ki
door kipje04 Jul 4, 2007 om 16:21
Auto & vervoer

Door een ander aangereden maar zelf betalen?

Wie heeft een oplossing voor mij, ik ben radeloos!

Ik ben in een parkeergarage aangereden. De toedracht: Ik rij achteruit om uit een parkeerhaven te gaan. Dan sta ik haaks achter een anders auto die tegenover mij geparkeerd staat, dus met de bestuurderskant richting zijn achterkant. Op het moment dat ik weer vooruit weg wil rijden, rijdt de andere bestuurder óók achteruit om zijn parkeerhaven te verlaten. Hij ziet mij niet in zijn achteruitkijkspiegel. Ik stond dus stil op dat moment, hij rijdt tegen mijn portier. Nu blijkt dat de verzekering niet volledig mijn schade (€1500) wil betalen omdat ik met een manoeufre bezig ben en die manoeufre pas voorbij is als ik minstens 10 meter vooruit gereden zou zijn. Dus de tegenpartij rijdt een deuk in m'n autodeur en ik draai voor de kosten op omdat hij niet goed in z'n spiegel gekeken heeft. Wie herkent dit of heeft hier een oplossing voor? Mijn dank is groot!

950 8 Rapporteer

sillyas
door sillyas - Jul 4, 2007 om 16:33
46 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat een pech zeg :( Ik hoop voor u dat dit bij de enige keer blijft dat u zoiets overkomt. Mij is schade buiten mijn schuld om aan personenauto's al meerdere keren overkomen helaas. Vaak trek je aan het kortste eind. Als er geen politie is bij geweest gaat de verzekering vaak klakkeloos uit van degegevens van het schadeformulier. De tegenpartij zal op de achterzijde van het formulier zijn verhaal vermoedelijk in zijn voordeel wat hebben aangepast.

 U kunt hooguit de verzekering laten weten dat u het niet eens bent met de gedeeltelijke vergoeding. Aan de andere kant heeft u enigzins geluk dat u in ieder geval een gedeelte van de schade vergoed krijg. Waarschijnlijk acht de verzekering beide bestuurders verantwoordelijk voor de schade en is daarop de uitkering van de schade gebaseerd. Mocht u een rechtsbijstandverzekering hebben met daarin de module verkeer of een aparte verkeershulpverzekering dan zou ik die vragen zich over deze zaak te buigen.

Succes

ki
door kipje04 - Jul 4, 2007 om 16:38
4 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor uw reactie. Na deze aanrijding heb ik telefonisch contact met mijn verzekering opgenomen en het probleem voorgelegd. Zij adviseerden mij om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten en ik heb dit dus gedaan, er vanuitgaande dat het dan goed opgelost zou worden. Helaas. Dit was mijn eerste 'aanvaring' in het verkeer en besef nu dat je rustig het schadeformulier in moet vullen. Ondanks dat de tekening op het fomulier voor zich sprak, ben ik toch de dupe geworden van andermans fout. Ik hoop dat ik nog wat tips binnen krijg, misschien dat ik nog bij andere instanties aan kan kloppen?

vladja
door vladja - Jul 4, 2007 om 16:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U bent beiden op dat moment bezig met een bijzondere manoeuvre, namelijk achteruit rijden om aan het verkeer te gaan deelnemen. U staat dan even stil om daarna aan het verkeer deel te gaan nemen.

Als uw stilstaand meer dan 8 seconden heeft geduurd, dan geldt u als een geparkeerd staand object. Is de stilstand korter dan 8 seconden (=disculperende stilstand), dan wordt het geacht deel uit te maken van de bijzondere manoeuvre (standpunt van de vezekeringsmaatschappij van tegenpartij).

Wanneer twee voertuigen elkaar dan raken, dan wordt de schade op 50/50 geregeld. Als u casco-all risk verzekerd bent, kunt u de andere helft van de schade verhalen op uw eigen verzekering. Als de andere auto bij u een schadeclaim heeft ingediend op grond van bovenstaand verhaal, bent u toch al een gedeelte van uw no-claim kwijt.

