Ro
door Rob30-06 May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?

2042 14 Rapporteer
sira
door sira - May 6, 2024 om 22:20
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, u kunt ze afbellen, maar u moet er wel rekening mee houden dat als u de meter later alsnog wilt dat u er voor zult moeten betalen, nu is het gratis.

hereistom
door hereistom - May 6, 2024 om 22:23
740 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dan ben je wel verplicht, het is ook gratis dus zie het probleem niet?

Ja
door JannyBoe May 7, 2024 om 07:18
521 Antwoorden / Vragen

Nee, dat is niet verplicht. Zie info van Liander zelf.
Of weigeren verstandig is is wat anders. Maar verplicht is het niet. Ervan uitgaande dat de meter technisch goedgekeurd is natuurlijk.

hereistom
door hereistom May 7, 2024 om 11:51
740 Antwoorden / 1 Vragen

@JANNYBOE, een 'slimme' meter mag je weigeren, maar een nieuwe meter niet!

Ja
door JannyBoe May 7, 2024 om 13:45
521 Antwoorden / Vragen

Ja, dat kan ook nog inderdaad @HEREISTOM!
De vraagsteller is niet helemaal duidelijk over het hoe en wat.

mahadma
door mahadma - May 6, 2024 om 22:25
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U bent verplicht als de einde keuringsdatum van uw huidige meter bereikt is. U moet dan meewerken, echter: u hoeft geen slimme meter te accepteren, u kunt dan gewoon een domme digitale meter accepteren.

Een of andere vage wet zou ik meer van willen weten. Ik vermoed dat Liander u probeert een "slimme" (op afstand uitleesbare) in de maag te splitsen.

Thijs12
door Thijs12 - May 6, 2024 om 23:37
554 Antwoorden / Vragen

Vage wetten gelden in Nederland niet.
Daar hoef je je nooit aan te houden.
Vaag is onduidelijk.

JMA2
door JMA2 - May 7, 2024 om 00:01
121 Antwoorden / 2 Vragen

Ach half Nederland had jaren geleden iets tegen die slimme meters, nu hoor je er zelden nog iets over. Slim heeft namelijk ook voor de consument voordelen.

mahadma
door mahadma May 7, 2024 om 08:49
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Welke voordelen? 1 x per jaar meter standen opnemen is geen grote moeite toch.

re
door remy2015 May 7, 2024 om 10:04
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mahadma: een slimme meter heeft veel meer voordelen vind ik, ik kan via de app precies zien hoeveel stroom ik gebruik per dag of per uur. Ik kan er rekening mee houden als ik extra aparaten aanzet, bv de vaatwasser (aleen als die echt vol is) of de elektr. oven om cake te bakken o.i.d. hoeveel kost dat en is het nodig. Ik ben veel minder elektra gaan gebruiken door effeicienter de apparaten te gebruiken. Ook bv gloeilampen tegenover een led (wij hebben alleen nog led in ons grote huis)  En het gas verbruik is goed te monitoren zeker toen het zo ontzettend duur was en nog steeds letten we er elke dag/week op. Het is dus echt niet alleen 1x per jaar meterstanden doorgeven, dat is kortzichtig geredeneerd.

mahadma
door mahadma May 7, 2024 om 13:36
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik neem eens in de week de meterstanden op en voeder die in excel, perfect overzicht. Kan er alles mee. Ik weet als de airfryer of magnetron aangaat dat dit stroom kost, hoeveel is niet belangrijk, ik wil op dat moment dàt apparaat aanzetten.  Ontzettend fijn dat u per uur  uw verbruik kunt aflezen, is dat nu echt een voordeel? In mijn visie niet. En wij zijn zelf de vaatwasser of vaatwasster. Moet je eens kijken wat dàt scheelt. Wij hebben geen app nodig, wij gebruiken ons eigen verstand. En met dat "domme" boeren verstand kregen wij (ook) dit jaar weer bijna € 500 retour door gewoon na te denken. Heeft u ook wel eens gezocht naar storingen met die "slimme" meters? Vast niet, zou ik u echt adviseren.

