uw gelijk
nooit meer terug, dus neem uw verlies en blijf een volgende keer gewoon met 2 voeten op de grond,
niks geen medelijden, niks geen coulance, iets verkopen dus boter bij de vis, eerst geld ontvangen en dan pas
overschrijven (bij een voertuig).

ri
door rick25061990 Mar 3, 2018 om 08:24
Antwoorden / 1 Vragen

zoals u zegt, te goed gelovig in de mensheid.
wij zijn mensen die altijd eerst van het positieve in een mens uit gaan, en dan loop je nog wel eens tegen de lamp.
helaas  volgende keer beter denk ik dan maar

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2018 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die auto is wel overgeschreven op zijn naam. Dat hij niet betaald heeft, maakt niet dat hij geen eigenaar meer is.

En dan, dat ding staat hij de garage en die geeft de auto echt niet af zonder betaling. Verder zullen daar wel boetes binnenkomen voor de wegenbelasting en verzekering en ga maar door.

Schrijf die vier of vijfhonderd euro maar af als leergeld. Voortaan boter bij de vis.

ri
door rick25061990 Mar 3, 2018 om 08:23
Antwoorden / 1 Vragen

staat in het koop contract dat hij pas bij volledige betaling eigenaar is en dan pas zijn overige papieren gaat krijgen.

de garage ga ik vanmiddag even langs even kijken wat onze opties zijn namelijk.

mogelijk ligt deel 2 van de meld code nog in de auto en kan ik het op een dealtje sluiten met de garage.
we zullen zien.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2018 om 22:39
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wie heeft nu het vrijwaringsbewijs: U of 'de beste man die al niks heeft'? Als u het heeft, heeft u er niets meer mee te maken. Tot nu toe, zo te lezen, ziet u nog zelf met de auto - in de maag -.

ri
door rick25061990 Mar 3, 2018 om 08:21
Antwoorden / 1 Vragen

Heel eerlijk, de auto is totall loss verklaard door de (reparatie) bij de garage hier heb ik niks meer aan. mogelijk onderdelen en sloopprijs oud ijzer wat ik er nog uit kan halen.
maar dat is altijd nog meer als wat ik nu heb gevangen.

vrijwaring en overige papieren zijn in mijn bezit. alleen de meldcode deel 2 die na overschrijving automatisch is verzonden naar adres van de tennaamstellende niet.

deze op nieuw aanvragen haalt niks uit word na het zelfde adres gestuurd.:S

Topantwoord

sw
door swat1500 - Mar 2, 2018 om 23:59
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in het verkoopcontract niet heeft opgenomen dat hij pas eigenaar wordt na volledige betaling van het bedrag dat u heeft afgesproken, is hij eigenaar geworden van de auto. Zelfs al zou u formeel nog eigenaar zijn dan kunt u de auto niet kostenloos ophalen bij de betreffende garage.
U heeft kennelijk een contract en de koper komt de afspraak niet na dan zult u een deurwaarder moeten inschakelen. Ben alleen bang dat de kosten de baten zullen gaan overtreffen.

ri
door rick25061990 Mar 3, 2018 om 08:18
Antwoorden / 1 Vragen

in het koop contract staat letterlijk dat hij pas bij volledige betaling eigenaar zal zijn. bij volledige betaling krijg de beste man ook pas zijn meldcode kenteken bewijs etc.

vrijwarings bewijs heb ik in mijn bezit, overschrijfbewijs ook en de meld code heb ik achtergehouden.
dacht hiermee voldoende zekerheid ingebouwd te hebben, maar helaas is dit niet het geval blijkbaar.
heb een mail gestuurd naar een no pay nocure (zo heet dat dacht ik)incasso zal daar wss maandag meer over horen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 3, 2018 om 00:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bent u particulier?
wij zijn benaderd door een jongeman die met spoed een andere auto nodig had ivm zijn werk.

U heeft het ook steeds over wij. Als ondernemer zit u hier verkeerd.

ri
door rick25061990 Mar 3, 2018 om 08:15
Antwoorden / 1 Vragen

Wij als in ons gezin!
ben wel ondernemer maar de auto is prive verkocht dus blijft een civiele zaak.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 3, 2018 om 15:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Duidelijk, dank voor de opheldering. :-)

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2018 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het bezit van die auto is overgeschreven, dat u de papieren nog niet afgegeven hebt, maakt niet dat u nog eigenaar bent. Het vrijwaringsbewijs is altijd voor de verkoper. Niet voor de koper.

De eigenaar heeft dat ding naar de garage gebracht. Die garage kan met u helemaal geen dealtje sluiten over dat wrak. Dat is verduistering. Die garage weet ook dat u geen eigenaar meer bent.

sn
door snitzel - Mar 3, 2018 om 10:48
38 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie in een reactie dat u een clausule in de koopovereenkomst hebt opgenomen.

'in het koop contract staat letterlijk dat hij pas bij volledige betaling eigenaar zal zijn. bij volledige betaling krijg de beste man ook pas zijn meldcode kenteken bewijs etc.'

In dat geval heeft u de auto onder voorbehoud van eigenaarsschap verkocht  en blijft u eigenaar. Zie artikel 3:84 lid 4.
Maar de vraag is wat u daarmee wilt. De koper heeft € 96 euro aanbetaald dus u mist nog € 504. Of u eist de auto als eigenaar zijnde op bij de garage maar loopt het risisco om met de rekening te worden geconfronteerd.

ro
door ron503 - Mar 3, 2018 om 11:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent geen kentekenhouder meer want door het overschrijven is de jongeman houder van het kenteken geworden met alle verantwoordelijkheden die het met zich meebrengt. De auto kan nog van u zijn want de jongeman heeft de auto niet betaald maar om uw betaling alsnog te krijgen dient u een civiel rechterlijke zaak aan te spannen en dat is het bedrag niet waard. U bent doordat u een vrijwaringsbewijs heeft niet meer verantwoordelijk voor de gevolgen die de jongeman aanricht. Mijn advies is om de zaak te laten rusten en uw verlies te nemen want het deel van de tenaamstellingscode die u nog in bezit heeft kan via de RDW opnieuw aangevraagd worden. De garage die de auto achter houdt heeft niets met u van doen maar met de jongeman die de auto ter reparatie heeft aangeboden.