Is u 50% aangeboden van de schade? Hoe bent u verzekerd? Heeft u een rechtsbijstandverzekering?

Vladja

ki
door kipje04 - Jul 4, 2007 om 16:41
4 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u schrijft, over die 8 seconden, is inderdaad wat de verzekering mij in een brief duidelijk heeft gemaakt. Ik ben WA-plus verzekerd. Aangezien de tegenpartij (verzekering) inderdaad maar 50% voor zijn rekening wil nemen, moet ik zelf dus de andere helft betalen.

vladja
door vladja - Jul 4, 2007 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

WA-plus dekt uw schade niet. De rechtsbijstandverzekering doet in deze ook niets voor u, omdat de aanrijding plaatsvond voordat de verzekering werd afgesloten (een brandend huis is ook niet meer te verzekeren).

Het enige wat u nog kunt doen, is met een schadebedrijf overleggen, hoe de schade goedkoper gerepareerd kan worden. Bij vervanging van de deur misschien een tweedehands of bijvoorbeeld bij het spuiten van de schade de auto niet te laten uitspuiten (is de kleur uitlopend vernevelen over de aangrenzende delen vanwege de kleine kans op een beetje kleurverschil).

Vladja

ki
door kipje04 - Jul 4, 2007 om 17:05
4 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, je kunt dus eigenlijk zeggen dat ze mij voor niks die verzekering hebben aangesmeerd als het zo is zoals u schetst. Want ze hebben die ivm deze aanrijding mij geadviseerd. Ik had m'n auto bij een schadebedrijf staan, en daar is ook de verzekeringsexpert geweest. Mijn auto mocht niet voor die tijd gerepareed worden (ook wel logisch) Ik ging er toen vanuit dat de reparatie vergoed werd omdat die expert gekeken had. De deur is dus inmiddels vervangen. Pas 6 week later kreeg ik bericht van het hele 50/50 verhaal terwijl ik iin de veronderstelling was dat de zaak afgehandeld was. Ik kreeg nl van het schadebedrijf een copie van de nota waarop stond dat deze door de verzekering betaald was. En inderdaad, ik was liever met die deuk door blijven rijden als ik dit allemaal geweten had. Ik héb nog een bezwaarschrift ingediend, gezien het feit dat ze mij zólang in de veronderstelling hebben gelaten dat de reparatie vergoed zou worden. Zelfs hierop hebben ze helemaal niet gereageerd. Al met al ben ik wél heel erg voorzichtig en alert op parkeerplaatsen en mocht ik weer een aanrijding krijgen..... ik haal de politie er wel bij. Bedankt voor alle reacties.

sillyas
door sillyas - Jul 4, 2007 om 22:10
46 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer slecht van de verzekeringsmaatschappij dat ze u achteraf een rechtsbijstandverzekering hebben aangesmeerd met de garantie dat u rechtsbijstand heeft voor de aanrijding die u heeft gehad. Zoals al verteld is dit onmogelijk ( goed voorbeeld van afgebrand huis wat hiervoor al is benoemd. ).

De politie erbij halen is in principe geen probleem alleen zij wijzen geen schuldige aan. Ze maken een soort situatieschets op en sturen deze op naar de stichting processen-verbaal. Daar is dat document dan weer opvraagbaar door u of de verzekering. Wat de verzekering daar mee doet is helemaal aan hen. Zij mogen hun eigen oordeel vellen....

sillyas
door sillyas - Jul 4, 2007 om 22:11
46 Antwoorden / 0 Vragen

Oh ja, nog even dit:

Die rechtsbijstandverzekering zou ik niet opzeggen, het is altijd makkelijk voor als er in de toekomst een dergelijk geval plaatsvind.

Ik kan er over mee praten helaas....