Mabelle
door Mabelle May 7, 2024 om 13:55
455 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma: Wat je retour krijgt, is je eigen teveel betaalde voorschotten. Als je de app van je energieleverancier gebruikt, staat er precies in wat je teveel of te weinig betaald aan voorschot. Sparen doe je bij de bank, niet bij de energieleverancier.

mahadma
door mahadma May 7, 2024 om 14:06
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik die app gebruik of niet maakt niks uit, als ik 1.000 watt aanzet kost dat gewoon 1.000 watt, welke meter je ook hebt. Wij sparen niet, maar gaan uit van koude winters enz, daarnaast hebben wij nog geen 100 watt aanstaan als wij alle verlichting aan doen, wij hebben afgelopen 2 winters NIET of nauwlijks gestookt, dus dàt is als eerste verdiend. Had het echt koud geworden dan hadden wij niets retour gekregen, maar ook niet hoeven bij betalen. Mijn excel is vele malen slimmer als elke app.

Mabelle
door Mabelle May 7, 2024 om 14:34
455 Antwoorden / 1 Vragen

Maar met een slimme meter hoef je niet uit te gaan van een strenge winter, de app gaat uit van de realiteit en laat zien wat je kunt bijsturen aan voorschot. Hoef je op je eigen!! geld niet tot de jaarafrekening te wachten. Je oordeelt over iets waar je niet genoeg kennis over hebt. Zoiets als 'ik lust geen boerenkool' terwijl je het nooit geprobeerd hebt.

mahadma
door mahadma May 7, 2024 om 16:05
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Mabelle, ik weet echt alles wat ik weten moet, en probeer niet mij te kleineren met de mate van mijn kennis, je weet niet wie en wat ik ben. Ieder heeft zijn manier van leven, en ik bepaal mijn manier.

Ja
door JanvanAlles May 7, 2024 om 18:04
333 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat die achterlijke wappies die zelfs bang zijn van een meterkastmetertje al een soort van uitgestorven nitwits waren maar helaas, ze bestaan nog.

rj
door rjw May 7, 2024 om 21:27
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Smart meters zijn een essentieel onderdeel van smart grids. Maar hoe krijg je dat tussen de oren van technofobe boomers?

re
door remy2015 May 11, 2024 om 20:26
8 Antwoorden / 0 Vragen

Tja waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Zo eigenwijs in eigen gelijk blijven geloven. Niet open staan voor nieuwe dingen, gelukig zijn niet alle boomers zo.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 7, 2024 om 00:47
2095 Antwoorden / Vragen

Het moet of het moet niet, dat zult u uit moeten vinden. Er zijn situaties waarin het inderdaad moet. Het hangt er dus vanaf wat de specifieke reden van de vervanging is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 7, 2024 om 01:26
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rob,

Gewoon laten doen.

Nu is het nog gratis.

Er is niets engs aan en de meter is heel precies.

marita5
door marita5 - May 7, 2024 om 01:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rob30-06 ,

Uw energiemeter(s) voldoen niet meer aan de gestelde eisen. Wij willen daarom graag kosteloos bij u nieuwe energiemeter(s) plaatsen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://aansluiting.liander.nl/aansluiting/login

In de link staat bovenaan ook Afkeur - Bam ,

Uit onze gegevens blijkt dat de energiemeters in uw woning niet meer aan onze eisen voldoen. Daarom willen wij deze meters vervangen.
Jaarlijks onderzoeken wij een aantal typen meters om te zien of ze goed werken.
Als blijkt dat een bepaald type niet meer aan onze strenge eisen voldoet, vervangen wij deze meters. Dit doen wij bijvoorbeeld om storingen te voorkomen.

De meter wordt vervangen door een slimme meter , wilt u dit niet , kunt u contact opnemen met Bam .

https://www.liander.nl/contact/letters/replacement-of-your-outdated-energy-meter-by-bam

ne
door neodutchio - May 7, 2024 om 09:23
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Laatst was er een topic van iemand die een kapotte meter had terwijl ze op vakantie waren. En maar klagen dat de standen nu niet doorgegeven konden worden.
Dus ja, wat is wijsheid? Wachten tot het te laat is, of volgens de regels tijdig vervangen?

mahadma
door mahadma May 7, 2024 om 13:37
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Met slimme meters zijn ook meer dan gewone storingen.

