ko
door koenvanloon Jul 12, 2017 om 15:42
Auto & vervoer

Autoverzekering

Beste,
Ik kreeg van m'n autoverzekering Onna-onna een nieuwe polis opgestuurd. Hierbij ging ik van in totaal 47.78 euro naar 69,39 euro. Ik ben gaan zoeken en kwam er achter dat een autoverzekering hun polis met maximaal 10% mag verhogen. Zie link:   https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/07/verzekeraar-mag-polis-maximaal-10-procent-verhogen-a1525440
Ondertussen ben ik overgestapt, maar als ik dit niet gedaan had, zat ik nog steeds aan deze verzekering vast.
Kunnen verzekeraars een polis ongestraft zomaar verhogen?
Alvast bedankt voor uw reactie,
mvg,
Koen

969 7 Rapporteer

kv
door kvjapio - Jul 12, 2017 om 15:51
281 Antwoorden / Vragen

Er staat in uw link: 'Deze uitspraak betekent dat bij hogere stijgingen de polis als nieuwe verzekering wordt beschouwd in plaats van een verlenging. Verzekerden moeten hiervoor om toestemming worden gevraagd.'.

Volgens mij betekent dat bij een hogere verhoging dat de verzekerde het kan afwijzen. Met als gevolg dat hun verzekering vervalt en zij een nieuwe moeten zoeken. De maximale verhoging van 10% is dus geoorloofd zonder toestemming, hoger dan 10% met toestemming.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2017 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat mogen verzekeraars wel degelijk doen, maar ze moeten u daarvan in kennis stellen en dat hebben ze ook gedaan door een nieuwe polis te sturen.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2017 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kunnen verzekeraars een polis ongestraft zomaar verhogen?
Ja hoor. ;-)
En dan mag de verzekerde al dan niet akkoord gaan.
Ondertussen ben ik overgestapt, maar als ik dit niet gedaan had, zat ik nog steeds aan deze verzekering vast.
De verzekerde kan dan dus overstappen, zoals je al gedaan hebt.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2017 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overigens is die verzekeraar in beroep gegaan en heeft gewonnen en is dat hele gedoe van maximaal 10% verhoging dus van tafel geveegd.

Overigens kunt u altijd op de vervaldag, dus ook bij een lagere verhoging, opzeggen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 12, 2017 om 19:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mag ik hier een weddenschap afsluiten?
Ook uw nieuwe verzekeraar verhoogt binnen een jaar zijn premies, eigenlijk alle verzekaars van auto's moeten hun schatkist weer aanvullen, dat is zelfs wettelijk geregeld.

sv
door svdende - Sep 3, 2017 om 16:19
11 Antwoorden / Vragen

Sowieso dat je nieuwe verzekeraar de premie gaat verhogen. Ik kan je dan ook aanraden om net als mij elk jaar te verwisselen van autoverzekeraar. Je kan de prijzen checken via een independer of deautoverzekering.com

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 3, 2017 om 17:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lekker op tijd deze reactie.

ne
door neodutchio - Sep 3, 2017 om 18:01
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft nog geluk gehad, andere verzekeraars zijn al maanden terug hier voorbij gekomen met hun verhogingen. U was nu pas aan de beurt.
De prijzen zijn zo laag geweest in de verzekerings-prijzenoorlog dat het niet gezond meer was. Iedereen moet weer wat spek op de botten krijgen en de gebruiker betaald.