ma
door maarten-1978 Feb 8, 2012 om 19:08
Auto & vervoer

Autorijden- wat kost het?

Autorijden is tegenwoordig een dure hobby.
Dat weet ik.
Daarom heb ik ook geen auto, en heb ik ook geen auto nodig. (Mijn werk redelijk dicht in de buurt, 2 grote winkelcentra in de buurt)
Maar uit praktische overwegingen zit ik wel eens over een klein auto-tje na te denken (boodschappen, naar je werk als het kl*teweer is)

Maar wat ik mij nu afvroeg: Welke auto uit de kleine klasse (bijv. Daihatsu cuore) is het allergoedkoopst om in te rijden.
Dan moet je kijken naar benzine/diesel, de allergoedkoopste verzekeringen, onderhoud etc.
Als je deze punten op een rij zet, wat ben je dan ongeveer per maand kwijt?
Er is mij verteld dat dit +/- 300 euro is. En dan staat hij alleen nog maar voor de deur.
Klopt het, of zijn jullie toch minder/meer kwijt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vriendelijke groet,
Maarten

5513 16 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 8, 2012 om 19:26
842 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een keer een excel-sheetje in elkaar gedraaid, en wat er voor kosten bij komt kijken zijn:
- Afschrijvingen (verwachtte inruilwaarde minus aanschafwaarde)
- Verzekering (kijk eens op independer ofzo voor een indicatie; hangt af van locatie en auto)
- Wegenbelasting (voor een kleine benzine grofweg 300 euro, kleine diesel grofweg 950 euro per jaar)
- Eventueel financiering (rente / aflossing)
- Brandstof (afhankelijk van je auto kan dit tussen de 7ct / km (zuinige diesel) en de 20 ct / km (minder-zuinige benzine) zijn).
- Eventueel wegenwacht.
- Eventueel APK en overige onderhoudskosten (minder kosten voor een nieuwe auto, meer kosten voor een oude auto).

De precieze invulling van de bedragen hangt sterk af van het type auto (bouwjaar, kilometerstand, etc.) dus daar is lastig iets over te zeggen. Maar zo heb je in ieder geval een overzichtje van welke kosten je aan moet denken.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2012 om 19:55
16845 Antwoorden / 108 Vragen

naitsoezn, zijn er tegenwoordig niet de kleine, zuinige auto's die geen wegenbelasting betalen?
@maarten1978, ja dat kan wel zo'n beetje kloppen wat hij schrijft. Als je dus weinig zou rijden (net als ik). Met een nieuw te kopen auto (zonder lening) dan. Want je weet, geld lenen kost geld. Daar bespaar je dan (na 3 jaar) de APK mee uit als je dan weer een nieuwe koopt. En geloof me, weinig rijden kost ook geld. Zoals met dit weer doen accu 's het niet. Ook drogen je banden sneller uit, dus alles uit ervaring van dat weinige rijden. Ik heb auto van feb. 2000 en er staat (schrik niet) maar 33000 op de teller. Betaal € 23,00 per maand wegenbelasting.

jo
door jorisw - Feb 8, 2012 om 20:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 8 feb 2012, 19:55]naitsoezn, zijn er tegenwoordig niet de kleine, zuinige auto's die geen wegenbelasting betalen?

De kosten van autorijden (zeker bij kleine auto's) zit 'm niet in de motorrijtuigenbelasting. Dat is hoogstens een paar tientjes per maand. De echt kosten zitten in afschrijving, brandstof, onderhoud en (afhankelijk van het aantal schadevrije jaren) verzekering.

Bovendien is het wel of niet betalen van motorrijtuigenbelasting afhankelijk van politieke besluitvorming en dus per definitie totaal niet te voorspellen.

abarth
door abarth - Feb 8, 2012 om 23:26
845 Antwoorden / 19 Vragen

Het speelt ook mee of je een nieuwe auto koopt (een hoop afschrijving) of een 2e hands auto (meer onderhoud) kijk eerst voorjezelf wat je kunt besteden voor de aanschaf en wat je maximaal kwijt wilt zijn aan maandelijkse kosten.

only-me
door only-me - Feb 9, 2012 om 00:50
46 Antwoorden / 16 Vragen

Ik rij een Fiat Panda uit 2005.
Deze kost mij maandelijks 26 euro aan verzekering én 17 euro aan wegenbelasting.

Daarnaast heb je natuurlijk de benzine, die momenteel behoorlijk aan de prijs is en eventuele reparaties. Deze reparatiekosten kun je laag houden als je iemand kent die handig is óf het zelf bent, maar mocht je aangewezen zijn op een garage, dan kan dit flink oplopen.

Daarnaast heb je de jaarlijkse APK-keuring ad (minimaal) 39.= en bijvoorbeeld een ANWB-abbo ad 50,= (de goedkoopste versie).

haagee
door haagee - Feb 9, 2012 om 01:56
80 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zo weinig gebruik maakt van een auto is het verstandig om eens uit te rekenen wat het kost om gebruik te maken van deeltijdauto's, b.v. greenwheels, connectcar of autodat,. afhankelijk wat er in jouw plaats word aangeboden.
Je hebt daneen abonnement en betaald alleen het directe gebruik. zeer overzichtelijk en geen extrakosten.

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2012 om 09:07
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=haagee schreef op donderdag 9 feb 2012, 01:56]Als je zo weinig gebruik maakt van een auto is het verstandig om eens uit te rekenen wat het kost om gebruik te maken van deeltijdauto's, b.v. greenwheels, connectcar of autodat,. afhankelijk wat er in jouw plaats word aangeboden.
Je hebt daneen abonnement en betaald alleen het directe gebruik. zeer overzichtelijk en geen extrakosten.

