Bougies breken af bij grote beurt
Tijdens een grote beurt breekt de eerste van acht bougies af. De garage besluit niet verder te gaan met de beurt en er een specialist bij te halen voor de rest van de bougies. De afgesproken prijs loopt hierdoor op van 480 euro naar 1130 euro!
Moet ik de volledige rekening nu betalen of niet? Of is het redelijk om de meerprijs samen te delen. Ik heb de bougie tenslotte niet kapot gemaakt.
Ik denk dat zoiets bij iedere garage kan gebeuren. Ik bedoel dat iedereen die aan de auto moet sleutelen die bougie kapot in handen kreeg. Hoort onder "onvoorzien". En, eerlijk gezegd, de rekening samen delen, de meerprijs dan, dat hangt naar mijn idee van de betreffende garage af. De mijne zou het ook niet fijn vinden maar ik hoef daar in ieder geval niet op clementie te rekenen, wel 'medeleven'.
Moeilijk, als bewezen kan worden dat diezelfde garage de bougies er bij een vorige beurt ook uit en in
(nieuwe misschien) heeft gedraaid (en uzelf dus niets aan die bougies gedaan hebt) dan zou je kunnen zeggen
dat de garage dus zijn eigen werk (weliswaar al van x-tijd geleden) heeft gemold en dan is hij ook aansprakelijk
voor schade en. zoals in dit geval, voor extra kosten door een specialist in te schakelen.
Is het Bovag garage, dan zou u de kwestie daar aanhangig kunnen maken maar verwacht er niet teveel van want
de Bovag is natuurlijk partijdig en moet eigenlijk zijn eigen vlees keuren dus de uitslag is al bekend.
Proberen de schade te delen maar de garage zal een langere adem hebben (niet betalen is dus auto vasthouden)
en u zit zonder wagen en moet maar zien de zaak op te lossen.
Er is alleen gezegd dat zij het niet konden maken en dat er een specialist nodig was om het werh te verrichten. Hier heb ik mee ingestemd. Ik had geen keuze want er was al één bougie kapot en ik kon zo niet met de auto rijden. Een prijs is hierbij nooit genoemd
Later bleek dat het een veel voorkomend probleem is bij dit merk en type. Zij hadden het dus kunnen weten ....
Hallo Rodibo ,
Lees hier eens de gegeven antwoorden van @Ridder om 12.06 , en van @Rma070 om 2.59 , klik op de rode regel .
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/afgebroken-bougie
@maritas Dank voor je reactie. Ook mijn auto is een Ford, dus hadden ze van de problemen op de hoogte kunnen zijn. Ik ga proberen om het met de garage te overleggen en het redelijk men hen op te lossen.
Ik hoop dat ze verzekerd zijn en dat ze het daarop kunnen verhalen.
Anders volg de tip van @ridder rechtsbijstand als u die heeft / of het Juridisch loket in uw gemeente klik op de rode regel en scroll naar beneden https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact.
U bent akkoord gegaan met deze reparatie, schrijft u. Dat u niet naar de prijs gevraagd hebt, is niet verstandig. U had in ieder geval kunnen vermoeden dat de rekening hierdoor hoger uit zou vallen.
Tenzij u kunt bewijzen dat uw garagist onzorgvuldig te werk is gegaan, kunt u hem ook weinig verwijten. Het is redelijk dat u voor de kosten opdraait. Het getuigt van veel service als uw garagist u hierin ook wat tegemoet wil komen.
Nog een aanvullende vraag: was het een merkdealer of niet?
Het is geen merkdealer, maar wel mijn vaste garage die mij in het verleden goed geholpen heeft.
.
Maar een garage is toch ook verzekerd voor schade en onvoorziene dingen, zou makkelijk zijn om u direct die rekening te presenteren,
zou dat eerst maar eens op tafel gooien.
Blijft de vraag of de garagist verwijtbaar heeft gehandeld of nalatig is geweest. Het is geen merkdealer, dus hij hoeft niet te weten dat bij dit type auto zoiets voor kan komen. Dan is de vraag of hij, als hij het wel had geweten, anders had kunnen handelen. Als het enige alternatief is om er een specialist bij te halen, had dit dus sowieso moeten gebeuren. En dan waren de kosten ook voor u.
In het andere topic waarnaar gelinkt is, staat dat het ligt aan lekkend vloeistof waardoor er roest ontstaat. Ik zou geen regel weten waarom de garagist verantwoordelijk is voor een dergelijke 'constructiefout'.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer