De
door DennisV Aug 13, 2016 om 09:30
Auto & vervoer

Autoradio defect door toedoen garagehouder

Ik heb onze auto bij onze garagehouder gehad voor een reparatie aan de ABS pomp. Nadat hij de accu weer aansloot doet de radio het niet meer. Het betreft een ford focus met een blaupunkt fx navigatie. Kosten van het repareren zijn €320,- De garagehouder zegt hier niet verantwoordelijk voor te zijn!!! Wie kan mij hier een antwoord op geven?

5676 13 Rapporteer

ja
door jackyh - Aug 13, 2016 om 09:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kan het me ook niet voorstellen want wat heeft de radio met de abs-pomp te maken. Zal wel iets anders aan de hand zijn. (resetten?)

marita5
door marita5 - Aug 13, 2016 om 09:46
11524 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo DennisV ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/uw-rechten

simon55
door simon55 - Aug 13, 2016 om 10:03
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk in de handleiding daar staat duidelijk aangegeven " wordt de accu losgekoppeld moet EERST de keycode worden ingevoerd voordat de speler weer kan worden inhgeschakeld " . Te vinden op bladzijde 42 . Heeft u de keycode niet of weet u t niet meer ga naar uw dealer , geef de gegevens van t apparaat en n legitimatiebewijs en de dealer vraagt voor u de code op . Allemaal te lezen in de gebruiks handleiding . Maar u zult de handleiding WEL NIET gelezen hebben t is te downloaden . Veel succes en conclusie t apparaat is NIET defect , u weet gewoon niet hoe t werkt.

hv
door hvanderknoop Aug 13, 2016 om 10:18
4 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is dit nu voor een antwoord? De dealer is diegenen die dit gewoon zou moeten weten of heeft die de handleiding ook niet gelezen? Lekker antwoord op een vraag van een consument "je zal de handleiding wel niet gelezen hebben" de dealer moet gewoon de auto opleveren zoals ie is ingeleverd.  Die meneer weet idd.  gewoon niet hoe het werkt daarom vraagt ie het ook aan de expert,  de dealer.

simon55
door simon55 Aug 13, 2016 om 10:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De dealer heeft geen keycode die heeft meneer , en t is simpel te doen ik heb zelf ook zo n navigatie

diumenge
door diumenge Aug 13, 2016 om 10:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat heeft de dealer er mee te maken? Auto is gerepareerd in een garage, dus tenzij dealer en garage dezelfde zijn, heeft de dealer er niets mee te maken. Behalve dan nu hulp bieden bij het opvragen van de code.

ra
door ramanah Aug 13, 2016 om 11:09
135 Antwoorden / Vragen

Toch wel slim om eerst te lezen en dan te beschuldigen.

De
door DennisV Aug 13, 2016 om 11:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet de keycode. Die heb ik bij de auto. Het scherm blijft zwart. Zekeringen zijn heel , krijgt stroom tot de input. Volgens de dealer is de radio stuk gegaan door een piekspanning. Dit was te voorkomen door eerst de zekering te verwijderen voor de accu weer werd aangesloten maar dit heeft de desbetreffende garagehouder niet gedaan. Hij was hier niet van op de hoogte zei hij en het is een probleem van ford dus niet van hem...

ra
door ramanah Aug 13, 2016 om 12:02
135 Antwoorden / Vragen

Dit was te voorkomen door eerst de zekering te verwijderen voor de accu weer werd aangesloten. Maar als de zekering er dus wel inzat, heeft die dus de "piekspanning" doorgelaten. Was de zekering niet van de juiste waarde?

De
door DennisV Aug 13, 2016 om 23:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dit is gecontroleerd

ph
door philip36 Aug 14, 2016 om 00:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een probleem van Ford is laat de dealer het dan maar oplossen met Ford Nederland.
U hoeft daar niet de dupe van te worden.
Als de dealer door zijn toedoen een ander onderdeel stuk maakt lijkt me dat hij dat gratis moet repareren.

Vraag anders Ford Nederland voor uw type auto naar de handleiding voor het vervangen van de accu of wanneer de accu losgekoppeld moet worden.

