te
door tennis.bal May 1, 2011 om 10:57
Auto & vervoer

Afgebroken bougie

ik heb me een auto ford focus naar garage gebracht voor een grote beurt, krijg ik een telefoontje met de mededeling dat er een bougie is afgebroken en wat men er nu verder mee moet moet gebeuren ik heb gezegd dat ik de auto iedere dag nodig heb en dat er dus gerepareed moet worden ze gaan proberen de restanten van de bougie te verwijderen wat ze niet lukt en krijg de melding dat de kop er af moet en een berekening vabn 2600 euro ipv een rek.voor een grote beurt van 475 euro de daeler vind dat hij niet aansprakelijk is voor de afgebroken bougie en verwijdt dit aan achterstallig onderhoud wat niet zo is 2/ 1/2 jaar geleden heeft deze een grote beurt gehad en de bougie's vervangen,
wie eeft hier een nuttig anrwoord op.

11412 9 Rapporteer

henson
door henson - May 1, 2011 om 11:24
338 Antwoorden / 36 Vragen

2 ½ (twee en een half)! jaar geleden een grote beurt gehad en dan geen sprake van achterstallig onderhoud?? Wat schrijft Ford voor dan?

ridder_1
door ridder_1 - May 1, 2011 om 12:06
376 Antwoorden / 8 Vragen

@henson , probeer nu eens antwoord te geven op de vraag hoe dit probleem op te lossen i.p.v. een zinloze discussie met andere forumlezers te openen over de vraag wat achterstallig onderhoud is en iedereen weer zijn persoonlijke verhalen gaat ventileren waar de Topic Starter niets mee kan.

Tennis.bal het afbreken van de bougie is een bedrijfsrisico van de garage en mogen ze niet op u afhandelen. Misschien is de vorige grote beurt wel door een Ford dealer gebeurd en ik neem tevens aan dat er sprake is van een merk-bougie en niet van een B-merk. Trouwens waarom konden de andere bougies blijkbaar wel eenvoudig worden verwisseld ? Het zwakke punt is dat u van de auto dagelijks afhankelijk bent en dit een zwakke situatie. Bespreek de situatie opnieuw met de dealer en zegt dat u niet accord kunt gaan, Schakel desnoods uw rechtsbijstand is ( hopelijk heeft u die ??/ ) en desnoods de BOVAG om te laten bemiddelen.
Kijk ook even na hoe welke voorwaarden deze garage hanteert met werkplaatswerkzaamheden (ik denk ook BOVAG voorwaarden) , De kosten van de grote beurt zijn rieel, maar de vervolgschade is een bedrijfsrisico en zal de garage toch binnen zijn eigen bedrijf moeten zien op te lossen. U mag zondermeer coulance verwachten als ze zelf een fout hebben gemaakt

ro
door ron530 - May 1, 2011 om 12:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bougies worden niet meer elk jaar vervangen, door de verfijnde ontstekingssystemen is dat ook niet meer nodig. Wel vreemd dat ze de bougie er niet uit krijgen. In het garage bedrijf waar ik ooit gewerkt heb deden we het op deze manier vooral als het een Ford motor betrof, eerst de motor warm laten draaien dat lukt op drie cilinders ook wel en dan de restant bougie er uit. Waarom de cilinderkop er nu af moet begrijp ik niet want dan wordt het enkel maar moeilijker.

rm
door rma070 - May 3, 2011 om 02:59
52 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ridder schreef op zondag 1 mei 2011, 12:06]
het afbreken van de bougie is een bedrijfsrisico van de garage en mogen ze niet op u afhandelen.

De garage heeft hier als het goed is een WA verzekering voor !

rm
door rma070 - May 3, 2011 om 03:02
52 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 1 mei 2011, 12:12]Bougies worden niet meer elk jaar vervangen, door de verfijnde ontstekingssystemen is dat ook niet meer nodig.

Klopt volledig, nu gaan ze vaak meer dan 100 000 km mee en worden ze vaak "vergeten"
[quote=ron530} Wel vreemd dat ze de bougie er niet uit krijgen. In het garage bedrijf waar ik ooit gewerkt heb deden we het op deze manier vooral als het een Ford motor betrof, eerst de motor warm laten draaien dat lukt op drie cilinders ook wel en dan de restant bougie er uit. Waarom de cilinderkop er nu af moet begrijp ik niet want dan wordt het enkel maar moeilijker.