rj
door rjw May 7, 2024 om 21:28
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Mahadma: kan je die cijfers laten zien? (Met een controleerbare bron)

ro
door ronny530 - May 7, 2024 om 14:31
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Die vage wet zal met de Europese afspraken van doen hebben maar die afspraak is al van een tijd geleden. Alleen u weet wat er in die brief staat maar als u zonnepanelen heeft geldt die verplichting wel want voor zonnepaneel bezitters worden de oude draaischijfmeters uitgefaseerd.
Ik acht de kans wel groot dat de oude meter aan vervanging toe is omdat de uitrolfase van de slimme meters voor 2022 heeft plaatsgevonden.
Wat dat betreft zijn de kinderziektes er wel uit en zelfs de grootste tegenstanders van toen vroegen massaal een slimme meter aan en heel grappig vanwege de uitlees optie die voor besparing op het energie verbruik zorgde.
Daarbij kunt u de uitlees optie bij plaatsing uit laten zetten maar of dat zo slim is durf ik te betwijfelen want dan mist u ook de vele voordelen die zo'n slimme meter met zich meebrengt.

Janzegt
door Janzegt May 7, 2024 om 20:09
133 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe meters zijn gewoon electrische meters die je electrische energie verbruik meten.
Je kunt toestemming geven dat je verbruik door de netbeheerder wordt uitgelezen. En dan noemen we diezelfde meter zo in eens slim, maar het is nog steeds dezelfde electrische meter.
De voordelen van het laten uitlezen van verbruik is, dat je energieleverancier je verbruik kan downloaden bij de netbeheerder om jou een leuk rapportje te sturen en op deze manier jou de indruk te geven dat ze met je mee denken. Maar meer voordelen zijn er niet.
Als je het opsturen van de verbruiken uitzet, is het gewoon weer die electronische meter, die nog steeds een display heeft waar je zelf je meterstanden kunt uitlezen. Ook een aangesloten P1 meter gewoon en kun je ook gebruiken voor het monitoren van je verbruik.

timber_1
door timber_1 May 7, 2024 om 22:31
15 Antwoorden / 5 Vragen

Het is nog steed niet verplicht om je oude meter te laten vervangen voor een moderne digitale ook als je zonnepanelen hebt. Europa wil dat 80% van de aansluitingen digitaal zijn. Ikzelf heb deze een aantal jaren geleden ook geweigerd ivm panelen. Eind vorig jaar heeft Enexis mijn oude meter uit 1994 gekeurd en goed bevonden en was het verder geen probleem. Meter hobbelt de komende dagen weer lekker achteruit. https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/slimme-meter/slimme-meter-verplicht

ro
door ronny530 May 8, 2024 om 11:33
2795 Antwoorden / 41 Vragen

@timber-1, bij steeds meer energiemaatschappijen is een contract met teruglevering van stroom afsluiten alleen mogelijk met een slimme meter.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 12, 2024 om 15:40
2095 Antwoorden / Vragen

@Timber, jij hebt Enexis je oude Ferraris meter vorig jaar laten keuren?
En jij weet dat een moderne meter.met dubbel loopwerk ook voor mensen met zonnepanelen niet verplicht is ondanks alle publicaties die het tegendeel beweren?

1paul
door 1paul May 12, 2024 om 17:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

men beweert veel maar wet is wet en daar gaat het om uiteindelijk!!

Lees de wet eens zou ik zeggen..

EU wil wel dat 80% van de mensen een zogenaamde uitleesbare slimme meter krijgt maar vooralsnog is er geen enkele wet die dit ook daadwerkelijk verplicht stelt!!

Ja, je kunt op afstand uitlezen uit laten zetten!!""

Ja dag, men leest toch gewoon uit "omdat dit ff handiger is"....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 15, 2024 om 20:05
2095 Antwoorden / Vragen

In de wet staat dat als jouw meter wordt afgekeurd, en dat zal op een gegeven moment bij alle ferarismeters het geval zijn, dat je een nieuwe meter krijgt en die zal gescheiden loopwerkenen hebben en dus niet meer terugdraaien. Uitlezen op afstand is een keuze, dat andere niet.
Verder eisen veel leveranciers bij zonnepanelen nu al een gescheiden loopwerk, geen idee of ze je juridisch kunnen weigeren het staat er in iedergeval wel.

