Je
door Jerre79 May 2, 2017 om 21:36
Auto & vervoer

Boete RDW onverzekerde bromfiets

Bij het kopen van mijn bromfiets. Heb ik gelijk me aangemeld voor een verzekering. Omdat ik over ingevulde gegevens twijfelde heb ik er achteraan gebeld. Toen werd mij verteld dat de aanvraag waarschijnlijk zou worden afgewezen. Tot drie keer toe is mij gezegd dat ik de schriftelijke afwijzing moet afwachten voor andere acties te ondernemen. Deze is nooit gekomen. Zelf heb ik enkele malen via de RDW gecontroleerd of die nog goed stond aangemeld, dat stond hij wel. Tot ik opeens een boete van de RDW kreeg. Bezwaar aangetekend met bijgevoegd de mail van de verzekering waarin staat dat ik ermee mag gaan rijden. Toch geeft de officier van justitie aan dat mijn beroep ongegrond is verklaard en mijn verzoek te worden gehoord wordt geweigerd. Verzekering heeft hun verhaal verandert en zeggen nu dat zij mondeling hebben geweigerd. Heeft een beroepschrift nog zin? Naast het absurd hoge boetebedrag waarvoor ik drie jaar dat ding kan verzekeren is dit toch pure diefstal?? Overigens​ heb ik bij het ontvangen van de boete de bromfiets gelijk opnieuw aangemeld bij dezelfde verzekering en werd deze dezelfde week nog goedgekeurd...

2092 6 Rapporteer

Topantwoord

fa
door familyman - May 2, 2017 om 21:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

U schrijft: "Toch geeft de officier van justitie aan dat mijn beroep ongegrond is verklaard".
Tegen die beslissing valt niets meer in te brengen.

sw
door swat1500 May 2, 2017 om 23:01
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Niet juist. Tegen de beslissing van de officier van justitie staat beroep bij de kantonrechter open. Men moet dan wel eerst de boete betalen (dat zekerheid stellen wordt genoemd) voordat het beroep door de rechter behandeld wordt.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2017 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beroep ongegrond? En weigering om gehoord te worden? Is er dan een rechtszaak geweest?

Je
door Jerre79 May 2, 2017 om 22:06
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, mijn beroepschrift wordt ongegrond verklaard. Met een zoals het lijkt een standaard zin van hun.

ne
door neodutchio - May 2, 2017 om 22:00
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U wist dat de verzekering afgewezen zou worden en plots heeft u een mail van de verzekeraar dat u wel mocht rijden. Het een strookt niet met het ander. Helaas voor u wist u dus dat de brommer onverzekerd was.

Je
door Jerre79 May 2, 2017 om 22:04
Antwoorden / 1 Vragen

Bij online aanmelding krijg je een mail waarin staat dat je gelijk met de bromfiets de weg op mag

ne
door neodutchio May 2, 2017 om 22:16
5173 Antwoorden / 12 Vragen

En daarna krijgt u telefonisch te horen dat de verzekering afgewezen gaat worden. U had direct opnieuw een aanvraag moeten doen.Bewijs wat de verzekeraar gezegd zou hebben heeft u niet dus trekt u altijd aan het kortste eind.

ha
door halex - May 2, 2017 om 22:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u gezegd wordt dat uw aanvraag afgewezen wordt en dat u de afwijzing af moet wachten voordat u verder actie onderneemt (waaronder dus ook rijden op de bromfiets), moet u dat ook doen. Wetende dat uw verzekering er niet door zou komen, bent u toch gaan rijden.
De geautomatiseerd verzonden e-mail gaat u niet helpen. Want na dit standaardbericht bent u persoonlijk andersluidend geïnformeerd. En uw verzekeraar was bereid dit te verklaren in de bezwaarfase en zal dat vast ook wel doen als u in beroep gaat.
Dit is geen diefstal. Wel heel dom.

