wa
door warri Jul 22, 2009 om 14:11
Auto & vervoer

Distributieriem Gesprongen.

Gisteren is van mijn Renault Scenic de distributieriem gesprongen, met alle gevolgen van dien.Gek genoeg heb ik de riem in Mei dit jaar laten vervangen door de Renault dealer. Bij de reparatie heb ik aangegeven dat alles vervangen diende te worden. dus de Looprol(en) spantol, Waterpomp en nokkenasversteller. Je kan het beter in één keer goed doen, dan op een paar cent besparen en naderhand met de ellende zitten, althans dat dacht ik. De auto staat imiddels weer bij de renault dealer en ze zijn tot de conclusie gekomen dat een ring die op een tandwiel van de distributie zit erafgelopen is en deze tussen de riem is gekomen. Het heeft volgens de garage niets te maken met de vervanging van de riem.

Sinds de reparatie heb ik nog geen 2000 km gereden. Nu is mijn vraag kan ik dit de garage aanrekenen of niet?

6623 18 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 23, 2009 om 00:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Warri,

De situatie van die ring ken ik niet. Daar weet grindweg meer van. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een oorzakelijk verband licht tussen die losgeraakte ring en het vervangen van de spullen welke je opnoemt.

Is het een seegerring welke het tandriemwiel op z'n plaats houdt? Dan kan voor het vervangen van de riem het tandriemwiel even zijn verwijderd en de ring niet goed in de groef teruggeplaatst zijn.

Ik zou voet bij stuk houden dat zo'n ring niet zo maar vanzelf losraakt en dat er verband is met de reparatie. Zij mogen voor de extra kosten opdraaien.

Hardware ERror MAN.

hutch
door hutch - Jul 23, 2009 om 03:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ook ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken, dat deze garage een ***smoes bedenkt, om maar niet voor deze grote kostenpost op hoeft te draaien. Mogelijk zelfs dat dit het gevolg is van een slordige reparatie.......

Ik zou eens contact opnemen met een onafhankelijk keuringsstation, bijv. de ANWB of DEKRA en daar uw probleem voorleggen. Vraag of zij mogelijk een keuring kunnen doen om te kijken wat de oorzaak is.

Succes, gr. Hutch

jurrien_1
door jurrien_1 - Jul 23, 2009 om 07:30
77 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook het idee dat dit een rotsmoes is om onder de garantie op de reparatie uit te komen.Laat een onafhankelijke partij bv de ANWB  of via de Bovag een second opinie geven.Ik zou namelijk niet weten welke ring dat dan zou moeten zijn.

holstein
door holstein - Jul 23, 2009 om 09:12
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dat is niet zo gek om dat eens aan een onafhankelijke voor te leggen, want dit slaat natuurlijk nergens op.
Je hebt toch ook garantie op een reparatie, voor hoe lang dit is weet ik niet, maar dit moet toch echt langer meegaan dan 2000 km.
Dingen kunnen kapot gaan, maar heb hier een raar gevoel bij.......

re
door revrok01 - Jul 23, 2009 om 09:34
24 Antwoorden / 5 Vragen

als het je helemaal moeilijk gemaakt gaat worden.kan j altijd voor dit soort dingen aanspraak maken op je auto rechtd bijdtand verzekering.ik het verleden heb ik dat  ook ooit eens gedaan ik repareerde zelf mijn auto maar door de automateriaalen winkel was de verkeerde maar distributieriem meegegeven.en dat terwijl er wel met kenteken van de auto gekeken was welke ik nodig had. en toch de verkeerde gekregen het scheelde bijna niets maar het was toch de verkeerde maat .toen heeft de winkel al mijn materiaal vergoed van wat er kapot was.ik heb de auto daarna zelf weer kunnen repareren zonder4 kosten.

wa
door warri - Jul 23, 2009 om 13:09
5 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben inmiddels bij de betreffende garage geweest en heb meer informatie gekregen en het defecte onderdeel ook gezien. De motor heeft 2 nokkenassen. één van deze heeft een nokkenasversteller en die is vervangen. Er is een ring gebroken die op het andere nokkenastandwiel zit. Het lijkt een aluminium ring die volgens mij achter het tandwiel zit, waar deze voor is weet ik zelf ook niet.

Of het tandwiel bij vervanging gecontroleerd moet worden en of losgehaald moet worden durf ik niet te zeggen, maar de garage geeft aan dat dit los staat van de vervanging van de distributieriem 3 maanden geleden. De auto heeft op dit moment 67000 km gelopen en is nog geen 5 jaar oud. In de eerste 65000 kilometer is er blijkbaar niets mis geweest, maar opeens na de vervanging van de distributie is deze binnen 2000 km eraf gelopen. Ik kan zelf niet beoordelen of dit veroorzaakt kan zijn door een fout bij (de)montage van de riem.