Janzegt
door Janzegt - May 7, 2024 om 19:58
133 Antwoorden / Vragen

uit uw vraag blijkt niet dat het om een oude draaischijf meter gaat, of om een nieuwere digitale meter.
De oude draaischijf meter zijn niet meer betrouwbaar. Dat kan soms goed uitpakken voor de consument, maar soms ook ten nadele. Algemeen wordt de draaischijf meter vervangen indien deze ouder is dan 20 jaar. Er worden geen nieuwe draaischijf meters meer gemaakt en daarom wordt deze vervangen door een electronische meter met een digitaal display.
Deze meter kan ook het verbruik doorsturen naar de netbeheerders, in uw geval Liander. Deze optie mag alleen aangezet worden als u daar toestemming voor geeft. En dan heet deze meter zo in eens een slimme meter.
Electronische meters meten betrouwbaar, maar er bestaat altijd de kans dat er naar jaren een kleine afwijking in het meetcircuit ontstaat. Dit is echt geen 10-tallen procenten afwijking, zoals vaak gedacht wordt, maar in zou kunnen gaan om enkele procenten.
Daarom krijgen de netbeheerders het verzoek/opdracht van de meter leveranciers om soms meters van enkele jaren te vervangen. Deze meters worden dan door de meter leverancier uitvoerig getest. Het resultaat van die testen kan zijn, dan sommige meters vanuit een bepaald productiejaar/productie maand, eerder worden vervangen.

gerbera
door gerbera - May 12, 2024 om 15:26
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Neem aan dat er maar 1 meter vervangen wordt. Op uw eerdere (dezelfde) vraag staan 26 reacties en hier 12 dus antwoorden genoeg.

uw vorirge vraag; https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/oude-stroom-meter-verplicht-vervangen?id=607989

1paul
door 1paul - May 12, 2024 om 17:43
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je bent niets verplicht voorlopig is het zo dat je nog steeds de slimme meter kunt weigeren..

overzicht afgekeurde meters!

wil je perse geen slimme meter maar moet je wel een andere dan opteer de digitale meter, deze moet men dan plaatsen ipv de slimme meter..

ne
door neodutchio May 12, 2024 om 18:15
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Maar helaas heeft TS ook zonnepanelen. Dan blijft er enkel een slimme meter over.

1paul
door 1paul May 13, 2024 om 07:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee is niet juist, er zijn ook digitale meters met een teruglever telwerk!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 13, 2024 om 16:13
2095 Antwoorden / Vragen

Een moderne meter met dubbel telwerk en een communicatiemodule, wat we met een vreselijke misnomer een "slimme meter" noemen, kan ook geinstalleerd worden met een uitgeschakelde communicatiemodule. Netbeheerders zouden ook wel gek zijn als ze iets anders zouden installeren want dan moeten ze als de volgende bewoner wel gewoon een slimme meter wil hebben, waar hij ook recht op heeft, wéér een nieuwe meter installeren in plaats van enkel de communicatiemodule aanzetten.

Geen idee trouwens maar het zou me niet eens verbazen als ze die module op afstand aan en uit zouden kunnen zetten gewoon omdat het geld scheelt als ze zich wel aan de afspraak houden de meter niet op afstand uit te lezen.

1paul
door 1paul May 14, 2024 om 07:54
3173 Antwoorden / 0 Vragen

gebeurt regelmatig Henk dat men de meter op afstand aanzet ondanks dat je aangeeft dit niet te willen.

ze kunnen je trouwens ook op afstand afsluiten met sommige van die dingen, wist je dat?

bovendien zijn die dingen kwetsbaar, iedereen die daar zin in heeft kan zo een ding hacken, nu weet ik wel dat er dan niets te halen is maar toch..

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 14, 2024 om 11:27
2095 Antwoorden / Vragen

Van die kwetsbaarheid blijkt dan weinig in de praktijk dus dat klinkt vooral als als een gevalletje 'cognitieve dissonantie' voor wappies, autochtonen en andere structureel ontevreden mensen.

ro
door ronny530 May 14, 2024 om 14:42
2795 Antwoorden / 41 Vragen

@1Paul, geloof niet alles wat er op internet staat en zeker niet de oude informatie uit de begin tijd van de slimme/digitale meter die overigens helemaal niet slim is.
Als bij de eerste installatie de uitleesfunctie op de meter uitgezet wordt kan die functie niet meer op afstand aangezet worden omdat de verbinding met het netwerk uitgeschakeld wordt.
Nog een misverstand, de netbeheerder kan middels de meter de stroomtoevoer afschakelen, dat kan helemaal niet omdat de hoofdschakelaar in de meterkast niet op afstand te bedienen is.
Waar u misschien op doelt is dat de teruglevering tijdelijk uitgezet wordt maar dat doet de omvormer van de zonnepanelen zelf als de netspanning tot boven een bepaald voltage oploopt meestal zo om en nabij de 250 volt.
De meter kan gemakkelijk gehackt worden hoe dan en heeft u daar ook bewijs voor? want u stelt zelfs dat iedereen dat kan.