AWYeah28
door AWYeah28 - May 2, 2017 om 22:48
355 Antwoorden / Vragen

Beste Jerre,

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad. Na verhuizen was ik vergeten een adreswijziging te sturen naar de verzekeraar. Stomme fout, maar ja, die rekening komt één keer per jaar en is een paar tientjes, die zie je snel over het hoofd. De boete bedroeg ruim driehonderd euro. Ik begrijp dat zo'n gigantisch bedrag geoorloofd is als je onverzekerd gaat rijden, maar mijn brommertje stond al die tijd in de schuur omdat ik een auto heb en de brommer alleen in de zomer gebruikte. Dus, ondanks dat het mijn fout was, toch de stoute schoenen aangetrokken en bezwaar gemaakt. Dit werd direct afgewezen. Toen besloot ik om beroep aan te tekenen en kwam ik bij de rechtbank terecht. Daar is het volledige bedrag kwijtgescholden. Dit was toen, omdat de boete geautomatiseerd was uitgeschreven en niet door de correcte ambtenaar was goedgekeurd, maar wat ik wil zeggen: het is het proberen altijd waard. Dus gewoon nog een brief schrijven. Wel aangetekend versturen!

Succes!

sw
door swat1500 May 2, 2017 om 22:58
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Deze grond voor beroep kan inmiddels niet meer gebruikt worden. Het Gerechtshof te Leeuwarden, de hoogste beroepsinstantie in dit soort zaken, heeft inmiddels bepaald dat vernietiging op deze grond onjuist is. Voor zaken waarin het OM niet in hoger beroep is gegaan blijft de onjuiste uitspraak van kracht. Voor nieuwe zaken wordt hij afgewezen.

AWYeah28
door AWYeah28 May 4, 2017 om 22:41
355 Antwoorden / Vragen

Zo'n vermoeden had ik al, het ging meer om 'niet geschoten is altijd mis'.

sw
door swat1500 - May 2, 2017 om 23:16
3799 Antwoorden / 0 Vragen

De RDW heeft door middel van een register controle vastgesteld dat uw bromfiets op een bepaalde datum niet als verzekerd in het kentekenregister stond vermeld. De boete wordt opgelegd middels een zogenaamde "Mulder" beschikking.
Tegen deze beschikking kan binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking beroep worden ingesteld bij de officier van justitie van het CVOM te Utrecht.
Als de officier van justitie het beroep afwijst kan (wederom binnen 6 weken) beroep worden ingesteld bij het (lokale) kantongerecht.
De  rechter zal het beroep echter pas behandelen als er een zekerheid is gestort bij het CJIB ter hoogte van de opgelegde boete. Geeft de kantonrechter u vervolgens gelijk dan wordt het geld teruggestort.

De Wet kent de verplichting dat elk motorvoertuig dat een kenteken moet voeren WA verzekerd moet zijn bij een erkende verzekeraar. De verzekering wordt door de verzekeraar aangemeld bij het kentekenregister.
De verplichting om te verzekeren blijft bestaan ook al wordt het betreffende voertuig, om welke reden dan ook, feitelijk niet gebruikt.
De verplichting vervalt alleen als het kenteken wordt geschorst (telkens voor maximaal 1 jaar en is niet gratis) en het voertuig niet op de openbare weg staat.

De RDW controleert met enige regelmaat of gekentekende voertuigen als verzekerd geregistreerd staan. Geen registratie van een verzekering en niet geschorst dan volgt automatisch een boete van 320 euro.

Beroep tegen deze boete heeft alleen zin als aantoonbaar door een fout van de verzekeraar het voertuig niet als verzekerd geregistreerd stond in het kentekenregister. De verzekeraar zal dan een schriftelijke verklaring verstrekken waaruit blijkt dat het voertuig wel verzekerd was. Deze verklaring moet met het beroep meegestuurd worden.

TS zal dus moeten controleren of de pleegdatum zoals vermeld op de beschikking lag binnen de periode dat de verzekeraar per mail heeft aangegeven dat de bromfiets wel verzekerd was. Let wel deze mail geldt in de regel maar voor een aantal dagen, tenzij de verzekering definitief wordt geaccepteerd.
Geen bericht is GEEN verzekering.

De hoogte van de boete is door de Minister volgens de Wettelijke regels vastgesteld en kan daardoor geen diefstal zijn.