Heb begrepen dat voor sommige moderne auto's er altijd een stroom moet lopen om de boordcomputer niet te ontregelen.
Best mogelijk dat de dealer een fout heeft gemaakt waardoor een piekspanning optrad.
Zo'n piekspanning komt niet uit de lucht vallen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 13, 2016 om 10:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Deze Forddealer heeft inderdaad zijn werk niet naar behoren uitgevoerd en zou het systeem na de afkoppeling weer aan de praat moeten hebben kunnen krijgen evtl. sàmen met de klant. Met de tip van @Simon55 terug naar de dealer is een redelijke optie wanneer u dit zèlf niet kunt afhandelen. Shit happens.

ro
door ronny530 - Aug 13, 2016 om 10:44
2788 Antwoorden / 41 Vragen

Wat is er met de radio aan de hand want een radio gaat niet stuk door het opnieuw aansluiten van de accu. Behalve het afkoppelen van de accu heeft de ABS pomp reparatie niets met de radio te maken. Vaak moet de radio code opnieuw ingegeven worden als de radio spanningsloos is geweest anders blijft de radio in protectie modus staan en u bent zelf verantwoordelijk voor die code omdat die bij de radio hoort.

ra
door ramanah - Aug 13, 2016 om 11:07
135 Antwoorden / Vragen

Als er inderdaad sprake is van een key code opnieuw ingeven na stroomuitval, dan heeft dat niets te maken dat de garage verantwoordelijk is. U bent eigenaar van de auto, dus ook van de radio. Dus de enige die weet (zou kunnen weten) wat de keycode is, bent u. (Bij een nieuwe navigatie moet je ook een "eigenaars" (pin)code invoeren, die op de doos staat). De garagehouder heeft u waarschijnlijk al de "zwarte piet" toegespeeld, mogelijk op een voor hem "niet terechte" manier, dus die zal niet zo willig zijn u bij te staan.

ph
door philip36 - Aug 13, 2016 om 11:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Onze garagehouder, dat zal wel geen Fordgarage zijn geweest want een Fordgarage zal toch wel weten wat er in zo'n geval moet gebeuren.

simon55
door simon55 - Aug 13, 2016 om 11:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@hvanderknoop

Er staat nergens dat de topic starter bij n dealer is geweest wel n garagehouder , en ik zei vraag t bij uw dealer op

ph
door philip36 - Aug 14, 2016 om 00:56
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een probleem van Ford is laat de dealer het dan maar oplossen met Ford Nederland.U hoeft daar niet de dupe van te worden.
Als de dealer door zijn toedoen een ander onderdeel stuk maakt lijkt me dat hij dat gratis moet repareren.

Vraag anders Ford Nederland voor uw type auto naar de handleiding voor het vervangen van de accu of wanneer de accu losgekoppeld moet worden.
Heb begrepen dat voor sommige moderne auto's er altijd een stroom moet lopen om de boordcomputer niet te ontregelen.

Best mogelijk dat de dealer een fout heeft gemaakt waardoor een piekspanning optrad.Zo'n piekspanning komt niet uit de lucht vallen.

Stel uw vraag ook eens op het forum van problemcar.nl.
Misschien dat de automonteurs daar u kunnen vertellen wat er mogelijk fout is gegaan en hoe zoiets afgehandeld wordt.

De
door DennisV Aug 14, 2016 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip, zal de vraag voorleggen op problemcar.

gerbera
door gerbera - Aug 14, 2016 om 11:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er vanuit gaande dat bij het inleveren van de auto, in bijzijn van de garagehouder, niet is getest of de radio werkte zal het een hele strijd worden uw gelijk te halen en wordt het een welles, nietes spel. Wat die piekspanning betreft vindt ik het vreemd dat de zekering niet is doorgeslagen en aan de andere kant zou de radio ingeschakeld hebben moeten staan om schade te ondervinden. Tenzij die spanning zo hoog was dat deze over de aan/uitschakelaar geslagen moet zijn. In dat geval zouden er brandsporen op de schakelaar zichtbaar moeten zijn.

De
door DennisV - Aug 17, 2016 om 14:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Na lang discussiëren en advies te hebben ingewonnen bij de ford dealer en consumentenbescherming is de garage houder overstag gegaan en wor de radio gerepareerd op zijn kosten. Ik ben blij. Bedankt allemaal voor het meedenken!

marita5
door marita5 - Aug 17, 2016 om 14:31
11524 Antwoorden / 15 Vragen

@DennisV ,

Fijn om te horen dat het word opgelost , bedankt voor het terugmelden .