1paul
door 1paul May 14, 2024 om 15:59
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Word niet uitgezet Ronny, kan nog steeds info vergaard EN doorgestuurd worden en dat gebeurt ook, veelal is dat bijv. de werking van de meter zelf of software updates maar weet dat men dus ten alle tijden dat ding aan en uit kan zetten en dat bij "uit" uit niet uit is!!

Enexis meld het volgende:

Verhuist u naar een woning waar al een slimme meter hangt? Dan is het goed om te weten dat wij meetgegevens op afstand uitlezen. Wij zetten de meter altijd weer terug naar de standaardinstellingen op het moment dat een energieleverancier doorgeeft dat een bewoner vertrekt. Vergeet dit dus niet te laten wijzigen als u niet wilt dat wij de meetgegevens kunnen uitlezen.

Denk nu niet dat als de meter uitstaat men een auto pakt om deze aan te gaan zetten!!

schijnt dus inderdaad zo te zijn dat men de stroom doorvoer niet meer af kan schakelen althans, dat is wat er nu beweert word..

In principe kan iedereen de meter hqacken simpel omdat het een open verbinding via 2G is, dat is ook de reden waarom er nu ineens alweer zoveel meters vervangen moeten worden!!

https://groene-rekenkamer.nl/3521/slimme-energiemeter-te-hacken/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 14, 2024 om 16:58
2095 Antwoorden / Vragen

De reden dat alles met 2G vervangen moet worden is dat de providers daarmee willen/moeten stoppen, gewoon verouderd, en dat hacken (in 2014) is gewoon de bekende wappie-bangmakerij; "Weet jij wel hoe gevaarlijk dat allemaal is? Professor van Leipum heeft er een heel artikel over geschreven maar dat wordt tegengehouden door de gevestigde orde) Noem één Nederlands incident?

ro
door ronny530 May 14, 2024 om 16:59
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Leuk die link maar die is zo gedateerd

"Slimme energiemeter te hacken

Slimme energiemeter te hacken

Donderdag 16 oktober 2014 "

Voor het geval u het niet weet, de slimme meter maakt tot nu toe gebruik van het GPRS netwerk en dus niet van het gsm (2G netwerk) en zeker niet van internet.

De verhuizing die u aanhaalt is niet relevant want de nieuwe bewoner kan op verzoek de uitleesfunctie uit laten zeten.
Is het werkelijk uw bedoeling om middels gedateerde topics uw gelijk te halen en angst over de digitale meter te zaaien

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 14, 2024 om 17:20
2095 Antwoorden / Vragen

In één opzicht heeft'ie natuurlijk wel een punt, als de communicatie module echt uitstaat kan die ook niet op afstand aangezet worden. Ik verwacht, wellicht onterecht, geen Wake on Lan functionaliteit.

1paul
door 1paul May 15, 2024 om 07:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ff lezen Ronny, voor zover je het nog niet gelezen hebt boven jouw antwoord staat iets waarvan je in je antwoord zegt, "voor zover je het nog niet weet"..

Laten we daar van wegblijven, dat denigrerende gedoe en gewoon met elkaar omgaan alsjeblieft!!

De nieuwe bewoner kan de uitleesfunctioe uit laten zetten en vervolgens kan de beherder deze weer even aanzetten om simpel de standen even te controleren!!

Als je belt met de netbeheerder en je vraagt ze de meter op afstand aan of uit te zetten dan doen ze dit gewoon voor je!!

ro
door ronny530 May 15, 2024 om 15:16
2795 Antwoorden / 41 Vragen

@1Paul, zullen we de discussie laten voor wat het is want mijn reactie was zeker niet denegrenend bedoeld maar blijkbaar verschillen we van mening of bepaalde zaken.