Heb dat, op andere manier (taxi) geprobeerd enige weken, maar dan ben je behoorlijk afhankelijk. Voorbeeld: Leidschendam-Nootdorp, afgesproken (zeer kort) ritje, kwam kwartier later, sta je als oudere te blauwbekken plus €30,00. En dan moest ik ook nog terug. Met supermarktbezoek idem dito: buiten dat dit duur is: het lange wachten staat me tegen. Als je jong bent is het wel wat anders, denk ik. Waar ik gisteren 19:55 schreef over wegenbelasting, dat moet €23.00 verzekering zijn (sorry). Neemt niet weg dat je toch elke (bijna) iedere dag
wel een rit moet maken wil je accu het blijven doen (bij zo 'n oud wagentje als ik heb).

haagee
door haagee - Feb 9, 2012 om 09:56
80 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin, je bekijkt het van uit jouw situatie, dat is niet de bedoeling.
En autodelen is niet met de taxi gaan.
Als je op de site van Greenwheels of Connectcar gaat kijken kan je zien of er in jouw plaats auto's staan die je kan reserveren, zelfs ruim van te voren. Dit zijn nieuwe autos en zuinig kleine karretjes.Je betaald een eenmalig inschrijving en dan een klein bedrag per rit. Dit is voor iedereen die af en toe een auto gebruikt absoluut de goedkoopste manier van autorijden zonder de nadelen van het eigen bezit.

Iedereen die hierboven calculaties maakt gaat uit van aannames en eigen situaties. De km kostprijs van een kleine nieuwe auto is relatief laag. De huidige kleine BPM en houderschapsbelastingvrije auto's zijn vanaf 2014 niet meer vrij vandeze kosten en worden dan weerduurder in exploitatie. Als je een relatief eerlijke opgave van kostprijs wil hebben is er bij de ANWB een afdeling die je excact kan zeggen wat een auto per km /maand / jaar kost. Dit is neutraal zonder persoonlijke voorkergevoelens voor een bepaald merk.
Ik denk dat de vraagsteller dat wil weten.

pino123
door pino123 - Feb 9, 2012 om 10:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@hagee,
Je haalt de woorden uit mijn mond.

Autokosten zijn:
aanschafwaarde minus afschrijving
verzekering
onderhoud
benzine/diesel
wegenbelasting

En geen taxi kosten..... of kosten van Greenwheels, zoals gewoonlijk geen antwoorden die ter zaken doen. Maar dat zijn we zo langzamerhand wel gewend...

1paul
door 1paul - Feb 9, 2012 om 10:15
3170 Antwoorden / 0 Vragen

Als je weinig rijd en je koopt een klein zuinig wagentje van enkele jaren oud moet je toch al snel rekenen op een 40 ct de Km...

haagee
door haagee - Feb 9, 2012 om 10:40
80 Antwoorden / 0 Vragen

Pino, Je komt in de richting.

Afschrijving = kostprijs - restwaarde X rente, gedeeld door de looptijd.
Maar wie bepaald voor een particulier de restwaarde en hoe lang wil je er mee doen
Daarna voeg je toe:
Reparatie, onderhoud, banden ( R.O.B)
Verzekering
Houderschapsbelasting
Onvoorzien
Brandstof op basis van geschatte jaar km
Dat optellen en delen door maanden of km en je hebt een kostprijs

Zo als gebruikelijk vergeten de meeste particulieren rekening te houden met de vervanging ofwel reservering voor vervanging. Eigenlijk moet je hier ook een reservering opnemen in de kost prijs

pino123
door pino123 - Feb 9, 2012 om 10:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=haagee schreef op donderdag 9 feb 2012, 10:40]Pino, Je komt in de richting.

Afschrijving = kostprijs - restwaarde X rente, gedeeld door de looptijd.
Maar wie bepaald voor een particulier de restwaarde en hoe lang wil je er mee doen
Daarna voeg je toe:
Reparatie, onderhoud, banden ( R.O.B)
Verzekering
Houderschapsbelasting
Onvoorzien
Brandstof op basis van geschatte jaar km
Dat optellen en delen door maanden of km en je hebt een kostprijs

Zo als gebruikelijk vergeten de meeste particulieren rekening te houden met de vervanging ofwel reservering voor vervanging. Eigenlijk moet je hier ook een reservering opnemen in de kost prijs

Met elkaar komen we er wel ;-)

haagee
door haagee - Feb 9, 2012 om 13:33
80 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag gepubliceerd door de ANWB op www.anwb.nl

De top 10 van zuinige kleine auto's van dit moment met de totale kosten erbij.
Wat blijkt ze kosten van € 367 tot € 518 per maand.
en met een km kostprijs van € 0,29 tot € 0.41
Lees de hele test op de site, succes ermee

Kijk dit is een neutrale en eerlijke vergelijking in plaats van al die betweters die het beweren het zo goed te weten. Succes ermee

kh
door khivar - Feb 12, 2012 om 12:10
16 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb een nissan micra gekocht voor 750 euro deze auto kost 20 euro belasting en 9 euro verzekering per maand

kh
door khivar - Feb 12, 2012 om 12:12
16 Antwoorden / 2 Vragen

o ja het verbruijk is 1liter op 16 kilometer

haagee
door haagee - Feb 12, 2012 om 15:12
80 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=khivar schreef op zondag 12 feb 2012, 12:10]ik heb een nissan micra gekocht voor 750 euro deze auto kost 20 euro belasting en 9 euro verzekering per maand

Ik heb een fiets, kost geen wegenbelasting maar zweetdruppels, geen verzekering en rijdt 30 km op 1 biertje.