Ik dus ook niet, je kan hem zelfs uitboren en er een helicol in zetten ,,
is vaak nog steviger dan orgineel

henson
door henson - May 3, 2011 om 10:31
338 Antwoorden / 36 Vragen

@ridder, ik reageerde wel degelijk op de vraagstelling van de vraagsteller; deze is kennelijk van mening dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud wanneer het 2½ jaar geleden is dat er een grote beurt is uitgevoerd en de bougies zijn vervangen..........en er dagelijks mee wordt gereden.
Ik vind dat wel erg lang, was het vroeger ook, maar dat is dus tegenwoordig niet meer het geval......Ford schrijft namenlijk voor de focus een grote beurt voor: elke 3 jaar of 60.000 Km. Dus niks geen persoonlijk verhaal.........

Iets anders is of de garage het afbreken van de bougie mag verhalen op de klant en dat is m.i. discutabel. Onder normale omstandigheden valt dit onder het bedrijfsrisico van de garage, maar er kunnen omstandigheden zijn waardoor de klant mede schuld draagt (tussentijds zelf aan de auto knutselen en bougies supervast draaien bijv,).

Misschien dat Tennis.bal in een goed gesprek met de garage tot een oplossing kan komen in het delen van de kosten, al dan niet in ongelijke delen.

En anders, indien de auto al op leeftijd is, naar de sloop voor een goede motor met weinig km's, sommige sloperijen kunnen hem er ook voor je inzetten. Heb ik in een ver verleden ook al eens gedaan en is vaak goedkoper dan reparatie.

te
door tennis.bal - May 3, 2011 om 11:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

tennis.bal, bedankt voor jullie reactie's, ik heb ook met de garage gesproken en deze ook aansprakelijk gesteld voor de afgebroken bougie maar men houd vol dat het achterstallig onderhoud is en dat de verzekering volgens de manager hier door niet vergoed. de eind afrekening bedraagt inclusief btw: 2.109,25 min 475 euro van de grote beurt = 1.634,25 min 378,15 coulance van ford blijft er over een rekening van 1.256,10 euro die ik even mag betalen. verdere coulance om de rekening gedeeltelijk te betalen is ook geen spraken heb aangeboden 750 euro te betalen en ford de rest maar helaas. de oorzaak van de verroeste bougie's volgens de garage is een bekende oorzaak, als de ruitensproeier wordt gebruikt dan lekt deze en dan komt er water in de bak (weet niet hoe dit heet)waar de bougie's ziiten er is ook een rubber afdekdop en deze schijnt de oorzaak te zijn waarom er water bij de bougie's is gekomen.

ridder_1
door ridder_1 - May 3, 2011 om 11:43
376 Antwoorden / 8 Vragen

@henson, sorry dat het zo over kwam, maar het was niet persoonlijk bedoeld. Ik trachtte aan te geven dat ( zie zovele vragen en antwoorden op deze site) mensen al hun persoonlijke ideeen en ervaringen gaan meedelen wat men - in dit geval met een auto - persoonlijk heeft meegemaakt en dat de vraagsteller met zijn vraag verzandt in algemene persoonlijke verhalen wat is goed, mooi , lang, etc zonder dat hij daadwerkelijk op het goede pad wordt gestuurd.
Wat voor bougies geldt is tegenwoordig ook van toepassing op olie en smeermiddelen die zo goed zijn dat slijtage aanzienlijk is verminderd. Jammer dat we in Nederland relatief kleine stukken rijden en vaak ook in de file, wat de pest is voor motor en uitlaat.

te
door tennis.bal - May 3, 2011 om 11:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

tennis.bal, even ter aanvulling de wagen is van 2005 en de teller staat nu op 90.000 km ik rij er dagelijks 70 kilometer naar me werk op jaarbasis ongeveer 10.000 kilometer. tetug komen op de rubberdop die tussen de bougie's zit die heeft de garage rondom afgekit en ik heb gekeken hoe diep de rubber dop over de bougie's gaat en er zit ook een kraag op blijf ik het erg vreemd vinden dat er alsnog water bij de bougie's kan komen ik ga nu proberen of ik bij de bovag met me verhaal kwijt kan met de garage kom ik er helaas niet uit misschien nog een briefje naar de ford sturen wie weet.