Ik moet zeggen dat er op dit moment nog niet echt problemen zijn met de garage. Ik word netjes behandeld en ze lijken begrip te hebben voor de situatie. Ik hoop dat dit dan ook navolging gaat krijgen en dat ik niet gedwongen wordt tot het nemen van juridische stappen. Een onafhankelijke keuring door de ANWB en Dekra wordt vrij lastig. Ik woon in Heerlen (zuid Limburg) en er zijn geen keuringsstations in de buurt, de dichtstbijzijnde is Utrecht

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop

grindweg
door grindweg - Jul 23, 2009 om 22:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo ren rijder. geef mijn dat onderdeel nummer van die ring. zij zijn verplicht om dat aan u op te geven. dan kijk ik voor u welke ring het is. als dat van een van de componenten van de distr is dan word het voor de garage een harde dobber. u heeft bij een bovag bedrijf namelijk 3 maanden reparatie garantie. uw gedachten kan ik volgen . van daar ook mijn aanbod

wa
door warri - Jul 26, 2009 om 00:02
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga maandag langs de garage, en dan zal ik het onderdeelnummer vragen. Bedankt voor je aanbod

wa
door warri - Jul 29, 2009 om 14:51
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben inmiddels bij de garage geweest en de totale rekening bedraagt +/- € 2400, - De kleppen waren krom en 6 Tuimelaars. De garage heeft aangeboden om 50% van de schade te vergoeden, ondanks dat zw volhouden dat het niets met de vervanging van de distributieriem te maken had. Er is een stuk van het nokkenastandwiel afgebroken en tussen de distributie ingekomen. Ik ben op hun aanbod ingegaan en dat betekend dat ik +/- € 1200, - zelf heb moeten betalen. Uiteraard heb ik hiervoor contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering en zij gaven aan dat het moeilijk aan te tonen is dat het of door gebrekkige montage is gekomen of een fabricagefout. Ondanks dat ze bereid waren om de garage in gebreke te stellen of de schade te verhalen op Renault Nederland, wilde ik het risico niet lopen om zelf voor de voor de volledige schade op te draaien. Ondanks mijn twijfels in het begin, geloof ik toch dat de garage niets aan het voorval heeft kunnen doen. Het kan naïef zijn, maar gezien de manier waarop ik behandeld ben, blijf ik toch vertrouwen houden in de garage. Een ander verhaal is het merk Renault,ondanks dat ik het vertrouwen in dealer terug heb, heb ik totaal geen vertrouwen meer in het merk Renault. Ik snap niet hoe zo'n cruciaal onderdeel al bij deze kilometerstand en leeftijd van de auto heeft kunnen afbreken. Ik weet niet of het nut heeft, maar ik zal wel een klacht indienen bij Renault Nederland over de kwaliteit van hun product.

Het onderdeelnummer van het tandwiel is volgens mij: 82.00.782.671

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 15:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Warri:

Bedankt voor het terugmelden. Het is wát, doch ik was er niet mee accoord gegaan. Die andere 50 % had ik er waarschijnlijk ook bij gekregen na een second opinion.
Je had het bericht van grindweg, welke veel ervaring heeft met Renault, ren door hem genaamd, af kunnen wachten nadat je hem het nummer van de ring had gegeven. dat gaf je nu nóg niet, alleen het nummer van het tand(riem)wiel.

Hardware ERror MAN.

wa
door warri - Jul 29, 2009 om 15:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien had ik 100% terug kunnen krijgen, maar dat had vast en zeker betekend dat ik dit via mijn rechtsbijstandverzekering had moeten regelen. Normaal gesproken had ik dit misschien ook gedaan, Mijn vrouw is echter zeer afhankelijk van de auto. En zoiets is niet binnen een paar dagen geregeld.

De zijkant van het nokkenastandwiel is afgebroken, zo staat het ook op de rekening vermeld. Ik dacht dat het een ring er achter was, maar ik zat fout.

grindweg
door grindweg - Jul 29, 2009 om 18:42
2308 Antwoorden / 28 Vragen

DIT IS HEEL VREEMD. EEN DERGELIJK TANDWIEL ZIT MET BOUT IN HET PAKKET VAN DIV REN  TYPE. OMDAT HET PROBLEEM BEKEND IS . sorry voor de grote letters maar dat is om het extra duidelijk te maken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 19:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Kan het zijn dat de flens aan de zijkant van de pulley gebroken is? B.v. door het ondeskundig afhalen/opleggen van de distributieriem met een schroevendraaier oid? Leerjongen zonder toezicht? Afgebroken stuk niet verwijderd?

Normaal gaat zo'n zijkant van de tandriempulley nooit stuk.

H.

grindweg
door grindweg - Jul 29, 2009 om 21:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hrd man . natuurlijk is dat ook een mogelijkheid. helaas is het bij ren het probleem wat ik omschreef. daarom vroeg ik het onderdeelno maar ja je krijgt soms net te weinig gegevens van de vraag stellers. wij zijn geen helderziende.

wa
door warri - Jul 29, 2009 om 21:59
5 Antwoorden / 2 Vragen

Voor de volledigheid heb ik de factuur online geplaatst. Ik hoop dat hierin de benodigde informatie te vinden is.

http://i272.photobucket.com/albums/jj180/Warri1980/1-2.jpg

alvast bedankt!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 31, 2009 om 01:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Warri:

Het lijkt wel een Munsterhuis factuur. Die proberen er altijd zo goedkoop mogelijk onderuit te komen/zoveel mogelijk geld te verdienen. Rupsje nooitgenoeg.

H.

wi
door willemvl - Jul 2, 2010 om 12:14
6 Antwoorden / 12 Vragen

Tijdens mijn vakantie is mijn distributieriem (Renault Scenic)gebroken. Met caravan en al naar een renault dealer in Basel gesleept. Kostenraming 5000 fr. (=Ca 3000 euro). Auto achtergelaten en met een huurauto vakantie voortgezet.

Deze riem was door de renaultgarage vervangen bij km stand 102.000 km. De teller staat nu op nog geen 150.000 km. Kan een nieuwe riem zo kort mee? heb ik redenen om de garage aan te spreken?

Willem

grindweg
door grindweg - Jul 2, 2010 om 17:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er zijn div oorzaken waardoor een riem breekt het is niet altijd de oorzaak maar kan ook een gevolg zijn van wat anders. zoals waterpomp oid